הכר את המומחה
פרופ' קימי קפלן, פרופ' להיסטוריה יהודית מודרנית. מלמד במחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו באוניברסיטת בר אילן.
בן 56. אני יליד הונג קונג. הוריי קראו לי קים, על שם ספרו של רודיארד קיפלינג. כיום אני ירושלמי, וגר בשכונת קטמונים.
מה אתה חוקר?
אני חוקר היסטוריה דתית יהודית במאות ה-19 וה-20, בעיקר זרמים דתיים, דת עממית, הדרשה וספרות דרוש. החברה החרדית היא אחד מהמוקדים המרכזיים של מחקריי בשנים האחרונות.
בימים אלו אני כותב ספר על פרשת יוסל'ה שוכמכר, פרשיית חטיפה ידועה של ילד בישראל שהתרחשה בראשית שנות ה-60 של המאה ה-20.
כמה שעות לדעתך העברת בספרייה?
אני פה משנת 1991. הגעתי לכאן בקו התפר של שבין המאסטר לדוקטורט. הייתי פה בתור סטודנט כמעט כל השבוע, מבוקר עד ערב. בימים כתיקונם אני פה לפחות יומיים בשבוע, ובקיץ מעט יותר בממוצע.
אולם מועדף בספרייה?
אולם יהדות, בעיקר מתוך הרגל. כשבאתי לספרייה בתור תלמיד מחקר זה היה האולם שאליו הרגשתי שייך. ודבר שני, שהוא לחלוטין לא מובן מאליו – כל מי שנכנס לשם, התייחסו אליו בדיוק באותה צורה – גם לפרופסור וגם לתלמיד. הספרניות ניהלו את האולם באורך רוח, בסבלנות ובכבוד. באולם הייתה הילה של היררכיה, כי ישבו שם חוקרים שהיו "דינוזאורים" במונחים שלנו. לחלקם היו מקומות קבועים ואיש לא העז לשבת במקומם. ולמרות זאת, הרגשנו שבכל הנוגע לספרניות, ההירככיה לא קיימת.
זו חווייה שעושה את כל ההבדל, כאשר אתה מבין שיש לך מישהו שאפשר לשאול אותו שאלות, להיעזר בו, והכל במאור פנים.
למה הספרייה הלאומית?
קודם כל, כי המורים שלי באוניברסיטה כיוונו אותנו שזהו המקום לשבת בו בתחום מדעי היהדות מבחינת ההיקף והעושר של האוסף. לא תמצאו בישראל ומחוצה לה ספרייה כל-כך מקיפה בנושאי יהדות במובנה הלאומי, היהודי, הדתי, ההיסטורי וההגותי.
עם הזמן, ככל שהתמצאתי יותר בתחום המחקר שלי הבנתי עד כמה יש פה שכבות-שכבות של אוצרות.
את הדוקטורט שלי עשיתי על נושא שלא קשור לישראל או לציונות – ועדיין אוסף הספרים שעמד לרשותי היה הכי טוב בעולם.
אני חושב שזה כנראה בגלל האוצרים. היו פה אנשים שהבינו שכשמדברים על יהדות צריך לאסוף מכל וכל, גם אם זה לא תמיד היה באופן שיטתי. המסה הקריטית עושה את כל ההבדל. תמיד אמצא פריטים בספריות ובארכיונים אחרים, אבל למעט יוצא דופן אחד עדיין לא מצאתי אוסף בתחומי העיסוק המחקרי שלי שהוא יותר טוב מאלה שכאן.
המסה הקריטית היא לא רק של ספרים אלא גם של ארכיוני עיתונות. האוסף שיש פה הוא אוסף ענק. העושר והרבדים של האוצרות פה הם מאד גדולים.
היה פה גם צוות שידע לקחת אדם כמוני כסטודנט ולעזור לי וללמד אותי איך לחפש, איך לייצר את מסע המחקר שלי. קיבלתי כאן כלי עבודה להשתמש במה שאצור בבניין הזה. כלים למרדף אחרי ידע, מידע ומקורות. זו אמנות בפני עצמה, בלתי נפסקת ולעולם מפתיעה, ובכל צומת כזה העוגן היה הספרניות.
יש פה גם תרבות של שיח מסדרון בעל פה. זה דבר לא מובן מאליו. יש המון מדינות בעולם שבהן זה לא קורה. קולגה שלי שהגיע לפה מארה"ב ישב ועבד פה בספריה והגיע למבוי סתם במחקרו. בקפיטריה הוא פגש מכר, שתה איתו קפה ותינה את צרותיו. אותו מכר אמר לו: מה הבעיה, יושב פה מאן דהוא, שזהו תחום המחקר שלו, גש אליו ושאל אותו! האיש הזדעזע כי בארה"ב לא עושים דבר כזה.
אתה שואל ונענה. הדינמיקה הזאת של תרבות שיח בע"פ יכולה להתקיים רק פה כי המנעד של חוקרים ומתעניינים במדעי היהדות שיושבים פה הוא הרבה יותר רחב מאשר באולמות קריאה במקומות רבים בעולם. זה כולל אנשים מכל מיני מקומות, לא רק מקומיים.
לכן יש מלומדים מחו"ל שבאים לחקור כאן כי הם יודעים שהם מקבלים במקום הזה משהו שאין בשום מקום אחר. זה תלוי תחום, כמובן, אבל בתחומי היהדות אין שני לספרייה הלאומית.
ספרן/ית יוצא/ת מן הכלל?
לאולם יהדות היה צוות של ספרניות שאין לו תחרות: אלונה אבינזר, ציפורה בן-אבו, רות פלינט ועליזה אלון המנוחה, הן ידעו המון, הרבה מעבר לידע של ספרן שישב ולמד ספרנות או מידענות. היה להן ידע אינטימי של איפה דברים נמצאים והיכן לחפשגם היום אני נעזר בספרניות וספרנים מצוינים וביניהם: גליה ריצ'לר גרבלר, אף היא באולם הקריאה, אריאל ויטרבו ורבקה פלסר מהארכיון. אלה, ורבים אחרים מעובדות ומעובדי הספרייה, חולקים שלושה דברים: מאור פנים, נכונות אין קץ לסייע וידע עצום.
המלצה לבאי הספריה, שרק יודעי ח"ן מכירים?
אם אתם מגיעים עם מכונית תגיעו מוקדם, אחרת לא תמצאו חניה.
טיפ לחוקר המתחיל
להתחבב על הספרנים והספרניות ולהגיע לשיח איתם ממקום צנוע ולא מנופח מחשיבות עצמית. אחד ממאפייניהם של אנשי אקדמיה הוא אגו. רבים מהם משדרים את זה במודע או שלא במודע, והדבר מייצר "נוגדנים" אצל נותני השירות. חשוב להפנים את הידע העצום שיש לאנשים הללו ולהבין שהוא הרבה פעמים מקצר דרכים וחוסך שעות של עבודה בהינף יד, גם בעידן שהכל לכאורה נגיש באמצעות מנועי חיפוש.