דם מהזרת, תפוז אדום ושן של כלב: לחשים וקמעות במאגיה היהודית

מה אפשר לעשות עם קרן עז שרופה? איך מתחמקים מהפקקים? פרופ' גידי בוהק הגיע להסכת הספרנים כדי לספר על שדים וקמעות ועל גלגולי המאגיה היהודית. "דווקא בשנתיים האחרונות קל לנו יותר להזדהות עם אנשים שחשים שעולמם מלא ביצורים מפחידים שמסכנים אותם"

1

קמע נגד מגפה, מתוך הספר "שער הייחודים" של רבי חיים ויטאל

Listen on SpotifyListen on Apple Podcasts

לכל הפרקים

הנה כמה לחשים וסגולות שהיו נפוצים ומוכרים במסורת היהודית בימי הביניים. הבעיות והצרות שלהם לא היו שונות משלנו כך שאתם בהחלט מוזמנים ומוזמנות לנסות. ההוראות הן כלשונן וככתבן:

גבר שרוצה לגרום לאשתו לאהוב אותו, עליו לסחוט תפוז אדום, להוסיף ג' טיפות מדם אצבעו הקטן – הזרת – ויתן לאשתו לשתות – ותאהב אותו.

ואם האישה רוצה שבעלה יאהב אותה, תיקח מלוא כף יד מלח, ומעט סיד כתוש לחתיכות קטנות, ותשעה עשר פלפלים שחורים, ומעט כסף חי, ותניח כל זה בתוך חרס. אחר כך תשפוך על הכל מעט יין שרף, ותעמיד בתוך תנור אש ביום חמישי בבוקר, כאשר אנשי הבית עוד ישנים. וכאשר יתחיל להישרף תאמר לחש לאהבת הבעל את האישה: "כשם שזה הכסף מתהפך על גחלים, כך יתהפך לב בעלי באהבה עזה, ולא ינוח ולא ישקוט ולא יישן ולא יאכל ולא ישתה עד שיאהב אותי אהבה עזה, אהבה אמיתית ואהבה תמידית. אמן סלה".

ואחרי שהאהבה כבר שוררת בין בני הזוג, הנה סגולה ליכולתו של הגבר לקיים מצוות פרו ורבו: עליו לטגן ביחד שום, ביצים, בשר, שמן זית ופלפל, ולאכול כארוחה ראשונה במשך שבעה ימים רצופים. ואם זה לא עוזר, על הגבר לקום בימי הקיץ בשעה מוקדמת, ולשבת בגיגית המכילה מי באר קרים, כאשר כל פלג גופו התחתון שרוי במים קרים – עד שלא יוכל לסבול יותר.

1
קמע מתוך קובץ בכישוף מהמאה ה-18 מליוורנו, איטליה, ששמור בספרייה הלאומית

מתקשים להירדם בלילה? צריך לקחת קרן של עז, לשרוף אותה, לשים בתוך בד ולהניח מתחת לכרית. אם אין לכם קרן של עז אפשר לעשות את אותו הדבר גם עם שן של איש מת.

טוב מה עם צרת הפקקים? הנה לחש לקפיצת הדרך: "תקרא בשם המלאכים בהת אביהם תדיר שמלאי קופץ ואומר משביע אני עליכם בשם שנאמר על הים ניקרע ועל תבל ונתקע ועל הצור ונבקע תוליכוני אל מחוז חפצי לשלום ותקפצו לי את הדרך".

ואם זה לא עובד אפשר לנסות גם לכתוב על קלף מעור צבי את שמות המלאכים מייאל מיפאל חסוניאל ולקשור את הכתוב תחת היד הימנית.

והכי חשוב: סגולה לאריכות ימים שבוודאות עובדת. להיזהר מדבר שקר, כי רוב השקרנים מתים בקצרות ימים.

על הדוגמאות האלה ועוד הגיע פרופ' גידי בוהק מהחוג לפילוסופיה יהודית ולתלמוד באוניברסיטת תל אביב, לשוחח בפרק של הסכת (פודקאסט) "הספרנים". שדים, מלאכים ומאגיה מסוגים שונים קיימים במסורת היהודית מקדמת דנא. "השדים הם מין תופעה טבעית בעולם של יהודים, זה משהו שעוזר להסביר הרבה תופעות כמו מחלות כמו סופות כמו בתים שמתמוטטים ודברים מהסוג הזה" מסביר בוהק. "המנוע לצמיחה של כל התופעות התרבותיות האלה, זה הפחד האנושי המוצדק מאירועים טראומתיים מחלה לידה מוות רעידות אדמה מגפות כמו הקורונה שכולנו חווים כרגע, דווקא בשנתיים האחרונות יותר קל לנו להזדהות עם אנשים שחשים שעולמם מלאים ביצורים מפחידים שאין להם הסבר והם רוצים להתמודד איתם בכל דרך אפשרית".

1
קערת השבעה אופיינית עם ציור שד או שדה במרכז. מתוך אוספי הספרייה הלאומית

בפרק סוקר בוהק את השימוש בסוגים שונים של קמעות, ביניהם למשל קערות השבעה שרבות כמוהן שמורות בספרייה הלאומית: "הקערות האלה שימשו בעיקר להרחקת שדים מהבית. זה לא קמע שאתה נושא על גופך, כי הן שבירות. הפרקטיקה הייתה כנראה לקבור אותן הפוכות בפינות של חדרים או מתחת לרצפה והן שימשו כמלכודות שדים".

באילו עוד קמעות השתמשו יהודים לאורך השנים? באיזה שדים האמינו ובאיזה תופעות על טבעיות? תוכלו לשמוע עוד בפרק המלא של הסכת "הספרנים", פודקאסט הספרייה הלאומית. תוכלו להירשם לעדכונים שוטפים על פרקים חדשים ביישומוני ההסכתים של אפל, גוגל, וספוטיפיי. ואם אהבתם את הפרק, אל תשכחו לדרג בחמישה כוכבים!

האזנה נעימה!

מגישה: ורד ליון-ירושלמי

אורח: פרופ' גידי בוהק, החוג לפילוסופיה יהודית ולתלמוד באוניברסיטת תל אביב

מפיק: דניאל גל

עורך: עמית נאור

מהיכן יגיע סוף העולם? הצצה למפה של ניוטון

זהירות, ספוילר: הכירו את החזון של המדען הדגול אייזק ניוטון על סוף העולם. ואיך קשורה התיאוריה הזו לשיבת היהודים לארצם?

אם כן, ניתן למצוא את הסוד של תחייה מחודשת זו בכל הנביאים: מה שגורם לי לפליאה על שכה מעט מהנוצרים בימינו יכולים למצוא זאת שם. שהרי הם אינם מבינים שהשיבה הסופית של היהודים שהוגלו, כיבוש ארבע המלכויות בידיהם והקמת מלכות צדק פורחת ביום הדין היא היא נבואת הסוד.

(מתוך "על יום הדין והעולם הבא", אייזק ניוטון)

איך מגשרים בין מדע לאמונה? השנה היא 1795 והמשורר והאומן האנגלי ויליאם בלייק מצייר את אחת התמונות האייקוניות ביותר שלו. מושא הציור הוא הפיזיקאי והמתמטיקאי האנגלי אייזק ניוטון (1642–1727), מגדולי המדענים בכל הזמנים. בלייק הגדיר את ניוטון כאחד מאבות המחשבה הרציונלית. אבל שלא תטעו, זאת לא הייתה מחמאה. בציור המפורסם של בלייק נגלה לנו ניוטון בקרקעית האוקיינוס, שקוע במדידות ובחישובים ואפילו לא טורח להביט בעולם שסביבו.

ברוח יחסו הלעגני של בלייק, כך מצטייר ניוטון גם בדמיון המודרני: מדען רציונליסטי שעסוק כל כך בהגיגים התיאורטיים שלו עד שרק תפוח שנופל על ראשו מזכיר לו שיש עולם בחוץ, ושאת החוקים שלו הוא צריך לנסח. אך נראה שבלייק לא הכיר את יומניו של ניוטון ואת כתביו המיסטיים והאזוטריים. אותם כתבים אשר לימים, בשנת 1936, נרכשו בידי האספן אברהם שלום יהודה, וב־1969 הועברו עם האוסף שלו לספרייה הלאומית של ישראל. רבים מהכתבים נגישים לצפייה דיגיטלית דרך אתר הספרייה, ומהם נגלית תמונה אחרת לחלוטין על עולמו של ניוטון.

אייזק ניוטון בתמונה שצייר ויליאם בלייק (1795)

במסורת היהודית מיעטו לעסוק בסוף העולם. אומנם בכמה מהספרים החיצוניים (ספרים עתיקים שלא הוכנסו לתנ"ך) יום הדין מוזכר בקיצור ובלי פירוט, והנושא אף שב ועלה בתקופות חשוכות בתולדות עמנו שבהן ידענו התעוררות משיחית. אך למרות זאת האמונה בהרס העולם הקיים ובניית עולם חדש תחתיו אינה תופסת מקום מרכזי ביהדות. להפך, אנחנו מצווים לשמור על הקיים. בנצרות, לעומת זאת, נחתמו כתבי הקודש בחזון אפוקליפטי המתאר בדיוק מופלא ומצמרר את אחרית הימים. ב"חזון יוחנן" (הנקרא גם "ספר ההתגלות"), הספר האחרון בברית החדשה, נחשף בפנינו המיקום הגיאוגרפי המדויק שבו תתקיים המלחמה האחרונה והמכריעה בהיסטוריה – הר מגידו. ומתנצלים על הספוילר.

ניוטון האמין במקורו האלוהי הבלתי מעורער של התנ"ך. הוא הקדיש את זמנו לא רק לבירור חוקי הטבע, אלא גם לחיפוש המהות שמאחוריהם. המוטיביציה המדעית להבנה של העולם ושל השליטה בו היא שהניעה אותו גם לחשיפת הסודות האזוטריים והדתיים של המציאות. ואחד החשובים מבין הסודות הללו נגע לחישוב הזמן והמיקום של קץ העולם. בין פרקי התנ"ך והברית החדשה, המעורפלים לכאורה, חיפש ניוטון נבואות מדויקות לעתיד העולם ולגאולת נשמתה של האנושות החיה בתוכו. חשוב להבין שבתקופה שבה ניסח ניוטון את התיאוריות המדעיות הגדולות שלו, המדע המודרני טרם נטש לחלוטין את המקורות האזוטריים והדתיים שמהם צמח.

כבר בחיבוריו התיאולוגיים המוקדמים השקיע ניוטון אנרגיה פרשנית רבה בפענוח חזון יוחנן, בין היתר במטרה לאתר את המיקום המדויק שבו יתחילו המאורעות שיובילו אל סוף העולם. המדען האנגלי לא הסתפק במחקר תיאורטי ובפרשנות כתובה, אלא צירף לאחד מחיבוריו שעסקו ביום הדין מפה המצביעה במדויק על האזור הצפוי לעמוד במוקד ההתרחשות. אנחנו עוד נחזור למפה הזאת, שנוצרה לפני 300 שנה בערך, והעיון בה ובכיתובים הצפופים בשוליה חושף מידע רב־תחומי עשיר ומקורי.

מפת האפוקליפסה של ניוטון. לחצו על המפה להגדלה

בחזון יוחנן מסופר על שבעה שופרות שכל אחד מהם מבשר על התרחשות אפוקליפטית אחרת. כיוון שניוטון לא האמין שסוף העולם יגיע בימי חייו, לא הגדיר את מיקום השופר השביעי והאחרון. אז מה הוא כן זיהה וסימן על המפה? את האירועים המובילים לקץ העולם, כלומר תקיעות השופרות החמישי והשישי קודם לתקיעת השופר האחרון המכריז על תחילת הסוף (חזון יוחנן ט). את השופר החמישי הבין ניוטון בתור עליית האסלאם הערבי. ואת השופר השישי ייחס לעליית האימפריה העות'מאנית, שאותה שלח האל כדי להעניש את הנצרות הכופרת ולהחריב סופית את שרידי הקיסרות הרומית המושחתת – היא האימפריה הביזנטית.

והיכן מתחוללים אירועי סוף העולם לפי ניוטון? כאן אצלנו, בשכונה החמימה המוכרת בתור המזרח התיכון. ניוטון זיהה במדויק ארבעה מחוזות באסיה (העיר קוניה), סוריה (העיר דמשק), מוסול ומיאפרקין (העיר מרטירופוליס) ושייך אותם לארבעת מלאכי האפוקליפסה היוצאים לחופשי על נהר הפרת במהלך מאורעות השופר השישי (חזון יוחנן ט, יד). לפי חזון יוחנן, יציאתם של ארבעת מלאכי האפוקליפסה לזרוע הרס וחורבן בעולם מקדמת את עליית החיה המסתורית – המוזכרת בספר כאחת ממחוללות יום הדין – ומסמלת את הקרב האחרון.

מול סימון מקום יציאתם של מלאכי האפוקליפסה, אזור אחד בולט בהיעדרו מהמפה של ניוטון. זהו הר מגידו, אשר שיבוש שמו ביוונית הוליד את המושג ארמגדון, שהשתרש ככינוי לאירוע יום הדין על־פי הנצרות. וכן, בהשראת אווירת סוף העולם הפך ארמגדון גם לסרט קולנוע בלתי נשכח. מגידו נזכרת בתנ"ך מספר פעמים, לא פעם בהקשר של קרב חשוב (זוכרים את יעל וסיסרא והחלב? זה קרה שם ליד), אך רק בנצרות היא משולבת בחזון סוף העולם. בהר מגידו, נכתב בחזון יוחנן, ייערך הקרב הסופי בין כוחות הרוע המונהגים בידי החיה המסתורית ובין כוחות הטוב המונהגים בידי האל. בקרב הזה יוכרעו הרעים, ולאחריו תשכון מלכות השמיים על הארץ.

ניוטון מספק ביטוי היסטורי נוסף לקשר שבין כוחות הרוע להשגחה האלוהית. בכיתוב בשולי המפה ששרטט, דן ניוטון בשני מנהיגים צבאיים של כוחות הרוע: המנהיג והמצביא צלאח א־דין (1138–1193), שסילק את שרידי הצלבנים מארץ הקודש, והמנהיג המונגולי ג'ינגיס חאן (1162–1227), שהופיע מן המזרח כדי לזרוע הרס וחורבן בציביליזציה המוסלמית. עלייתם של שני הכובשים נתפסה בעיני ניוטון כהתערבות של השגחה עליונה.

פתיחת החיבור של ניוטון שאליו צורפה מפת ההתרחשויות המובילות לקץ העולם

כתבי היד של ניוטון השמורים בספרייה הלאומית מאפשרים הצצה מסקרנת אל צדדים שעדיין אינם ידועים לציבור הרחב. הגילויים הבולטים נוגעים לעיסוק האלכימי של אחד מגדולי המוחות המדעיים בהיסטוריה ולניסיון השיטתי שלו להשיב את הנבואה האלוהית שאבדה מאז ימי התנ"ך – ניסיון שהתמקד בהבנת הנבואות שהורישו לנו נביאי ישראל. אלברט איינשטיין תיאר זאת טוב מכולם במכתב שכתב ב־1940 לידידו האספן והמזרחן אברהם שלום יהודה. איינשטיין הבהיר ליהודה כי יהיה נפלא אם הכתבים התיאולוגיים והאלכימיים של ניוטון ירוכזו ויועמדו לרשות המחקר, בהדגישו כי דווקא הכתבים הללו הם שפותחים צוהר חסר תקדים לעבודת האיש. כך כתב איינשטיין:

בעוד שבתחום עבודתו הפיזיקלית של ניוטון, דרך ההתפתחות של מחשבתו תישאר עלומה, שכן הוא השמיד כנראה את הטיוטות לעבודתו, הרי שבתחום עבודתו על התנ"ך יש בידינו גרסות ראשוניות ושינויים חוזרים. לכן כתבים אלה, שברובם טרם פורסמו, מעניקים לנו מבט מרתק על הסדנה הרוחנית של הוגה זה, היחיד במינו.

מהכתבים התיאולוגיים השמורים בספרייה עולה בבירור שבדומה למספר פרשנים פרוטסטנטיים מהמאה ה־17, גם ניוטון האמין שקץ העולם מוצפן בתנ"ך. אלפי הדפים הכתובים בקפדנות שהקדיש ניוטון לפענוח חזון אחרית הימים הם עדות למסירותו של אחד מגדולי המוחות בהיסטוריה האנושית לפיצוח האתגר הזה. כפי שנרמז בציטוט הפותח את הכתבה, לשיבת היהודים לציון היה חלק מרכזי בחזון הניוטוני.

כתב יד קראי חושף: תיבת נוח כמו שלא הכרתם

המלומד הקראי בן המאה העשירית שדמיין את תיבת נוח עם טכנולוגיה שלא הייתה קיימת אפילו בתקופתו

צוללת הנאוטילוס בכרזה העברית לסרט "20,000 מיל מתחת למים" מאת ז'ול ורן

שוו בדמיונכם לרגע את תיבת נוח. כמו רבים אחרים, ייתכן שאתם (או אתן) מדמיינים עכשיו תמונה טיפוסית של אונייה קטנה שג'ירפה ופיל מציצים מתוכה.

אבל לפי תפישתו של מלומד קראי מהמאה העשירית לספירה, שחיבר פרשנות בערבית-יהודית לתורה, תיבת נוח היתה הרבה יותר מדימוי פשטני של אונייה ובתוכה חיות.

למרות העובדה שתיאור בניית התיבה מסתכם בשלושה פסוקים מינימליסטיים בספר בראשית (בראשית ו, 14-16), אותו מלומד קראי מקדיש עמודים רבים לתיאור מנגנון הבנייה המורכב והמתוחכם של מה שהוא תפש כתיבת נח. לפי פרשנותו, התיבה כוללת בתוכה חידושים טכנולוגים מתקדמים מאד עבור זמנם, כולל מערכות הפצה ממונעות שמסתובבות באופן אוטונומי (זכרו, מדובר במאה העשירית לספירה, אין חשמל באופק!) שתפקידן למלא את שְׁקָתוֹת בעלי החיים באופן אוטומטי. לפי כתביו, התיבה כוללת גם מערכת מתוחכמת של צינורות מים שהצליחו לספק את צרכיהם המגוונים של כל שוכני התיבה, על שלושת אגפיה. אותו פרשן גם גורס שלתיבה היו דרכים ייחודיות לאפשר לאור להיכנס פנימה, אך בו זמנית למנוע כניסת מים. זאת באמצעות מאות חלונות ודלתות עם זגוגיות מיוחדות שחלקן אפילו אפשרו את כניסת האוויר תוך כדי חסימת המים העזים מלהיכנס.

כתאב אלריאץ' ואלחדאיק (בראשית)

 

זוהי רק דוגמה אחת לגישות החדשות המהפכניות לטקסטים יהודיים מסורתיים, שאנו מוצאים ביצירות הערביות-יהודיות של המאה העשירית. בתקופה זו (המדובר בערך במאות התשיעית עד השתים עשרה לספירה) רוב האוכלוסייה היהודית בעולם היתה דוברת ערבית כשפת אם. היהודים הללו דיברו וקראו ערבית כשפת-אם, וחיו בלב הציוויליזציה הגדולה בעולם, מרכז לחדשנות בפילוסופיה, תיאולוגיה, מדע, בלשנות ועוד. בעקבות מיקומם בלב הפועם של עולם מדעי מתפתח, הדרך שבה הסתכלו וכתבו על כתבי הקודש השתנתה בדרכים דרמטיות.

"לב שבור הוא לב שלם": מאמירה מסתורית של רב סגפן להמנון רוק ישראלי

"אין שלם מלב שבור", קבע רבי מנחם מנדל מקוצק. למה הוא התכוון? ואיך פירש את המילים הללו ברי סחרוף, שיצר בהשראתן את אחד השירים האהובים ברוק הישראלי?

ברי סחרוף. צילום אלדד שושן

כְּשֶׁאַתְּ לְיָדִי אֲנִי הוֹלֵךְ צוֹלֵל
כְּשֶׁאַתְּ רְחוֹקָה אֲנִי מַתְחִיל לָרוּץ
אַתְּ רוֹאָה לְתוֹכִי אֲנִי רוֹאֶה דַּרְכֵּךְ
אַתְּ רוֹצָה נְקֻדּוֹת אֲנִי רוֹצֶה רָצוּף

וּכְשֶׁאֲנִי מִתְפָּרֵק
אַתְּ יוֹתֵר שְׁלֵמָה
גַּלִּים גַּלִּים בָּא הַכְּאֵב
לֵב שָׁבוּר הוּא לֵב שָׁלֵם
לֵב שָׁבוּר הוּא לֵב שָׁלֵם

לִפְעָמִים אַתְּ אֶצְלִי וַאֲנִי אֵצֶל כֻּלָּם
לִפְעָמִים אֲנִי כָּאן אֲבָל אַתְּ כְּבָר לֹא
אַתְּ רוֹצָה לְחַכּוֹת אֲנִי רוֹצֶה מִיָּד
אַתְּ רוֹצָה קְצָת אֲוִיר אֲנִי רוֹצֶה לִנְשֹׁם

("לב שלם". מילים: ברי סחרוף, לחן: חיים לרוז)

כמה דרכים מובילות אל שיר? לפעמים הדרך מתחילה בתמונה מחלום, ברגש מסוים שנחרט בלב או במילים של פיוט עתיק שהתגלה בספר. ולפעמים, כמו במקרה שלנו, מספיקה אמירה מסתורית אחת כדי להפיח רוח חיים בסיפור אהבה מוכר, כזה שכל כך הרבה מאיתנו חוו ולא בהכרח ידעו לנסח במילים. בטח לא מילים של שיר יפיפה שכזה. האמירה שאנחנו מדברים עליה היא "אין שלם מלב שבור". והשיר הוא כמובן "לב שלם". את האמירה המקורית השמיע רב חסידי נודע ממזרח אירופה. את השיר כתב מי שהוכתר בשנות התשעים בתור "הנסיך של הרוק הישראלי".

מאז ומתמיד נמשך ליבו של רבי מנחם מנדל מורגנשטרן מקוצק (1787–1859) אל ההחמרה במנהגי היהדות ובהלכותיה. הוא ייסד את חסידות קוצק וזכה לכינוי "דער קוצקער רבי". על אף שהשתייך לזרם החסידות, לא הדגיש את אהבת ישראל או את החדווה שבעבודת השם כפי שהדגישו מנהיגים אחרים בחסידות, אלא את הקונפליקט הפנימי שצריך היהודי המאמין לטפח בליבו במטרה להגיע לחקר האמת. תלמידים רבים ביקשו להצטרף לחצרו ולבחור בו לאדמו"רם ומנהיגם הרוחני, אך הוא נהג לדחות את רובם ולדבוק רק באלו שעמדו ביחסו התובעני. רק כך הצדיקו את היותם יחידי סגולה בעיניו של הרב החריף והאליטיסטי. בעשרים שנות חייו האחרונות הסתגר הרב בחדרו בעיר קוצק אשר בפרובינציית לובלין במזרח פולין. ולמרות שכבר יצא שמו למרחוק וחסידים ומאמינים המשיכו להגיע אל ביתו, סירב הרב להיפגש עימם והרשה להכניס אליו רק קומץ מובחר מחסידיו.

הרבי מקוצק לא הותיר אחריו כתבים, ויש מתלמידיו ששיערו שלא כתב אף דף אחד של הגות. כך נותרנו עם סיפורים על המנהיג החסידי בעל האופי העז ועם קובצי אמירותיו. אחת מאותן אמירות קצרצרות ומלאות חוכמה להתפקע היא: "אין שלם מלב שבור; אין זעקה גדולה מהדממה; אין ישר מסולם עקום". את הצלע הראשונה במשולש היפיפה והפרדוקסלי למראה הזה אימץ ברי סחרוף אל שירו "לב שלם" – שיר האהבה־אכזבה שנכלל באלבומו "נגיעות" משנת 1998 והפך ללהיט אהוב.

 

ברי סחרוף, זיו יחזקאל ותזמורת אלמוגרביה בניצוח אוריין שוקרון מבצעים את "לב שלם"
בחזרה לקראת המופע: "אנא לבנטיני", שיפתח את פסטיבל "בסוד קולות רבים" בספרייה הלאומית

 

בשונה מהשיר "הינך יפה רעייתי" – עיבוד של עידן רייכל ל"שיר השירים", שיר האהבה הגדול של התנ"ך – האמירה שהנפיק הרבי מקוצק עוסקת ביחסים מסוג אחר. כבר לפני מאות שנים פירשו חכמינו את "שיר השירים" כסמל לאהבת אלוהים לכנסת ישראל (כינוי מקובל לכלל עם ישראל לדורותיו בעבר, בהווה ובעתיד). בהשוואה לאהבת השולמית והאהוב משיר השירים המקראי, ברור בהחלט שהרבי מקוצק לא התכוון באמירתו ליחסי אהבה זוגיים, אלא לקרבה בין האדם לבוראו. ובעצם הכוונה למצב שבו היחיד המאמין יכול להתקרב אל אלוהיו, כמו שאמר הקוצקר (הרבה כינויים היו לו לרבי מקוצק) בהזדמנות אחרת: "די לו לאדם שיפתח בלבו פתח זעיר של תשובה, כ'חודו של מחט', בתנאי שירגיש כעין דקירה בלב, כצריבה בבשר חי ולא כמחט בבשר המת".

למוטיב הלב השבור באמירה של הרבי מקוצק יש תקדימים. בתהילים לד, יט כתב המשורר כי "קָרוֹב יְהוָה לְנִשְׁבְּרֵי לֵב וְאֶת דַּכְּאֵי רוּחַ יוֹשִׁיעַ". וגם רבי נחמן מברסלב, שנולד 15 שנים לפני הרבי מקוצק, הדגיש את חשיבותו של הלב השבור. ואכן רבים מייחסים את האמירה שאין שלם מלב שבור דווקא לרבי נחמן, כנראה בגלל הדמיון בינה לאמירה אחרת שלוקטה בספר "חיי מוהר"ן", פרשת חייו של רבי נחמן שחיבר תלמידו רבי נתן: "אף שגם לב נשבר הוא טוב מאוד, עם כל זה הוא רק באיזו שעה, וראוי לקבוע לו איזה שעה ביום לְשַׁבֵּר ליבו ולפרש שיחתו לפניו יתברך, כמובא אצלנו, אבל כל היום כולו צריך להיות בשמחה" (ליקוטי מוהר"ן, סימן כד). ובמילים אחרות, יש להכיר בלב השבור ולקבל אותו, אבל גם להיעזר בו ולא לאפשר לו להפריע לאדם בחייו.

ובהשראת תפיסותיהם של רבי נחמן והרבי מקוצק, נחזור לשיר המקסים שכתב ברי סחרוף והלחין חיים לרוז. סחרוף שומר על הניגוד בין רצונותיהם של בני הזוג, ובו הוא מוצא את הקונפליקט שמניע את השיר קדימה. היא רוצה נקודות והוא רוצה רצוף. כשהוא כאן היא כבר לא. תורת הקבלה מדברת על "שבירת לב". כשאדם מתפרק – במילותיו העכשוויות של סחרוף – אז הוא נעשה שלם. כי האדם, ממשיכה הקבלה, חייב להיות מודע למורכבות ולהכיר בחסרונות שלו, ברצונות הסותרים המושכים אותו לכיוונים שונים ובניסיון חייו המר –  שם הוא פוגש את האל. חוכמת המזרח מדברת על כך שכשהכוס מתרוקנת, מתפנה מקום להתמלא. כי אין ישר מסולם עקום. ואין שלם מלב שבור.