פודקאסט | אילנה זפרן: מדברת מהלב

בספרה החדש ״גלויות לב״, הקומיקסאית אילנה זפרן מספרת סיפור של התאהבות והתפכחות. שיחה על רגשות בקווים דקיקים

להאזנה באפליקציות ההסכתים הפופולריות – לחצו כאן

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

832 629 Blog

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

יהודים שורפים ספרים?

כן, גם יהודים שרפו ספרי קודש וספרי הגות. אבל מדוע נשרפו כתבי הרמב"ם? מי היה המומר היהודי שגרם לשריפת התלמוד בצרפת? ולמה דווקא במאה ה-18 יהודים שרפו אלפי ספרים של יהודים אחרים? האזינו לשיחה עם ד"ר חיים נריה, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית על הספרים החשובים ביותר שהוחרמו, צונזרו ונשרפו.

זמן שמיעה 58 דק'
832 629 Blog Podcast

מגישה ועורכת ראשית: ורד ליון-ירושלמי
אורח: ד"ר חיים נריה, אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית
הפקה: KeyPod הפקות הסכתים
עריכה: הספרייה הלאומית

לכל פרקי הסכת הספרנים – לחצו כאן

בלהה ינון: האישה שיצרה עולם חדש וטוב יותר, גם מגרוטאות

בלהה ינון, שנרצחה יחד עם בעלה בשבת השחורה של השבעה באוקטובר, הייתה אמנית אופטימית, מלאת חמלה וטוב לב, שרצתה להעביר לדור הצעיר את האהבה לטבע ולשמירה על כדור הארץ. כלב הגרוטאות שיצרה, וספרי הילדים שכתבה עליו, הם חלק ממורשתה. פרויקט מיוחד

832 629 Blog 7.10.1

בלהה ויעקבי ינון, צילום מתוך דף הפייסבוק של ביתם, והספר "פרפרית, גרוטי ואני" שכתבה בלהה ינון

גרוטי הוא כלב גרוטאות. הוא עשוי מפחית מיץ, איזולירבנד, חתיכות בד ובקבוקי פלסטיק. אבל עבור בלהה ינון, מחברת הספרים "גרוטי" ו"פרפרית, גרוטי ואני", גרוטי הוא כלב שמירה וחבר נאמן, שהיא יצרה כדי לחבר אותנו לטבע ולהזכיר לנו לשמור עליו. 

הספר "גרוטי", שיצא בשנת 1993, היה חלק מחזון ארוך שנים של ינון, ששאפה לחנך את הדור הצעיר לשמירה על הטבע, לפשטות המיחזור והיצירה. ינון הייתה אמנית, מורה ליצירה ואשת חינוך, וגם מנחת הורים מוסמכת מטעם "מכון אדלר", שהתגוררה במושב נתיב העשרה. בגיל 56 יצאה לפנסיה מוקדמת והקימה במושב סטודיו. שם יצרה, עבדה ולימדה – בעיקר סביב "דרך המנדלה" – אמנות המהווה תרגול מדיטטיבי, ואופן ביטוי של ערכים אנושיים אוניברסליים, ומחזקת את יכולות הריכוז והאיזון.

הסטודיו הוא החלק היחיד שנשאר שלם בביתה של בלהה ובן זוגה יעקב במושב "נתיב העשרה". השבת השחורה ב-7 באוקטובר גדעה את חייהם, אך לא את החלומות, היצירה והאהבה שהפיצה בלהה לתלמידיה, למשפחתה, לחמשת ילדיה להם הקדישה את הספרים, ולכל מי שהכיר אותה. 

Whatsapp Image 2024 08 25 At 12.30.38 (1)
ספרי הילדים שכתבה בלהה ינון, השמורים בספרייה הלאומית: "גרוטי", ו-"פריפרית, גרוטי ואני".

בלהה הוגדרה "הנעדרת האחרונה" של טבח ה-7 באוקטובר. בתחילת אוגוסט 2024 אישר צה"ל כי הצליח לזהות את גופתה. באותו בוקר ארור חדרו שלושה מחבלים למושב נתיב העשרה. יעקב נרצח בטבח וגופתו זוהתה. בלהה הוגדרה כנעדרת כיוון שלא היה סימן כי נחטפה לעזה וכי בתחילה לא אותרו שרידי גופתה. כיוון שהשניים היו יחד, המשפחה ציפתה לבשורה הקשה ואף החליטו לשבת שבעה על שני ההורים יחד, כבר ביום שלמחרת הטבח. על אף זאת, הידיעה הסופית הכאיבה והציפה את הרגשות הקשים והטראומה. 

בשיחה עמה, מספרת בתה, מעין ינון, על ספריה של בלהה שנמצאים בספרייה הלאומית, ועל תפיסת עולמה של אמה: "אבא שלי תמיד היה צוחק על אמא שהיא אוספת זבל. היא באמת הקדימה את זמנה בנושא המיחזור. היא הייתה עושה דברים מדהימים", אמרה לנו מעין. "אני זוכרת עבודות שלה תלויות עוד מאז שאני תינוקת. זה היה חלק מהתודעה שלה ושל אבא שלי, שהיה אגרונום. היה להם חיבור לטבע ולאדמה, והיא האמינה שכמה שפחות לקנות יותר טוב".

בספר "גרוטי", ילד בודד מרכיב לעצמו כלב מגרוטאות והכלב הופך להיות חבר שלו. הוא מציג את הכלב להוריו, שבהתחלה לא מתחברים לרעיון, אך בהמשך עוזרים לילדם להוסיף עוד אלמנטים לבובת הכלב. גרוטי שומר על הילד, הבית והגינה ומזכיר לבני המשפחה לשמור על הטבע. 

Whatsapp Image 2024 08 25 At 12.30.39
ההסברים ליצירת "גרוטי" משל עצמכם בסוף הספר.

בספר ההמשך, "פרפרית, גרוטי ואני", הילד וחברו הטוב גרוטי מוצאים שקית שמתגלגלת ברחוב. הם הופכים אותה לבובת פרפר בשם פרפרית. פרפרית מלמדת אותם לשמוח ולרקוד. שני הספרים מכילים תיאור מפורט לילדים בדפים האחרונים, המלמדים איך להכין גרוטי ופרפרית משלהם באמצעות בקבוקים, פקקים, שקיות ועוד. 

אצל מעין נמצאת בובת גרוטי המקורית מהספר: "במקור אמא שלי ומאוריציו המאייר הגישו את הטקסט והאיורים לספר לקרן מלגות וזכו במקום הראשון. כך היא פרסמה והוציאה אותו. אני זוכרת את ההתרגשות שלה ושלנו כשהספרים הגיעו. כל הנכדים עברו סדנה להכנת גרוטי וגם פרפרית. במסיבת יום הולדת 4 של הבת שלי, אמא והיא הכינו הצגה לגן לפי הסיפור של קיפניס, "שלושה פרפרים". אמא הכינה שלושה פרפרים בדיוק כמו פרפרית".

Whatsapp Image 2024 08 25 At 12.35.42
מתוך הספר "פרפרית, גרוטי ואני".

עולם הספר, היצירה ואומנות הקראת הסיפורים היו חלק יומיומי מחייה של בלהה. היא התגעגעה מאוד לנכדיה שמתגוררים בלונדון. בכל בוקר, הייתה קמה לקרוא להם סיפור בזום, והנכדים היו מתיישבים ומאזינים לסבתא בלהה. החיבור של בלהה לילדים ולנכדים, בארץ ובחו"ל, היה יוצא דופן, והיא בחרה לדבר אליהם בשפת החושים והיצירה. "היא האמינה שמותר להרגיש הכל ושהם צריכים לבטא את היצירתיות שבהם. הבית שלה היה כמעט בלי דברים שצריך 'לשמור' עליהם, אפשר היה להתנהג באופן משוחרר גם אם משהו נופל. מסביב הייתה הרבה יצירה, דפים וטושים וקוביות. תמיד היה אפשר למצוא משהו לעשות שהוא לא צפייה במסכים. זה בסיס האווירה שהייתה בבית", מספרת מעין. "בחצר הייתה 'פינת הזעם'. מי שממש כעס והיה צריך להוציא את הכעס שלו – זכה לעשות את זה שם. היא הייתה נותנת לילדים צלחות ואפשר היה לשבור ולהטיח בפינה הזו שיש בה המון שברים של כל מיני צלחות. אני מצטערת שלא הבנתי אז עד כמה היא הבינה לנפש הילדים והנוער, לקח לי זמן להבין, אבל הנכדים פשוט הרוויחו סבתא וסבא שמאוד רגישים אליהם, וממש מבינים לליבם. בלי לשפוט". 

מהמשפחה
בלהה מקריאה ספר לנכדיה שבלונדון. תמונה באדיבות ביתה, מעין.

בלהה ויעקב היו אנשים מיוחדים, מחוברים לטבע, עם הרבה הומור ואהבה. בלהה הייתה מגיעה בכל פעם עם רעיון יצירתי חדש ויעקב עודד אותה ותמך בה וברצון שלה לעשות מה שהיא אוהבת. היא השתמשה בחומרים שונים מחיי היום-יום ליצירותיה, ואפילו אספה אבנים מכל העולם איתן יצרה עבודות מלאות חיים. בספרים שהספיקה לפרסם, כתבה בלהה ינון סיפורים שמחיים עולמות קסומים. דרך הסיפורים הללו, היא הצליחה להעביר מסרים עמוקים של אהבה, חברות והתגברות על קשיים, כשהיא שוזרת את המציאות בחוטי דמיון. היום הם גם נושאים עימם את זיכרונה של יוצרת שנרצחה בידי מחבלי חמאס, והשאירה אחריה מורשת שממשיכה לגעת בלבבות.

"למדתי מאמא על חשיבותה של "תקשורת בגובה העיניים" עם ילדים ומבוגרים; על האפשרות ליצור בכל מצב כמעט; ששווה לחפש ולהשקיע בתרגול ולמידה, לצאת לצייר ביחד או לעשות משהו פשוט, בילוי נעים ביחד, זה מאוד חשוב", מספרת מעין. "היה חשוב לה לצבור חוויות טובות ביחד וללמד שהטבע הסובב אותנו הוא רגיש כמונו וחשוב לשמור עליו". 

Capture
הודעת האבל מדף הפייסבוק של מעוז ינון, בנם של בלהה ויעקבי, שפורסמה ב-8.10.2023.

ימים קשים מאוד עברו על בני המשפחה עם היוודע הבשורה על מותה הוודאי של ינון, על אף שידעו והניחו שכך יהיה. עם זאת, מעין, מטפלת גוף נפש במקצועה, מתמודדת בצורה מעוררת הערצה עם הכאב. "הימים מאוד מאתגרים. אנחנו בעצב מאוד גדול וכעס. אך אני רוצה להדגיש – קיבלנו אהבה שמלווה אותנו. קודם כל האהבה של ההורים שלי מאוד מורגשת גם עכשיו, וקיבלנו גם אהבה ותמיכה מהמון אנשים טובים בדרך. כל הזדמנות לספר עליהם ועל פרויקט שנעשה או יעשה לזכרם הוא בשבילי תקווה ואמונה שניתן להנכיח מציאות של עדינות, רגישות ויופי בעולם הזה אפילו בזמנים נוראים וקשים. זו מורשתה של אמא. היא הייתה מצליחה ליצור עולם קסום ומדהים ויפהפה בתוך מציאות מורכבת. היא הייתה מוצאת פתרונות יצירתיים להתחדשות מתוך הדיכאון. כך שאם אני בוחרת להיות כאן אז אני חושבת איך אני רוצה להרגיש. נכון שכרגע קשה מאוד. אני לא מרגישה שמחה, אולי רק לרגעים. אבל אני מצליחה לחוות תחושת הכרת תודה, על המשפחה שהייתה לי ויש לי, וההורים שהיו לי". 

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד

למה מישהו אי פעם חשב ששינון זה רעיון טוב?

בשנים האחרונות שינון הפך לשם נרדף ללימוד מהסוג הכי גרוע. אבל בעבר לימוד בעל פה נתפס כמעשה יצירתי. מה התפספס בדרך?

0001 Fl62910005 832

צילום: ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

מתחשק לי לחשב כמה שעות ילדי ישראל בזבזו באופן קולקטיבי על ללמוד בעל פה את קינת דוד או שירת דבורה או שירי ביאליק.

היום ברור לרוב אנשי החינוך ששינון הוא מיותר ועדיף לעבוד על חשיבה. 

אבל איך זה שלא הבינו את זה קודם?

בשנה האחרונה צללתי לסיפור הזה והבנתי שיש כמה דברים שאנחנו מפספסים לגבי שינון.

בהיסטוריה היהודית ילדים תמיד למדו בעל פה כמות עצומה של חומר. זה התחיל עוד בימי המשנה (~200 לספירה) וגם היום, יש מוסדות דתיים שבהם ילדים בני 10 יודעים לשלוף בעל פה את כל התנ"ך מהתחלה עד הסוף. 

בשיטה המסורתית לומדים את המילים של התורה והמשנה במנגינה קבועה. 

ככה זה נשמע בחדר בשנות ה-60 (פתחו רמקול):

לשנן היה מאוד הגיוני כשספרים היו מצרך נדיר. אבל למה אנחנו וההורים שלנו עדיין למדנו דברים בעל פה, גם כשספרים היו בכל מקום?

Nnl Archive Al11502443700005171 Ie204639929 Fl204639933
בחדר בישיבה הגדולה במאה שערים. צילום: גבי לרון

הרבה זמן חיפשתי לזה תשובה טובה. בין היתר דיברתי עם אנשים שגם היום ממשיכים ללמד ילדים בשינון, כמו מנהלים של תלמודי תורה חרדיים או חרד"ליים. כולם דיברו על החשיבות של שינון אבל אף אחד לא נתן לי תשובה מספקת על למה זה מועיל גם בעידן שבו הכל נגיש.

את התשובה לזה קיבלתי דווקא מכיוון פחות צפוי… 

תכירו את ג'וש פוייר. 

ג'וש פויר

זוכרים את הסופר האמריקאי ג'ונתן ספרן פוייר? אח שלו.

את ג'וש הכרתי במסגרת…לא משנה זה קצת מסובך להסביר.

בכל אופן, לפני 15 שנה כשהוא התחיל להתעניין בכתבים יהודיים הוא חיפש ברשת "תלמוד" וגילה שכל התוצאות הן מאתרים אנטישמיים. יחד עם חבר שעבד בגוגל הוא הקים את המיזם "ספריא" ומאז הם העלו לרשת את כל היצירות היהודיות החשובות.

באותו זמן שהוא התעסק עם ספריא, ג'וש עבד כעיתונאי ונשלח לסקר את תחרות הזיכרון של ארצות הברית. זו תחרות שבה אנשים משננים מאות מספרים אקראיים, עשרות שמות של אנשים זרים וחפיסות שלמות של קלפים מסודרות בסדר אקראי.

הבעיה היא שאין מה לסקר. יושבים אנשים, מסתכלים על מספרים ואז אומרים אותם בעל פה. שיא האקשן זה כשמישהו פתאום מכווץ גבות. כדי לעבות את הכתבה הוא החליט לנסות בעצמו לשנן. הוא כל כך נשאב לזה שבמשך שנה שלמה הוא חקר שיטות זיכרון עתיקות ועבד עם מאמן זיכרון צמוד.

בשנה הבאה הוא כבר הגיע לתחרות כמשתתף. וזכה במקום הראשון.

אז הוא חושב שיש כמה דברים שאנחנו מפספסים כשאנחנו מוותרים על שינון במערכת החינוך שלנו:

  1. הוא סיפר לי שאחד הדברים שהפתיעו אותו זה שבימי הביניים שינון נתפס כמעשה יצירתי. לנו ברור ששינון זה ההפך מחשיבה יצירתית, אבל אז האמינו שכדי שאדם יוכל להמציא דברים הוא חייב שיהיה לו בראש מלאי של רעיונות. בעיני ג'וש ואנשי ימי הביניים, היכולת שלנו לחשוב מחשבות חדשות היא פונקציה של כמות המידע שיושבת לנו בתוך הראש. לא בספר, בראש.
  1. הוא סיפר לי גם על טיול ביער שהוא עשה פעם עם חבר שמבין מאוד בצמחים. כשהם התחילו ללכת ג'וש פתאום קלט שהחוויה שלו והחוויה של החבר שונות לחלוטין. החבר יודע את כל השמות של הצמחים, באיזה שלב הם בצמיחה וכולי. נכון, טכנית גם ג'וש יכול להשיג את המידע, יש לו אפליקציה והכל. אבל עד שהמידע הזה לא ישב לו בתוך הראש הוא לא יחווה את היער כמו החבר.
  1. כששאלתי אותו למה הוא חושב ששינון היה כזה ביג דיל אצל יהודים הוא ענה שהוא חושד שיהודים פעם הבינו משהו שאנחנו פחות שמים לב אליו היום. הם הבינו שמה שאתה יודע, מה שיש לך בראש – זה הופך אותך למי שאתה. איך שאתה מתבטא, איך שאתה חושב, איך שאתה תופס את עצמך.

ואם בנאדם מחזיק בראש את כל המשנה ואת כל התורה, זה בהכרח ישפיע על מי שהוא.

0001 Fl46271544
תלמידים בבית הספר המשותף. צילום: אליעזר סקרלץ

כשג'וש מדבר על שינון הוא לא מתכוון שתלמידים ילמדו בעל פה תשובות למבחן וישכחו אותם ביום למחרת. זה לימוד ירוד שלא באמת משיג את היתרונות שהוא הזכיר. המטרה של שינון איכותי היא להכניס לראש כמה שיותר חומרי גלם מצוינים, ככה שהם יהיו זמינים לשימוש בכל זמן שצריך. ג'וש מדבר על מצב שבו ילד או ילדה מחזיקים בראש טקסטים קאנוניים ומבינים אותם ברמה המתאימה לגילם.

אני נזכרת בדברים שלו בכל פעם שאמא שלי שולפת איזו ציטוט של ביאליק שהיא למדה בכיתה ו'. כשאנחנו עוזבים את הבית שלה אחרי ביקור היא תגיד: "כולם נשא הרוח, כולם סחף האור". זה לא רק שהמילים האלה זמינות לה באוצר המילים, זה גם האופן שבו היא ממסגרת את הסיטואציה. וזו גם הדרך שבה היא חיה את הקשר עם השיר הישן הזה של ביאליק.

מעניין אני חושבת. לא?