הכול קורה: כותבות וכותבים על מה שעלול לקרות, מה שלא קרה ומה שאולי עוד יקרה לאחר 7 באוקטובר
.
האדום האדום הזה
יעד בירן
מה שמוזר הוא שהשישה באוקטובר היה יום נורמלי לגמרי. בבוקר יצאה לקניות בשוק. באלנבי חמדה לעצמה נעלי עקב שנשקפו מחלון ראווה. טוּ דַיי פוֹר, כמו שאומרים האמריקאים. בכיכר מגן דוד הציע לה חבדניק לנער לולב. היא סירבה והוא אמר: אבל למה? כולנו יהודים, והיא ניגבה את האף בדש חליפתו המוכתמת, והוא אמר: שבת שלום וחג שמח וירק לה בפנים. ירקות לסלט ישראלי קצוץ דק דק, כמה ליטרות של קלמנטינות עם ריח שהוציא אותה מדעתה, צימוקים ושקדים, גלולות ציאניד למקרה ש. אחר כך מיהרה במונית לפגישה עם הפסיכולוגית. נהג המונית קילל רוכב אופנוע שהתחכך לו בפגוש, האופנוען דפק בתגובה את הקסדה שלו לתוך הראש של הנהג, והיא מצאה לעצמה בלית ברירה מונית אחרת. הכול בסדר, טענה בתוקף אל נוכח פניה הסטואיות של הפסיכולוגית, הכול ממש בסדר. לא מושלם אבל בסך הכול הרבה יותר טוב ממה שהיה. אף פעם לא אהבה את הריח המעופש השורר במקלט שהפסיכולוגית קוראת לו קליניקה, ורק מכוחו של הרגל הוסיפה להאזין לאזהרותיה של זאת על שובו הנורא של המודחק. הנה בשבוע שעבר ראתה על לוח המודעות בחשמונאים פרסומת לקורסים ביידיש, וזיכרון השפה הצורמת שאבא ואמא שלה דיברו ביניהם כדי שהיא לא תבין, כבר בכלל לא גרם לה להיזכר בטראומות הילדות, ביתמות, בפרימה ההולכת ונמשכת עד לדור אחרון. אחרי הצהריים הלכה לים, לצרוב את כל פצעיה במלח, ודג גדול נשך אותה בגיד הנשה עד זוב דם. השמש השוקעת צבעה את השמים באדום האדום הזה. תל אביב היא עיר ככל הערים בעולם, חשבה, והביאה כראיה לכך את התיירים מכל הצבעים והמינים שפסעו על התפר שבין החול הזהוב לקודש. הג'ינג'י השעיר ששתה וודקה רדבול על כסא הנוח שלידה הבחין בסטיקר "לֵך" שהדביקה על התיק באחת ההפגנות וסינן לעברה: לכי את בעצמך לעזה. היא חשבה על כך שבטח ברגע זה ממש בחוף הים של עזה יושבת אשה כמוה ממש ונהנית מאותה השמש עצמה. היא חשבה גם על כל הערבים שגרים ברמאללה ולא יכולים לשחות בים של תל אביב, והכול בגלל זה שצריך ללכת. היא גם האמינה בכל לבה שלוּ יכלו, כבר היה החומוס מתנגב לו מאליו בדמשק. כדור הארץ המתעקל מעבר לאופק הסתיר מעיניה את אגן הים התיכון ואת קרתגו ואת רומא ויצר שטח מת עצום. אבל שטח מת זה רק מטבע לשון, לא שטח מת שבאמת יכול לצאת בוקר אחד מקברו ולהפוך לזומבי זללן שיאכל לה את המוח. כשחתכה סלט לארוחת הערב חתכה בהיסח הדעת גם את אגודל שמאלה. אפשר לחיות גם בלי האצבע שמנגד, אבל קשה למשוך כך בשעת הצורך ברצועה הפותחת את המצנח הרזרבי. את האגודל הדביקה בחזרה בפלסטר עם ציורים של סמי הכבאי ואחר כך צפתה במיטתה בשניים וחצי פרקים של סיטקום על חברים החיים בניו יורק נטולת זמן והקשר, עד שעפעפיה נעצמו מאליהם. זה היה חום נורמלי לגמרי, חשבה לעצמה בדמדומי שינה, שוב דבק לא היה מוזח בגלל. רק פה ושר תקלות קרות במרקח החייף. דבשים שברתיים בתחליט. בשבע בבוקר התעוררה למסרון מבנה יוסי בן אדם המשרת בבסיס בדרום: אני אוהב אותך ולא יודע אם אני
.
יעד בירן הוא סופר, מתרגם וחוקר תרבות יידיש. ספרו "לצחוק עם לטאות" ראה אור ב־2017 בהוצאת כנרת זמורה ביתן. מבחר מערכונים שכתב עבור אסתּרס קאַבאַרעט זמינים לצפייה בערוץ היוטיוב של בית שלום עליכם. תרגומיו לסיפורי יידיש ישראליים ראו אור באסופה "שמים נושקים לים" בהוצאת מאגנס (2023, עורך: שחר פינסקר). בקרוב יראה אור ספרו "מסכת כזבים" בהוצאת פרדס.
.
אוּרִי
מאיה מנדלוביץ'
כָּל הַחֹדֶשׁ הָיִיתִי עִם אוּרִי. לָלֶכֶת לְאוּרִי, לָבוֹא לְאוּרִי, לְהִתְגַּיֵּס עִם אוּרִי, וְאוּרִי בָּא אֵלַי וְהָלַךְ, וַאֲנִי הוֹלֶכֶת לְהַגִּיעַ אֵלָיו, לְהִכָּנֵס לְהַפְצָצָה אִתּוֹ, לָצֵאת מִמֶּנָּה. וְשׁוּב הִגַּעְתִּי אֵלָיו דֶּרֶךְ מָסַךְ הַחֲדָשׁוֹת, וְלֹא הָיָה כְּלוּם חוּץ מֵאָבָק שֶׁל פִּיצוּץ חָדָשׁ שֶׁכֻּלָּנוּ שָׁמַעְנוּ עָלָיו. וְשׁוּב אוּרִי בָּא בַּחֲלוֹם וְהָלַךְ מֵהַחֲלוֹם, וְעָשָׂה פְּגִישָׁה עִם הַמְּצִיאוּת וַאֲנִי הִסְתַּכַּלְתִּי לַשָּׁמַיִם וְשָׁמַעְתִּי אֶת אוֹרִי עַל הַהֵלִיקוֹפְּטֶר, וְאַחַר כָּךְ רָאִיתִי שְׁנֵי הֵלִיקוֹפְּטֶרִים, אֶחָד אַחֲרֵי הַשֵּׁנִי בְּזָוִית מְסֻיֶּמֶת וְיָדַעְתִּי. וְאָז הַרְבֵּה נִצְנוּצִים הָיוּ לִי בָּעֵינַיִם, כָּאֵלּוּ שֶׁמְּסַנְוְרִים מֵהַשֶּׁמֶשׁ וְהָיָה קָשֶׁה לִפְקֹחַ אוֹתָן. הִסְתַּכַּלְתִּי לַגַּלִּים בַּיָּם וְהַקֶּצֶף בִּעְבֵּעַ וְאוּרִי קָפַץ מִתּוֹכוֹ וְשָׁצַף, וְחִיֵּךְ אֵלַי וְנֶעֱלַם וְנִצְבַּע כָּחֹל בּוֹהֵק בְּכָל פִּנָּה. וְאוּרִי בָּא וְהָלַךְ וּבָא בִּזְכוּכִית בַּקְבּוּק קַרְלְסְבֵּרְג, בְּדֶלֶת הַמְּקָרֵר שֶׁל הַשְּׁתִיָּה, כְּשֶׁהֵזַזְתִּי אֶת הַגּוּמִי הַשָּׁחֹר שֶׁהֶחְלִיק מִטִּפּוֹת הַמַּיִם, שֶׁנָּמַסּוּ לִי עַל הָאֶצְבָּעוֹת מֵהַחֹם, וְלֹא הָיָה חָדָשׁ בַּמָּסָךְ מֵעַל הַמּוֹכֵר שֶׁלְּיַד הַקֻּפָּה. רַק אַרְגָּז יָשָׁן מֵאֲחוֹרֵי הַשַּׁדְרָן שֶׁשָּׁלְחוּ לְאוּרִי בַּהַתְחָלָה כְּשֶׁהַפִּגּוּזִים הִרְעִידוּ אוֹתָנוּ. עַכְשָׁו הַשְּׁתִיָּה מַחְלִיקָה בַּגָּרוֹן כְּאִלּוּ לֹא הָיְתָה וְהַגּוּף לֹא רָוֶה מִמֶּנָּה. הָיִינוּ יְכוֹלִים, לִגְמֹעַ גַּם חָמֵשׁ שֵׁשׁ לִיטֶר בְּמַכָּה לְבוֹר לְלֹא תַּכְלִית, אוֹ תַּחְתִּית כְּמוֹ שֶׁאוֹמְרִים. וּבְכָל זֹאת לֹא שָׁתִינוּ הַכֹּל שֶׁיִּשָּׁאֵר לַאֲחֵרִים. אוּרִי רוֹצֶה, אֲנִי יוֹדַעַת, אֲנִי קוֹנָה לוֹ קַרְלְסְבֵּרְג וְטוּבּוּרְג שֶׁיִּבְחַר אֵיזֶה שֶׁבָּא לוֹ, הַפְּקָקִים דּוֹקְרִים אוֹתִי בַּיָּדַיִם, וְהַפַּרְצוּף שֶׁלִּי מִשְׁתַּקֵּף בִּזְכוּכִית הַמְּקָרֵר. הַמַּיִם נוֹזְלִים עָלֶיהָ מֵהַחֹם, אֲנִי רוֹאָה בְּטִפּוֹת שֶׁהוֹפְכוֹת פַּסֵּי מַיִם אֶת הַשֵּׁם אוּרִי, א' אַחַר כָּךְ ו' אַחַר כָּךְ ר' וְאַחַר כָּךְ כַּדּוּרִי. אֲנִי נִזְכֶּרֶת בַּי' הַקְּטַנָּה כְּמוֹ פּוּפִּיק, הָיִיתִי אוֹמֶרֶת לוֹ וְהוּא הָיָה צוֹחֵק וְהָיִיתִי מְדַגְדֶּגֶת וְאוֹמֶרֶת לוֹ כְּמוֹ נְקֻדָּה קְטַנָּה מִתַּחַת שֶׁיִּזְכֹּר צְלִיל שֶׁל חִירִיק, וְהוּא הָיָה מִתְפַּקֵּעַ מִצְּחוֹק עַל הַמִּטָּה וְהַשִּׁנַּיִם הַקְּטַנּוֹת הָיוּ מְבַצְבְּצוֹת הַחוּצָה. וְאָז אֲנִי רוֹאָה בַּפִּיצוּצִיָּה כַּדּוּר יָם בָּאַרְגָּז הַגָּדוֹל עִם צִיּוּר שֶׁל בּוֹבְּסְפוֹג עָלָיו וַאֲנִי הוֹלֶכֶת מִשָּׁם. הַפַּרְצוּף שֶׁל הַמּוֹכֵר בַּפִּיצוּצִיָּה מִתְהַפֵּךְ, אֲנִי מִתְהַפֶּכֶת גַּב אֶל גַּב, הַמָּסָךְ נִפְתַּח לִי בַּשָּׁמַיִם, אֲנִי הוֹלֶכֶת וְאוּרִי עַל הָאוֹפַנַּיִם, מֵרִים אֶת הַיָּד בְּאַהְלַן אַהְלַן לְשָׁלוֹם, אֲנִי מְחַיֶּכֶת אֵלָיו כְּשֶׁהוּא חוֹלֵף.
הַחֹם מֵטִיל עָלַי הַרְבֵּה בֵּיצֵי עָנָן מִשֶּׁמֶשׁ בְּהִירָה חֶלְקִית בְּאוֹגוּסְט. וְאוּרִי הוֹלֵךְ דַּרְכִּי, הַגּוּף שֶׁלִּי מִנְהָרָה כְּמוֹ שֶׁקָּנִינוּ לוֹ שֶׁהָיָה רָץ בָּהּ בִּזְחִילָה כְּשֶׁהָיָה תִּינוֹק. עַד הַקָּצֶה הָיִיתִי צוֹחֶקֶת. אֲנִי מַרְגִּישָׁה אֶת הַקְּלִיעִים בַּגּוּף שֶׁלִּי, הַהִתָּקְלוּת בְּתוֹכִי, אוּרִי צָעַק מֵאָחוֹרָה, אֲדָמָה דֻּרְדְּרָה עַל הַמֵּעַיִם שֶׁלִּי, אוּרִי מִתְהַפֵּךְ לִי בַּבֶּטֶן, אֲנִי צוֹעֶקֶת בּוֹא תַּרְגִּישׁ אוֹתוֹ הוּא בּוֹעֵט. אוּרִי בָּא אֵלַי כָּל הַלַּיְלָה, בּוֹעֵט, וְהַצְּרוֹרוֹת וְהַצְּרוֹרוֹת… אֲנִי צוֹעֶקֶת, הִנֵּה הַיָּד כִּמְעַט יוֹצֵאת לִי מֵהַבֶּטֶן בּוֹא תַּרְגִּישׁ, הָרֶגֶל כִּמְעַט קוֹרַעַת אֶת הָעוֹר, וְהָאוֹר לֹא מַגִּיעַ. אֲנִי צוֹעֶקֶת וְאֵין קוֹל, אַתָּה צָמוּד אֵלַי, אֲנִי מַרְגִּישָׁה אֶת הַזִּיפִים שֶׁלְּךָ, אֲנִי זָזָה וְהַגּוּף שֶׁלִּי לֹא זָז, אֲנִי צוֹעֶקֶת וְלֹא שׁוֹמְעִים
כָּל הַבֹּקֶר אוּרִי בָּא אֵלַי מֵהַפְּרָחִים עַל הַשְּׁבִיל, הַשֶּׁמֶשׁ זִגְזְגָה בְּעֵינַי אֶת הַדֶּרֶךְ, פַּרְגּוֹד שֶׁל עוֹלָם נָחַת בִּכְבֵדוּת עַל הָאָרֶץ. וְאוּרִי כְּבָר לֹא הָיָה.
.
מאיה מנדלוביץ' היא בוגרת כיתת השירה למתקדמים של הליקון. באוקטובר 2024 יצאו יחד שני ספרי שיריה הראשונים, "צווחת עדן" ו"באמצע הלילה, בקרקעיתו", בתמיכת קרן גולדברג ובהוצאת עיתון 77. ב־2015 יצא ספרה הראשון בפרוזה "פלאש" (הוצאת גוונים). שירים פרי עטה ראו אור בבמות שונות. "אורי" לקוח מתוך רומן בכתובים.
.
הלחשן
אורי שגב
בסוף הקיץ, בתום המתנה ארוכה, הגיע אלינו הלחשן. בחוץ רחשו החולות, ובתוך דירתנו הסגורה חשנו דניה הקטנה ואני שהתכבדנו בנוכחותו של אורח נפלא. היה לו חיוך עסיסי ומעליו שפם דק, והוא טרח לבאר לנו הכול. מיד אחרי שאוריה נהרג כבר הודיעו ממשרד הביטחון שהלחשן יגיע לקראת סוף הקיץ, ואנחנו המתנו לו בציפייה גלויה. בתום אחד מבילויי הצהריים, בשעה שהרטיבה את הצ׳יפס שלה בקטשופ, שאלתי את דניה אם היא כבר אוהבת את הלחשן. היא אמרה שבלילות, כשהיא חושבת על אוריה, הלחשן מקריא לה את המילים שהיא צריכה להגיד ושוכחת: עכשיו אני מתגעגעת אליך, אוריה. אני חושבת כיצד נהרגת. אלא שלפעמים היה הלחשן מתבלבל ומקריא לה את הוראות הבימוי, ובטעות היא זימרה אחריו כשאמר: האור כבר כבה, החדר הוחשך. מרחוק מתנגן שירו העגום והנפלא של אוריה. עכשיו דניה שקועה בשינה. סוף מערכה ראשונה.
.
אורי שגב היא תלמידת תואר שני במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן־גוריון. יצירות וביקורות פרי עטה ראו אור בכתבי העת הליקון, משיב הרוח, פנס ובמוסך, בגיליון יוני 2024.
.
כ"ט בנובמבר
אודי שרבני
כ"ט בְּנוֹבֶמְבֶּר, 2023: מִדְרָכָה בִּרְחוֹב תֵּל־אָבִיבִי, יַלְדָּה קְטַנָּה
בְּדַרְכָּהּ לְבֵית הַסֵּפֶר. מִישֶׁהוּ – אֲנִי – יוֹשֵׁב עַל מַעֲקֵה בֵּטוֹן
וּמַעֲבִיר אֶת הַסִּיגַרְיָה אֶל אֲחוֹרֵי הַמַּעֲקֶה כְּדֵי שֶׁהֶעָשָׁן לֹא יַפְרִיעַ
לָהּ. הִיא מַגְבִּירָה מְהִירוּת, אַךְ עֵינֶיהָ עוֹקְבוֹת אַחֲרֵי יָדוֹ; אוּלַי
יוֹצִיא אֶקְדָּח? אוּלַי סַכִּין? כָּל תְּנוּעָה נִלְקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן. כַּמָּה יָמִים
לִפְנֵי כֵן, בְּעָלִים שֶׁל רֶשֶׁת חֶבְרָתִית (X) מְסַיֵּר בִּכְפַר עַזָּה (Y);
אֲנָשִׁים מְחַכִּים לְמוֹצָא פִּיו. בְּיָדָיו לוּחוֹת הַבְּרִית, שְׁבוּרִים
לִרְסִיסִים. הַכֹּל קוֹרֶה.
.
אודי שרבני, סופר ומשורר.
.
שום דבר לא קרה ולא יכול היה לקרות
נטע חוטר
"כמה פאתוס," אמר ליאור, מוצץ את שארית המלח מתרמיל פולי הסויה הריק, "כולה עוד מבצע, למה הוא צריך לנאום?"
"ומה קורה שם עם האיפור?" גלי הושיטה לליאור את קערת האדממה הריקה, "יש עוד?"
"יש פופקורן," אמר ליאור בדרכו למטבח.
"רציתי משהו אסטרוגני," התאכזבה גלי וחזרה לבהות במסך הטלוויזיה, "תקשיב הוא נראה מה זה רע."
"הוא בטח בסטרס, מיכה אמר שהם תכננו פיגוע גדול הפעם."
"לא, זה משהו באיפור, העור מאובק כזה, כאילו הוציאו אותו מסרקופג."
"הם רצו להגיע לבארי, לניר עוז," הוסיף ליאור, "או נחל עוז? או משהו עם ניר או עוז."
"חיים בסרט. ממש היו מצליחים לעבור את הגדר והצבא, יש שם תצפיתניות על כל מטר."
"היו כמה שכן הצליחו לפרוץ את הגדר, הם כמעט הגיעו למסיבה ההיא של אחיך."
"מסכן עמיתי, איך הרסו לו את הפסטיבל," נאנחה גלי, "אבל איזה קטעים היו שם."
"אני עדיין צוחק מהסרטון של ההוא עם הפרח," אמר ליאור, "תחשבי את דלוקה פצוצה ופתאום הצבא בא לפנות אותך."
"הפרצוף של החייל כשההוא נתן לו חיבוק," גלי חייכה, "פיפי."
"רוצה חצי חצי באבוקדו?"
"כן, עם כפית."
"אבל מזל שפיזרו אותם, יכלו להיות שם איזה מאה הרוגים."
"אין מצב, כמה מחבלים כבר יש להם? שלושים פלגמטים על טוסטוסים?"
"מה קרה לך, יותר, הם רצו לכבוש יישובים."
"סבבה, אני רוצה שראש הממשלה יתפטר," גלי הצביעה על המסך, "אבל יש מציאות."
"בסדר, העיקר ששום דבר לא קרה."
"שם דבר לא קרה ולא יכול היה לקרות," התעקשה גלי.
"טוב," נואש ליאור, "אולי לא משהו גדול. אבל עדיין היה לנו מזל."
"תסתום כבר, נודניק," סיננה גלי אל עבר המסך.
"הוא באמת נראה אפור," הודה ליאור, "אולי הוא מבין שאם היה קורה משהו הוא היה עף על טיל."
"על טיל. הנה, סיים, תודה באמת."
"תמו שידורינו מפיונגיאנג," הכריז ליאור.
"חבל שאין יותר אדממה," נאנחה גלי.
"ואו!" ליאור הזדקף על הספה "זה אייל שני?"
"איזה קטע, זה בטח הזריקות המרזות האלה."
"או קיטו. איך מתאים לו לעבור לקיטו."
.
נטע חוטר, סופרת, עיתונאית וקוראת. מחברת הספרים "תזכירי לי מי את" (2017), "ברוכה הבאה לחיים שלך" (2020), ו"איפה את בקיץ" (2024). בעברה מבקרת הטלוויזיה של מגזין ״רייטינג״ וכותבת ועורכת באתר mako, כיום בעלת טור שבועי במגזין הסופ״ש של האתר וכותבת עצמאית.
.
אלטאלנד[1]
מיתר מורן
חֹרֶף. שֶׁבַע שָׁנִים לְאַחַר מַעֲשֶׂה. הַיּוֹם הוּא יוֹם הֻלַּדְתָּהּ
וַאֲנַחְנוּ כָּאן אוֹרְחוֹת לְרֶגַע, בְּבִטְנָהּ שֶׁל בִּקְתַּת בְּרוֹשִׁים בְּלֵב
יַעַר, לָהּ דֶּלֶת זְכוּכִית רְחָבָה, מִפְרַשׂ פַנְטוֹם מְשֻׁלָּשִׁים
וְחַלּוֹנוֹת אֲדֻמִּים. נֵרוֹת רוֹקְדִים עַל אֶדֶן. בְּקָרוֹב תֵּעָקֵר
הַבִּקְתָּה לְטוֹבַת בֵּית קֶבַע. רֹטֶב סָמִיךְ מִטַּגֵּן בְּחֶמְאָה עַל
מַחֲבַת. זַרְעֵי חַרְדָּל, כֻּרְכּוּם, צִ'ילִי וְשֶׁמֶן כְּמֵהִין יַמְתִּיקוּ לֵב,
כָּבֵד וּשְׁזִיפִים, יַחְרִיפוּ פֶּה אַחַר יָד.
לֹא שִׂרְטַטְנוּ בֵּינֵינוּ קַוִּים, מִתְאָר, מִלְּבַד הָאֶחָד שֶׁנִּבְצַר –
חַשְׁמַל הַיָּשִׁיר. עוֹד הַפֶּצַע הָעַתִּיק נוֹהֵם מִן הַקְּרָבַיִם –
הִשָּׁמְרִי. תֹּף לְשׁוֹנוֹת מַרְטִיט אֲוִירִים תַּחַת יָדֶיהָ. F מָז'וֹר.
נֶפֶשׁ נוֹשֶׁקֶת לְנֶפֶשׁ זְכוּכִית שְׁרוּקַת שָׂפָה. מָה שֶׁעוֹבֵר בֵּינֵינוּ
דַּק לְהַחְרִישׁ. יֵין אַלְטָלֵנָה[2] נִגְמַע, לְפֶתַע נִשְׁפַּךְ, מַכְתִּים
אַרְגָּמָן אֶת מַפַּת הַשֻּׁלְחָן. אִי פִּרְאִי הוּא אַלטנײַלאַנד.[3]
שְׁמוּרַת אַרְכִיפֵּלָג יָפָה, גּוֹבֶלֶת בְּעִטּוּרֵי גְּבוּרָה וְתַחֲרָה עַל בַּד.
אֲנַחְנוּ זוֹרוֹת מֶלַח הִימָלָיָה וָרֹד לִסְפֹּחַ הַכֶּתֶם שֶׁפָּשַׁט, סְגֻלָּה
כְּנֶגֶד יֵין דָּמוֹת וְדָמִים. אַלְט־לַנְדֶה[4] שׁוֹקַעַת בִּמְצוּלוֹת שְׁנַת
לַיִל, אִתָּהּ זֵכֶר מִלְחֲמוֹתֶיהָ, שִׁעוּרֶיהָ וּכְתָבֶיהָ הָרְחוֹקִים.
כְּמַנְדָּלָה טִיבֵּטִית הֵם נִמְחִים. חֶרֶשׁ רֶחֶשׁ שַׁחַר מַפְצִיעַ וְחָדֵל.
סִפֵּר נִקְרָשׁ נִבְחָשׁ בְּשַׂרְעַפִּים. אִם נִמְחַל לָהּ – אַטְלַנְטִיס[5]
שֶׁלָּנוּ לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים.
הַבִּקְתָּה מַפְלִיגָה הָלְאָה. שְׁלוּחָה שֶׁלִּי פּוֹגֶשֶׁת בְּיָדָהּ שֶׁל אַחֶרֶת
שְׁלוּחָה, מִשְׁתַּכְפֶּלֶת בְּשַׁרְשֶׁרֶת קִפּוּלִים וְנִגְזְרוֹת נְיָר. אֲנַחְנוּ
שָׁרוֹת – שֶׁלָּנוּ ח' הַחִבּוּרִים וְהַחֲבִירוֹת. נֵר חֶמְלָה – הַחְלָמָה.
שׁוּטִי שׁוּטִי סְפִינַת בְּרוֹשִׁים, הַיַּם כָּל כָּךְ רָ חָ ב.
.
[1] אַלְטָאלַנְד – יין אדום־סגול בוהק. ענביו נבצרו מכרמים גבוהים.
[2] אָלטָלֵנָה – מאיטלקית: נדנדה.
[3] אַלטנײַלאַנד – ככתוב ביידיש. מגרמנית: ארץ ישנה־חדשה.
[4] אַלְט־לַנְדֶה – ארץ חלופית.
[5] אַטְלַנְטִיס – עיר מיתית ששקעה בים.
.
מיתר מורן, משוררת ואמנית רב־תחומית. ספר ביכוריה "פֶסע פֶגע פֶצע" (עירובין, 2022) ראה אור בתמיכת קרן רבינוביץ', וזיכה אותה בפרס האמנ.ית המבטיח.ה של IPBAF לשנת 2023. ספרה השני ״מונולית״ יראה אור בשנה הבאה בהוצאת אדרא. עורכת בכתב העת המקוון רסן ליצירה אילוצית, וחברת מערכת בהוצאת אדרא. שיריה התפרסמו בבימות שונות, בין היתר בגיליון מיום 19.08.21 של המוסך.
.
>> במדור מיוחד בגיליון הקודם של המוסך: רימה שיכמנטר חוזרת ל"ניסים ונפלאות" מאת לאה גולדברג במלאת שבעים שנה לצאת הספר לאור
.