פודקאסט | המשקל המדויק של הכאב

כדי לספר סיפור טעון כל כך נדרשו לעופרה עופר אורן 336 סונטות שחייבו אותה לשקול כל הברה

בספרה העשירי "מה קרה להגר באילת?" עופרה עופר אורן מספרת את סיפורה של צעירה שבורחת מבית אלים אך אינה מצליחה להימלט מפגיעות חוזרות ונשנות, עד לתפנית דרמטית בחייה שלכאורה מעניקה לה הזדמנות להתחיל מחדש. דפנה לוי משוחחת עם הסופרת והמשוררת שבחרה להרכיב את הרומן הזה מ־336 סונטות – על יכולתן המשחררת של הצורות המגבילות, על הקשר בין צורה לתוכן ובין פיוטיות, יומיומיות וכאב.

.

.

להאזנה באפליקציות ההסכתים הפופולריות – לחצו כאן

.

» בפרק הקודם בפודקאסט המוסך: דפנה לוי משוחחת עם ארנה קזין על ספרה ״איך להתנגד״

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

ידידי מקפה כסית? כשלאה גולדברג הייתה האישה היחידה בחבורה

בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת איכלסה את בתי הקפה בתל אביב חבורת כותבים צעירים. "חבורת יחדיו". הם התיימרו להיות הביאליקים של הדור החדש. לאה גולדברג הייתה לכאורה אחת מהם, אבל הצצה ליומניה ולהקדשות שהקדישו לה חברי הקבוצה מגלה בדידות גדולה. האם לעובדת היותה אישה היה קשר לזה?

לאה גולדברג בנערותה. באדיבות ארכיון גנזים.

מערכת היחסים הזו לא הייתה מאוזנת כבר מהרגע הראשון. 

הוא – אברהם שלונסקי – מי שנחשב אז ל"מאסטרו" של השירה העברית המודרניסטית בארץ ישראל, משורר ועורך בחסד שחלם (ופעל כדי) לרשת את מקומו של ביאליק כמשורר הלאומי החדש.

היא – לאה גולדברג – אישה אירופאית צעירה, מוכשרת ומשכילה להפליא אך חסרת ניסיון בכל הנוגע לבוהמה העברית החדשה. 

שנות השלושים רק החלו, ושלונסקי בדיוק הוביל מהפך בשבועון הספרותי "כתובים". הוא ראה את עצמו יוצר מודרניסטי וחלם להחליף את הגוורדיה הישנה. השבועון, שיצא לאור בתחילה ביוזמתו של ביאליק, שינה את אופיו בהובלתו של שלונסקי: הוא הפך את יחסו כלפי ראשי אגודת הסופרים, איבד את חסותה של אותה אגודה, וניהל מלחמות ספרותיות קולניות נגדה ונגד כל מה שהיו הספרות והשירה העבריות עד אז. 

יחד עם אליעזר שטיינמן (שהיה העורך הראשי) חיפש שלונסקי כותבים רעננים, מודרניסטים כמוהו, שיחזקו את עמדתו ומעמדו. 

במהלך חיפושיו, חבורה של כותבים צעירים מקובנה הליטאית שפרסמו את יצירותיהם בעיתון היהודי הצנוע "פתח" והוציאו לאור את הקובץ הספרותי "פעם", משכה את תשומת ליבו. שלונסקי יצר איתם קשר (בתחילה באופן קולקטיבי, כקבוצה. רק בהמשך התפתח הקשר האינדיבידואלי עם לאה גולדברג עצמה), והחל לפרסם את יצירותיהם ב"כתובים". 

העמוד הראשון בקובת הספרותי "פעם", הכולל הקדשה של לאה גולדברג.

מאוחר יותר עזב שלונסקי את "כתובים" ומשך אחריו חבורה של כותבים צעירים, עכשוויים. הם החלו להוציא לאור שבועון חדש – "טורים". השבועון הודפס בלי ציון שם העורך, אבל היה די ברור מי מנהל את העניינים. 

בערך באותו זמן, החליט שלונסקי "לייבא" את חבורת "פתח" הליטאית לארץ, ובעיקר – את הכותבת הבולטת והמוכשרת ביותר שביניהם – לאה גולדברג. 

למרות גילה הצעיר, באמתחתה של גולדברג כבר הצטברו לא מעט שירים שכתבה ופירסמה. 

לפי עדותה שלה, היא התחילה לכתוב בגיל חמש. שירים קצרים, היתוליים בעיקר, בשפה הרוסית. אבל בגיל עשר בערך קיבלה הכתיבה שלה תפנית חדה – היא בחרה בעברית, והחליטה שבשפה זו, ורק בה – היא רוצה לכתוב עד סוף חייה. 

עברית הייתה, ככל הנראה, השפה החמישית שלה. כמי שגדלה בבית יהודי חילוני משכיל בליטא של ראשית המאה הקודמת היא ידעה על בוריין רוסית, גרמנית, ליטאית וקצת יידיש. הוריה שלחו אותה ללמוד בגימנסיה העברית. היא התאהבה בשפה החדשה-ישנה, אימצה אותה, והחלה להשתמש בה כפי שלא היו רבים שיכלו. 

לאה גולדברג בילדותה בקובנה. מתוך ארכיון גנזים.

ארגון העלייה של חבורת הצעירים הזו לא היה קל, ובסופו של דבר שלונסקי הצליח להשיג רק סרטיפיקט אחד – לזוג נשוי. כדי שתוכל להשתמש בו, לאה גולדברג נישאה לשמעון גנס (נישואים פיקטיביים, כמובן. הם נשארו ידידים בהמשך). 

מיד אחרי שהיא מגיעה לארץ יוצא לאור ספרה הראשון – "טבעות עשן", אוסף משיריה שנכתבו בליטא ובגרמניה. 

וכאן מגיעה החריקה הראשונה.  

שלונסקי הוא זה שטיפל בהוצאת הספר לאור, אבל האם הדבר היה יוזמה פרטית שלו או שנעשה בתאום ועל פי רצונה של לאה גולדברג? 

שנים אחר כך, שלונסקי התרברב כי הוא רצה לעשות ללאה הפתעה: "ומאוד רציתי לקבל את פניה בפנים מאוד מאוד שוחקות של ריעות, שידגימו את האקלים הרוחני של החבורה שלנו, חבורת ידידים ברוח וגם ביחסים האישיים". 

בהזדמנויות שונות הוא הפליג בתיאורים איך הושג המימון להוצאת הספר ("הלכתי אל מי שהלכתי, גביר במושגים הארצישראלים ובור ועם הארץ במושגים הישראליים ואמרתי לו …אתה תעשה דבר גדול אם תסייע לי להוציא לאור ספר של משוררת צעירה מקובנה"), וכמה מאמצים הוא השקיע בדבר, שהיה אמור להיות מתנת קבלת פנים מפתיעה לעולה החדשה. 

אלא שגולדברג עצמה לא מזכירה את הוצאת הספר כהפתעה כלל, לא ביומניה ולא באף ריאיון. להיפך, במספר הזדמנויות היא מזכירה את איסוף החומר ל"טבעות עשן" כמשהו שהיא עשתה בעצמה. 

המהדורה הראשונה של "טבעות עשן", ניתן לראות את שם ההוצאה לאור – "יחדיו".

בכל מקרה, על סופו של הסיפור שניהם מסכימים: כששלונסקי הציג לגולדברג את הספר היא הודתה לו מקרב לב אבל ברגע שיצא מהחדר היא פרצה בבכי נורא. הספר היה מלא בשגיאות הקלדה, טעויות דפוס והשמטות. 

כששומעים את לאה גולדברג מספרת את הסיפור הזה, הלב נחמץ. המשוררת הצעירה הגיעה זה עתה בגפה למקום חדש וזר בו שלל תאריה האקדמאיים והליכותיה האירופאיות היו שווים כקליפת השום, מקום בו היא נדרשה להוכיח את עצמה מחדש, והנה כאשר מתפרסם הספר שאמור לייצג אותה – היא לא יכולה להיות גאה בו. 

אבל כששומעים את שלונסקי מספר את הסיפור הזה (והוא סיפר אותו שוב ושוב), הצער הופך לזעם – שלונסקי לא מביע אפילו קמצוץ של צער על התוצאה. לא רק שאינו מביע חרטה על כך שאולי היה נמהר מידי בהוצאת הספר ולא שם את ליבו מספיק לאיכות ההפקה, אלא שהוא כלל לא מביע סתם השתתפות חברית בצערה של לאה. להיפך, כשהוא מספר על בכיה, נשזרת נימה של משהו אחר בקולו. לעג? חוסר סבלנות? כמעט אפשר לראות את גבותיו מורמות בשחוק למול הבכי הנשי, הטיפשי. 

האנקדוטה הזו מתמצתת את מה שחיכה ללאה גולדברג בארץ: חבורת גברים צעירים, שאפתניים עד אימה שקיבלו אותה לשורותיהם בזכות איכות הכתיבה שלה, אבל תמיד ראו אותה ואת כתיבתה, כפחותה מהם. 

האם אכן היה זה בשל היותה אישה? היא מעולם לא טענה כך בפירוש. אבל בספר "מכתבים מנסיעה מדומה" אומרת על עצמה הגיבורה (שהיא בת דמותה של לאה גולדברג) שלו הייתה נשאלת הייתה כותבת וחותמת – "משורר". 

לכאורה, לא הייתה לה סיבה להתלונן – היא הסתובבה עם כל האנשים "הנכונים", בכל המקומות "הנכונים". 

כינו אותם "חבורת יחדיו", והם הסתערו על בתי הקפה של תל אביב (בתחילה ב"שלג הלבנון" ואז ב"כסית" ו"אררט" המפורסמים יותר), מזמינים את המשקאות הזולים ביותר (בעיקר תה), כותבים, מבקרים זה את כתיבתו של זה וקוראים תיגר על דור המשוררים הקודם. בהעדר משפחה אמיתית (אצל רובם), הם היו האחים והקרובים אחד של השני. 

חבורת יחדיו בקפםה אררט בתל אביב. מתוך אוסף פרטי של ליובה גולדברג.

הגברים שהרכיבו את החבורה הזו (שלונסקי בראשם, אבל גם אלתרמן, אברהם חלפי, ישראל זמורה ועוד) פתחו ללאה גולדברג דלתות רבות ועזרו לה להשיג במות למילותיה. ובכל זאת, היא לא הרגישה אף פעם ממש אחת מהם. 

ביומניה היא לא מזכירה אותם הרבה, אבל בהבלחות הקצרות שבהן הם מופיעים, ברור שהם אינם אנשי סודה או חברי אמת קרובים. למעשה, היו לה אבחנות לא מחמיאות לגבי חבורת הגברים שעבדה וכתבה לצידה: 

"קראתי ביומני קפקא. אחד הספרים העמוקים ביותר בעולם. שוב זעף על הסנובים מ"חבורת יחדיו" שאומרים כי אין ענין בספר זה."

"יש לי משקע מר מרוב הפגישות עם אנשים. עם אברהם (שלונסקי) בגלל הזיוף החתולי בענין "כל הרוחות" וכתיבתי שם."

"כתיבת יומן מחודשת זו באה לי מזמורה. הוא ואברהם (שלונסקי) החליטו לכתוב יומן "יבש". כרוניקה של מאורעות היום, כדי למסור אטמוספירה של האנשים ("כסית"). אברהם, כמובן, אינו עושה זאת. זמורה כותב כך: "שילמתי שטרות.." לשם פשטות ונאמנות כרונית. איננו כותב: "היום אמרתי לעצמי שאני נבל (או גאון)". אינני מבינה מדוע, אצל אדם חושב, תשלום שטרות הוא מאורע ריאלי יותר מאשר מחשבה מהסוג הנ"ל. כל הדברים האלה, פשטותם תלויה בחשיבותם, ואין צורך להתפלסף כדי לרשום מחשבה."

בכלל, התקופה ההיא מאופניית אצל גולדברג בבדידות עמוקה ובחוסר ביטחון מכמיר לב. היא לא הייתה בטוחה בנשיותה (ככל הנראה, גם בשל סיפורי האהבה הלא ממומשים הרבים שלה), אבל גם לא בכתיבתה וברמתה המקצועית. חוסר הביטחון הזה רק גדל על רקע יחסם המזלזל של חבריה. 

כשערך את תרגומיה, למשל, ובעיקר את תרגומה ל"מלחמה ושלום" (בו ראתה את פסגת היצירה), שלונסקי נתן לעצמו יד חופשית שלעולם לא היה לוקח בעבודה מול כותב גבר. היא זעמה על כך, אבל לא היה לה הרבה מה לעשות. 

"האמנם אני אדם חלש? אני מאמינה שלא. אולי רק אני היחידה המאמינה בזה. כמו שאני היחידה המאמינה בכשרוני. לא "גאון שלא הכירו בו" אבל בפוטנציה הרבה יותר משנתתי."

"אני מסיימת באביב זה את חוג 30 השנה של חיי. התוצאות זעירות עד זוועה. לא עשיתי מאום. שירים אחדים. אינני יודעת כיצד אתייחס אליהם בעוד כמה שנים. "עמדה" שאיני מחשיבה אותה בתוך ציבור שאינני מחשיבה אותו. חוג הידידים מצטמצם. אני מתחילה להאמין שלא אחייה זמן רב. רצון להספיק – לכתוב משהו טוב מאד, בלי להתחשב אם זה יישא חן. וזמן קצר לחיות בטוב. לזכות באהבה אחת במלואה. יותר אינני מבקשת. זה, כנראה רב מידי ו.. ילדותי." 

את היחס של עמיתיה הגברים אליה אפשר לראות גם בהקדשות הלקוניות שהוקדשו לה. 

בארכיונה המופקד בספריה הלאומית ובארכיון גנזים (הזמין דיגיטלית במסגרת שיתוף פעולה בין משרד המורשת, הארכיון והספרייה), מצאנו לא מעט הקדשות שהיא קיבלה. ודווקא אלה השייכות לבני החבורה הזו – אלה שהיו אמורים להיות עמיתיה וידידיה בני דורה, בולטות בקרירותן. 

כששלונסקי חותם לה על ספרו "לאבא-אמא" הוא כותב רק: "ללאה המשוררת. א. שלונסקי". 

הקדשה לקונית ויבשה עבור מי שהסתובבה איתו רוב הימים בבתי הקפה התל אביביים, עבור מי שעבד עימה בצמידות, פרסם את כתביה בכל שבועון או כתב עת שהיו לו בו יד ורגל ובכלל נחשב בציבור לפטרונה המקצועי. ההקדשה הפשוטה חושפת מערכת יחסים מורכבת, ואולי מעט מנוכרת.

שלונסקי חותם ללאה גולדברג על ספרו. מתוך אוסף לאה גולדברג שבספרייה הלאומית.

בשיחות אחרי מותה מספרים עמיתיה על הערכה גדולה לכתיבה שלה, אבל תמיד מתווסף לזה דוק של התנשאות. אנחנו היינו שם לעזור לה. היא כתבה קצת "ריגשי" מידי. קצת ארצי מידי. אהבה קצת יותר מידי את הצורה והתבניות האירופאיות. 

לקח ללאה גולדברג הרבה שנים להעז להוציא את אשר על ליבה, וגם אז זה היה כמעט במקרה. 

לאה גולדברג מלמדת. מתוך אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

ב 1967 ימי בתי הקפה התל אביביים היו הרחק מאחורי לאה גולדברג. היא גרה בירושלים ועמדה בראש החוג לספרות השוואתית באוניברסיטה העברית (אותו ייסדה בעצמה). היא לא הייתה צריכה אף אחד שיתמוך ביצירתה אלא להיפך – היא זו שתמכה עכשיו במוכשרים שבתלמידיה (שהעריצו אותה).  

ובכל זאת, כשנשלחה אליה הזמנה בלשון זכר ממשרדו של שלונסקי לקבלת הפנים לז'אן פול סארטר וסימון דה בובואר, היא התפוצצה. ברור למדי שתגובתה אינה מתכוונת למקרה הספציפי הזה אלא למשהו גדול יותר. הטעות אפילו לא נעשתה על ידי שלונסקי עצמו, אלא על ידי מזכירתו. היא שלחה לה את הנוסח שנשלח ככל הנראה לשאר המשתתפים – והפניה הייתה בלשון זכר, "לאדון הנכבד גולדברג לאה". 

ההזמנה שנשלחה ללאה גולדברג, כולל הערותיה שנשלחו בחזרה. מתוך ארכיון גנזים.

"לא ידעתי שאני אדון וממין זכר" היא כמעט צועקת בכתב יד על גבי העותק שנשלח אליה (שהיא מחזירה), ובמכתב נוסף שהיא מצרפת לאותה החזרה, היא כותבת לשלונסקי עצמו: 

"אפילו אם יבואו הנה שקספיר או טולסטוי, אני לא אגיב על מכתב הפונה אלי 'גולדברג לאה' ו'א.נ', ולא אשתתף בשום ישיבה המזמינה אותי בלי לטרוח בענייני נימוס אלמנטארי של הזמנה"

האם שלונסקי התנצל? האם טולסטוי הפעיל איזשהם קשרים? לא ברור, אבל העובדה היא שלאה גולדברג השתתפה באותה קבלת פנים, למרות הכל. 

זאן פול סרטר וסימון דה בובואר מתקבלים בכבוד בנמל התעופה בלוד. ברקע: אברהם שלונסקי ולאה גולדברג. צילום: משה מילנר ארכיון לע"מ.

אחרי הכל, מעניין לראות שדווקא בירושלים, הארכאית והמסורתית יותר, עובדת היותה אישה לא מנעה ממנה לזכות בכבוד והערכה אליהם היא כמהה כל כך בשנים הראשונות. ולא רק מתלמידיה, אלא גם (ואולי בעיקר) מענקים כמו שי עגנון ומרטין בובר, שלא ראו לעצמם פחיתות כבוד בהערכת היוצרת הצעירה מהם, ומכתביהם אליה לא מותירים ספק בנוגע לרגשות שחשו כלפיה. 

מתוך מכתב שכתב שי עגנון ללאה גולדברג. מתוך ארכיון גנזים.
פענוח מכתבו של עגנון ללאה גולדברג, מתוך ארכיון גנזים.

בשנת 1970 נפטרה לאה גולדברג מסרטן. היא הותירה אחריה יצירה אלמותית בהיקף ובאיכות חסרי תקדים, והפכה עם הזמן לאחד מהיוצרים החשובים, המוערכים והידועים ביותר בשפה העברית. 

בשנה זו היא גם זכתה בפרס ישראל לספרות יפה, פרס שהיא לא זכתה לקבלו בעצמה. אמה, שליוותה אותה ואת יצירתה לכל אורך הדרך, קיבלה אותו בשמה לאחר מותה.

הפריטים בכתבה מתוך ארכיון גנזים. חלק גדול מאוספי גנזים זמין דיגיטלית לציבור באתר הספרייה הלאומית במסגרת שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית.

 

לכתבות נוספות בפרויקט ההקדשות המיוחד שלנו "הרי את מוקדשת לי"

מחוללים בשבת: על כנסי המחולות של קיבוץ דליה

בקיץ 1947 התקבצו עשרות אלפים מכל רחבי הארץ כדי לחזות בכינוס מחולות העם השני שנערך בקיבוץ דליה. לא היה מדובר בסתם אירוע תרבותי אלא בניסיון ליצור ולעצב את המחול העברי החדש. אז איך קרה שסיקור הכנס בעיתוני היישוב העברי לא התמקד ברוקדים אלא בעניין אחר לגמרי?

מתוך אלבום תצלומים "כנס מחולות דליה" השמור בארכיון קיבוץ דליה

חלקת האדמה בקצה הקיבוץ שהוכשרה כחניון זמני לא ראתה מעולם מספר רב כל כך של כלי רכב. 

נהגי המכוניות הפרטיות תפסו את מקומם לצד רכבי הסעות של "אגד" שהגיעו מכל רחבי הארץ. רבים החליטו להתאגד ולשכור יחד מכוניות שתאפשרנה להם להגיע בנוחות אל הקיבוץ שבהרי אפרים, שם נערך ביום שישי אחד, בתיאטרון הטבעי שבחצר הקיבוץ, כינוס המחולות השני של קיבוץ דליה. 

מתוך אלבום תצלומים "כנס מחולות דליה" השמור בארכיון קיבוץ דליה (סימול FMD-002-006-003).

בוא דודי, אלופי, הגרנה

שם שמחה, שם צהלה.

בואי יפתי, במחולות נצאה

החתן והכלה. 

תנו צילכם הרי אפרים,

רונו זמר לדודים!

ואתם כוכבי שמים,

שירו, רונו לקוצרים!

(אילזה פלס)

 

כנס מחולות העם הראשון נערך בדליה, אחד מקיבוצי "השומר הצעיר", ב-1944. חברת הקיבוץ אילזה פלס, מי שהייתה המורה והגננת של הקבוצה הראשונה בקיבוץ, יזמה את הכינוס לרגל חגיגות חמש שנים לעלייתו על הקרקע ולכבוד חג השבועות. סייעה לה מורתה, גורית קדמן, שחיברה במיוחד עבור הכינוס כוריאוגרפיה למסכת בנושא מגילת רות. 

המלחמה השפיעה קשות על חברי הקיבוץ, כמו על שאר היישוב היהודי בארץ: המצב הכלכלי היה קשה מאד והשמועות על מה שקורה באירופה היו מחרידות. הן רצו לעשות משהו כדי לרומם מעט את רוחם של החברים. "הפרגולה" בקיבוץ, שהייתה במקור חאן ערבי שמסביבו משטח משופע לקהל, הייתה מושלמת לכנס מחולות. 

מתוך אלבום תצלומים "כנס מחולות דליה" השמור בארכיון קיבוץ דליה (סימול FMD-002-006-001).

הכינוס, אליו הגיעו 14 קבוצות מחול, עורר תשומת לב תקשורתית. ועיתון השומר הצעיר "על המשמר" שלח כתבת לסקר את האירוע – לאה גולדברג, שכתבה אחריו טור ארוך שערב ביקורת מקצועית ("כמה קבוצות התרשלו במיוחד בתלבושות") עם משנה אידיאולוגית מפורטת.  

מתחילה נתכוונו יוזמות הכינוס לערוך אחד כזה בכל שנתיים. אולם ב-1946 נפל התאריך המיועד קרוב לאירועי "השבת השחורה", בה עצרו שלטונות המנדט הבריטי אלפי תושבים יהודים ובהם רבים ממנהיגי היישוב, ערכו חיפושים מבית לבית בניסיון למצוא נשק לא חוקי והטילו עוצר על יישובים יהודיים רבים. לפיכך הוחלט לדחות את הכינוס לקיץ 1947.

הכינוס השני היה כבר הרבה יותר גדול. חובבי מחול מכל הארץ הגיעו לצפות ולרקוד. 20,000 מבקרים צפו בכ 5,000 רקדנים ורקדניות. אפילו רקדנים ערבים מכפרי הסביבה הופיעו על הבמה בריקודי דבקה.

מתוך אלבום תצלומים "כנס מחולות דליה" השמור בארכיון קיבוץ דליה (סימול FMD-002-006-001).

לכנס הגיעו גם עיתונאים מהארץ ומחו"ל, כמה נציגי מדינות זרות, אנשי הסוכנות היהודית ואפילו כמה עובדי ועדת אונסקו"פ – ועדת החקירה של האו"ם בדבר שאלת ארץ ישראל, זו שהמליצה לבסוף על תוכנית החלוקה. לפידים הודלקו לזכרם של קורבנות השואה, שזכרונה היה טרי מאוד. בדיעבד יש שהתייחסו לכינוס הזה כ"פגישת המחזור של דור תש"ח" (לפחות של החבר'ה מהתנועה הקיבוצית), רבים מהמבקרים והמשתתפים גויסו לאחר מכן ולא שבו משדה הקרב של מלחמת העצמאות.

מתוך אלבום תצלומים "כנס מחולות דליה" השמור בארכיון קיבוץ דליה (סימול FMD-002-006-001).

אבל לצד החלוציות התרבותית, החיוכים והשירים, הכנס עורר מהומה ביישוב היהודי כבר מרגע ההכרזה על פתיחתו. הסיבה הייתה דתית וערכית: הכנס נפתח ביום שישי בערב – ונמשך עד מוצאי שבת. בעקבות זאת, עוד לפני שהגיעו האוטובוסים הראשונים אל הקיבוץ, פרצה מחאה בקרב חוגים ביישוב היהודי נגד חילול השבת ההמוני.

מתוך אלבום תצלומים "כנס מחולות דליה" השמור בארכיון קיבוץ דליה (סימול FMD-002-006-001).

עיתון "הצפה" דיווח על מכתבי תלונה רבים שהגיעו למשרדי תנועת "המזרחי" ו"הפועל המזרחי", שבתגובה פנו ליו"ר הסוכנות היהודית דוד בן גוריון וליו"ר הוועד הלאומי דוד רמז. בן גוריון אף שלח מכתב למזכירות היישוב בו הביע צער על הפגיעה בחוגים הדתיים. אבל למרות זאת, אנשי הקיבוץ, מיסודה של תנועת "השומר הצעיר", לא שעו להפצרות והמשיכו עם התוכנית כרגיל. האלפים חוֹללו דווקא בשבת.

טורי מחאה נכתבו בעיתונים בימים ובשבועות שלאחר מכן. טור אחד קבל על כך שהמבקרים התבקשו שלא לפגוע במטעי הקיבוץ: "הם חסים לרמוס עץ, עגבנייה, כרובים – הם אינם חסים לרמוס את שבתו של ישראל". כותרת אחרת קבעה: "חילול שבת בזיון העם ועלבון הארץ". בן גוריון נאלץ לגנות את ההחלטה, והרבנות הראשית הורתה לעכב את קריאת התורה בשבת עד שיושמעו נאומי מחאה נגד חילול השבת ההמוני.

1
מתוך עיתון "הצופה", 24 ביוני 1947

כחצי שנה לאחר מכן פרץ השלב הראשון של מלחמת העצמאות. הכנס השלישי נערך רק ב-1951 (הפעם ביום חול) ואף צולם בוידאו. ניתן לראות קטעים מתוכו בסרטון של "יומני כרמל". עוד שני כנסים נערכו בדליה: ב-1958, במסגרת חגיגות העשור למדינת ישראל, וב-1968. לאחר מכן הופסקו הכנסים בקיבוץ דליה, אך מסורת פסטיבלי ריקודי העם נמשכה עם ייסוד פסטיבל כרמיאל בסוף שנות השמונים.

מתוך אלבום תצלומים "כנס מחולות דליה" השמור בארכיון קיבוץ דליה (סימול FMD-002-006-001).

הפריטים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון קיבוץ דליה, וזמינים דיגיטלית במסגרת שיתוף הפעולה בין משרד המורשת, הספרייה הלאומית של ישראל, להקת מחול בת-שבע ומחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד.

שירה | כמו סרטים צבעוניים

שירים מאת שמואל מוניץ, רומי גנון ולילך גליל

ורד נחמני, מקום חסר 1, אקריליק על בד, 35X25 ס"מ, 2010

שמואל מוניץ

רשות

כְּשֶׁאַתְּ לְצִדִּי אֲנִי מַפְסִיק לָנוּעַ

בְּמַעְגָּלִים. שְׁנֵינוּ סְפוּנִים בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד

וְקִלּוּחַ אוֹר פּוֹלֵשׁ

מֵהַמִּרְפֶּסֶת.

מַעֲטֶפֶת הַפִּקְפּוּק קְמֵלָה בֵּינֵינוּ

כְּמוֹ נֶשֶׁל. יָכֹלְתִּי לִטְבֹּעַ בָּךְ

יָמִים שְׁלֵמִים. לְצַחְצֵחַ אִתָּךְ שִׁנַּיִם

לָנֶצַח. כְּשֶׁאַתְּ מְחַיֶּכֶת,

עֵינֵי הָעִנְבָּר שֶׁלָּךְ מַבְרִיקוֹת

אֶת עֵינַי שֶׁנֶּעֶכְרוּ.

אַתְּ אוֹמֶרֶת:

הָעֻבְדָּה שֶׁפָּרַשְׁתָּ לִזְמַן מְמֻשָּׁךְ כָּל כָּךְ

הִיא פֶּשַׁע נֶגֶד הָאֱנוֹשׁוּת.

אֲנִי כּוֹתֵב וְאֵינִי יוֹדֵעַ אִם אֲנִי רַשַּׁאי

לַעֲבֹר מֵרְשׁוּת לִרְשׁוּת.

.

שמואל מוניץ הוא משורר ועיתונאי. עורך וכותב ב־ynet יהדות. פרסם עד כה שני ספרי שירה: "שום נס בחצי התורן" (2017, אבן חושן) ו"לוחות הרפאים" (2021, פרדס). שירים פרי עטו פורסמו בגיליונות 53 ו־75 של המוסך.

.

רומי גנון

אֲנִי מוֹשֶׁכֶת מִלִּים טוֹבוֹת כְּסֶרֶט צִבְעוֹנִי מִפִּיו שֶׁל קוֹסֵם

בַּלַּיְלָה אֶקְרָא לוֹ לְחַדְרִי. אֶת כּוֹבַע הַצִּילִינְדֶּר

אַנִּיחַ עַל בִּטְנִי אַמְתִּין עַד שֶׁתִּקְפֹּץ

מִתּוֹכוֹ אַרְנֶבֶת וְתוֹלִיךְ אוֹתִי

לִמְחִלָּה

.

אֲנִי

אִשָּׁה שֶׁנֶּחְ-

תְּכָה לִשְׁתַּיִם

וְאַתְּ אַרְנֶבֶת שֶׁנִּשְׁלְפָה

לַקֶּסֶם הַבָּא אֶצְטָרֵךְ מִתְנַדֶּבֶת

מֵהַקָּהָל, נְיַר דֶּבֶק, תּוּתִים, שִׁכְחָה וְיוֹנָה

.

הַלֶּמֶת

בְּדַקָּה לְשֶׁבַע שָׁלוֹשׁ דְּפִיקוֹת בַּדֶּלֶת

מֵאָז יוֹם הַכִּפּוּרִים הַהוּא לְרַחֲמִים אֵין זְמַן

לְבַזְבֵּז, גַּם לֹא אֶת הַזְּמַן שֶׁהָיָה.

שָׁם, בַּחֲצִי הָאִי סִינַי

יַד יְמִינוֹ הָפַךְ לְהַרְדּוּף וְהוּא לַחֲצִי אִישׁ.

סִירַת־הַקְּלִינִיקָה מִטַּלְטֶלֶת בִּתְעָלַת סוּאֵץ

כְּשֶׁרַחֲמִים עוֹשֶׂה חֶשְׁבּוֹן שֶׁל מִלְחָמָה,

לְמָשָׁל שֶׁשֶּׁבֶר קָטָן מִכְּלוּם.

תְּקוּעִים בֵּין יַמִּים,

אֲנַחְנוּ יוֹשְׁבִים וּמְדַבְּרִים עַל עוֹלָם בְּלִי חֶמְלָה

.

רומי גנון היא פסיכולוגית רפואית, מדריכה ומורשית להיפנוט, מעמיקה בגישות אקזיסטנציאליות ובודהיסטיות וכותבת שירה. שיריה פורסמו בבמות שונות.

.

לילך גליל

מקהלה

עוֹמְדִים עַל חֲבִילוֹת חָצִיר

וְכָל קוֹלוֹת הַבָּס וְהַטֵּנוֹר, הַמֵּצוֹ וְהָאַלְט

גּוֹאִים בָּנוּ כְּמוֹ סְרָטִים צִבְעוֹנִיִּים.

אֲנַחְנוּ צוֹחֲקִים. אֲנַחְנוּ אֲנָשִׁים שָׁרִים וְצוֹחֲקִים.

אֲנַחְנוּ מַקְשִׁיבִים; יַד יָמִין כַּאֲפַרְכֶּסֶת,

יַד שְׂמֹאל מוּשֶׁטֶת לְמַגָּע, יָד שְׁלִישִׁית

מֻנַּחַת עַל רֹאשֵׁנוּ בְּעֶרְגָּה.

.

הקול שלי ואני

מֵעֹמֶק הַיַּעַר

מְחַיֵּךְ אֵלַי חֲתוּל הַצֵּ'סָיֶר

כָּמֵהַּ לְקוֹל, סַקְרָן לִיצִירָה,

שׁוֹלֵחַ תְּשׁוּבָה לְאָזְנַי הַשּׁוֹאֲלוֹת –

וְנֶעֱלָם.

.

לילך גליל היא סופרת ומשוררת. עורכת כתבי יד בפרוזה ושירה, ומנחה כותבות וכותבים. פרסמה עד כה חמישה ספרים בפרוזה, שלושה ספרי שירה וספר שירה בפרוזה. ספרה האחרון "מתוך הנילוס האדום" ראה אור בהוצאת "עולם חדש" ב־2021. יצירות פרי עטה פורסמו בגיליונות המוסך 24, 89, 92, ובגיליון מיום 26.05.22.

.

» במדור שירה בגיליון הקודם של המוסך: שירים מאת גילי חיימוביץ' ודניאלה סער

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן