קצרים | הודעות מארץ רחוקה

שירים בפרוזה מאת אמיר מנשהוף

832 629 Blog

אמיר מנשהוף, צוצלות, עט על נייר, 9X13 ס"מ, 2023

הודעות מארץ רחוקה

אמיר מנשהוף

.

28.4.24

מילים בעברית, בהירות, אני שומע אותן ומכיר כל אות, חדה. אך משמעותן מטושטשת, עצומת ממדים. דבר לא ידוע, לא מובן. כל הגה מסתיר חצי יבשת. הזמנים תְּפוחים, מתנגשים זה בזה בשקט רחוק.

.

13.5.24

המלחמה מרקדת, מתמוססת בְּרגע, לובשת שקיפויות. השמש יצתה ונתכנסה ויצתה שוב. איננו רואים את המלחמה. אין רגע שאיננה תופסת בציפורני עננים דקות.

.

18.5.24

המאורעות האילמים מצאו אותה חצי משותקת, מרוכזת בטמטום אחר, משל עצמה. דברים שונים מתפוררים במקביל, ורק הנתלים בסמלים מוצאים ביניהם קשר. שכחות רבות יכולות להתקיים בו בעת, ואפשר לא לדעת הרבה דברים באותה עונה. שקופים, והיא פוחתת, מרחפים, והיא פוחתת.

.

20.5.24

איש לא קם, לא הבוקר. לא מהמיטות ולא מהבתים, לא אל הרחובות ולא אל הכבישים. אי אפשר לקום ואיש לא קם. כולם שוכבים, כולם נמים מאוד.

.

22.5.24

היש דבר עצוב יותר מהחיים אותם אנחנו חיים. בבוקר הטוב הזה, הקל והפשוט, היש דבר נעצב יותר. היש דבר נעכר יותר, מרגע שפגשתי הבוקר, במקרה, נתונים בשמש, את החבר שחיוכו הוכבד, שהוכרעה בינתו הטובה, שפניו כפופים מעט יותר.

.

22.5.24

ברעש, בהדר כבוש, במטרה ידועה ובמבט עייף. שני בתים הורסים ברחובות האלה, שני בתים שכנים ממוטטים בשביל לבנות. לא יבנו. אחד מהם לא ייבנה מחדש. אחד מהם רק מתפרק.

.

30.5.24

ככל שעובר הזמן אנחנו יודעים פחות ופחות. הקיץ מתגבר ואנחנו פחות מדברים, מקיימים בערינו סוג חדש של נופש, מתפתחים לכדי משהו פחות אנושי. נוח יותר להיות עצמים במצב העניינים הזה, ככה קל יותר לשאת אותנו בידיהם של מלאכי התולָדות המחשים, שבעבודת יומם ובלילה – מגביהים אותנו מעל הנהרות האפלים – בקיאים הם מאוד במלאכת השתיקה: לא לומר על זה דבר.

.

1.6.24

השנים נדמות לנו כשקר. הרי הכול יכול להתרחש ממש עכשיו. ההווה אינו נדרש לעבר והוא עיוור לו, עבה ובלתי מנוצח. ואין זה גל גדול העולה ממישור הימים, לא רעש הצומח מן השקט. רק יום קיץ צונן בו כל הדברים דהויים, איטיים. פעולת המלאכים נעשית בקלות, באין מפריע. אין איש שואל ללב חברו, אין איש מתגונן בכובעים או במילים. כלל לא.

.

6.6.24

בשורות המלחמה הגיעו לכאן היום, שינו דבר באצבְּעות כפות רגליי.

.

7.6.24

מהבהבת ברפיון, משתוקקת לחדול, כמעט ואינך עוד. מתמוטטת או צומחת ועולה – זה היינו הך, את רצה כה וכה.

.

7.6.24

כשהופעת לראשונה בחיינו, היה זה כמו מצמוץ ראשון בבוקר, כמעט צפוי. זכרנו אותך מבלי שזיהינו דבר. נרקַמת בדברים כאילו ריקים, חלולים הם חיכו לך. ואנחנו – שתוקים, דומים מאוד לאותם עצמים שסביבנו.

.

9.6.24

הסתחררנו במרירות הזו החדשה. בבקרים נזכרנו בחדשות הלילה, אז אפשר היה להריח את התחושה. דיברנו על זה במילים רחוקות מִדיוק, סיפרנו סיפור עתיק שכבר סופר, חסר שמות, חסר פנים. לא ידענו לומר זה לזה את מה שקרה לנו, ולכולנו קרה דבר דומה. שכחתי יותר ויותר. והשכחה היא הבהירה שבמקרי הזמן הזה.

.

16.6.24

בַּפֶּה טעם רך ואליפטי, מעין איבר נייד, מועתק, אצל כולם בפה עכשיו. בוקר כבד של יום ראשון, כל השבוע עומד עליו לאט, על רגל אחת. מתבוננים בי כל הפנים עם הדבר הזה בפה. בוקר טוב, אני עונה.

.

16.6.24

ככה מתפוררים דברים, זה לצד זה, באדישות אלגנטית, לא באים זה לזה בדרישות, לא מפריעים להתמעט. כל דבר בדרכו, בשריפה או בצער, באובדן או בכחש, בקול פשוט או בשתיקה גמורה. ככה נדבקים אל העבר, מותכים בתוכו, מבלי לשוב לְעולם.

.

19.6.24

רגע פילוסופי היום מול הסבך והנוף המתקרא פתוח. עכשיו בוודאי אין לזכור מה חשבתי שם, וגם ברגע עצמו לא הייתה לי הנחת לזכור. אין ריקות רבה מזו, אין עוד חוסר ידיעה שמתגמש ככה.

.

22.6.24

בתו של יפתח נקראת יפתח, ויפתח נקרא על שם בתו. הורס ונהרס יחדיו מאוד.

.

23.6.24

ראשי אנשים ריקים, אתם תילחמו לנו. ראש ריקים מזה וראש ריקים מזה יתלחמו יחדיו. והרי לנו ילד בן זכרים, בן אנשי חיל. והוא לעתידנו, יצפון בקרביו את כוחו הפלאי, התזזיתי, ולבסוף גם המביך והעלוב ביותר, של לא לדעת על זה כלום.

.

25.6.24

עתיקה תל אביב ועתיק הכביש הכחול. עתיק החוף על מתקניו העצלים. עתיקה עונת הרחצה, עתיק הקיוסק. הדרך, הישובים והשדות, כאילו צצו זה עתה ובה בעת מתיישנים מאוד בשמש. עתיקים ההולכים ועיניהם דקות. כל מה שבאינטרנט עתיק. עתיקים מבצעי שבוע הספר. המים בעציצים. אלה הם דברים עתיקים מאוד. וזה מה שמקנה להם את כל הכוח להיהרס, להתפרק מחדש, כבאותה נבואה, שאותה מזמזמים הם חרש ברגע זה ממש.

.

אמיר מנשהוף הוא משורר. מורה בבית הספר לאמנויות המילה ובתיכון הניסויי בירושלים. עורך שותף ומייסד של כתב העת עירובין ומוציא לאור של פנזין השירה נֶפֶץ. עד כה פרסם שלושה ספרי שירה: "רעש רעש רעש רעש" (פלונית, 2011), "קום" (מקום לשירה, 2016) ו"הודעות מארץ רחוקה: אוקטובר-דצמבר 2023" (נצח, 2024). השירים המתפרסמים כאן ממשיכים את ספרו האחרון. 

.

» במדור קצרים בגיליון קודם של המוסך: קטעים מתוך הספר "פרקי תהילה" מאת עומר ולדמן

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

Musah 832 629 Blog

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

פודקאסט | על העולם האמיתי

גליה עוז כותבת לילדים, בלי לנסות לצייר עבורם עולם מתוק ומגונן. והיא לא מופתעת כששוב ושוב הם אומרים לה: ״את זה את כתבת עליי.״

מייקי, גיבור סדרת הספרים החדשה של גליה עוז, הוא ילד שגדל בבית לא קל. האלימות לפעמים סמויה, אבל מורגשת באוויר, ואת הפתרון הרגשי (והמעשי) לא מספקים ההורים אלא החברים והחברות. דפנה לוי שוחחה עם עוז על כתיבה לילדים שנוגעת במקומות קשים ומציעה תקווה אחרת

להאזנה באפליקציות ההסכתים הפופולריות – לחצו כאן

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

Musah 832 629 Blog

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

פלדנקרייז: האיש שהעמיד את בן גוריון על הראש

הוא היה מהנדס ופיזיקאי שניסה להתמודד עם כאבי גוף כרוניים, כשפיתח תורת תנועה ייחודית שזכתה להמוני מתרגלים ומתרגלות ברחבי העולם. אחד מהם היה ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, שהצליח בהנחייתו לבצע עמידת ראש לראשונה בחייו, כשהוא בן 70. זהו סיפורו של משה פלדנקרייז

832 629 Blog

ד"ר משה פלדנקרייז (צילום באדיבות אגודת המוסמכים לשיטת פלדנקרייז בישראל) ודוד בן גוריון עומד על הראש בחוף הרצליה, 1957 (צילום: פאול גולדמן באדיבות הצלמניה)

יש איש אחד שאמר לדוד בן גוריון מה לעשות, והוא ציית. הוא אפילו הורה לו לעמוד על הראש. קראו לו משה פלדנקרייז, מורה מחונן לתנועה שצבר קהל מעריצים ומטופלים, ובראשם ראש הממשלה הראשון של ישראל. כששאלו אותו כל כמה זמן בן גוריון מתאמן אצלו, הוא ענה: "בכל יום". וכשביקשו לברר "באיזה שעות?", השיב: "זה תלוי. מתי שיש לי פנאי". 

הארץ 1 בנובמבר 1957
כתבה אודות משה פלדנקרייז בעיתון הארץ, 1 בנובמבר 1957. מתוך ארכיון העיתונות שבספרייה הלאומית.

הקשר הראשוני בין משה פלדנקרייז ודוד בן גוריון היה מעט תמוה:

בתחילת שנות ה-50' סבל בן גוריון מלומבגו (מתנת) וכתוצאה מכך מכאבי גב תחתון קשים. בעקבות הדיווחים בעיתונות על סבלו של ראש הממשלה קיבל בן גוריון מכתב מאזרח שטען שיוכל לרפא אותו. רופאיו של הזקן, שראו את המכתב מפלדנקרייז חסר ההכשרה הרשמית, טענו שהוא נוכל. רק ערב מבצע קדש ב-1956, כשבן גוריון סבל שוב מגל של כאבים, ביקר אותו פרופ' אהרון קציר, מבכירי המדענים בישראל, ויעץ לו להיפגש עם חבר שלו פיזיקאי ומומחה לג'ודו, שאמנם לא היה רופא אך היו לו רעיונות מקוריים בתחום רפואת העצמות. הפעם בן גוריון לא סרב להצעה המשונה.

פלדנקרייז הגיע לביתו של בן גוריון שניהל באותה עת את מבצע קדש בעודו מרותק למיטתו, ובדק אותו בדיקה גופנית יסודית. בסיומה הודיע: "תזדקק לשבעים שיעורים". והוסיף: "אם לא הסכמת עם עצמך לבוא לשיעור האחרון, מוטב שלא תתחיל בראשון". בן גוריון הסכים לתנאים הקשוחים שהציב לו פלדנקרייז והטיפול היומיומי של ראש הממשלה החל.

מהיכן שאב משה פלדנקרייז את התעוזה והביטחון לטפל בבריאותו של אחד מהאנשים החשובים ביותר במדינה הצעירה?

משה פלדנקרייז נולד בשנת 1904. כבר בגיל 13, כמתנת בר מצווה, ביקש מהוריו בקשה יוצאת דופן – לעלות מאוקראינה לישראל. עם תרמיל פשוט על גבו הוא יצא לדרך הארוכה ארצה. בארץ עבד בתחילה כפועל בניין, אבל ההתחלה הצנועה של חייו לא רמזה בשום דרך על ההמשך. במאמץ רב השלים פלדנקרייז את בחינות הבגרות, ונסע ללמוד הנדסה ופיזיקה בסורבון שבפריז. שם סיים את הדוקטורט שעשה בפיזיקה שימושית בהצטיינות שלאחריהן עבד כמהנדס ופיזיקאי בתעשיות ביטחוניות.

מארכיון הוגו ברגמן
הקדשה של פלדנקרייז בכתב ידו לפילוסוף הוגו ברגמן, על ההוצאה בצרפתית של ספרו בנושא אמנות הלחימה ג'י-ג'יטסו שיצא לאור ב-1935, מתוך ארכיון שמואל הוגו ברגמן, הספרייה הלאומית.

בצעירותו התעניין בהגנה עצמית וקרא ספר על תורת הג'י-ג'יטסו (עליה גם כתב ב-1930 את הספר הראשון על התורה בשפה העברית). כנער שגדל בתל אביב אהב לשחק בכדור עם חבריו, אבל בשנה האחרונה ללימודיו בתיכון נפצע בברכו וסבל מכאבים שריתקו אותו למיטתו והגבילו את יכולת התנועה שלו. לרופאים באותן שנים לא היה פתרון עבורו והדבר היחיד שיכלו להציע לו היה ניתוח מסוכן שסיכויי ההחלמה בו חלקיים. פלדנקרייז סירב, והתעקש לנסות לפתור את הבעיה בדרכים אחרות.

בעת לימודיו בצרפת פגש את כותב הספר המקורי, ג'יגורו קאנו היפני, שהתפעל מהיהודי החרוץ והסקרן. מלבד הג'י-ג'יטסו עסק קאנו גם בג'ודו ובזמן ששהה בפריז, ניצל פלדנקרייז את זמנו הפנוי כדי ללמוד ממנו. מאוחר יותר כתב פלדנקרייז גם את הספר הראשון שפורסם בעברית על תורת הגו'דו. במכתב מ-1935 ששמור בארכיוני הספרייה הלאומית, מספר פלדנקרייז שקאנו התרשם מאוד מהספר: "זהו הספר המשובח ביותר שנכתב על נושא זה בשפה שאינה יפנית". קאנו הסכים לכתוב הקדמה לספרו של פלדנקרייז ואף דאג שהספר יתורגם ליפנית.

Whatsapp Image 2024 07 01 At 13.20.47
הספר "ג'ודו – אמנות ההגנה והתקיפה" מאת משה פלדנקרייז, השמור בספרייה הלאומית.
קטע מהמכתב מארכיון הוגו ברמן
מכתב של משה פלדנקרייז להוגו ברגמן על ספר הג'י-ג'יטסו שכתב: "הנה כי כן זכה הספר העברי הראשון על תרבות גופנית להיות הראשון והיחידי להתרגם לשפה היפנית שבה נוצרה השיטה", מתוך ארכיון שמואל הוגו ברגמן השמור בספרייה הלאומית.

אבל זו הייתה רק ההתחלה. בהמשך ישתמש פלדנקרייז בכל הידע שצבר ממורו היפני וכן, גם מלימודי הנדסה ופיזיקה, כדי להמציא תורת תנועה חדשה.

"החלטתי לראות מה המעשה שאני עושה שגורם לנקיעת הברך" סיפר בראיון משנת 57'. כשהחל להתבונן בגופו כיחידה שלמה הבין שהוא לא משתמש בו כראוי וכי הרגלים רעים שהשתרשו בחייו מסבים לו נזק. 

במקביל לעבודתו כפיזיקאי בתחום התעשיות הביטחוניות המשיך פלדנקרייז לפתח שיטה ייחודית משלו בתחום התנועה, שמטרתה מניעת כאבים והיכרות עם הגוף. את יכולות החקר המדעי שלו הוא הפנה לניסיונותיו להבין את מצבו הגופני: מדוע יש ימים בהם הברך יותר כואבת מימים אחרים? האם לחץ נפשי משפיע על כך? הוא חקר ולמד את הנושא אך לא הגיע להבנות חדשות.

פלדנקרייז בצעירותו מתוך הספר ג'ו ג'יטסו והגנה עצמית 1931
משה פלדנקרייז הצעיר, תמונה מתוך ספרו הראשון "ג'י-ג'יטסו והגנה עצמית" שיצא ב-1930, כשהיה בן 26 בלבד.

יום אחד, בעת שקיפץ על רגלו הבריאה, החליק ופצע אותה. מיואש וכאוב, הוא נשכב במיטה ושקע בשינה עמוקה. משהקיץ, גילה כי מצבה של רגלו "הלא טובה" בה נפגע בעבר השתפר פלאים, והוא מסוגל לעמוד עליה בקלות. הוא ניסה להבין מה קרה ומסקנתו הייתה פורצת דרך: כתגובה לפציעתו השנייה, המוח שלו יצר מעגלים עצביים חדשים, וארגן מחדש את תגובת הגוף שלו כמכלול.

בעקבות תובנותיו החדשות פיתח פלדנקרייז יכולת התבוננות בתופעות גופניות והיה רגיש לשינויים העדינים ביותר בגופו. הוא יצר סדרת התנסויות חושיות-תנועתיות שהתרחשו לרוב בשכיבה על מזרון והאיר את האופן בו המוח, הגוף והנפש פועלים מתוך יחסי גומלין, כיחידה אחת.

בעקבות תגליותיו דגל פלדנקרייז בריפוי עצמי, ואט אט שיפר את תפקודו עד כדי כך שלא נזקק עוד לניתוח. הוא אף לימד את עצמו ללכת בדרך חדשה וחיננית, שהיוותה את הבסיס לשיטת ההתעמלות שפיתח, הקרויה על שמו – פלדנקרייז. עקרונותיו הוכחו כיעילים לא רק בפתרון בעיות גופניות נפוצות אלא גם בסיוע למי שסבלו מבעיות בהתפתחות ומפגיעות נויורולוגיות.

השימוש בדרכים לא פולשניות כדי להשפיע לטובה על מערכת העצבים ופיתוח מודעות של האדם כיצד להשתמש נכון בגופו, היו בין עקרונות השיטה החדשה שצברה פופולריות ועברה מפה לאוזן בין מנהיגי האומה הצעירה.

נחזור למטופל החשוב ביותר של פלדנקרייז: לבקשת בן גוריון, נשמרו פגישותיו הטיפוליות עם פלדנקרייז בסוד אך באחד המפגשים ביניהם פלט ראש הממשלה כי בתור ילד אפילו על הראש לא יכול היה לעמוד. פלדנקרייז, שקשר קשר בל ינתק בין גוף לנפש הבין כי למרות המפגשים היומיומיים ביניהם, עדיין היה לבן גוריון "דימוי גוף של נעבעך (מסכן ביידיש)". 

לפלדנקרייז הייתה הגדרה משלו למושג בריאות: "ההגדרה הראשונית שלי לאדם בריא הוא מישהו המסוגל לממש את חלומותיו הבלתי מוצהרים". אם החלומות נזנחו או הודחקו, הוא הסביר, הם ימשיכו לאמלל את בעליהם.  

הוא לא יכול היה להתעלם מפליטת הפה של בן גוריון ויצר תכנית פעולה, שבסופה יתרחש הבלתי יאמן (מבחינתו של בן גוריון) והזקן יעמוד על ראשו. במשך החודש שלאחר מכן התמקדו השניים בחיזוק גופו של בן גוריון בן השבעים ולימוד התנועות לקראת עמידת ראש הפכו להיות מרכז העבודה המשותפת שלהם. עוד לאותו  נופש מפורסם בחוף הרצליה שהונצח במצלמתו של פאול גולדמן ב-1957. אותו פריים מפורסם של ראש המשלה בבגד ים, כשהוא עומד בגאון ובנונשלטיות על ראשו, הפך לאיקוני. 

בן גוריון בחוף הרצליה 1957, הצלמניה
בן גוריון, ראש ממשלת ישראל, בשנות ה-70 לחייו, ולצידו המאבטח דוד בשארי, חוף הרצליה, 1957, צילום: פאול גולדמן (באדיבות הצלמניה).

לא רק בן גוריון הגיע ללמוד אצל פלדנקרייז אלא גם נגן הכינור הידוע יהודי מנוחין, נחום גולדמן (נשיא הקונגרס הציוני), מאיר ויסגל (נשיא מכון ויצמן), לוי אשכול (שר האוצר), פנחס ספיר (שר המסחר והתעשייה), משה דיין (הרמטכ"ל) ועוד רבים. 

בנוסף, הוא כתב שמונה ספרים שתורגמו לשפות שונות ותלמידיו מלמדים את שיטתו עד היום ברחבי העולם.

פלדנקרייז הלך לעולמו לפני 40 שנה. האדם המרתק שהקדיש את כל חייו לשיפור איכות חייהם של אחרים, השאיר אחריו מורשת מפוארת של תלמידים שמרבים טוב בעולם. 

***

בהכנת הכתבה נעזרנו בכתבה מעיתון מעריב מה-20 לספטמבר 1957 ("המורה של ב.ג"), וכן בכתבה מעיתון הארץ מיום ה-1 בנובמבר 1957 ("משה פלדנקרייז ותרבות הגוף"), שתיהן נמצאות בארכיון העיתונות של הספרייה הלאומית.

כמו כן נעזרנו בספרו של משה כהן-גיל "הישראלים שביקשו לרפא את העולם – פלדנקרייז/פאולה/נצח/הופה". 

קן ציפור: "הַסְפֶּנְתָּעִיר" של חיים נחמן ביאליק

מתי נכתב השיר? מי באמת ישנים בכל ביצה ולמה אלו לא אפרוחים? ומי הוא הַסְפֶּנְתָּעִיר המאיים? עובדות חשובות יותר וחשובות פחות על שיר הילדים האהוב של המשורר הלאומי

832 629 Blog 1

כל השנים האלה קראנו לשיר הזה בשם הלא נכון

לפני הכל אני רוצה לתקן טעות שרובנו (גם אני), השרשנו לאורך השנים – השיר לא נקרא "קן לציפור". השיר נקרא פשוט "קן ציפור" ואפילו בלי י' כשמנוקד "קַן צִפּוֹר".

השיר מלווה אותנו כבר מאה שנים

"קן ציפור" מלווה אותנו כבר כמה דורות כאחד משירי הערש האהובים ביותר על פעוטות. מתי כתב אותו ביאליק? את זה קשה לדעת בוודאות. מה שאנחנו כן יודעים שהוא פורסם לראשונה בעיתון "עולם הילדים" הירושלמי בדצמבר 1926.

וכך זה נראה אז:

Olam
הפרסום הראשון. "עולם הילדים", 20 דצמבר 1926⁩

אבל האמת שמאוד יכול להיות שהשיר נכתב עוד בתקופה הברלינאית של ביאליק בתחילת שנות ה-20. את זה אפשר לשער בעקבות הציור המרהיב הזה של הציירת תום זיידמן פרויד שכיכב בפרוספקט של הוצאת הספרים "אופיר" של ביאליק באותן שנים.

Ofir
כריכת הפרוספקט שהודפס עבור הקמת הוצאת הספרים "אופיר". הפריט שמור בארכיון בית ביאליק

זיידמן פרויד הייתה ציירת מוכשרת ביותר, שאיירה בין היתר שיריו של ביאליק ב"ספר הדברים" שיצא בשנת תרפ"ב. שם השיר קן הציפור, לא הופיע בספר הזה, אבל מצאנו שם שיר ציפורי אחר של ביאליק:

Bird Dvarim

קן ציפור אחד להרבה מנגינות

הלחן שכולנו מכירים הוא הלחן שחיבר לשיר המלחין יצחק אדל. והנה הוא בחוברת תווים שלו:

והוא נשמע בערך ככה:

אבל האמת שיש לשיר עוד לחנים רבים, מוכרים פחות. ככה זה כשיש שיר אהוב כל כך, כולם רוצים לכתוב לו לחן. הנה למשל השיר בלחן מקסים של נחום נרדי שאותו שרה נעמה, בתו.

ובכל ביצה הספנתעיר

ואם תשאלו ילד או ילדה רכים בשנים מה מסתתר בתוך כל ביצה , רבים יענו לכם שמסתתר שם הַסְפֶּנְתָּעִיר, כי ככה נשמעת להם השורה "הס פן תעיר".

עד כדי כך תפס הַסְפֶּנְתָּעִיר, שלילי גיבורת הספר "מכתב לביאליק" עשתה מאמצים אדירים לבחון את טיבו של היצור המוזר.

20240701 103942
מתוך ספרה של רונית פרימו "מכתב לביאליק". איורים: אבי עופר

ואפילו גילינו להקת עבר שבחרה את השם הזה לשמה. הנה האלבום היחיד שלהם:

על ביצים, אפרוחים וגוזלים

וכמובן שאי אפשר שלא לענות על השאלה המעצבנת: האם ביאליק לא ידע מה ההבדל בין אפרוח לגוזל? שהרי ברור שעל הקן יש גוזלים ולא אפרוחים!

אז רק נזכיר: ההבחנה המוכר לנו היום בין "גוזל" ל"אפרוח" לא הייתה קיימת כאשר כתב ביאליק את השיר.

הנה, אפילו במקורות אפשר לראות זאת:

"כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל עֵץ אוֹ עַל הָאָרֶץ אֶפְרֹחִים אוֹ בֵיצִים וְהָאֵם רֹבֶצֶת עַל הָאֶפְרֹחִים אוֹ עַל הַבֵּיצִים לֹא תִקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים."

דברים כ"ב, ו'

והאמת, זה לא באמת משנה אם מדובר באפרוחים או בכלל בגוזלים, מה שבטוח הוא שמדובר בשיר נפלא!