להאזנה באפליקציות ההסכתים הפופולריות – לחצו כאן
.
.
להאזנה באפליקציות ההסכתים הפופולריות – לחצו כאן
.
.
חבר הקיבוץ צבי מאיר מכין את פחי המארז לחמוצים מפעל שמר. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (תעשייה, חטיבה 53)
כשהוקמו הקיבוצים הראשונים, עשרות שנים לפני הקמת המדינה, הייתה הארוחה בחדר האוכל המשותף תוצאה של עבודה קשה של כל החברים, בעיקר החברות. המנות שהכינו היו פשוטות – מרקים, דייסות, לחם שאפו בעצמם, ולעתים רחוקות ביצים ועוף מתוצרת הלול והמשק של הקיבוץ.
עם ההתפתחות והגידול במספר החברים בקיבוצים בשנות ה-50, והצורך להיענות להכנת ארוחות בהיקף של מאות מנות ביום, הקימו התנועות הקיבוציות מחלקות מטבחים תנועתיות. אלו פעלו כמוסד-על המתכלל את מטבחי הקיבוצים ואספקת המזון שהגיעה אליהם. המטרה הייתה לארגן את ניהול חדר האוכל הקיבוצי והמטבח הצמוד אליו, לפי אמות מידה תזונתיות ובריאותיות, וגם כלכליות. תפקיד המחלקה היה לפיכך להציע תפריטים, להנחות וללמד את צוות עובדי המטבחים שיטות הכנה יעילות, ולעדכן בחידושי המזון העולמיים. כך, למשל, הופצה בשנת 1959 הזמנה לימי עיון בהכנת מנות צמחוניות.
בתקופה זו, מטבחי הקיבוצים כבר השתכללו ולא הסתמכו עוד רק על המזון שהכינו בעצמם מתוצרת המשק וחומרי גלם בסיסיים. הנהלות המטבחים גם קנו פריטי מזון מן המוכן ששולבו במנות הארוחות שהוגשו בחדרי האוכל.
ביחסי הגומלין הכלכליים בין קיבוצים, שנוהלו ביד רמה בידי הנהגת תנועות הקיבוצים, כל קיבוץ שנפל בחלקו להתמחות בתחום מסוים – היה כוכב על במת התוצרת. כשקיבוץ אחד התמחה בייצור נעליים, כל שאר חברי הקיבוצים, על טפם וזקניהם, צעדו רק בנעליים שלו. קיבוץ אחר תפר מעילים? כולם התעטפו בחורף ביצירה המקומית שהייתה זהה ואחידה כמיטב דרישות השוויון המוחלט. כך היה בכל תחום, גם מוצרי בנייה ואלקטרוניקה, ציוד עזר של חקלאות ואפילו בתחום המזון שהוגש לחברים בחדרי האוכל. אותה שיטה: מאפייה של קיבוץ אחד מספקת את הלחם לכל יתר הקיבוצים, וכן הלאה.
המציאות הזו יצרה תקריות שממרחק הזמן נראות כמו קומדיה של טעויות. כך למשל, באביב 1959, רק שבועיים אחרי חג הפועלים ב-1 במאי המייצג את הערבות ההדדית בין פועלי כל העולם ובכלל חברי קיבוצים בשומר הצעיר, שיגרה מחלקת המטבחים של תנועת הקיבוץ הארצי (המאחדת את קיבוצי השומר הצעיר), חוזר להנהלות המטבחים בכל קיבוצי התנועה, ובו הזמינה בגאווה להשתתף ב"יום לימוד לכיבוש מלפפונים".
שיגור המכתב להנהלת המטבח של קיבוץ יד מרדכי היה אירוניה במקרה הטוב, ועלבון צורב במקרה הרע. ולמה? כי ביד מרדכי של אותן השנים פעל במלוא המרץ מפעל שמר – שימורים, מיצים וריבות – גאוות המשק.
שמר נוסד בראשית שנות ה-40, כמהלך חירום. יד מרדכי, אז קיבוץ צעיר מאוד, נקלע לסכנה של עודף יבול. השקעה ביותר מ-100 דונם מלפפונים שנזרעו, הייתה עלולה לירד לטמיון לאחר שהקונה שהבטיח לקנות את הסחורה השופעת פשט את הרגל. אז נולד הרעיון לכבוש את המלפפונים ולמכור אותם כתוצרת משומרת, ולשם כך הובהלה לקיבוץ מדענית מתחנת הניסיונות ברחובות (היום מכון וולקני) שתלמד את החברים את הכימיה הנדרשת להחמצה ואחסון של הכמויות העצומות של המלפפונים. במקביל, נשלחו שליחים לבית חרושת שכן שהסכים להשאיל לקיבוץ הצעיר חביות גדולות של 200 ליטר לשלב השימור הראשון. חברים אחרים מיהרו לסוחר פח בתל אביב וקנו ממנו יריעות שישמשו לייצור מארזים לשיווק הסחורה. בשנה הראשונה נעשתה העבודה תחת כיפת השמיים בצל עצים.
ההצלחה לא אחרה לבוא, וכשהובן שזו לא גחמה חד פעמית הוחלט ליסד מפעל. הוקם צריף ייעודי ונבחר שם: "שמר". גם ראשי תיבות שרומזות על התוצרת, וגם צליל דומה ל"שמן", בית חרושת למזון שהיה אז שם דבר. אחרי הקמת המדינה, המפעל המשיך לשגשג ולפרוח. ייצר שימורים מפרות וירקות רבים: כל סוגי ההדרים שעובדו למיצים ולפתנים, ירקות כמו כרוב, שעועית במיץ עגבניות, מלפפונים, אפונה, ריבות ממגוון פירות ועוד ועוד. וכמיטב המסורת, הוא שיווק את תוצרתו ללקוחותיו הנאמנים – קיבוצי הקיבוץ הארצי, קרובים כרחוקים – חבריו לתנועה, לדרך ולרעיון הסוציאליסטי עם ערבות הדדית לטיפוח כלכלה עצמאית ומשותפת.
התגובה לאיום בתחרות שהקימה מחלקת המטבחים התנועתית לתוצרת "שמר". לא אחרה לבוא. החוזר המזמין ללמוד להכין "חמוצים" מתוצרת בית עבר בין חברי קיבוץ יד מרדכי. "לא נשתתף", כתב אחד בכתב יד נחרץ על המכתב החצוף, הפוגע בכבודם של חברי הקיבוץ כולם. ובתוך ימים אחדים נשלחה תשובה נחרצת, שנכתבה ככל הנראה בחופזה ואולי אף בזעם, עד כדי כך שבהדפסתה נפלו שגיאות, אחת מהן פרוידאנית ממש. בכותרת המכתב על "יום הלימוד" הקולינרי, המילה "כיבוש" (מלפפונים) הוחלפה במילה "כבוד". איננו רוצים להשתתף, כתב הקיבוץ במכתב, אותו חתם ב״ברכת חברים״ המקובלת. ואם אתם לא מבינים רמזים, ובכן מסבירים חברי הקיבוץ הנעלבים עד עמקי נשמתם: ״מלפפונים כבושים מספק לנו בית החרושת 'שמר'".
אירוניה כפולה היא שבשנת 1966, מכר יד מרדכי את בית החרושת לשלושה יזמים פרטיים. הסיבה: לא נמצאו חברים שהסכימו לעבוד במפעל, והקיבוץ נאלץ לייבא עובדים מהעיר אשקלון השכנה. בקיבוץ הסוציאליסטי רצו להימנע מהעסקה של פועלים כבעלי בית, הסותרת את העקרונות הקומוניסטיים. החברים העדיפו להיפרד מהמפעל, לסמוך מבחינה כלכלית ולהתמסר לענפים בהם היו רק ידיים עובדות של חברי הקיבוץ.
הפריטים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון קיבוץ יד מרדכי בקיבוץ יד מרדכי, וזמינים במסגרת מיזם רשת ארכיוני ישראל (רא"י): שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.
בתמונה: קטרפילר 22 ובו נוהג זליג פרופסט. ארכיון קיבוץ יד מרדכי
בסתיו 1956, נחת על שולחנה של מזכירות קיבוץ יד מרדכי מכתב יוצא דופן. המכתב כלל האשמה חריפה נגד הקיבוץ בגין מעשה גזל חמור. סעיפי המכתב הציגו איום ברור וחד-משמעי בפנייה למשטרה, במטרה שתנקוט לאלתר בצעדי אכיפה כנגד מעשי הפשע הפליליים המיוחסים לחברי הקיבוץ. המכתב נשלח בידי רץ מיוחד, נכתב עליו "מיידי", והוא יצא מלשכתו של רב-סרן מעוז יחזקאל, מפקד הגוש – ממונה הביטחון מטעם צה"ל באזור שבו נכלל יד מרדכי. המכתב הופץ לכל הנוגעים בדבר: פיקוד הדרום, ועד הביטחון של הקיבוץ הארצי (התנועה הקיבוצית שאליה השתייך קיבוץ יד מרדכי), וכמובן – מא"ז יד מרדכי, מפקד היישוב. זה היה אחד השיאים, שממרחק נראים מוזרים ואפילו קומיים, ביחסים המורכבים בין צה"ל לקיבוץ, יחסים שידעו עליות ומורדות לאורך השנים.
קיבוץ יד מרדכי באותם ימים היה יישוב ספר, סמוך לגבול עם מצרים, בקו הסכם שביתת הנשק של מלחמת השחרור. בשנים מתוחות אלו, במיוחד ביישובים הסמוכים לאזורי הסכסוך, הגבול בין רכוש הצבא לרכושם הפרטי של היישובים ושל תושביהם, היה מטושטש במקצת. ברוח זו, נשלחו צווי גיוס לא רק לאנשים, כי גם לכלי רכב פרטיים ואפילו לציוד חקלאי. באווירת הגיוס הכללי ששררה אז בארץ, סירוב או השתמטות משירות בצה"ל לא היו אופציה, גם כאשר מדובר היה בצו 8 לטרקטור. לבעלים המופתעים של הכלי החקלאי, נותר רק לגייס הרבה כישרון ולמצוא דרכים יצירתיות, להתחמק מההתנדבות בכפייה.
וכך אמנם היה כשנקרא הטרקטור די-4 עם דחפור של קיבוץ יד מרדכי להתייצב ולשרת את צה"ל. אחרי שיחת טלפון עם הקצין הנוגע לעניין שככל הנראה לא הצליח להסיר את רוע הגזרה, שלחה מזכירות הקיבוץ מכתב לקצין ההנדסה הראשי שביקש את הטרקטור לצרכי החיל. במכתב פירטו הקיבוצניקים הסברים כבדי משקל מדוע נבצר מהם, למרבה הצער, להיענות לדרישת הצבא.
הנימוק הראשון לדחייה היה שהטרקטור "יצא מכלל שימוש… המשאבות מקולקלות, והבולודזר לא מורכב… [ולכן] לעבודות הכרחיות הזמנו בולודזר מקיבוץ כרמיה השכן". הנימוק הבא לשחרור הטרקטור משירות, שנכתב מיד ובאותו מכתב, מבלי לתת את הדעת שהוא סותר את הנימוק הראשון, היה כי "הטרקטור עובד בענף הפלחה שבו מעבדים 7,000 דונמים והוא חיוני ביותר בעונת הקציר [הקרובה] ולכן עובד מספר שעות מלא ביממה ולא נוכל לשחררו״.
צה"ל השתמש בשטח יד מרדכי ובמחסנים שבתוך הקיבוץ לאחסון ציוד צבאי. בין היתר, אוחסנו ביד מרדכי חומרי בנייה וגידור שנועדו לביצורים. מיקום הגיוני, ככל שאלה נועדו להגנה מפני תוקפנותם הצפויה של כוחות האויב שנמצא כה קרוב לקיבוץ.
באותן שנים, כאמור, עמלו חברי יד מרדכי על פיתוח פרנסתם בשדות ובמטעים שנזרעו ונטעו באדמות שהקיפו את חצר הקיבוץ ובתי החברים. המשק סבל באופן קבוע, שיטתי וגובר מגניבות של יבול, ציוד חקלאי ובעלי חיים, שנחטפו בידי השכנים והוברחו אל מעבר לגבול למצריים. מה עשו החברים? לקחו את חומרי הביצורים של הצבא והקיפו בהם את מטע הגויאבות הצעיר שנטעו זה לא מכבר.
כאשר התגלה השימוש היצירתי של חברי יד מרדכי ברכוש צה"ל, הגיע מפקד האזור, רס"ן יחזקאל, לקיבוץ, התייצב מול המזכיר ושוחח עמו בעניין. ״הובטח לי שהגדר תורד והחומרים יוחזרו למחסן״, הוא כותב, ומוסיף: "אך לא מילאתם את ההתחייבות הזו עד היום״.
"נראה לי מיותר להסביר לחברי יד מרדכי [את] הערך של חומרי ביצורים, ואני מתפלא על הפקרות זו", מעיר יחזקאל ורומז לפרשייה הטראגית של פינוי הקיבוץ ותושביו בקרבות מלחמת השחרור. הוא חותם בלשון חריפה: "אני מודיע לכם, באם הגדר לא תורד עד מחר… אמסור את העניין לטיפול פלילי של משטרת ישראל".
האם צייתו חברי יד מרדכי לאיום המפורש? אין לדעת. בחלוף פחות מארבעה שבועות פרצה מלחמת סיני, היא "מבצע קדש", שנפתחה ב-29 באוקטובר 1956. קיבוץ יד מרדכי שוב היה בנקודה אסטרטגית, במיקומו הקרוב מאוד לגבול עם מצרים. הכניעה הכמעט מיידית של הגנרל המצרי שפיקד על עזה בבוקר ה-2 בנובמבר לא העמידה את ביצורי הקיבוץ במבחן פלישה של צבא האויב.
אנחת הרווחה של החברים הגיעה לפחות עד העיר רחובות, ששיגרה לקיבוץ יד מרדכי מברק ברכה מרטיט לב. בימים אלה שבהם מלאה שנה לטבח שמחת תורה שיד מרדכי היה בין נפגעיו, נושא מברק מרגש זה, שגילו כמעט 70 שנה, משמעות מיוחדת:
"עם שיחרור עזה וסביבותיה שלוחה לכם ברכת העיר… יש גמול לעמידתכם. יהיו חייכם שלום״.
המסמכים הארכיונים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון קיבוץ יד מרדכי, וזמינים במסגרת מיזם רשת ארכיוני ישראל (רא"י): שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.
רבי חיים יוסף דוד אזולאי (החיד"א, 1724-1806) הוא אחד מחכמי המאה הי"ח המפורסמים ביותר, והוא נערץ בקרב כל עדות ישראל. פרסומו הגדול בא לו ממסעותיו הרבים ברחבי העולם כשד"ר שקיבץ כספים לעניי ארץ ישראל, וכמחבר פורה שכתב עשרות רבות של ספרים.
את ספר השאלות ותשובות שלו 'יוסף אומץ' הוא הדפיס בעיר ליוורנו, ועל שער הספר רשומה שנת ההדפסה באופן הבא: "שנת הושיעני כחסדך לפ"ג". בחישוב הגימטריה של מילים אלו מתקבל המספר 563, וממנו צריך להחסיר 5 שהוא מניין האלפים. מדובר אם כן על שנת 558 (תקנ"ח), והיא מצוינת כשנת ההוצאה כמעט בכל הרשימות הביבליוגרפיות (כולל בקטלוג הספרייה הלאומית). כעת מתברר לי שהקביעה הזאת אינה נכונה, ושנת הדפסת הספר טעונה בירור.
בין אלפי כתבי היד והמסמכים שהגיעו השנה לספרייה מאוסף מנשה רפאל (מנפרד) להמן, נמצאת איגרת שכתב הרב משה חיים סוסקינו (1760-1823) מפירנצה שבאיטליה, אל החיד"א שהיה באותה העת בליוורנו.
סוסקינו מספר על איש זקן שהיה בעירו שחשש פן מצבו הרפואי יגרום למצב של איבוד הכרה, ובטעות ייקבע מותו בטרם עת. משום כך ציוה הזקן להמתין ולקבור אותו רק יומיים אחרי מותו. מצד אחד מצווה לשמוע בקול המת, אבל מצד שני הלנת המת היא דבר בעייתי מאוד ביהדות, ובשאלה הזאת ביקש סוסקינו מהחיד"א לחוות את דעתו. בסוף האגרת רשום תאריך כתיבתה: ה' בכסלו תקנ"ט.
את אגרת תשובתו של החיד"א אין בידינו, אבל בספרו 'יוסף אומץ' סימן פט הוא מביא את השאלה ואת תשובתו. לדעתו אין לשמוע לצוואת המת וצריך לקוברו מיד, שאילו ידע הזקן מה גדול צערה של הנשמה עד הקבורה היה מצווה לזרז קבורתו במידת האפשר. וכאן מתעוררת השאלה כיצד הדפיס החיד"א בשנת תקנ"ח תשובה לשאלה שנשלחה אליו רק שנה אחר כך?
משהתעוררה לה השאלה הלכתי לבדוק האם יש בשאר סימני הספר רמזים שעשויים ללמד על מועד הדפסתו. ואכן בסימן קג נמצאת תשובתו של מיודענו ר' משה חיים סוסקינו בעניין ריקוד מעורב של נשים וגברים, ובסופה התאריך ראש חודש אדר שני תקנ"ט.
ברור אפוא שספר השאלות-ותשובות יוסף אומץ לא נדפס בשנת תקנ"ח. גדולה התמיהה על חיים צבי עהרנרייך שהדפיס בירושלים תשכ"א מהדורה מחודשת של הספר, ובשערו הוא כותב: "נדפס פעם ראשונה … בליוורנו שנת תקנ"ח". איך לא שם לבו לתאריך שנמצא בתוך הספר?
אהרן וואלדן ככל הנראה שם לב לסתירה שבין שנת ההדפסה הכתובה בשער הספר, ובין התאריך המפורש בסימן קג, ואולי משום כך הוא רושם בספרו: "יוסף אומץ, שאלות ותשובות … נדפס בליוורנו שנת תקנ"ט" (שם הגדולים החדש, חלק שני, ורשה תרכ"ד, דף יח ע"ב). אם נקבל את דעתו שהספר נדפס בתקנ"ט, נצטרך להניח שמי שרשם את סימן השנים בעמוד השער ("הושיעני כחסדך") טעה והחסיר 1 מחשבונו.
אפשרות אחרת היא שסימן השנה הוא לפ"ק (לפרט קטן, דהיינו מניין השנים ללא האלפים) ולא לפ"ג, ואז שנת ההדפסה היא תקס"ג. חיזוק להשערה הזאת נמצא באגרת ששלח החיד"א אל הרב ישמעאל הכהן ממודינה בעניין גילוח בחול המועד, שפרסם מאיר בניהו במאמרו 'עניינות חיד"א', בתוך: ספר חיד"א, ירושלים תשי"ט, עמודים לז-לח. בראש האגרת: "שנת ישמח צדיק", ובחישוב הגימטריה (562) היא שנת תקס"ב.
גם את תשובתו זאת הכניס החיד"א לספר 'יוסף אומץ' בסימן ז, ללא ציון שם הנמען וללא תאריך כתיבתה. בניהו שם לב שלא יתכן שתשובה שנשלחה בתקס"ב תודפס כבר בשנת תקנ"ח, ולכן הציע שסימן השנה בראש האגרת ("ישמח צדיק") הוא לפרט גדול, דהיינו שנת תקנ"ז. ברם לאחר שכבר התברר כי שנת הדפסת 'יוסף אומץ' אינה תקנ"ח אין צורך בהצעת בניהו, ואפשר לקבל את הדברים כפשוטם שהאיגרת לר' ישמעאל הכהן נכתבה בשנת תקס"ב. אם כנים הם הדברים נוכל לקבוע שהספר 'יוסף אומץ' נדפס בשנת תקס"ג, וסימן השנה "הושיעני כחסדך" הוא לפ"ק ובטעות נכתב שם לפ"ג.
ברם לפי עצתו של ידידי הטוב החוקר והביבליוגרף חזקי סופר החלטתי לבדוק האם מזכיר החיד"א ב'יוסף אומץ' את אחד מספריו המאוחרים, והאם בספריו שנדפסו בשנת תקס"א ('דבש לפי', 'ככר לאדן') הוא מזכיר את 'יוסף אומץ'. בבדיקה נמצא כי בכמה מקומות ב'יוסף אומץ' מזכיר החיד"א את ספרו 'אהבת דוד' שנדפס בליוורנו בשנת תקנ"ט, וכן להיפך. כמו כן נמצא כי בספריו משנת תקס"א יש הפניות לספר 'יוסף אומץ', אבל הם לא מוזכרים בו.
בשיקול כל הנתונים נראה כי פתרון החידה פשוט והגיוני. הדפסתו של 'יוסף אומץ' אכן התחילה בשנת תקנ"ח כפי שכתוב בדף השער, אבל היא נמשכה עמוק לתוך שנת תקנ"ט, לפחות עד חודש אדר שני. באותו זמן עסק החיד"א גם בהדפסת ספרו 'אהבת דוד', ולכן נמצא בכל אחד מהם זכרו של השני.
ולסיכום, החלטתם של הביבליוגרפים לציין את שנת תקנ"ח כשנת הדפסת הספר 'יוסף אומץ' סבירה בהחלט, ולכל היותר יכולים המהדרים לומר כי שנת ההדפסה היא תקנ"ח-תקנ"ט.