המזרח התיכון – תיאטרון או קרקס?

חדש על המדף, והפעם: הכותרת רמזה על אומניות הבמה, אבל מה שבפנים? על שירות הוד מלכותה!

לפעמים "חדש על המדף" הוא בעצם כותר ישן למדי, ולפעמים הבדלים במינוחים ובתרגומם מוביל לטעויות משעשעות. כך קרה עם החוברת Middle East theatre .

למרות שכביכול השם מגדיר את נושא החוברת, ולמרות איור הכריכה המחזק מסקנה זו, החוברת אינה עוסקת באומנויות הבמה. המילה theatre היא המינוח הצבאי האנגלי למונח הצבאי העברי "זירה" ומדובר במדריך היכרות והתמצאות לחיילים מצבא הוד מלכותו שהוצבו ב"לבנט" בשנות ה40 של המאה הקודמת. הגדרנו חוברת זו שיצאה לאור בשנות הארבעים "חדש על המדף", כיוון שרק לאחרונה הגיעה לספרייה במסגרת הפעילות השוטפת להשלמת האוסף. ההשלמה מתבצעת באמצעות רכישות, תרומות וקטלוג חומרים ישנים ש"שכבו" במחסנים.

החוברת נוגעת בהיבטים רבים מחיי היום-יום של החיילים – צבאיים ואזרחיים כאחד. עיקר המידע בחוברת מתמקד בשירות במצרים ובארץ ישראל. לטקסט מצורפות מפות מאוירות להפליא, המתארות את הערים הראשיות ואת צירי התנועה המרכזיים. המפות מכילות גם פרטים על בתי נופש ומועדונים לחיילים, מיקום מתקני שירותי הדת הצבאיים וכדומה.

את הטקסט האינפורמטיבי מלווים איורים משעשעים, כמיטב מסורת ההומור הבריטי. פרק נפרד מוקדש ל ATS (חיל העזר הנשי), שאליו השתייכו רבות מהמתנדבות הארץ-ישראליות.

הפרק נפתח כך (תרגום שלי):

את תגלי שחיי הצבא במזרח התיכון שונים מאוד מכל מה שהכרת בבית, והכי חשוב לזכור: את מייצגת את הנשיות הבריטית במדינות שבהן המנהגים והסטנדרטים שונים לחלוטין מאלו שלנו. זכרי שרוב הנשים הערביות שאינן עובדות כמשרתות עדיין שוהות רוב הזמן בבתיהן – להוציא את הנשים בערים המודרניות והמושפעות מהתרבות האירופאית. וגם שם – הנשים מאוד מוגנות. הקפידי על התנהגות מדויקת כשאת הולכת עם עמיתייך הגברים. אחרת התנהגות חופשית מדי עלולה להתפרש באופן שגוי, ולפגוע ביוקרה הבריטית. (עמ' 40).

מדובר במידע שימושי מאוד, המונגש באופן ברור ועם הומור בריטי משובח.

החוברת מסתיימת בנושא חשוב ביותר, למי שמכיר את הבזאר הים תיכוני וסוחריו:

Finally, remember that a piaster is NOT a penny, but twopence halfpenny!

מעניין כמה חיילים נפלו בפח של קבלת עודף "שגוי" כך שהיה צורך לכתוב אזהרה זו…

כשטינטין התחזה לסוכן ערבי בחיפה ונחטף על ידי האצ"ל

מדוע שונתה ארץ ישראל לנסיכות הדמיונית חמד בסיפור "טינטין בארץ הזהב השחור"?

טינטין בתחפושת בשוק של חיפה, מתוך "בארץ הזהב השחור"

"הקשיבו הקשיבו תושבי ארץ ישראל: אזרח בלגי בעל נטייה להסתבך בצרות נצפה בחיפה כשהוא מחופש לבן מיעוטים. האזרח מכנה את עצמו בשם 'טינטין'. אותו 'טינטין' מרחרח במקומות שבהם הוא לא אמור לרחרח ושואל יותר מדי שאלות. כל היודע דבר על מקום הימצאו מתבקש להודיע לרשויות החוק".

זאת לא הודעה מיוחדת של משטרת ישראל או של שירות הביטחון הכללי. זה יותר כמו תרחיש – מקורי לחלוטין – שקרה בספר ה-15 במספר בסדרת הקומיקס המצליחה והאהובה ברחבי העולם כולו – הרפתקאותיו של טינטין. הספר המדובר הוא "טינטין: בארץ הזהב השחור" שהתפרסם לראשונה בין ספטמבר 1939 למאי 1940.

התרגום האנגלי של טינטין בארץ הזהב

עלילת הספר נסובה על מזימה סודית לחבל במאגרי הנפט במזרח התיכון. כיאה לרוח התקופה, במהלך חקירתו מתגלה זהותו של הנבל האמיתי, ד"ר מולר, הרופא הגרמני המרושע. במסגרת החקירה מתגלגל טינטין לארץ ישראל המנדטורית, שם הוא משוטט בחיפה בבגדי תושב ערבי, ואפילו נחטף על ידי האצ"ל. את הסטריפים הראשונים של הסיפור אייר יוצרו של טינטין, הרז'ה, במהלך חופשה בת חודש שזכה לה מהצבא הבלגי. לצבא הוא גויס כבר עם פלישת גרמניה לפולין ב-1 בספטמבר, ומשם שלח את הסטריפים של טינטין אל אותו עיתון שפירסם את הרפתקאותיו של העיתונאי הצעיר כבר עשור, Le Petit Vingtième. אולם לאחר שנדבק הרז'ה בסינוסיטיס שוחרר משירות ביום בו פלשה גרמניה לבלגיה.

כמובן שתחת התנאים החדשים, ובעיקר בהתחשב בלאומיותו הגרמנית של הנבל, הופסק פרסום הקומיקס והקוראים – שוודאי עקבו אחרי טינטין בניסיון להשיג הפוגה מידיעות על המלחמה העולמית הנוראה המתרגשת עליהם – נאלצו לחכות מספר שנים עד שגילו כיצד נחלץ טינטין מסופת החול שאליה נקלע לאחר שנמלט מהדוקטור המרושע.

בתום מלחמת העולם השנייה ביקש הרז'ה להתרחק מהדמות המזוהה איתו ביותר, אך בלחץ אשתו וחבריו חזר לצייר את עלילות הכתב החוקר הצעיר. התוכנית המקורית הייתה לשלוח את טינטין וכלבו שלגי לירח, מה שאכן קרה בהמשך, אך קודם כל חזר לסיים את ההרפתקה שעזב עם פלישת הנאצים למדינתו.

עבדאללה, בנו של מלך נסיכות חמד, מפזר אבקת גירוד על ד"ר מולר

רק ב-1948 פורסמה הגרסה השנייה והסופית של "בארץ הזהב השחור". אוקיי, זאת אומרת, הגרסה השנייה הגמורה, אבל לא הסופית.

התחלנו את כתבתנו באמירה הגורפת שסדרת טינטין היא סדרת הקומיקס המצליחה והאהובה ברחבי העולם כולו. בשנות ה-60 וה-70 החלו הרפתקאות טינטין להתפרסם בבריטניה. לא ברור בדיוק מה הניע את היוצר האגדי של טינטין לצייר מחדש את "ארץ הזהב השחור" אך הפעם היא קיבלה תפנית מפתיעה. בגרסה האנגלית-בריטית של הקומיקס האהוב כבר הפכה פלשתינה המנדטורית לנסיכות הנפט הדמיונית "חמד". הסיפור על ארגון האצ"ל שחטף את טינטין בגלל טעות בזיהוי – סיפור שהופיע בגרסה המקורית – הוחלף בסיפור אחר על המשטרה הצבאית הערבית בנסיכות חמד. כמו שראינו, אל תטעו, זה נכון שטינטין – האמיץ בבלשים המצוירים – לא שש להסתבך במלחמת הנרטיבים המקומית שלנו, אך לא זאת הסיבה להפסקת הפרסום המקורי. זה קרה בעקבות פלישת הנאצים לבלגיה. ולגבי החלפת ארץ ישראל בארץ דמיונית – כאן אולי כבר מדובר ברגישות לקהל הבריטי שעליו ביקש טינטין להתחבב.

משמאל: טינטין בפלשתינה. מימין: אותה סצנה רק בנסיכות הנפט "חמד"

לצערנו הרב הספר "טינטין: בארץ הזהב השחור" לא תורגם לעברית – לא בגרסה הארץ-ישראלית ולא בגרסת חמד.

חכמי חלם: הקהילה היהודית שזכתה לשיימינג לא מוצדק

איך קיבלו יהודי העיר חלם שבפולין את התיוג המבייש? ואולי בכלל מדובר בקהילה של חכמים גדולים? יצאנו לברר מה הסיפור של חכמי חלם

"חכמי חלם". מתוך כריכת הספר "נעלי הזהב של המלך", עבדה: נורית יובל. איורים: שי צ'רקה

אין חכם אשר חוכמתו כה מפורסמת בעולם ככסילותה של חלם, מלבד חוכמתו של שלמה המלך

(הסופר היידי אליעזר בלום, יליד חלם)

הסיפור המוכר ביותר על טיפשותם של חכמי חלם, זה שחוזר בכל ספר על אודותיהם, מתאר את הפעם ההיא שניסו החלמאים להזיז את ההר הצמוד לעיר. שנים רבות לאחר שהוקמה העיר חלם, הלכו ורבו תושביה. החלמאים התחתנו והולידו צאצאים עד שנעשה צפוף לכולם – ותיקים וצעירים כאחד. על אף השמועות על יכולותיהם המנטליות הלוקות בחסר, התושבים הבינו שעירם חייבת לגדול מייד יחד איתם. אלא שצצה בעיה. ההר שלמרגלותיו שכנה העיר חסם את יכולת ההתפשטות הטבעית שלה. שבעה ימים ושבעה לילות התדיינו ביניהם תושבי חלם לגבי הפתרון הראוי עד שהחליטו (כמה פשוט) לדחוף את ההר הרחק מהעיר. כל בני העיר התגייסו למבצע והתחילו לדחוף ולדחוף בכל כוחם. עד מהרה זרחה השמש מעל גופיהם העמלים, הם התחממו והזיעו, ובשל כך פשטו את מעיליהם. גנבים שעברו באזור הבחינו במעילים ולא היססו: הם הרימו את כל הערימה והסתלקו בשקט בשקט מהמקום. כשסיימו החלמאים את מלאכת יומם – דחיפת ההר – פנו לאחור והביטו סביב. בגלל שלא ראו את מעיליהם, הסיקו שהמשימה הושלמה בהצלחה ושההר נדחף למרחק רב כל־כך עד שנעלמו מעיליהם מאחור.

העיר חלם מתרחבת. הגרסה שאני אישית גדלתי עליה: "חכמי חלם", ליקטה ועיבדה: נורית יובל. אייר: דני קרמן. הוצאת ענבל, 1986

אם נתקלנו באחד מספרי ההומור הרבים על חכמי חלם עוד בילדותנו, ייתכן שראינו בה עיר אגדית. מעין אטלנטיס יהודית המאוכלסת ביהודים כסילים. אבל טיול קצר בתולדותיהם של חכמי חלם מגלה שלא מדובר באגדה על מקום בדוי אלא בעיר אמיתית עם היסטוריה יהודית ענפה ועשירה. העיירה חלם שבפולין.

מעל חמש מאות שנה התקיים יישוב יהודי משגשג בעיר חלם שבדרום־מזרח פולין, והקהילה היהודית בה אף הייתה פעילה בולטת ב"ועד ארבע ארצות". בזכות מִפְקדי אוכלוסין שנעשו בפולין, מתברר שעם פרוץ מלחמת העולם השנייה, בטרם החריבה השואה את יהדות פולין, גרו בעיר כ־15 אלף יהודים, שהיו מחצית מתושביה. השואה לא פסחה על יהדות חלם, ומרבית תושביה נספו. חלק נרצחו בעירם, אך רובם נרצחו במחנה ההשמדה סוביבור.

גלויה של רחוב היהודים בעיר חלם שבפולין. מתוך אוסף גלויות היודאיקה ע"ש יוסף ומרגיט הופמן

בניגוד לתדמית הגורפת, יהדות חלם הנפיקה כמה וכמה חכמים אמיתיים. אחד הבולטים בהם הוא רבי שלמה מחלם, שהתפרסם בחיבורו "מרכבת המשנה". רבי שלמה היה רב ומלומד, שעל־פי עדותו עסק גם בלימוד פילוסופיה ומדעים – תופעה נדירה בימיו – ונחשב לאחד ממבשרי ההשכלה היהודית. בהקדמה ל"מרכבת המשנה" התגאה רבי שלמה בבקיאותו בחוכמת העמים, ואף קרא לאחרים ללמוד לימודי חול: "ומקרא עומד ורווח 'חצבה עמודיה שבעה', ולמה זה ימוש מפיכם, והיא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים", כתב בהתייחסו לשבע האומנויות החופשיות (מקצועות הליבה בגרסת ימי הביניים).

אלו רק כמה מהעיבודים הספרותיים המודרניים למעשיות חכמי חלם

ואכן נראה שהתיוג של חלם כקהילת טיפשים די מגוחך כשלעצמו. זאת אומרת הוא לא מבוסס על אמת היסטורית (וכי איך הוא יכול להיות מבוסס?), ואפילו לא על קבוצת כסילים ידועה שמוצאה בחלם. ההשערה המקובלת למקור התיוג השגוי פשוטה וישירה בהרבה. כך כותב הסופר וחוקר הלשון אורי סלע בספרו מלה בסלע: "בלשונות הסלאביות חוֹלֶם פירושו כסיל. ומכיוון שחולם וחלם הגייתם קרובה, היתה חלם-של-מעלה לעיר הטיפשים החלמאית של אוצר ניבינו". ובמילים אחרות, הדמיון בהגייה הדביק לקהילה שלמה תווית שאינה ניתנת עוד לניעור.

גם תושבי חלם ההיסטורית היו מודעים היטב לסיפורים המצחיקים (המרושעים מבחינתם) על אודות חוכמתם המופלגת – או שמא היעדרה המשעשע. כותבי פנקס הזיכרון של העיר חלם העידו דווקא על התקבצות מופלאה של חכמים גדולים בעירם. לדבריהם, מייד לאחר ששת ימי הבריאה סחבו המלאכים מעולם הנשמות שלושה שקים מלאים בנשמות: שק שבו נשמות כסילים, שק שני שבו נשמות חכמים ושק שלישי ואחרון שבו נשמות חכמים דגולים. המלאך שעליו הוטל לפזר את הנשמות עף בשמיהם של ערים וכפרים ופיזר במידה מכל אחד מהשקים. כשהגיע לעיר חלם כבר התעייף ולא נתן את דעתו לעץ הגדול שצמח על ההר העצום שלמרגלותיו שכנה העיר הפולנית. השק הקטן שבו נשמות החכמים הדגולים נוקר ונשמותיהם התפזרו על חלם. ומאז הייתה העיר שופעת חכמים מופלגים.

כיצד נולדו התושבים החכמים של העיר חלם? איור מספרם של נורית יובל ודני קרמן

הרעיון של עיר מאוכלסת בכסילים אינו יהודי במקור. העיר ההיסטורית הראשונה שדבק בה הסטריאוטיפ הלא מחמיא היא העיר היוונית העתיקה אבדרה. למרות שהייתה מהמרכזים הגדולים של סחר החוץ היווני, ושממנה יצאו הפילוסופים דמוקריטוס, פרוטגורס והקטאיוס, נודע שמם של בני אבדרה בכל יוון כשוטים מופלגים. האבדראים הם החלמאים של העולם הקדום.

אם כן, המקור המדויק של הביטוי חכמי חלם איננו ידוע לאשורו, ואגדות דומות כבר רווחו על ערים אחרות עוד לפני הספירה. ובכל זאת לא נוכל להתעלם משאלה שהציקה לנו במהלך הכתיבה: האם המעשייה החלמאית (כפי שכונו הבדיחות על חוכמתם של אנשי חלם) באמת כל־כך מרושעת? ואולי יש לה מניע אחר?

ברור שהסיפורים על חכמי חלם אינם סיפורי גבורה והקרבה, ולא נמצא בהם אף לא רמז דק לגיבורים מסורתיים. איש מחכמי חלם לא הציל נסיכה מדרקון או הביס אויב אכזר בקרב. ובעצם, בזה כוחם של החלמאים: הסיפורים והבדיחות על חכמי חלם הם סיפורים "של היומיום, של האנשים הקטנים והמאבקים התמימים, ולעתים המגוחכים, כדי לשרוד, כדי להתגבר על מצוקות, כדי לחיות". כך מסביר הסופר והחוקר אדיר כהן, מומחה לחינוך וביבליותרפיה, במאמרו על ההומור של חכמי חלם.

המשורר וחוקר הספרות ישראל חיים בילצקי, שתיעד רבות מהמעשיות, כותב על היבט נוסף: "המעשייה החלמאית שותקת במקום שחוכמתה מצווה עליה לשתוק. עיניה פקוחות לרווחה בכל מקום שהמצב מחייב. היא טעונה ניסיונות חיים. היא פיוס עם האדם ועם האלוהים ואיננה אגרוף מקומץ. כל אשר ידבנו לבו – יאסוף אותה לאוצר חייו". כלומר, אם נהיה פרקטיים, בפעם הבאה שתמצאו את עצמכם ברגע של עצבות, שכחו שנייה מהקומדיה החדשה בנטפליקס או מהופעת הסטאנדאפ החמה האחרונה – במקומן נסו לקרוא מעשייה או שתיים על חלם וחוכמתה. החיוך מובטח.

ונסיים עם מעשייה חלמאית אחרונה להעלאת המורל, הפעם סיפור בניית חלם. אחרי שפוזרו נשמות החכמים למרגלות ההר, החליטו החלמאים לבנות לעצמם עיר גדולה ויפה למגוריהם. את הבתים בנו מעץ, ואת העצים חטבו בראש ההר. כדי להורידם מטה סחב כל חלמאי קורת עץ גדולה על גבו. יום אחד הזדמן לאתר הבנייה יהודי מעיר אחרת ותהה בפני התושבים מדוע אינם פשוט מגלגלים את הקורות מטה. כשניסו החלמאים את הצעתו גילו שהיא חכמה ונכונה. שוב כינסו את מועצת העיר והתדיינו בהצעה שבעה ימים ושבעה לילות. בסוף סיכמו שאכן עדיף לגלגל את הקורות מראש ההר אל תחתיתו. ברגע שהתקבלה ההחלטה הבינו החלמאים את שמוטל עליהם, ואת כל הקורות שכבר נחו למרגלות ההר סחבו עד לראשו, ומשם גלגלו אותן חזרה למטה.

בצד העיבודים המודרניים נמצא גם קלאסיקות בנושא, דוגמת הספר שחיבר זוכה פרס נובל לספרות יצחק בשביס־זינגר,שלומיאל איש־חלם ועוד סיפורים

 

לקריאה נוספת

אדיר כהן, "ההומור של חכמי חלם", מעגלי קריאה 30, מאי 2004

אורי סלע, מלה בסלע, הוצאת כתר, 1990

"חבר'ה טראסק": חבורת הליצנים המהפכניים של תל אביב הקטנה

הם שרו ורקדו ברחובות, סמלם היה "אצבע משולשת" והם נעלו את דיזנגוף במשרדו עד שיסכים לדרישותיהם - או ככה לפחות מספרים. זהו סיפורה של "חבר'ה טראסק", החבורה שהפכה צחוק ושעשוע לאידיאולוגיה של צדק חברתי. אגדה אורבנית שהייתה באמת

1

אנשי "חבר'ה טראסק" מציגים לראווה את סמלם המסחרי, האצבע המשולשת. צולם בשנת 1925, באדיבות ביתמונה

בשנת 1906 הגיעו לארץ ישראל שני עולים ממזרח אירופה. שניהם אימצו לאחר מכן שם עברי חדש. אחד לקח את שמו של גיבור יהודי מתקופת המרד הגדול ברומאים, ופנה לעבודה חקלאית במושבות הגליל – עד ששב לבסוף לתל אביב ופנה לקריירה פוליטית. אנחנו מכירים אותו היום בשם דוד בן-גוריון. המהגר השני נקרא אברהם אייזנשטיין, ועוד בשנתו הראשונה בארץ החליף את שמו לשם קצת פחות רציני, קצת יותר תואם לפילוסופיה שהנחתה אותו לאורך חייו. הוא היה המורה לאומנות בבית הספר "גימנסיה הרצליה", וחלקנו מכירים אותו היום בשם אברהם אלדמע.

1
אברהם אלדמע. צילום: אברהם סוסקין. באדיבות נדב מן, ביתמונה. מאוסף הגמנסיה העברית הרצליה. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.

וכשמו, כן הוא. אלדמע, כפי שנקרא לו מעתה, רצה לשמוח ולשמח – וכמה שיותר. כבר בתור מחנך ומורה שיודע לאחוז במכחול היה אחראי על הקמת תפאורות מפוארות עבור ההצגות שהועלו בגימנסיה לחגים השונים. תלמידו של אלדמע, אורי קיסרי – שהפך לאחר מכן לעורך הראשון של "העולם הזה" – סיפר על דמותו כמורה:

"לא היתה חגיגה בתל-אביב דאז, שאלדמע לא היה בין יוזמיה, מארגניה ומבצעיה. הוא היה מצייר תפאורה, בונה מבנים, מתכנן ומנצח על השמחה. טיולים, קרנבלים, כנסים – בכל אלה הוא היה הרוח החיה.

…בחגיגות הפרטיות, שהיו נערכות אז כה תדיר, היה אלדמע מתיישב אל הפסנתר ומסוגל לנגן כל הלילה, כדי שהחבר'ה, גברים ונשים, יוכלו לצאת במחול" (מרדכי נאור, מוכרחים להיות שמח: אברהם אלדמע – האיש והאגדה, עת-מול 107, 2003).

1
חדר הציור בגימנסיה "הרצליה". המורה אברהם אלדמע עומד מול הלוח. צילום: אברהם סוסקין. באדיבות נדב מן, ביתמונה. מאוסף הגמנסיה העברית הרצליה. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

על פי ה"אנציקלופדיה לחלוצי היישוב ובוניו", שערך דוד תדהר, אלדמע גם שיחק בתיאטרון, ניגן בתזמורת ו"נחשב למומחה בהעפת זיקוקין די-נור בכל החגיגות בארץ". אפילו לילדיו קרא בשמות שכולם מצביעים על שמחה: רן, גיל ודיצה. וסביב דמותו הצוהלת בתל אביב הקטנה התקבצה חבורת קונדסים כמוהו, לצים שביקשו גם הם לצחוק ולהצחיק, קבוצה שקראה לעצמה "חבר'ה טראסק".

מה זה "טראסק"? זו מילה ביידיש שמשמעותה – ותודה לרוביק רוזנטל – היא רעש, מהומה או מכה חזקה. מי היה שם? אל אלדמע הצטרפו הצלם שמעון קורבמן, המורה לעברית ולתנ"ך ישראל דושמן, הצבע משה זמירי, המורה למוזיקה חנינא קרצ'בסקי, פועל הבניין שמחה אייזן, השומר ואיש "ההגנה" יעקב מחט ועוד רבים אחרים.

1
אנשי "חבר'ה טראסק" מציגים לראווה את סמלם המסחרי, האצבע המשולשת. צולם בשנת 1925, באדיבות ביתמונה

על פי מורה הדרך וחוקר התרבות התל-אביבית אילן שחורי, ל"חבר'ה טראסק" היו כמה גלגולים, לאו דווקא קשורים, אלא שנוח היה לחבורת הבוהמיינים התורנית להיאחז בשם ההיסטורי. על מעלליהם סופרו סיפורים רבים – עד שכבר קשה להכריע מה אגדה אורבנית ומה מעשה שקרה באמת. סיפרו עליהם למשל שנהגו לגנוב סירי חמין בערבי שבת. סיפרו שהחליפו פעם את כל שלטי החוצות ברחוב נחלת-בנימין. אפילו סיפרו עליהם שבעקבות ויכוח עם ראש העיר מאיר דיזנגוף, התגנבו לבניין העירייה ונעלו את דיזנגוף בלשכתו. סופר כי את כל מעשי הקונדס שלהם הם עשו ברגליים יחפות. אברהם שלונסקי שחיבר עבורם את "המנון הטראסק" התייחס לכך בשיר:

הִנֵּה בָּאנוּ! דֶּרֶךְ פַּנּוּ!

אָרְחִי־פָּרְחִי – הֶפְקֵר אָנוּ.

טְרַסְק הוּא שְׁמֵנוּ

וְיָדֵינוּ

הֵן בַּכֹּל.

 

לְכָל חַי עֲלֵי יַבֶּשֶׁת

נִשְֹלַח אֶצְבַּע מְשֻׁלֶּשֶׁת

נִתְיַחֵפָה

וּנְצַפְצֵפָה,

עַל הַכֹּל.

 

אֲנַחְנוּ אֲסַפְסוּף פּוֹחֵח

הַבּוּז לְכָל בַּטְלָן גּוֹנֵחַ

"וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ"

סִיסְמָתֵנוּ – לַעֲדֵי עַד!

עיקר פעילותם הייתה הרצון לשמח ולבדח. סיסמתם הייתה "והיית אך שמח", וסמלם – אצבע משולשת. הם הרבו להתכנס בבתי קפה, אכלו כמה דברים טובים ושתו כמה דברים טובים. הם יצאו לתהלוכות ברחבי העיר במהלכן עצרו את התנועה, שרו ורקדו, לעגו לעונבי עניבות וסיפרו בדיחות. באופן טבעי, פורים הפך לזירת הפעילות הבולטת שלהם. הם השתתפו בכל עדלאידע – אברהם אלדמע אף זכור כיוזם העדלאידע הראשונה בתל אביב, בשנת 1912; הם ארגנו נשפי פורים עליזים עם תחפושות, שירה והרבה מאוד יין.

1
ריקוד היין. שיר מתוך "ספר היובלות של הטרסק שנת תש"ב – 1942". בתחתית הדף סמל האצבע המשולשת שעיצב הצייר יצחק פרנקל. באדיבות הארכיון העירוני של עיריית ת"א-יפו

פעילותם בפורים הובילה גם לסכסוך הגדול ביותר שלהם – הריב עם ברוך אגדתי. אגדתי אמנם לא היה שמו המקורי, אך הוא כן היה לאגדה. הרקדן והיוצר היה שם דבר בעולם התרבות התל-אביבי של לפני מאה שנה. נשפי המסכות שלו משכו המונים בפורים, והוא היה הרוח החיה מאחורי תחרות היופי הראשונה של היישוב העברי, שבחר לו "אסתר המלכה" חדשה. מה הוביל את "חבר'ה טראסק" לפנות נגד אושיית התרבות המהוללת, או בשפתם "לדרוך את הקשת מול פניו"? האם נתקנאו בהצלחת נשפיו הססגוניים של מי שהם כינו בלשון סגי נהור "גדול הדור"?

1
כרזה לנשף "הטרסק" לפורים, שנת 1934. מתוך אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

אילן שחורי מספר שייתכן שהיה לדבר רקע מעמדי, או כך לפחות טענו אנשי הטראסק. הם טענו שהנשפים המפוארים של אגדתי מושפעים ממסורת אירופה ואין להם קשר לתרבות עם ישראל. הם פרסמו כרוזים נגדו בטענה שהגנדרן – אגדתי נהג ללבוש חליפות שקנה בחו"ל – מתעשר ממסיבות הפורים שהוא עורך. לעומתו, ביקשו אנשי "חבר'ה טראסק" לערוך נשפים עממיים, פתוחים לקהל ושווים לכל כיס. בכרוז שפרסמו יצאו נגד העובדה שהוא גובה תשלום על הנשף וכתבו: "אנו נילחם למען כבוד סתם-יהודים הצוהלים בריקודים ברחובות ומסווה על פניהם ומרבים האורה, כי חטא הוא להונות ילדים קטנים…להוציא הפרוטות מידיהם הפעוטות…".

אגדתי הנעלב תבע את חברי הקבוצה למשפט על הוצאת דיבה. המשפט ריתק את הבוהמה התל-אביבית, מספר שחורי. אפילו ביאליק הגיע לסנגר על החבורה מעל דוכן העדים. השופט, ד"ר יצחק נופך, לא השתכנע. הוא פסק נגד "חבר'ה טראסק" ואף גזר עליהם עונש של שבועיים מאסר או תשלום קנס. אחרי מתן גזר הדין הודיע אגדתי שהוא מסתפק בכך, וביקש מבית המשפט לוותר על הקנס. אולם בית המשפט סירב ולכן התנדב אגדתי לשלם את הקנס בעצמו עבור הנתבעים. שחורי מספר שבסופו של דבר הנדיבות הייתה בעוכריו – ה"חבר'ה טראסק" מיהרו להפיץ את השמועה שאגדתי הוא זה שהפסיד במשפט, שהרי הוא זה ששילם את הקנס.

1
חבר'ה טראסק. צילום: אברהם סוסקין, 1915. באדיבות ביתמונה

אמצע וסוף שנות השלושים של המאה ה-20 סימלו את סוף תהילתם של "חבר'ה טראסק". חברים מכובדים כמו אברהם שלונסקי ואלכסנדר פן התבססו ועשו חיל גם במסגרת ממסדית יותר. המרד הערבי הגדול ומלחמת העולם השנייה שהגיעה מיד אחריו הביאו איתם אקלים ציבורי פתוח פחות למעשי קונדס והוללות מהסוג שחברי הטראסק התמחו בהם. אבל החבורה האגדית הזאת הותירה מורשת תרבותית לא מבוטלת. הם מסמלים למשל את הפיכתה של תל אביב הצעירה למוקד תרבותי בולט של היישוב העברי, ובהם בוודאי אפשר לראות את המייסדים של מוסד תרבותי תל אביבי אחר: בית הקפה. אותם חברים שהצטרפו לחבורה וליוו אותה במילותיהם המושחזות כדוגמת שלונסקי, אלתרמן ופן, היו אחר כך הגרעין של הבוהמה התל אביבית המאוחרת יותר. זו שהקימה את בסיסה בקפה "כסית".

תודה לארכיון העירוני של עיריית תל אביב-יפו ולאילן שחורי על סיועם בהכנת כתבה זו.

אם תרצו לספר לנו עוד סיפורים על "חבר'ה טראסק", לתקן, להעיר או להוסיף על האמור בכתבה, תוכלו לעשות זאת כאן בתגובות, בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם.

 

לקריאה נוספת

אילן שחורי, "חלום שהפך לכרך", הוצאת אביבים בע"מ, תש"ן-1990.