רשימה | רדיד השכחה של האהבה

״האם אנו סך החוויות שאספנו, או שמא הזיכרון הוא מטען מעיק ומסוכן?״ שלמה וגנר על אהבה וזיכרון ב״הענק הקבור״ מאת קאזואו אישיגורו

הרן כסלו, כשנסענו לבורייג׳ אז את אמרת שזה משנה לך, שמן על עץ, 107X107 ס״מ, 2018

רדיד השכחה של האהבה: על "הענק הקבור" מאת קאזואו אישיגורו

שלמה וגנר

.

"חובתי היא, כדברייך, לחקור את כל מי שרוצים לשוט אל האי. אם אלה בני זוג מהסוג שציינת, שטוענים לקשר כה חזק, חובתי לבקש מהם לשטוח בפני את זיכרונותיהם היקרים ביותר. אני מבקש מהם לעשות זאת כל אחד בנפרד, וכך מתגלה עד מהרה אופיו האמיתי של הקשר ביניהם" (עמ' 49).

במילים אלה מתאר הסיראי, בן דמותו של משיט המתים המיתולוגי כארון, את תפקידו, בפני ביאטריס ואקסל, גיבורי ספרו של קאזואו אישיגורו הענק הקבור. בני הזוג הזקנים, הקשורים ביניהם בעבותות אהבה עזה, עזבו את כפרם העלוב ויצאו למסע שתכליתו למצוא את בנם, שעבר לגור בכפר אחר. בתחנתם הראשונה במסע זה, וילה רומית חרבה, הם פוגשים, בסצנה שכאילו נלקחה מתוך החותם השביעי של ברגמן, שתי דמויות – סיראי ואישה זקנה האוחזת בארנבון מבוהל. בקריאה אלגורית, מסמל הסיראי את המוות, והאישה הזקנה, שהארנבון המפרפר בידיה דומה ללב האנושי, מסמלת את האהבה. אלא ששתי הדמויות אינן חיות בשלווה זו עם זו – הן מסוכסכות, ומבקשות מבני הזוג לשפוט מי מהן היא הצודקת. הזקנה מוקיעה באוזניהם את הסיראי, על כי לא אפשר לה ולבן זוגה לשוט בסירתו יחדיו אל אי המתים ובכך הפריד ביניהם למרות אהבתם. הסיראי, לעומתה, מסביר להם כיצד משמש אותו הזיכרון כדי לנתח את טיבו האמיתי של קשר האהבה שבין בני זוג ולגלות אם אכן הוא חזק דיו להצדיק את השטתם אל אי המתים ביחד, או שמא ייגזר עליהם להגיע אליו אחד אחד, מה שיפריד ביניהם לעד. כך מציג לפנינו אישיגורו כבר בראשית העלילה את המתח שבבסיס הסיפור כולו – המתח שבין הזיכרון, המשמש בסיפור את המוות, והשכחה, המשרתת את האהבה.

הזיכרון הוא מצרך יקר ערך ונדיר בעולמם של זוג האוהבים הזקן, שכן הם חיים בתקופה הנשלטת בידי השכחה. אישיגורו ממקם את סיפורו באנגליה הבתר־רומית, במאה השישית, בתקופה שבין שני מלכיה האגדיים הגדולים – ארתור הבריטוני ואדווין הסקסוני. הארץ הקרה, הקשה והערפילית מוצפת באדי נשימתה העשנה של הדרקונית מפילת האימה קווריג, בהם נסך הקוסם מרלין כישוף המעמעם את הזיכרון. אי לכך, בני הזוג מתקשים לזכור את עברם ובעיקר מתי, מדוע ולהיכן עזב אותם בנם, שגם את שמו אינם זוכרים. אלא שבספריו של אישיגורו הסיפור הפרטי הוא תמיד גם סיפורה של החברה. עד מהרה אנו מגלים שהשכחה שולטת בכול, וגם שאר תושבי הארץ מתקשים לזכור דברים רבים, ובעיקר את מלחמות העבר האיומות שהתחוללו בין שני העמים, הבריטונים והסקסונים, החיים זה לצד זה בשלום ובדו־קיום. במציאות שמתאר הסיפור, ההווה השתלט על התודעה האנושית והעבר נשכח.

מסעם של בני הזוג, אם כן, הוא בעצם מסע אל הזיכרון ואל העבר. באין להם על מה להסתמך מלבד אהבתם בהווה, הם בטוחים בעוצמת הקשר שביניהם ורוצים להשיב לעצמם את הזיכרונות המאושרים של חייהם המשותפים ושל גידול פרי בטנם. למעשה, עם הצטרפותם של כמה בני לוויה אל בני הזוג, הולך והופך מסעם למסע ציד, שמטרתו לקטול את קווריג ולהחזיר את הזיכרון אל הארץ כולה. בני לווייתם, הגם שהם דמויות מלאות וריאליות לחלוטין, גם הם אלגוריים: הלוחם העילאי ויסטאן חונך במהלך המסע את הנער אדווין אל ייעודו המלכותי ומסמל את הכוח הסקסוני העולה. לעומתו, האביר הקשיש גאווין, שעליו מסופר כי המלך ארתור המנוח ייעד אותו בשעתו לקטול את הדרקונית, מסמל את הבריטונים השולטים, אך נמצאים במגמת ירידה. ביד אומן משרטט אישיגורו פנטזיה ימי־ביניימית מלאת דימיון ורגש, שיש בה נזירים חורשי רעה, קוסמים אפלים, דרקונים ומפלצים, קרבות אבירים, מלכודות קטלניות ומנהרות סודיות, המשולבים יחדיו בתעלומה בלשית רבת תהפוכות. הספר המעולה הזה היה מסעיר דיו כדי לגרום לי לנטוש לזמן מה את עיסוקי בחקר המוח ולכתוב לראשונה בחיי סקירה ספרותית.

אישיגורו הוא אומן פיזור המידע ואומנותו זו משתלבת באופן מופתי עם הסיפור עצמו. לאט לאט, פיסה אחרי פיסה, חוזרים הזיכרונות אל בני הזוג והם מגלים את האמת על עצמם, על בנם ועל בני הלוויה שלהם. תחנה אחר תחנה לאורך מסעם הם חושפים גם את האמת ההיסטורית המרה, על הסכם השלום ששרר בשעתו בין העמים, ואשר הופר בטבח אכזרי שערכו הבריטונים בהנהגת ארתור בסקסונים. מתברר כי רק כוחה הקסום של נשימת הדרקונית משכיח משני העמים את הטבח ומאפשר להם להתקיים זה בצד זה. בד בבד הולכים ונזכרים אקסל וביאטריס בתפקיד שהם עצמם שיחקו בחצרו של המלך ארתור ובהסכם השלום שהופר, כמו גם בבגידות, בקנטרנות ובנקמנות שחוו ביניהם בעבר. את האמת הקשה מכול מגלה לנו המספר במערכה האחרונה במסעם. רק אז, עם כלות השכחה שהושתה על הארץ מכוח נשימת הדרקונית, אנו מתוודעים אל הסוף הבלתי נמנע הנגזר על כל מערכות היחסים הלאומיות והאישיות עקב שובו של הזיכרון. כעת מתברר לנו כי המוות תמיד מנצח את האהבה והמחשבה שהיא תוכל לשרוד היא רק אשליה.

אשליית האהבה השורדת, או לפחות דוחה את המוות, היא תמה חוזרת אצל אישיגורו. גם בספרו לעולם אל תיתן לי ללכת חיה הגיבורה תקופה ארוכה תחת האשליה שאהבתה תציל אותה ואת בן זוגה, שתפקידם בחיים הוא לתרום את אבריהם, מסכין המנתחים. גם שם, התנפצות האשליה אל סלעי המציאות גורמת לה ולבן זוגה להיפרד לקראת סוף חייו, כשהוא מתכונן לקראת תרומת האברים האחרונה שלו. עם זאת, בהענק הקבור עורך אישיגורו תרגיל מעניין ביחס לאהבה ומנסה להעמיד אותה ללא רכיב הזיכרון. המספר מתאר את אהבתם של אקסל וביאטריס כמין מסירות אמפתית, המתקיימת על בסיס תרגול יומיומי ומתמיד של קריאת שמות חיבה, דאגה רחומה ועזרה הדדית. לעומת זאת, הזיכרונות של חייהם המשותפים ההולכים ושבים אליהם חושפים את הפערים ביניהם ופוגמים באהבתם. בקריאה ראשונה התרגיל של אישיגורו מצליח ותיאור אהבתם של ביאטריס ואקסל מפעים את הקורא, אבל בקריאה שנייה העמדה זו של האהבה היא מטרידה: האם אהבתם של בני זוג אינה מבוססת גם על זיכרון עמוק המוטבע בתודעתם ומסוגל לשרוד תקופות ארוכות של פרידה ושבר? אהבתם של אקסל וביאטריס היא בעצם תשליל אהבתם של פלורנטינו אריסה ופרמינה דאסה, גיבורי אהבה בימי כולרה של גבריאל גרסיה מרקס, השבים זה לזרועותיה של זו דווקא לקראת סוף ימיהם, לאחר פרידה בת יותר מיובל. מסופקני אם ההבדל בין הסיפורים נובע רק מן ההבדל בין אהבה לטינית לאהבה אנגלית. להבנתי, הנושא העיקרי של הענק הקבור אינו האהבה אלא הזיכרון, ואישיגורו משתמש באהבה בעיקר כאבן בוחן לתפקידו של הזיכרון בקביעת הזהות האנושית. האם אנו סך החוויות שאספנו וממילא הזיכרון הוא שמגדיר אותנו, או שמא הזיכרון הוא מטען מעיק ומסוכן ההולך ומעוות את אישיותו של האדם שעל גבו הוא מצטבר? האם דווקא השכחה היא המשחררת אותנו מכבלי העבר המוחזקים על ידי זיכרונותינו, ומאפשרת לנו לגלות את פנינו האמיתיות ולחוות את מערכות היחסים שלנו כפי שהן באמת, ולא כפי שהן משתקפות בפריזמה של הזיכרון? בתור חוקר של זיכרון וההשלכות הקשות שלו על חרדה חברתית, קשה לי שלא להזדהות עם הרעיון הזה. הכרתי פעם אדם שסיפר לי על אימו, אשר הפכה בעיניו לעת זקנתה מדמות אימתנית ומדכאת לבריה מתוקה ואוהבת, אך ורק מתוך השכחה שניחתה עליה עקב מחלת האלצהיימר. הספר, אם כן, מנסה להאיר מחדש ובאופן שונה את המתח בין זיכרון לשכחה, מתח ההופך טעון יותר ויותר בעולם המערבי המזדקן.

מעבר להרהורים על טיבם של הזיכרון והאהבה, לא יכולתי לקרוא את הענק הקבור בלי לחשוב על מדינת ישראל, אשר תחושות הלכידות והערבות ההדדית של אזרחיה הלכו והתפוררו בשנה האחרונה בקצב מהיר, ממש כמו התפוגגות השפעתה הקסומה של נשימת הדרקונית, וחשפו את הפערים שבין המגזרים השונים ואת משקעי העבר הקשים שביניהם. הטבח הנורא שאירע לאחרונה ביישובי עוטף עזה הופך את הסיפור למטריד עוד יותר. מצאתי את עצמי חושש שמא יתגשמו דבריו הנבואיים של ויסטאן על הבריטונים והסקסונים כאן ועכשיו – "הענק, שפעם היה קבור היטב, מתחיל להתעורר. עוד מעט, כשיקום, דבר שבלי ספק יקרה, יתברר שקשרי הידידות בינינו הם כמו הקשרים שילדות עושות עם גבעולים של פרחים קטנים. גברים ישרפו את בתי שכניהם בלילות. יתלו ילדים על עצים עם שחר… אתם תברחו או תחוסלו. ומחוז אחר מחוז תקום כאן ארץ חדשה, ארץ סקסונית, בלי שריד לתקופת עמכם כאן" (עמ' 311-310).

.

פרופסור שלמה וגנר הוא חוקר מוח, המכהן כיום כראש החוג לנוירוביולוגיה באוניברסיטת חיפה. מחקריו מתמקדים במנגנונים עצביים המתווכים התנהגות וזיכרון חברתיים ובגורמים להפרעות על קשת האוטיזם. חובב ספרות פנטזיה בכלל ופנטזיה יהודית בפרט.

.

קאזואו אישיגורו, ״הענק הקבור״, הוצאת הקיבוץ המאוחד, ספרי סימן קריאה, 2020. מאנגלית: אלינוער ברגר

» במדור רשימה בגיליון הקודם של המוסך: דניאל פידלמן על ג׳. ר. ר. טולקין במלאת חמישים שנה למותו

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

שירים מהימים האלה | והעשן בעבר הזה / והעשן בעבר הזה

שירים מאת ליאורה גולדמן, רוני אלדד, רן שייט, שרה גבאי, גיא פרל, טל ניצן, ספיר פז, נדב ליניאל, לאה קליבנוף־רון, בכל סרלואי ואיתן דקל

זיוה ילין, חברת בארי, מתוך הסדרה "הליכה חוזרת" שהוצגה בגלריה בבארי, אקריליק ושמן תעשייתי על בד, 2018

ליאורה גולדמן

כביש 232 

א.      פסח תשפ"ג

רַק פֶּסַח, וּכְבָר צָהֹב לְגַמְרֵי. בְּצִדֵּי הַדֶּרֶךְ

אֶל קִבּוּץ מוֹלַדְתִּי – שִׁטָּה מַכְחִילָה

עוֹמֶסֶת שַׁרְשְׁרָאוֹת פְּרִיחָה צְהֻבּוֹת

כְּמוֹ מַתְרִיסָה כְּנֶגֶד שְׁמָהּ בְּחֻצְפָּה שֶׁל מִין פּוֹלֵשׁ

וְאֵינָהּ זוֹכֶרֶת שֶׁפַּעַם הָיוּ כָּאן פַּרְדֵּסִים.

אֲנִי זוֹכֶרֶת

אֶת בְּשֹׂמֶת פְּרִיחַת הַהֲדָרִים שֶׁמִּלְּאָה אֶת הָאֲוִיר, הֵפִיצָה

אֶת בְּשׂוֹרַת הַחַג, הָפְכָה אֶת כָּל הַמַּר־מָרוֹר לְשִׂמְחָה רַבָּה.

בְּשׁוּלֵי הַכְּבִישׁ הַצַּר חַרְצִיּוֹת מְצַיְּרוֹת פַּס צָהֹב

מִתְעַקְּשׁוֹת לִפְרֹעַ הֶרְגֵּלִים בִּפְרִיחָה מְמֻשֶּׁכֶת

עוֹמְדוֹת עַל זְכוּתָן לְהַמְשִׁיךְ גַּם מוּל

אַדְמַת הַלֵּס הַדְּחוּסָה, דּוֹרְסָנוּת הַשִּׁטָּה

וּשְׁתִיקַת הַפַּרְדֵּסִים.

כְּמוֹ מְשׂוּכוֹת הַסַּבְּרֶס הַקּוֹצָנִיּוֹת הַנּוֹשְׂאוֹת אֶת סִפּוּרָן

אֲנִי רוֹצָה לוֹמַר לָהֶן שֶׁאֲנִי זוֹכֶרֶת

אֲבָל הַכְּבִישׁ מִתְפַּתֵּל

וְגַם אֲנִי.

זוֹכֶרֶת רַק אֶת הַגִּיּוּסִים בַּפַּרְדֵּס, אֶת הַשְּׂרִיטוֹת

עַל הַיָּדַיִם וְאֶת הַגַּב שֶׁהִתְעַקֵּם מֵעֹמֶס

הַשַּׂק הַמָּלֵא בִּפְרִי צָהֹב.

הַדֶּרֶךְ הַנִּמְשֶׁכֶת נִפְתַּחַת אֶל שָׂדוֹת רְחָבִים

שֶׁהָיוּ לִי

בַּיִת וַאֲוִיר

הַחִטָּה עֲדַיִן יְרֻקָּה. גֶּשֶׁם נִתָּךְ בָּהּ

מְנַקֶּה אֶת הָאֹבֶךְ הַלּוֹחֵץ, מַאֲרִיךְ

אֶת יְמֵי הַחֶסֶד הַיָּרֹק בְּמִנְיַן שִׁבְעָה שָׁבוּעוֹת

וּמַבְהִיר בְּפַשְׁטוּת –

הַצָּהֹב הַחוֹנֵק שֶׁל הַקַּיִץ עֲדַיִן לְפָנַי.

.

ב.      תשרי תשפ"ד

הַמָּוֶת חוֹלֵשׁ עַל הַכְּבִישׁ הַמּוֹבִיל לְאֶרֶץ יַלְדוּתִי

הַמָּוֶת בְּאֶרֶץ יַלְדוּתִי

הַמָּוֶת בְּנַחַל עֹז, כְּפַר עַזָּה, בְּאֵרִי, רֵעִים, נִיר עֹז

הַמָּוֶת בְּאֶרֶץ יַלְדוּתִי.

.

הַמָּוֶת בַּמֶּרְחָבִים שֶׁהָיוּ לִי בַּיִת

וְהַבַּיִת אֵינֶנּוּ

הָאֲנָשִׁים אֵינָם.

.

הַצָּהֹב הַחוֹנֵק שֶׁל הַקַּיִץ

נִשְׂרַף כֻּלּוֹ בַּסְּתָו.

.

ליאורה גולדמן היא בת קיבוץ באזור שער הנגב. היא מכהנת כראש החוג למקרא במכללת אורנים. ספרה  "המחזיקים במצוות אל" – על ספרות הפשרים מקומראן, התפרסם בשנת 2019 (מוסד ביאליק). ספר שירים ראשון שלה יראה אור בקרוב (פרדס). 

.

.

רוני אלדד

[אני מספרת לילדים]

הָיֹה הָיְתָה צִפּוֹר, הָיֹה הָיְתָה צִפּוֹר יָפָה,

מְצוּיָה כְּמוֹ דְּרוֹר אוֹ כְּמוֹ צוֹצֶלֶת, קוֹלָהּ

כְּמוֹ לְחִישַׁת הָרוּחַ בַּעֲצֵי הַצַּפְצֵפָה.

הָיֹה הָיָה לָהּ קֵן עָשׂוּי מִכָּל הָרַךְ,

הָיֹה הָיוּ לָהּ גּוֹזָלִים רַכִּים כָּל כָּךְ, הָיְתָה לָהֶם פְּלוּמָה,

הָיָה לָהֶם מַקּוֹר פָּעוּר מֵרֹב חַיִּים,

וְהַצִּפּוֹר הָיְתָה יוֹצֵאת וּבָאָה אֶל הַגּוֹזָלִים

וְהֵם הָיוּ שׁוֹמְעִים אוֹתָהּ הוֹלֶכֶת וּקְרֵבָה וּמַקּוֹרָם

הָיָה נִפְעָר רָחָב נוֹאָשׁ כְּמוֹ אַהֲבָה, צוֹרֵחַ לִקְרָאתָהּ:

הִנֵּה אֵם צִפּוֹר עוֹלָה

לְהַאֲכִיל אוֹתָנוּ כָּל מָה שֶׁלִּקְּטָה, וְהִיא הָיְתָה

רוֹחֶפֶת עַל הַגּוֹזָלִים בִּמְעוֹפָהּ, קוֹלָהּ כְּמוֹ לְחִישַׁת הָרוּחַ

בַּעֲצֵי הַצַּפְצֵפָה, וְהִיא

נוֹגַעַת לֹא נוֹגַעַת בְּרֹאשָׁם.

.

הָיֹה הָיָה צֵל שֶׁלֹּא הוּטַל מֵאוֹר הַשֶּׁמֶשׁ,

הָיֹה הָיָה צֵל שֶׁהוּטַל מֵאוֹר שְׂרֵפָה,

צֵל כְּמוֹ כַּף יָד, סָמִיךְ, כֵּהֶה, נוֹטֵף,

צֵל חֹשֶׁךְ מְשַׁחֵר רוֹבֵץ טוֹרֵף, וְהוּא חִכָּה,

וְהוּא רִחֵף עַל פְּנֵי הַקֵּן,

וְהוּא חִקָּה אֶת קוֹל הָרוּחַ בַּעֲצֵי הַצַּפְצֵפָה

וּמַקּוֹר הַגּוֹזָלִים נִפְעָר רָחָב נוֹאָשׁ כְּמוֹ אַהֲבָה

מוּל צֵל רוֹחֵף כְּאִלּוּ הוּא אֵם צִפּוֹר יָפָה, וְעַתָּה

.

לֹא קֵן רַךְ                    וְלֹא מַקּוֹר

לֹא רָעָב                      לֹא אַהֲבָה

לֹא שֶׁמֶשׁ,                  לֹא צִפּוֹר טוֹבָה, יָפָה,

כָּל הָאָרֶץ צֵל רוֹחֵף      נוֹטֵף מִן הַשְּׂרֵפָה

.

איך להתיר

אֶת קוֹלוֹת נְשִׁימָתוֹ הַמְּהִירָה שֶׁל הַיֶּלֶד מִצִּוְחַת עוֹפוֹת דּוֹרְסִים חָגִים עַל רֹאשׁוֹ, אֶת קוֹל הָאַזְעָקָה, מִקּוֹל

מֵיתָרִים נִמְתָּחִים לִצְעָקָה, מִדְּרִיכַת הָאֶקְדָּחִים אֵיךְ לְהַפְרִיד צֵל רַךְ רוֹעֵד מִצֵּל טוֹרֵף אוֹחֵז לוֹ בְּגָרוֹן נוֹשֵׁף

בְּתַלְתַּלָּיו, אֵיךְ לִלְחֹשׁ רַק אֵלָיו מִמֶּרְחַקִּים, לִשְׂעַר רֹאשׁוֹ, לִבּוֹ, עֵינָיו, עֵינָיו, לֹא לַטְּפָרִים הַמִּשְׁתַּקְּפִים

בְּאִישׁוֹנָיו, אֵיךְ נִנְשַׁף הַטּוֹב מֵרֵאוֹתָיו, שׁוֹמֵר עַל נִשְׁמָתוֹ שְׁלֵמָה, שְׁלֵמָה, שְׁלֵמָה, אֲבָל גּוּפוֹ, אֲבָל חַיָּיו,

.

רוני אלדד, עורכת שירה וספרות ומבקרת ספרות ילדים. ספר שיריה השני, "יממה", ראה אור השנה (פרדס).

.

.

רן שייט

רישום נוף מבלי להיכנס לתיאורים פלסטיים

בִּבְאֵרִי מִתְנַדֵּב זָקָ"א

בְּאֵפוֹד זוֹהֵר וְקַפְּלַסְ"ט

מְתָאֵר נוֹף:

.

שַׁעַר פָּרוּץ וְגָדֵר

מְגַמְגֶּמֶת

וְעָשָׁן

וְרֹאשׁ

וְסַכִּין

וְגוּף נָח לְיַד גַּרְזֶן,

שֶׁלֹּא יָכוֹל לִהְיוֹת,

וּשְׁלוּלִית שֶׁל אֹדֶם זוֹלֶגֶת

אֶל יְרֹק הַדֶּשֶׁא

וּשְׁאֵרִיּוֹת מָמָ"ד,

כְּפֵרוּרֵי חַיִּים תַּחַת

מַטְּחֵי הָאַזְעָקוֹת

וְאֵין לְכָךְ מִלִּים

וְרֵיחַ עַז שֶׁל חֶנֶק מֵעֹמֶק הַבְּאֵר

כְּמוֹ כַּפּוֹת יָדָיו שֶׁל גֶּבֶר מֵת

הָאוֹחֲזוֹת בְּעֹז מַסָּד שֶׁל בַּיִת

וְגוּף תִּינוֹק לֹא זָע

בַּחֲצַר הַמִּשְׂחָקִים

אֵלָיו שְׁלוּחוֹת יְדֵי אִמּוֹ הָאֲרֻכּוֹת

מְגוֹנְנוֹת הַרְחֵק מֵעַזָּה.

.

רן שייט, רופא, פסל וכותב. בוגר המסלול השנתי של הליקון. ספר הביכורים שלו, "אי זוגי וילד", ראה אור השנה (עיתון 77).

.

.

גיא פרל

סימנים

אַבָּא מַרְגִּיעַ תִּינוֹק רָגוּעַ שֶׁהוּא נוֹשֵׂא בִּזְרוֹעוֹתָיו,

עוֹרֵב שָׁחֹר נוֹחֵת עַל הַדֶּשֶׁא,

מֵי הַיַּרְקוֹן עֲכוּרִים אַחֲרֵי גֶּשֶׁם,

זְרִיחַת הַשֶּׁמֶשׁ. הָאָב מְחַבֵּק

אֲרֻכּוֹת וּמְלַטֵּף

שׁוּב וָשׁוּב

אֶת רֹאשׁ תִּינוֹקוֹ הָרָגוּעַ. סִימָנִים

מְבַשְּׂרֵי מִלְחָמָה.

.

שער אפל

כָּל הַטִּיסוֹת בֻּטְּלוּ בִּגְלַל הַמִּלְחָמָה, נִתְקַעְנוּ

בְּמִילָנוֹ, גָּלִינוּ בִּרְחוֹבוֹת יָפִים,

הָלַכְנוּ לְיַד הַחַיִּים, רוֹאִים

שֶׁאֵינָם רוֹאִים, שׁוֹמְעִים שֶׁאֵינָם

שׁוֹמְעִים, קַיָּמִים שֶׁאֵינָם

קַיָּמִים. הַנֶּפֶשׁ הִיא הַמָּקוֹם,

וְאֵין מָקוֹם שֶׁאֵינוֹ נֶפֶשׁ,

וְאֵין מָקוֹם

.

יֵשׁוּ מוֹפִיעַ בְּרֹב צִיּוּרָיו שֶׁל אֵל גְרֵקוֹ

בִּשְׁנַיִם מֵהֶם, בְּרֹאשׁ הַצְּלָב תָּלוּי שֶׁלֶט קָטָן בְּעִבְרִית

                   "יֵשׁוּעַ מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים"

הִבְחַנּוּ בּוֹ מִיָּד, כָּכָה זֶה,

הָעַיִן הוֹלֶכֶת אֶל הַשָּׂפָה, הַמַּבָּט

מְחַפֵּשׂ מָקוֹם

.

שַׁעַר אָפֵל נִפְעָר בְּלִבּוֹ שֶׁל צַיַּר אִיקוֹנוֹת

שְׁטוּחוֹת וּנְטוּלוֹת הַבָּעָה מִכְּרֵתִים. דֶּרֶךְ הַשַּׁעַר,

יָצָא לְגָלוּת בְּאִיטַלְיָה, הִמְשִׁיךְ

לְטוֹלֵדוֹ, לָמַד מִטּוֹבֵי הַמּוֹרִים

וְשָׁכַח כָּל מָה שֶׁלָּמַד

כְּשֶׁצָּלַב אֶת עַצְמוֹ עַל רֶקַע יְרוּשָׁלַיִם,

עַל רֶקַע טוֹלֵדוֹ,

עַל רֶקַע כְּפַר עַזָּה

.

אִישׁ לְפָנָיו לֹא צִיֵּר כָּךְ

אֶת פְּנֵי הַצָּלוּב –

אֵין בְּסִבְלוֹ כָּל רֵאשִׁית יְשׁוּעָה,

יֵשׁ קִינָה,

יֵשׁ סָפֵק בְּעֵינָיו הַמִּתְהַפְּכוֹת פְּנִימָה

אֶל נַהֲרוֹת הַדָּם

.

גיא פרל, משורר, עובד סוציאלי ואנליטיקאי יונגיאני. ספרו האחרון ״גופו של הלא נאמר – רשימות על שירה״ ראה אור השנה (קשב לשירה).

.

.

טל ניצן

שאר הילדים

אַחֲרֵי שֶׁהִצְמַחְתְּ כְּנָפַיִם וְזִימִים

לִילָדַיִךְ וְהִשְׁלַכְתְּ אוֹתָם הַרְחֵק

וּשְׁעוּנָה עַל מַעֲקֵה הַסְּפִינָה הָרְעוּעָה

הַמְּנֻקֶּבֶת

אַתְּ מַשְׁקִיפָה עֲלֵיהֶם קְטֵנִים וְהוֹלְכִים,

קְרֵבִים לַיַּבָּשָׁה הַפּוֹרֶשֶׂת זְרוֹעוֹתֶיהָ

וְאֶבֶן עֲצוּמָה נָגֹלָּה סוֹפְסוֹף וּמַשֶּׁהוּ זָהִיר

דּוֹמֶה לְשִׂמְחָה –

יָד קְטַנָּה מוֹשֶׁכֶת בְּשׁוּלֵי בִּגְדֵּךְ

.

טל ניצן, משוררת, סופרת ומתרגמת. ספריה האחרונים עד כה: "אטלנטיס" (שירה; אפיק, 2019), "הנוסעת האחרונה" (רומן; עם עובד, 2020) ו"איך לנצח את העצב בשלושה צעדים" (קובץ סיפורים; אפיק, 2021).

.

.

שרה גבאי

*

כְּכָל שֶׁהָרַכּוּת בְּאוֹר הַסְּתָו

וְהָאֶפְרוֹחִים שֶׁלִּי בְּתֹם בִּלְתִּי נִסְבָּל

כְּכָל שֶׁהָאֲוִיר הַמִּצְטַלֵּל וּמִתְחַדֵּשׁ

כְּכָל שֶׁאַהֲבָתֵנוּ,

אֲנַחְנוּ עֲשׂוּיִים מֵהַחֹמֶר הַנִּשְׁחָט.

.

עֲמָלֵנוּ יְרִיעוֹת אֹהֶל רוֹעֲדוֹת

אֶל מוּל בִּעוּתֵי הַצַּלְמָוֶת

אֲבָל אֲנַחְנוּ מְצַמְצְמִים שׁוּרוֹת.

בַּלַּיְלָה אִישׁ עַל מִשְׁכָּבוֹ, אֲנַחְנוּ חַיָּה גְּדוֹלָה, הַהֺלֶם

קוֹלֶקְטִיבִי, הַחַיִּים עַל הַמֵּתִים וְכָל שֶׁבֵּינֵיהֶם, בִּנְשִׁימָה, נְשִׁימָה

מְשֻׁתֶּפֶת.

.

שרה גבאי, עיתונאית. שירים פרי עטה פורסמו בבמות שונות, ובהן "עתר" ו"משיב הרוח".

.

.

ספיר פז

*

הַיְּלָדִים נֶעֱרָמִים בָּעֵרֶב

וּבַשְּׁתִי, צַמְּרוֹת הָעֵצִים

נֶחְלָצוֹת אֶל הַגֶּזַע מִפְּנֵי

הָרוּחַ. בֵּין הַמִּרְפֶּסֶת

לְבֵין הַכְּבִישׁ.

הַבַּיִת רֵיק. הַיְּלָדִים

נֶעֱרָמִים.

אֶפְשָׁר לִשְׁמֹעַ אֶת הַיָּם

שׁוֹאֵג מִמֶּרְחַקִּים. קוֹרֵא לִי

לָבוֹא. הָאֲדָמָה קוֹרֵאת

לִי לָבוֹא. אֲנִי

כָּאן.

הַיְּלָדִים נֶעֱרָמִים.

.

ספיר פז, עורכת דין, משוררת ותלמידת תואר שני בלימודי תרבות ביקורתיים. עובדת כעוזרת מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה. חברת מערכת כתב העת ״על השפתיים״. ספר ביכוריה, ״כמו אין מילים בעולם״, ראה אור בשנת 2022 (הליקון).

.

.

נדב ליניאל

14.10.2023

הַיּוֹם יוֹם הֻלֶּדֶת
הַיּוֹם יוֹם מִיתָה

.

אִמִּי נָשְׂאָה אוֹתִי
בְּקֵן יָדֶיהָ
בְּיָדֶיהָ אֲנִיצִים
הָאֲדָמָה פָּתְחָה יָדֶיהָ
לִטְמֹן אֶת הַמֵּתִים

.

אֲוִיר שָׂרוּף
שַׁי לְיוֹם הֻלֶּדֶת
פָּנֵינוּ מְגֹאָלִים

.

הַלְּבָנָה תָּלִיט פָּנֶיהָ
טַלִּית שֶׁל אוֹר
מָשׁוּךְ עַל פְּנֵי מֵתִים

.

הַיּוֹם יוֹם הֻלֶּדֶת
הַיּוֹם הוּא יוֹם מִיתָה
בֵּין עֲנָפִים הַקֵּן
חָלוּל וּמְקֹרָע

.

הָאֲדָמָה גְּדוּשָׁה שֵׁמוֹת
עַתָּה עוֹטֶה הָעֶרֶב
שִׁיר כְּמוֹ תַּחְבֹּשֶׁת
עַתָּה הוּא שִׁיר קִינָה

.

שבעה

כַּחֲלוֹם לְלֹא קֵץ
שָׁבִים הַיָּמִים אָחוֹר:
רֵאשִׁית הַמְּנוּחָה
הַנְּשִׁימָה
אַחֲרָיו הָאָדָם הַנִּמְחֶה
מִפְּנֵי הָאֲדָמָה
כָּל הַחַי כָּלֶה מִן הָאָרֶץ
הָעֵשֶׂב הַשָּׂרוּף
הַמְּאוֹרוֹת הַגְּדוֹלִים וּמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם
אַגַּן הַמַּיִם שַׂק הַדְּמָעוֹת
הַיּוֹם וְהַלַּיְלָה
הַקַּו הַדַּק הַמַּבְדִּיל בֵּין אוֹר וְחֹשֶׁךְ
הַתֹּהוּ
פְּנֵי הַתְּהוֹם

.

נדב ליניאל הוא דוקטור לספרות עברית במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת מישיגן. ספריו: "תקרת האדמה" (קשב, 2010) ו"הלל" (פרדס, 2021). חבר מערכת המוסך. 

.

.

לאה קליבנוף־רון

צלמים

וַיֹּאמֶר

נַעֲשֶׂה אָדָם

בְּצֶלֶם, בִּדְמוּת, וְיִרְדּוּ

בָּם

מִדָּם אֶל דָּם,

נֶפֶשׁ דָּם

כֻּלּוֹ.

נַעֲשֶׂה אָדָם

.

נַעֲשֶׂה אָדָם

בְּצֶלֶם, בִּדְמוּת,

בְּצַלְמֵנוּ, כִּדְמוּתֵנוּ,

כְּדֵי

כְּדֵי

לְהַשְׁמִיד

עַד דָּם

.

נַעֲשֶׂה

לוֹ עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ

בְּצַלְמֵנוּ, בִּדְמוּתֵנוּ,

זָכָר וּנְקֵבָה נִבְרָא

אוֹתָם,

אֶחָד כְּדֵי

אַהֲבָתָם,

נַעֲשֶׂה אִשָּׁה

.

נַעֲשֶׂה אִשָּׁה

עֵזֶר דָּם כְּנֶגְדּוֹ

דָּמוֹ,

דָּמָהּ,

נַעֲשֶׂה אִשָּׁה

כְּדֵי לְאָנְסָהּ,

כְּדֵי

נַעֲשֶׂה, נַעֲשֶׂה אִשָּׁה

.

נַעֲשֶׂה אָדָם

וְעוֹד אָדָם

וְעוֹד אָדָם

כְּדֵי

כֻּלָּם

לְהַשְׁמִידָם

.

נַעֲשֶׂה לָהֶם יֶלֶד,

יֶלֶד נַעֲשֶׂה לָהֶם גַּם,

בְּצַלְמֵנוּ, כִּדְמוּתֵנוּ,

צַלְמָם, דְּמוּתָם,

יֶלֶד רַךְ, מָתוֹק,

חַיְכָן

.

נַעֲשֶׂה

יֶלֶד

כְּדֵי

.

לאה קליבנוף־רון היא משוררת ועורכת. חברת מערכת המוסך. ספר שיריה הראשון, "בשר ורוחות", עתיד לראות אור בשנת 2024 (פרדס).

.

.

בכל סרלואי

שמות

(ג׳ חשוון התשפ״ד)

אֱ־לֹהֵי אֳפָקִים, אֱ־לֹהֵי בְּאֵרִי, אֱ־לֹהֵי זִיקִים, אֱ־לֹהֵי חוֹלִית, אֱ־לֹהֵי יָכִינִי, אֱ־לֹהֵי יִשְׂרָאֵל, אֱ־לֹהֵי כְּפַר עַזָּה, אֱ־לֹהֵי כִּסּוּפִים, אֱ־לֹהֵי כֶּרֶם שָׁלוֹם, אֱ־לֹהֵי מָגֵן, אֱ־לֹהֵי מְפַלְּסִים, אֱ־לֹהֵי נַחַל עֹז, אֱ־לֹהֵי נִירִים, אֱ־לֹהֵי נִיר עֹז, אֱ־לֹהֵי נִיר יִצְחָק, אֱ־לֹהֵי נִיר עַם, אֱ־לֹהֵי נְתִיב הָעֲשָׂרָה, אֱ־לֹהֵי נְתִיבוֹת, אֱ־לֹהֵי שְׂדֵרוֹת, אֱ־לֹהֵי סוּפָה, אֱ־לֹהֵי סַעַד, אֱ־לֹהֵי עֵין הַבְּשׂוֹר, אֱ־לֹהֵי עֵין הַשְּׁלוֹשָׁה, אֱ־לֹהֵי עֲלוּמִים, אֱ־לֹהֵי פְּרִי גַּן, אֱ־לֹהֵי רֵעִים,

אֱ־לֹהֵי שַׁבַּת קֹדֶשׁ, אֱ־לֹהֵי תְּמִימוּת שֶׁלֹּא תָּשׁוּב עוֹד,

אֱ־לֹהֵי עֵינַיִם שֶׁלֹּא יֵעָצְמוּ, אֱ־לֹהֵי הַיְּלָדִים הַמֵּתִים,

אֱ־לֹהֵי הַבָּתִּים הַשְּׂרוּפִים, אֱ־לֹהִים

בְּצָרָה וּבַשִּׁבְיָה

.

בְּאֵיזֶה שֵׁם אֶקְרָאֶךָּ עַד שֶׁתַּעֲנֵנִי.

אֲנִי יְרֵאָה עַל הַבָּשָׂר, חֲרֵדָה מֵהָאָדָם

עֲזוּבָה וּמְרוּדָה בְּאֵין פָּנֶיךָ.

לַמְּדֵנִי סָתוּם מִן הַמְּפֹרָשׁ שָׁעָה שֶׁאַתָּה נִגְלֶה

בְּזַעַם, נוֹכֵחַ בְּמַרְאוֹת הָאֵימָה.

רִבּוֹאוֹת אָדָם, רְסִיסֵי הַנֶּפֶשׁ

הֲלוּמֵי כְּאֵב אָתָאנוּ לְחַלּוֹת פָּנֶיךָ.

בְּהֵאָסֵף כָּל הַשֵּׁמוֹת, הַפָּנִים, הַמּוֹרָאוֹת

רַק גְּעִיַּת שׁוֹפָר מָרָה מִנֶּפֶשׁ

אַיֶּכָּה

.

בכל סרלואי, מורה, משוררת ומבקרת ספרות. ספרה האחרון הוא "מפחדך בשרי" (הקיבוץ המאוחד, 2020).

.

.

איתן דקל

תווך (בשערי קיבוץ)

                                          בארי, 13.10.23

א.

וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ

וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ

וְאַחַר הָאֵשׁ

.

ב.

בַּפְּלֻגָּה מְדַוְּחִים שֶׁאֲנַחְנוּ מְטֻוָּחִים,

שֶׁאֲנַחְנוּ בְּסֵדֶר תְּנוּעָה (לֹא בּוֹרְחִים,

לֹא בּוֹרְחִים):

אַחַר תִּדְלוּק,

אַחַר שִׁפְצוּר,

אַחַר פִּצְמוּר.

.

בַּפְּלֻגָּה מְדַוְּחִים שֶׁהֻחְלְפָה מְשִׂימָתֵנוּ,

שֶׁכָּעֵת אֲנַחְנוּ מְחַכִּים:

כָּךְ מְשֻׁמָּשִׁים,

כָּךְ מְחֻמָּשִׁים,

כָּךְ מְחֻזְלָשִׁים.

.

בַּפְּלֻגָּה מְדַוְּחִים שֶׁהַטַּנְקִים בּוֹכִים,

שֶׁחֵדֶק אֶל חֵדֶק כְּרוּכִים

בְּשַׁעֲרֵי קִבּוּץ.

.

ג.

אוֹתוֹת, אוֹתוֹת פּוֹרְחִים

בְּקֶשֶׁר חוּץ, עָשָׁן שׁוֹתֵת

מִגּוּף קִבּוּץ לְפַעְפֵּעַ

בְּאֹפֶק אֵימִים. אֵי־מִי

כָּאן מֻטֶּלֶת נַפְשׁוֹ, דְּחוּסַת

מוֹרָאִים עֵירֻמִּים. אֵי־מִי

כָּאן טָבוּעַ רֹאשׁוֹ בְּאוֹתוֹת

לִשְׁאֵרִית מְרוֹמִים:

.

אוֹי לָנוּ כִּי אֲנַחְנוּ הֲלוּמִים.

.

ד.

הַחֶסֶד מִתְאַדֶּה מֵהַפְּתָחִים

(וַאֲנִי חוֹלֵם וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ קְשׁוּחִים

.

וַאֲנִי מִתְעוֹרֵר)

.

ה.

מִי יְכִילֶנּוּ כָּעֵת, כְּשֶׁאֵין לְהָכִיל,

כְּשֶׁאֵין לֶאֱמֹד וּלְכַיֵּל וּלְהָחִיל

וּלְהַפְשִׁיל עַפְעַף.

.

אֵין עָתִיד מֵעֵבֶר לַהוֹוֶה הַזֶּה,

וְאֵין תֹּם מִבְּלִי הַמְּתֹם הַזֶּה,

וְהַכֵּהֶה מִזֶּה, וְהַקֵּהֶה מִזֶּה,

.

וְהֶעָשָׁן בָּעֵבֶר הַזֶּה,

וְהֶעָשָׁן בָּעֵבֶר הַזֶּה –

.

וְהֶעָשָׁן דָּמוּם,

וְהֶעָשָׁן סָמוּךְ,

וְהֶעָשָׁן הַזֶּה.

.

איתן דקל הוא סטודנט לספרות ולמדעי הרוח. עורך ראשי בכתב העת "בר – בין יוצר למקום" לאמנות הגדלה במרחב הישיבתי. רכז המערכת של המוסך.
 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

שירה | ענפי עצים מוטלים שבורים

שירים חדשים מאת אבישג עמית שפירא, איתי עקירב ואלנתן מיה

ציבי גבע, אש, אקריליק על בד, 356X178 ס"מ, 1993

.

אבישג עמית שפירא

(טראומה קולקטיבית או:) מה יעשה יצחק כשירד מן המזבח

מָה לָנֶצַח לָכוּד בְּרִשְׁתוֹת הָעֵינַיִם

פִּרְפּוּרָיו שֶׁל הָאַיִל בְּמוֹקֵד אִישׁוֹנָיו

כְּרוֹקְדִים עַד עוֹלָם בְּעֵינָיו עֲקוּדִים

.

מִי יַבְהִיל אֶת יִצְחָק מִכַּבְלֵי הַהֵדִים

חֲרִיצֵי הַתְּפִלִּין הָרוֹצְעִים בַּבָּשָׂר

בֹּקֶר בֹּקֶר אוֹזֵק אֶת יָדָיו וּפוֹקֵחַ

מַתִּיר אֲסוּרִים אַךְ נוֹתַר הוּא אָסִיר

כְּמֵסִיר תַּחְבּוֹשׁוֹת אֶת פִּצְעוֹ לְמַשֵּׁשׁ

אִם רָפוּ הַכְּבָלִים אוֹ עֲדַיִן הָאֵשׁ

לוֹחֶכֶת אִיּוּם בְּזָוִית הַמַּבָּט

צַלֶּקֶת הַחָח בְּחִכּוֹ שֶׁל הַדָּג

מִי יְחַלֵּץ מִן הַסְּבַךְ אֶת יִצְחָק

.

מִי יִבְכֶּה עַל יִצְחָק אִם יִצְחָק לֹא יִבְכֶּה

לִדְמָעוֹת הַמִּזְבֵּחַ הַאִם יְחַכֶּה

לְהָפִיס עַפְעַפֵּי הֶעָשָׁן הַצּוֹנְחִים

לְהַקְרִין עַל שְׁמוּרוֹת לוּלָאָה אֵינְסוֹפִית

פָּנָיו שֶׁל אָבִיו הַמֵּרִים יָד לִשְׁחֹט

מִי יִבְכֶּה אֶת הָאוֹר סְבִיב פָּנָיו, אֶת הַתְּכֵלֶת

אֵיךְ יַאֲמִין: הָיְתָה מַאֲכֶלֶת

אֵיךְ יַאֲמִין: כְּבָר אֵינֶנּוּ נִצּוֹד

.

אבישג עמית שפירא, ילידת 1986, מרצה לעברית כשפה זרה, מתגוררת מול המדבר עם בן זוגה ובנותיה. ספר הביכורים שלה, "עד אין חיק", ראה אור בשנת 2020 בהוצאת פרדס. ספר שיריה השני "מקום בו העור הופך עיניים" יראה אור אי"ה בחודשים הקרובים בהוצאת פרדס.

.

איתי עקירב

*

                                 לאחי

וַאֲנַחְנוּ שׂוֹרְפִים עַכְשָׁו אֶת הַשִּׂיחִים הַנְּמוּכִים,

שֶׁבָּהֶם בֶּטַח יִתָּפְסוּ צַמְּרוֹת הָעֵצִים,

כָּל חַיּוֹת הַיַּעַר.

אַל תִּשְׁאַל אוֹתִי לָמָּה.

יֵשׁ מַשֶּׁהוּ בַּבְּעֵרָה

בָּרֵיחַ הַמְּזַקֵּק שֶׁל הַדֶּלֶק

בַּהִתְפּוֹרְרוּת הָאִטִּית שֶׁל הַפֶּחָם

בֶּעָשָׁן הַמַּחְנִיק הַזֶּה

שֶׁמַּזְכִּיר לָנוּ

אֶת כָּל מָה שֶׁאֲנַחְנוּ.

.

שנת זאבים

אֲנִי זוֹכֵר אֶת הָרִיצָה הַמֻּפְרַעַת עַל הַפַּסִּים כְּנֶגֶד הָרַכֶּבֶת

וְגַם אֶת הַקְּפִיצָה אֶל עֵבֶר הַשִּׂיחִים הַיְּבֵשִׁים מַמָּשׁ בָּרֶגַע הָאַחֲרוֹן

וְאֶת הַשִּׁעֲמוּם שֶׁאָכַל אוֹתָנוּ כָּל אוֹתוֹ זְמַן כְּמוֹ חֲלוּדָה.

וְגַם אֲנִי זוֹכֵר אֵיךְ יוֹם אֶחָד יוֹנִי פָּשׁוּט בָּא וְיָרָה בַּ-

כֶּלֶב הַלָּבָן וְהַמְּדֻבְלָל שֶׁהָיָה מָלֵא בְּקַרְצִיּוֹת

שְׁחֹרוֹת וּרְעֵבוֹת שֶׁנִּרְאוּ כְּמוֹ דֻּבְדְּבָנִים.

וְאֵיךְ הַדָּם שֶׁלּוֹ צָבַע אֶת הָאַסְפַלְט

וְהַצְּעָקוֹת שֶׁלּוֹ פָּצְעוּ אֶת הָרְחוֹב.

וַאֲנַחְנוּ רַק עָמַדְנוּ וְצָחַקְנוּ מִתּוֹךְ מְבוּכָה

עַל הַקַּלּוּת הַבִּלְתִּי נִסְבֶּלֶת שֶׁל הַמָּוֶת,

עַל הַתְּמִימוּת שֶׁהָפְכָה בְּרֶגַע לְאֶקְדָּח.

וְכָכָה פִּתְאוֹם, בְּלִי הֲכָנָה, רָאִיתִי אֵיךְ עֵינַיִם

נִרְאוֹת כְּשֶׁגּוֹנְבִים מֵהֶן אֶת הַנֶּפֶשׁ. וּבַשֵּׁנָה

רַק בַּשֵּׁנָה אֲנִי שָׁב לְאוֹתוֹ כֶּלֶב רְחוֹב לְאוֹתוֹ עֵד

רְאִיָּה.

.

איתי עקירב הוא משורר ויוצר קולנוע. בוגר ביה"ס סם שפיגל, מרצה וחונך בו. בוגר כיתת השירה של הליקון. מלמד כתיבה יוצרת בעמותת אנוש ומרצה להפקה בבית הספר לקולנוע מעלה. סרטים שהפיק וביים השתתפו בפסטיבלים ובתערוכות בארץ ובעולם וזכו בפרסים. ספר שיריו הראשון, "דברים שהשארנו באש", ראה אור בשנת 2015. בימים אלה, עובד על ספר בכתובים ששמו "ארץ אחיזת עיניים".

.

אלנתן מיה

אחרי שכולם הולכים

עַנְפֵי עֵצִים מוּטָלִים שְׁבוּרִים

כְּמוֹ עֲצָמוֹת עַל מַגָּשׁ בְּסִיּוּם סְעוּדָה חֲגִיגִית.

כֻּלָּם הָלְכוּ. גֶּחָלִים עֲדַיִן רָחֲשׁוּ.

שְׁמֵי הַלַּיְלָה פָּקְחוּ אֶת עֵינֵיהֶם הַחֲכָמוֹת.

מַסְפִּיק מְעַט מְאוֹד גֶּשֶׁם לְהוֹרִיד אֲבַק

זְכוּכִית עֲכוּרָה בְּעַדְשַׁת הַשָּׁמַיִם.

עַכְשָׁו הַמִּדְבָּר נֶאֱנָח לִרְוָחָה, חַלּוֹן נִפְתָּח כְּעֵדוּת

שֶׁהַיְּקוּם קַיָּם וְהוּא בְּסַךְ הַכֹּל יְצוּר עִם לֵב –

כּוֹכַב לֶכֶת קָטָן, מְרֻפָּט וְכָחֹל. שׁוּב

אֶפְשָׁר לְהוֹדוֹת שֶׁיֵּשׁ לָנוּ בַּיִת.

.

צימאון

אֲדָמָה צְרוּבָה נוֹדֶדֶת עַל הָהָר,

רוֹחֶשֶׁת כְּמוֹ שֶׁקֶט בְּאֶמְצַע הַיּוֹם.

חַם וּבוֹהֵק הַמִּדְרוֹן, נוֹזֵל

מִיֹּבֶשׁ הַשְּׁמָמָה. אֲוִיר קַל מֵגִיחַ

כְּמוֹ פַּרְפַּר שֶׁזֶּה עַתָּה בָּקַע.

אֲנִי שׁוֹתֵק, עֲדַיִן מִתְפַּלֵּא

עַל שַׁיְּרוֹת גְּמַלִּים, אַלְפֵי

עוֹבְרֵי דְּרָכִים רָאוּ זֹאת לְפָנַי.

.

כֵּיצַד עוֹמֵד כָּאן עֵץ בּוֹדֵד

(וְכָמוֹהוּ, גַּם אֲנִי) יָרֹק, צְמֵא-נֶפֶשׁ,

וְאַחֲרָיו צִפּוֹר שְׁחֹרַת זָנָב, וּצְבִי

אוֹכֵל מִפֵּרוֹתָיו. כֵּיצַד בְּאֹמֶץ

הוּא מַמְשִׁיךְ לְהִתְגַּמֵּשׁ,

לְהִתַּמֵּר אֶל הַכְּמִיהָה, עוֹרוֹ

מָתוּחַ וְרוֹגֵשׁ כְּמוֹ תֹּף. כֵּיצַד?

מָה יֵשׁ לוֹ כָּאן מִלְּבַד הַגַּעְגּוּעַ

וְעֹמֶק שָׁרָשִׁים מְקֻמָּטִים מִיְּנִיקָה.

.

*

וְאֵיזֶה טַעַם יֵשׁ לְבֶרֶז מְטַפְטֵף

לְמַרְבַדֵּי פְּרָחִים, בְּמֶרְכְּזֵי עָרִים,

הַאִם גַּם שָׁם יֵשׁ מִישֶׁהוּ שֶׁהוֹלֵךְ

צָמֵא לֶאֱלֹהִים?

.

אלנתן מיה הוא מחנך, מורה ומשורר, מלמד יוגה ומנחה סדנאות כתיבה. פרסם עד כה ספר שירה אחד "בזמן שחיכיתי לשמש" (פרדס, 2020). שירים פרי עטו פורסמו בבמות שונות, בהן "משיב הרוח" ו"הליקון".

.

» במדור שירה בגיליון הקודם של המוסך: שירים מאת חיה לוי, ללי מיכאלי, גילי חיימוביץ' ושלומית נעים נאור

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

פרוזה | בבל איננה

"אולי בפומבדיתא יוכל לברר עוד פרטים על המקום שאליו הגיע, על מה שמצופה ממנו כאן, על זהותו שלו. כרגע, כשכל מה שיש לו הוא השם פומבדיתא, עליו ללכת לשם." סיפור מאת עמנואל יצחק לוי

אמיר תומשוב, מרחב חשוף מספר 10, גרפיט על עץ, 40X20 ס"מ, 2013

נשייה*

עמנואל יצחק לוי

.

"סליחה," פנה מכיר לעובר אורח שחצה עימו את הכביש, "איזה כיוון לפומבדיתא?"

כמה משונה, הרהר, שמאז שאני זוכר את עצמי אני פונה לאנשים ככה, "סליחה," ולא יודע על מה אני מבקש סליחה. ואם נגיד שאני מבקש סליחה על משהו ששכחתי לפני זמן רב, בוודאי גם הם שכחו. ואם כן, למה אני מבקש מהם סליחה? וככה כולם פונים זה לזה, "סליחה", "סליחה","סליחה", בלי לדעת על מה הם מתנצלים. שמו של אדם זה – אני לא יודע; אבל שאני חייב לו סליחה – זה אני כן יודע. זה כולם יודעים.

"לא מכיר פומבדיתא," אמר האיש.

ולפתע עיווה את פניו כמו לפני התעטשות, היטה את ראשו אחורנית ומצמץ. כשפקח את עיניו, התבונן סביבו בתמיהה תינוקית.

"תזכיר לי, מה רצית ממני? רצית ממני משהו."

"פומבדיתא, אם אתה מכיר את פומבדיתא."

האיש גיחך. "פומבדיתא. שם מגוחך, תסלח לי. לא שמעתי. מה איבדת שם?"

סבלנותו של מכיר החלה פוקעת. "אתה זוכר אולי שהייתה פה שריפה באזור?"

"אם אני זוכר שריפה."

"כן."

"כן."

הוא צמצם את עיניו, מתאמץ להיזכר. על פניו עלתה מבוכה של תלמיד כיתה ו' שהתבקש להראות מדינה על מפת העולם.

"סלח לי שאני שואל. שריפה איפה?"

"בפומבדיתא."

"בפומבדיתא," חזר האיש.

"כן."

"מה היה בפומבדיתא?"

מכיר פנה לדרכו בלי להיפרד מהאיש, שנותר במקומו שפל ראש וחסר אונים. מן הסתם, עוד שניות אחדות ישכח את שיחתם, כשם ששכח כל משפט שנאמר לו. מכיר סובב את גוו אחורנית, לראות אם האיש עוד שם, ואכן ראה עוברים ושבים, אבל בעצמו התקשה להיזכר במי מדובר, ומה רצה ממנו. מה בעצם הותיר מאחוריו? לאן עליו ללכת כעת? נראה, לפי רגליו הצועדות, שהוא בדרך לאנשהו, ושנקלע בדרכו לכיכר זו שהוא מצוי בה כעת. אך מדוע גוו פונה אחורנית? האם עליו לצעוד בכיוון שאליו פונות רגליו, או בזה שאליו מופנה גופו?

לאחר התלבטות סובב מכיר את עקביו בעקבות גוו והחל לפסוע, בהיסוס, לעבר גבר לבוש חליפה שעמד מהרהר באמצע מעבר החצייה. את אותו האיש אפשר יהיה לשאול על פומבדיתא – מכיר נזכר בשם המשונה הזה, שם שאי אפשר לשכוח, השם היחיד שזכר. אולי בפומבדיתא יוכל לברר עוד פרטים על המקום שאליו הגיע, על מה שמצופה ממנו כאן, על זהותו שלו. כרגע, כשכל מה שיש לו הוא השם פומבדיתא, עליו ללכת לשם. והייתה עוד תמונה שזכר, של גורד שחקים בוהק באש יוקדת, יורקת ברזלים, גרגרי חצץ, שיניים, כולם ניתזים סביב.

"כן", פנה אליו גבר שבו בהה.

מכיר שקל בכובד ראש מה עליו לעשות. התקשה לדעת אם הזר ניסה ליזום שיחה כיוון שראה את מכיר בוהה בו, או שמא הוא והזר היו באמצע שיחה, והזר השיב לו "כן" בתשובה לשאלה שנשאל. החליט לבסוף שלא לענות לזר, עליו להזדרז לפומבדיתא, ונראה שגם הזר שכח ממנו ופנה לדרכו.

השכונה לא נראתה מוכרת למכיר, ולכן הניח שאין הוא נמצא בפומבדיתא ושעליו לחפש כביש בין־עירוני. פנה אפוא במורד הדרך שנראתה לו מוליכה החוצה מהשכונה: שוק פירות שהסתעף מטה מן הכיכר, ושבסופו נדמה היה לו שראה מרחב פתוח. רעבונו הוליך אותו אל דוכן הפירות השני או השלישי. הפירות ידעו כנראה ימים יפים יותר, ואף על פי כן ראה בהם מכיר תפוז שנראה תפור למידת רעבונו.

נטל מכיר תפוז, והמוכר חייך אליו וחיכה שישלם. גישש מכיר על פני בגדיו, ולא מצא שם לא כיס ולא ארנק. משום־מה היה לבוש אפודה כתומה וזוהרת של פועל בנייה. המוכר הביט בו במצוקה, ומכיר לא ידע אם שילם לו או לא.

"אתה חושב ששילמתי?" שאל את המוכר.

"לא בטוח, אני מנסה להיזכר בעצמי," הודה המוכר. מצוקת המוכר גברה, הוא פתח את הקופה, החל הופך במטבעות ימין ושמאל ונשך את שפתיו. לבסוף פנה אל מכיר. "מה רצית לקנות בעצם?"

מכיר התבונן בידו וראה שהוא אוחז בתפוז. "תפוז," אמר.

המוכר הלך לחפש לו תפוז. מכיר מצא עצמו ניצב אל מול דוכן תפוזים, אוחז בידו תפוז. מוכר לא היה שם. מן הסתם קניתי לי תפוז, והמוכר הלך, שיער מכיר. הנה, כנראה עליתי את כל השוק ועכשיו אני עומד ממש בסופו. המשיך אפוא להתקדם במעלה השוק, ובהולכו קילף את התפוז.

עתה עמד בכיכר זרועת ספסלים, שבעברה האחד השוק ובעברה האחר מעבר חצייה ובו המון אדם. לפומבדיתא עליי להגיע, שב והזכיר לעצמו, התבונן בארבע רוחות הכיכר וניסה לשער איזו מהדרכים תביא אותו לשם. אולי דרך השוק. ונמלא תחושה לא נעימה שכבר היה בכיכר הזו, וכבר חשב את המחשבות הללו. הוא לא זכר מניין הגיע, אך רגליו זכרו היטב את נפתולי מסעו, כאב ועייפות פשו בהם. יהיה עליו לשבת על ספסל, לנוח קמעה. הבל פיו הריח מפרי הדר. ידע אפוא שאכל, ומן הסתם גם האכילה מכבידה על גופו. ישב אפוא על ספסל וחיכה.

לילה החל יורד על תהומות הנשייה. האנשים בהו בדאגה בשמיים ההולכים ומקדרים, בשמש הבאה אל נרתיקה, באופק המדמם. שבקרוב תשתרר עלטה – לא ידעו, ואת אור הצהריים לא זכרו. גם לא שהשחר שב אל שמיו מדי בוקר. ידעו רק שמרגע לרגע דועכים המאורות ומידלדלים הצבעים והם הולכים ומתקשים לזהות איש את רעהו. הם רחשו, התרוצצו והזהירו זה את זה, שכן העולם השחיר והם לא ידעו אם אי־פעם ישובו פניו להאיר. וכל העת החשכה הלכה וגברה.

מכיר הוליך את מבטו ברחבי הכיכר, בין הילדים שפסקו ממשחק, בין הזוגות המבועתים שאחזו ידיים והחיות שנבחו, בעטו, ייללו, שעטו, לנוכח השמיים המאדימים, מאפירים, מכחילים ולבסוף משחירים. מכיר היה שם ובליבו ודאות תמוהה, חסרת אחיזה לחלוטין, שהכול ישוב אל מקומו בשלום. שהשמיים אכן יקדירו, זאת ידע. ואף על פי כן לא חשש מכך, כאותו נביא שצלח עליו לפתע חזיונה של שואה שנגזרה מששת ימי בראשית, שאף מעשה או תפילה לא יוכלו למנוע. אך עוד ידיעה מוצקה הייתה לו – שלאחר החשכה ישובו המאורות ויבהירו השמיים, והוא עצמו לא תפס מדוע הוא בטוח בכך כל כך. כשהשמיים כבר היו זרועי כוכבים, והאנשים נרגעו כי נשתכחה מהם האדמומיות והדמדומים ובכלל הידיעה שאי־פעם היה יום, שאי־פעם היה אור; כשאנשים כבר נולדו אל מאורות הכוכבים, ולא זכרו דבר מלבדם, ולא העלו בדעתם שתיתכן שמש שתאיר את דרכם; עדיין ידע מכיר ידיעה ברורה וחצופה שמצפה לו אורה. לא ידע בחלוף כמה זמן, אך ידע שעתידים השמיים להשתנות ושהשמש תעלה מאחד הכיוונים. והוא עצמו לא ידע מאיזה כיוון.

"סליחה אדוני," פנתה אליו אישה. הוריד את עיניו מן השמיים. "אתה יודע איך מגיעים לפומבדיתא?"

"פומבדיתא?!" הוא פלט בחוסר אמון. פניה לא היו מוכרות לו כהוא זה, אך לראשה עטתה שביס כתום קשור במעגלים ממש כדרך הנשים בפומבדיתא, וגם שמלה לבנה הייתה לה כדרכן, ולרגע אחד נזכר בכול: בביתו בפומבדיתא, באשתו ובבתו, ובבנו התינוק אחוז בידיהן ופורם מהן את שמלות השבת בצהרי שישי בגנים התלויים בבל, שהמלך בנה כדי להזכיר לאשתו את נוף ילדותה. נזכר במלך ובפקודותיו השרירותיות, בפקודת המגדל וראשו בשמיים, במחאות ההמונים ובאומללים שעלו באש כיוון שסירבו לציית. נזכר בבוקר קריסת המגדל, כאשר נשק לאשתו בצאתו, בעודה ממלמלת הגאים חסרי פשר מדמדומי שנתה. ואיך התווכח בתחנה עם מוכר הכרטיסים, שסירב בתוקף למכור לו כרטיס בבבלית וצעק עליו בגרמנית. מכיר ניסה להסביר לו בכל לשון שפניו למגדל בבל, החווה על מדי הפועל שלו, על כלי העבודה, צייר בידיו את מבנה המגדל, אפילו הוציא מהכיס הפנימי הנסתר של בגדיו את כל מעותיו ומסר אותן לכרטיסן. אך הכרטיסן סירב להבין ונראה פגוע ממחוות הידיים המופגנות שלו. לקח את הכסף ולא נתן כרטיס בתמורה. כל שאר הכרטיסנים שמעו גם הם גרמנית בלבד, ולמכיר לא נותר אלא להסתמך על המכונות האוטומטיות, אלא שגם הכיתוב במכונות היה גרמני, ונראה שמן הנימוס הוסיפו גם תרגום להולנדית. מכיר קילל ודילג מעל המשוכה אל הרציף הקבוע, בלי לרכוש כרטיס. פנה להתלונן באוזני שכנו למושב, אלא שהלה לא הבין מה מכיר רוצה ממנו, נראה כסבור שמכיר משוגע וחשש ששיגעונו ידבק בו. הנסיעה הייתה איטית ומכיר הצטער מאוד שלא בחר לעבוד כנהג, אם חילזון כזה נתנו לו להיות נהג הרי שמכיר יכול היה לקבל משכורת כפולה משלו. לפחות היה מאחר באשמתו שלו, ולא באשמת חדל אישים כזה. מכיר ירד תחנה אחת לפני, ובתחנה מצא אנשים צורחים ובורחים, הכול שעטו וניסו להדוף אותו אחורנית, והוא המשיך בנחישות ובדאגה אל מקום עבודתו, אף שריאותיו הלכו ונתמלאו בפיח. אם כפי שחשש אכן שקע האגף המזרחי, שנתון בהשגחתו, יפטרו אותו תיכף ומיד, והוא חייב לפחות לנסות ולעמוד על שלו. אך ככל שהמשיך הרחובות נמלאו זעקות שבר, העשן הלך והשחיר, אנשים דחפו זה את זה ואותו, עד שראה מרחוק שהקרקע נעצרה על סיפו של בולען עצום שלתוכו שקע המגדל עד מחציתו, וראה את הפועלים מנסים להדוף זה את זה בדרכם למטה, מועדים אל עבר התהום, ואת האש האיומה שדלקה בראש המגדל ממטירה לכל עבר רסיסי ברזל ואדם.

"בבל איננה," אמר מכיר, "לקחו אותנו לפה כדי שנשכח אותה."

האישה הייתה ישובה על הארץ מקופלת ברכיים ובהתה במכיר. לא היה לה אף.

"אין לך אף," אמר באימה, ותוך כדי כך תפס בעצמו שגם לו אין אלא זוג נחיריים במקום שנתלש ממנו אפו כשלקחו אותו לכאן.

האישה המשיכה לבהות בו באימה, עיניה מחשבות לפרוץ בבכי, ומכיר לא ידע מדוע אישה זרה, שלא ראה מעודו, דומעת לעומתו בתחנונים כאילו יש לאל ידו לעזור לה. אולי אמר לה משהו? האם שוחחו קודם לכן? אפשר שהוא קשור אליה, ואיננו יודע? עשה את הדבר שנראה לו הגיוני ביותר בהתחשב בנסיבות, ונטל את ידיה. היא התיישבה לצידו על הספסל, אוחזת בידיו. פרק זמן לא ידוע ישבו אחוזי ידיים ושתקו. היא נראתה מוטרדת ביותר, התבוננה אל ידיהם האחוזות, ואל פניו של מכיר, ושוב אל ידיהם האחוזות, כמנסה להבין כיצד נקלעה לכאן ומה מצופה ממנה לעשות כעת. לבסוף רכנה לעבר מכיר בהיסוס, כממלאת חובה לא ברורה שהוטלה עליה, ונשקה לשפתיו. מכיר נעתר לה, ידו טיפסה מגבה אל כתפיה אל עצמות הבריח, והיא הניעה את גופה מעלה על ירכיו, מנשקת בתשוקה את פניו השטוחות, את צווארו. בטעות נקלעו מבטיהם, הם נבוכו וניתקו זה מזו.

מי האישה הזו? מדוע נישק אותה? האם היא אם ילדיו, ארוסתו, בת זוג שהכיר זה מקרוב, אישה שבאה עליו פתאום? האישה התקפלה לצידו על הספסל הצר, מבולבלת כמותו. עיניה תעו בכוכבים.

"זה הצלב הדרומי," אמרה פתאום, עוטפת את עצמה בגופו של מכיר. הצלב הדרומי – משמע שפומבדיתא רחוקה אף יותר משחשב, ולא בנקל ימצא אותה. יהיה עליהם להמשיך ולחפש אותה בפעם אחרת. אסף את האישה אל חיקו, וקיווה שעדיין תהיה חבוקה בזרועותיו כשהירח יעיר אותו משנתו.

.

* "סדר העולם הוא בשבע צורות עגולות. שבע ארצות הן, זו למעלה מזו … והן: ארץ, אדמה, אקרא, גיא, נשיה, ציה, תבל … בגיא ונשיה וציה נפוצו אלו שבנו המגדל, משום שהכעיסו את המלך העליון הקדוש. משום זה נקרב המגדל לאש שורף … בנשיה יש בני אדם מקוצצים וקטנים, ואין להם חוטמים, רק שני נקבים שהרוח יוצא בהם. וכל מה שעושים – שוכחים תיכף. ועל כן נקרא נשיה, שהוא לשון שכחה". (זוהר חדש, פרשת בראשית, מאמר "אדם וקין ושבע ארצות", תרגם מארמית ר' יהודה לייב הלוי אשלג ("בעל הסולם"). בתוך: ספר הזוהר עם פירוש הסולם, מהדורת ישיבת קול יהודה, כרך 17, עמ' 94-92).

.

עמנואל יצחק לוי, משורר ומוזיקאי ("עמנואל והכיסופים"). ספר ביכוריו, "השמש שרה למלכיור" (הבה לאור, 2020), זיכה אותו בפרס שר התרבות למשוררים בראשית דרכם.

.

» במדור פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: "אווזים", סיפור קצר מאת נטעלי גבירץ ו"בלרינות", סיפור קצר מאת יעל ישראל

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן