מסה | אתיקה ופואטיקה של הדמיון היהודי 

"דווקא המרחק הפואטי מן הממשות של המקום הקדוש הגדיר את האתיקה היהודית כאתיקה המושתתת על חרדת קודש ולא על בעלות בלעדית." חוה שורץ על "לדמות את ירושלים" מאת סדרה דיקובן אזרחי

832 629 Blog

טלי אסא, ללא כותרת (מחווה לוואן אייק), סנגווין על נייר, 50X62 ס''מ, 2018

מנבואת זעם לנבואת נחמה

חוה שורץ 

.

נבואות זעם רבות מתגשמות בימי החורבן הללו. מעטות מהן איתרו את זרע הפורענות עמוק באדמה, ומעטות עוד יותר  טומנות בחובן גרעין אמיתי של נחמה. כזה הוא הספר הנדיר של סדרה דיקובן אזרחי, לדמות את ירושלים (Figuring Jerusalem). הספר, שמתבונן בספרות יהודית שמן המקרא ועד לשלהי המאה העשרים, מבקש לחזור אל "הידע שמסתתר בנקיקיו העמוקים של הדמיון העברי" (עמ' 26), ומאתר בתוכו את הפוטנציאל הקנאי, אך ברובד עמוק יותר הוא חושף את "הכוחות המשחררים, האינקולוסיביים, החתרניים […] של שירה ושל סיפור כטריז כנגד טענות רצחניות, אקסקלוסיביות, ליטרליות של בעלות על נוכחות אלוהית והבטחה אלוהית" (עמ' 26). מהם הכוחות המשחררים שטמונים בדמיון העברי, ואיך השירה והסיפור יכולים להיות טריז כנגד טענות רצחניות? 

המענה על שאלה זו נפרש לאורך הספר ולמעשה לאורך עשרות שנות כתיבה ומחקר של  דיקובן אזרחי על גלות ושיבה אל ירושלים בספרות היהודית והעברית. הספר הנוכחי, שכותרת המשנה שלו היא "פוליטיקה ופואטיקה במרכז הקדוש" (Politics and Poetics in the Sacred Center), צולל אל תוך הספרות היהודית דרך השיג והשיח שלה עם המרכז הקדוש – ירושלים. דחף כפול מתגלה במסורת הספרותית: מצד אחד תשוקה ומשיכה אל המקום הקדוש, ומצד שני יראה וזהירות מפני הסכנות שבבעלות ובבלעדיות על הקודש. המודעות הכפולה הזו טמונה בשורשן של מסורות יהודיות שביקשו להציע "אלטרנטיבות לקרבה הפיזית אל הקודש, ומתוך כך גם מַפתחות לאתיקה ולפואטיקה של הישרדות יהודית" (עמ' 2). 

הפואטיקה מתגלה בספר כתנאי לאתיקה. ברגע הישרדותי כמו זה שאנו נתונים בו, ההקשבה למהלך האתי העולה מתוך המסורת היהודית חיונית מתמיד. הספר אינו מתחיל במסורות מאוחרות, אלא בתשתיתן המקראית – בקריאה מחדש של סיפור עקדת יצחק, שימשיך להדהד לאורכו. מתחת לגלגולי הפרשנות שדיקובן אזרחי דנה בהם, נחשף בספר מכנה משותף לקריאות המסורתיות והמודרניות כאחד: כולן ראו לנגד עיניהן באפרו של יצחק אפר קורבן שנעקד ונשרף, אב־טיפוס טרגי של קורבן מקודש. לפי מסורת זו, צאצאי אברהם "נוֹלָדִים וּמַאֲכֶלֶת בְּלִבָּם", כדברי המשורר חיים גורי ("ירושה", מתוך שושנת רוחות, הקיבוץ המאוחד, 1960, עמ' 28). 

דיקובן אזרחי מזכירה אמת פשוטה וכמעט נשכחת: שלא כמו בטרגדיה היוונית שבסופה הגיבור מת, ובניגוד לפרשנות הנוצרית של העקדה כפרה־פיגורציה לקורבנו של ישו, ואף בניגוד לקריאות המודרניות מתוך השכול שראו ביצחק אב־טיפוס לחלל מלחמה, יצחק המקראי לא מת כקורבן, אלא שרד. נראה שאלוהים המקראי העדיף את הגרסה הקומית של ההיסטוריה האנושית על פני זו הטרגית. בעקבות זאת דיקובן אזרחי מציעה שלא לקרוא את הסיפור המכונן הזה כטרגדיה, אלא כקומדיה שבסופה הגיבור נותר בחיים. הממד הקומי של הסיפור נוכח לא רק בהקלה שבהצלת יצחק מהמאכלת של אביו על ידי המלאך. הוא נוכח גם בשורש צח"ק, החוזר בסיפורם של אברהם ושרה, וכמובן בשמו של הגיבור, יצחק, שבו, אולי, טמון סוד קיומו. בסיפור העקדה מתגלה העיקרון המנחה של ההומור היהודי – מושא מחקר קודם של דיקובן אזרחי – עיקרון שיתמיד במרוצת הדורות של הספרות היהודית, מבראשית ועד לפיליפ רות: חשד בסיסי באשר לאפשרות של התערבות על־טבעית. בקומדיה המקראית הזו האיל תופס את מקומו של יצחק, והחיה נעשית תחליף לנער. רעיון התחליף מצטייר כיסוד בתרבות היהודית שלאחר החורבן: בית הכנסת יהיה תחליף למקדש האחד והיחיד; תפילה ולימוד תורה יחליפו את הקורבנות; המילה, הדימוי, מחוות הגוף, ימלאו את מקומו של המקודש המרוחק. הדמיון וההשהיה המתמדת (״ואף על פי שיתמהמה…״), ומעל לכך – דחיית קרבן האדם לטובת עקרון החמלה, ייעשו מתוך הגרעין הקדום הזה ולאורך הגלות לעיקרון יסוד של אתיקה ופואטיקה יהודיות. 

בניגוד לסיפור המקראי, במסורת הפרשנית הטרגית של סיפור העקדה, הממשות של העל־טבעי עומדת במרכז הסיפור, והעמימות באשר למקום העקדה  – "עַל אַחַד הֶהָרִים" (בראשית כב, ב) – מתכנסת אל מקום מסוים, "הַר הַמּוֹרִיָּה", שזוהה כהר הבית (דברי הימים ב', ג,א). החזרה של התרבות היהודית והישראלית שוב ושוב אל  סיפור העקדה, נעשתה גם לחזרה אל מקום העקדה – אל הר הבית. 

כל עוד הר הבית היה מקום מרוחק עבור יהודים בגלות – וגם לאחר השיבה אל הארץ וקום המדינה, כאשר הר הבית נותר מחוץ להישג היד ולריבונות הישראלית – מקום העקדה המקודש והמרוחק נותר פתוח לדמיון. לאחר מלחמת ששת הימים, עם כיבוש מזרח ירושלים וסיפוחה והמעבר של המקומות הקדושים לשליטה ישראלית, נעשה החיבור בין המקום לבין הסיפור ממשי מאוד, המרחק הפתוח לדמיון נסגר, והכוחות העזים והמסוכנים ביותר בדמות החיבור הקנאי למקום עצמו – הר הבית – השתחררו. החזרה והשליטה הביאו לקריאה לממש במקום את ברית הדמים והקורבן בהפיכת בית המקדש מדימוי לממשות.

הפטליזם הישן והחדש נוסדו על זיהוי של סיפור העקדה כטרגדיה, ועל זיהוי הטרגדיה עם המקום. ככל שהיטשטשו הגבולות בין המקום המדומיין למקום הממשי, וככל שנגוז המרחק האתי בין יהודים למרכזם הקדוש עם שיבת ציון המודרנית, כך – לטענת דיקובן אזרחי – אבד אותו הומור יהודי לטובת המיתוס הקנאי, נטול הצחוק והחמלה. אלמלא אובדן זה, אולי לא היה מתרחש רצח של יצחק אחר ב־1995. כדי לצאת מן המעגל הפטליסטי, מציעה דיקובן אזרחי, עלינו לכרות ברית לא עם המזבח ועם הנעקד, אלא עם יצחק החי, השורד, גיבור הקומדיה. 

המיתוס הקנאי של המקום כרוך מטבעו בהפניית עורף לקולות האנושיים של הצחוק והאהבה שנשמעים במקרא. בשיר השירים גוף האהובה או האהוב משול לגינת אגוז, לכרם, למגדלות; השפה של שיר השירים "מציבה את הארוס האנושי במרכז הבמה, היקום משמש מאגר עצום של נושאים לייצוגו הפואטי" (עמ' 83), אך מן היקום של שיר השירים, הרווי בצמחייה ובחיות של ירושלים, נעדר דווקא המקדש שבנה שלמה המלך, המשורר המוצהר של שיר השירים. הארוטיקה של הטקסט והיעדרו של בית המקדש ושל כל אזכור לנוכחות אלוהית אתגרו את חז"ל ויצרו את מה שדיקובן אזרחי מכנה "אקרובטיקה פרשנית" (עמ' 5); אקרובטיקה שהפכה את מילות האהבה האנושית של שיר השירים למשל על אודות יחסי האהבה שבין הקדוש ברוך הוא וכנסת ישראל ודרשה את שיר השירים כקודש הקודשים. בית המקדש הנעדר משיר השירים הונכח בדרך זו מחדש על דרך המשל בימי הפוסט־חורבן על ידי חז"ל. כמשל וכדימוי המשיך בית המקדש להתקיים בזיכרון היהודי וביצירה היהודית ממרחק הזמן והמקום מירושלים. כמו במקרה של עקדת יצחק, האתגר האולטימטיבי לקריאה המטפורית הוא הרגע שבו המקומות המוזכרים או הנרמזים בספר כבר אינם רק דימויים פואטיים. "ואז", לדברי דיקובן אזרחי, "'הר המור' ו'גבעת הלבונה' נעשים בקלות רבה מדי לגבעות במאבק – תחילה על גבי מפה פרשנית ואז על גבי מפה פוליטית" (עמ' 83). המקומות בשיר השירים שאליהם הביט המשורר המקראי כדי לתאר את אהבתו, הופכים אפוא לנקודות ציון לניכוס על מפה פוליטית; הדמיון הפתוח נסגר לטובת ליטרליות המתורגמת לבעלות צרה ומיידית על "סלע קיומנו" הממשי ולא המטפורי. 

הצבת הדימוי במקום הדבר עצמו התרחשה כאשר ההרים והגבעות של העקדה ושל שיר השירים היו מקומות עמומים ומרוחקים שאי אפשר לנכס. המרחק מן המקום הקדוש נעשה בתרבות היהודית לדורותיה לא רק לכורח, אלא למה שדיקובן אזרחי מתארת כאסטרטגיה יצירתית לקיום המרוחק מן הקודש, ולמרכיב מובחן והכרחי של הדמיון היהודי. המתחים בין ההתמסרות לעבודת הקודש לבין האהבה האנושית, בין הציפייה להגעה אל המקום הקדוש לבין מימושה, ובין הממשות של ירושלים הקדושה לבין הדמיון, מתגלים במלוא עוצמתם הפואטית בימינו בסיפוריו של ש"י עגנון. דיקובן אזרחי מציעה מפתח לקריאה בשני סיפורים של עגנון, "אגדת הסופר" ו"עגונות" (אלו ואלו, ש"י עגנון, שוקן, תשל"ד), תוך התבוננות בתמה חוזרת: בשני הסיפורים הדבקות באובייקט הקדוש – ספר התורה וארון הקודש – באה על חשבון הדבקות הבראשיתית של איש באשתו או באהובתו. ב"אגדת הסופר" רפאל, הסופר הצדיק, מתבודד ומסתגף; מפנה את כל מעייניו אל ספרי התורה שהוא כותב לזכרן של נשים עקרות, ומסב את גבו אל אשתו העקרה. ב"עגונות" האמן בן אורי בונה ארון קודש ו"משנתעסק בן אורי במלאכתו יותר נתדבק במלאכתו, עד שהיו עיניו ולבו נתונים לארון הקודש, לית אתר פנוי מיניה. ולא זכר בן אורי את דינה [אהובתו] וישכחה" ("עגונות", עמ' ת"ז). 

לעומת דבקותם הטוטלית של גיבורי הסיפורים האלה באמונתם, גיבור תמול שלשום (ש"י עגנון, שוקן, תש"ך) יצחק קומר הוא אנטי־גיבור; יצחק, ש"לא היה ניכר רישומו על הבריות" (עמ' 223), אינו אמן גדול כמו האמן בלויקוף ידידו, או כמו בוריס שץ שדמותו מרחפת ברקע, אלא בעל מלאכה, ו"בעל חלומות". בהיותו כזה, יצחק של עגנון אינו מבקש להתקרב אל הממשות של הקדושה, אלא חי בתוך דמיונו: "מהרהר יצחק בלבו, אבי ואחי ואחיותי שרויים בגולה ואני דר בירושלים. מציץ יצחק ומביט, כלום באמת אני בירושלים אני? באים לפניו קהל חזיונות ראשונים שחזה בזמן שהיה בגולה. ושתי אהבות אהבת ירושלים שבחזון ואהבת ירושלים זו שבמציאות באות ומזדווגות ויולדות אהבה חדשה, שיש בה משל זו ומשל זו" (עמ' 527). הנוכחות במקום הנחלם, יעד הכמיהה, לא מחסלת את הדמיון; יצחק מצליח גם להיות נוכח בירושלים וגם לחלום. דווקא בעל החלומות ולא האמן הגדול, שאומנם מת בסוף הסיפור מוות אכזרי, יוצא מן המפגש עם הקודש – לאחר שצבע את פנים המסגד שבהר הבית – ללא פגע. הדמיון והאהבה בסיפוריו של עגנון, המהדהדים את שיר השירים, הם מה שמצוי ברווח שבין העצמי לבין הקודש. הדמיון המחזיק את האיזון בין הציפייה והתשוקה לבין המציאות בעולם, נעשה ל"סכר העוצר את מי הליטרליזם" (עמ' 159). 

ייתכן שההכרה בסכנות הטמונות בהצטלבות שבין קרבה ובעלות לבין דחפים משיחיים, והחיבור בין יראת קודש לבין אמביוולנטיות באשר לקרבה אל הקודש, הם שעמדו ברקע ההימנעות של עגנון, כפי שמתאר דן לאור, מלגשת אל אבני הכותל אחרי מלחמת ששת הימים (דן לאור, חיי עגנון: ביוגרפיה, שוקן, 1998, עמ' 611). לדברי הלל כהן (תרפ"ט: שנת האפס בסכסוך היהודי־ערבי, כתר, 2013), עגנון לא ראה באמונתו בדבר שייכותה של ארץ ישראל ליהודים צו פוליטי שימומש בכוח, אלא דבר הנתון בידי שמיים. לאחר מאורעות תרפ"ט העיד על עצמו עגנון שכאשר החלה המתיחות סביב הכותל "חפצתי לצעוק [לראשי המתלהמים] הניחו ידיכם מזה, אלא שמטבעי אני נחבא אל הכלים וכל הימים הייתי מצטער שלא עמדתי בפרץ" (ש"י עגנון, מעצמי אל עצמי, שוקן, תשל"ו, עמ' 414). לטענת הלל כהן, "התחושה שמא היה בידו לבלום את ההתלהמות ולמנוע את שפיכות הדמים לא משה ממנו" (עמ' 339-338).

העמידה הזו בפרץ ובתווך, היא המקום שבו מתקיימת שירתו של יהודה עמיחי: 

"אֲנִי מַחֲזִיק בַּמַּקָּף הַזֶּה בְּכָל מְאֹדִי, / כְּמוֹ בְּקֶרֶשׁ הַצָּלָה, אֲנִי חַי עָלָיו, / וְנֶדֶר לֹא לִהְיוֹת לְבַד עַל שְׂפָתַי, / קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה וְקוֹל / מִצְהֲלוֹת יְלָדִים בְּחוּצוֹת יְרוּשָׁלַיִם / וּבְעָרֵי יְהוּדָה."  ("חתונה מאוחרת", שירי יהודה עמיחי, כרך 4, שוקן, 2002, עמ' 202). בשונה ממשוררים ישראלים שהעדיפו את הכנרת, את הקיבוץ או המושב, את תל אביב או את הנגב על פני ירושלים, עמיחי "מביט הישר אל תוך הגרעין הרדיואקטיבי", וגם כשהוא, כקודמיו, חוזר אל העקדה ואל שיר השירים, הוא מכניס "משב רוח מרענן אל תוך המרכז הדחוס והמחניק של ירושלים" (עמ' 179). יהודה עמיחי, ש"חי על המקף" כדברי החוקרת חנה קרונפלד, אינו נכנע לפיתוי שבסגירת קצוות שנותרו פתוחים לדמיון ואינו נכנע ל"פואטיקה של השלם" (עמ' 191) שבבסיס החשיבה הפוליטית המשיחית והאפוקליפטית. שירתו לנוכח הגרעין הרדיואקטיבי ובקרבתו היא אנושית ודיאלוגית, מסרבת להילכד במעגל היסטורי סגור. בניגוד חריף לרטוריקת הניצחון שרווחה לאחר מלחמת ששת הימים, בירושלים של עמיחי מגובבים יחד האישי, הציבורי וההיסטוריה היהודית "בערימה בלתי מובחנת, לרוב, של שיירים ושל חורבן" (עמ' 191). תשומת הלב של המשורר לפרטים מאמנת את העין לראות את הכאן ועכשיו בתוך העיר הנצחית, להכניס את הקודש בחול ואת החול בקודש, ולשמר את הזיכרון "בְּתוֹךְ הַשִּׁכְחָה שֶׁאַף זְכִירָה אַחַת / לֹא תּוּכַל לְעוֹלָם לַחְדֹּר לְתוֹכָהּ וּלְהַפְרִיעַ אֶת מְנוּחַת הַנֶּצַח שֶׁל הַזִּכָּרוֹן" ("פתוח סגור פתוח", עמ' 177). וכך, דווקא בירושלים שאחרי 1967, כשעמיחי סמוך פיזית למרכז הקדוש ולמטעני הזיכרון הנלווים אליו, אותו שריר קומי שהתפתח בגלות ונקבר באקסטזת השיבה והבעלות על המקום, משתחרר. 

מנקודת מבט זו, עמיחי הוא לא משורר מרדן, אלא פייטן מסורתי. בספרה שלושה פייטנים: פאול צלאן, דן פגיס, יהודה עמיחי (מוסד ביאליק, 2020), כותבת דיקובן אזרחי: "המשוררים העברים שלמדו במשך אלפי שנות גלות ליצור, להמריא על כנפי דימויים חופשיים מכוח הגרביטציה, לצחוק ולשחק במקומות הזמניים, ה'לא חשובים' שהוקצו להם אל מול אופק הגאולה הרחוק, לימדו את יהודה עמיחי את הערך הפואטי והמוסרי של עמידה במרחק־מתווך מן הקודש" (עמ' 113). 

*

הגרעין הרדיואקטיבי של הארץ רוחש היום יותר מתמיד מתחת לירושלים, שהיא, אמנם, שקטה באופן יחסי, אך בשמה נמשכות ללא אופק המלחמה וההפקרה. אנשי הקנאות המשיחית, בתוכניותיהם ליישב את עזה ואת דרום לבנון ולבנות כאן ועכשיו את בית המקדש על הר הבית, מבקשים בעלות מלאה על המקום ועל הזמן. על פי ראייתם, הפלסטינים הם עמלק שיש למחות את זכרו; חללי המלחמה מקדשים את האדמה שעליה נלחמו ומתחתיה יוקרבו החטופים; גלי החורבן וההרס הם סימנים לנס במלחמת קודש של אל נקמות העומד על משמר הכבוד הלאומי עד ל"ניצחון המוחלט". אלא שמבט אל תוך נקיקי הזיכרון העברי מזכיר שהשאיפה אל המוחלט היא תמיד הפניית עורף לחיים וזרע פורענות שסופו אסון. 

בדיונה בקנאות דתית דיקובן אזרחי איננה מסתפקת בדקונסטרוקציה של מיתוסים. הפיתוי של טוטליות דתית אינו מוצג כשיגעון או כאיוולת, אלא נבחן מתוך הכרה עמוקה בכוח המשיכה שלו. דיקובן אזרחי משיבה לקנאות היהודית מתוך המקורות שהזינו אותה, ומצביעה הן על הכשל העמוק בהבנתם הן על האלטרנטיבה החיונית שטמונה בהם. 

בקריאה מתוך התהום מזכיר הספר את היתדות ששמרו על יהודים במשך הדורות לנוכח גלי משיחיות שקר קודמים. לפואטיקה היה תפקיד מרכזי בהגדרת תודעתו של מיעוט המרוחק ממרכז הקדושה וממוקדי הכוח, וביצירת מקורות חיים עבורו; דווקא המרחק הפואטי מן הממשות של המקום הקדוש הגדיר את האתיקה היהודית כאתיקה שמושתתת על חרדת קודש ולא על בעלות בלעדית. "משב רוח מרענן" זה נושב ביצירה העברית האנטי־קנאית ומצמיח מתוכו את כנפי הדמיון. 

הספר מאפשר לנו להרים, לרגע, את הראש אל אופק קולקטיבי אחר, לא רק עבור היהודים, אלא עבור בני הדתות המונותאיסטיות, שנעשו לבני ערובה של הזרמים הפונדמנטליסטיים המבקשים להטיל את כולנו אל תוך האש. במילותיה של דיקובן אזרחי, "אם היו אלה השירה והאימפולס המימטי שהצילו את העברים הקדמונים בירושלים ואת היהודים לאורך ההיסטוריה, אולי תהיה זו השירה שתציל את העברים המודרניים ואת שכניהם בעידן של שיבת ציון של ימינו" (עמ' 3).

.

*כל הציטוטים מהספר וכן שמו תורגמו לעברית בידי מחברת המאמר.

.

ד"ר חוה שורץ היא מורה וחוקרת תולדות האמנות ותרבות חזותית ומורת דרך. מחקריה עוסקים בדימויים חזותיים בסמוך למקומות קדושים בירושלים ובגליל. תלמידתה של פרופ' סדרה דיקובן אזרחי – להתבוננות, לכתיבה ולתקווה.

Sidra DeKoven Ezrahi, Figuring Jerusalem: Politics and Poetics in the Sacred Center, University of Chicago Press, 2022

מסה עטיפה (1)

.

>> במדור מסה בגיליון קודם של המוסך: מיכל בן נפתלי על "הכוח האחר" מאת יהודית הנדל

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

Basis Musah 832 629 Blog

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

ביקורת שירה | הווה והוויה

מאיה ויינברג מתחקה אחר התדר הדק בספרו של גיא סער רוסו "שהעולם פתאומי"

832 629 Blog

שרון פוליאקין, ללא כותרת, ברזל, פטישוני פסנתר ורצועות כותנה, 120X120X40 ס''מ, 2019

"שאתה תוף זעיר": קריאה בספר "שהעולם פתאומי" מאת גיא סער רוסו

מאיה ויינברג

.

שהעולם פתאומי (עם עובד, 2023) הוא ספר החף מכל הגדרה ברורה, שאינו דומה לשום סוגה פואטית או דגם טקסטואלי בשדה הספרותי העברי. בכל עמוד נתונות שורות ספורות, אחדות, ללא כותרת, ללא ציון כלשהו, ללא מִספור. במינימליזם הזה הן מובילות לעמוד הבא, שם תופיע שורה אחת בעמוד או כמה שורות נוספות וכך הלאה, מתחילתו ועד סופו של הספר. כל שורה או אמירה או אמיתה שכזו מתחילה בשֶׁ. וכך, באופן המעודן הזה, מתהווה והולך טקסט מתמשך, ספר הביכורים הבשל והצלול של גיא סער. כבר בכותרת עצמה, שהעולם פתאומי, נפתח הספר מתוך תנועה, תנופה, או רצף כאשר הוא נפתח בש' הזיקה, אוחז בידו עבר סמוי אל תוך העתיד לבוא. כותרת הספר היא משפט לא שלם, משפט שהגרעין שלו חסר, שנשארה ממנו רק הפסוקית. אבל גם בטקסט הפותח את הספר אין התחלה של ממש, אלא כניסה לתוך רצף שהתקיים טרם הקריאה, ובוודאי יתמשך גם אחריה. בתוך הרצף המתמשך, המתגלגל, קורה דבר מה המהלך לאט ועמוק, שנדמה כי אין לו ראשית או אחרית. כך, לאורך הספר מתרחשים דברים גדולים וקטנים, ובפתאומיות, שהרי העולם פתאומי. 

נראה שהנכון ביותר, המדויק ביותר, הנאמן ביותר לפואטי בספר הזה, יהיה לצטט מתוכו שורות שיריות בשלמותן. למרבה הצער, אי אפשר לבקר ספר שירה רק בציטוט השירה שבו, ולכן נכפה על הקוראים וגם על כותבי הביקורת להתרחק מעט מהטקסט ולבחון אותו מן הצד. בספר של סער רוסו כל שורה עומדת בפני עצמה כעולם במלואו. היא אמירה, אקסיומה, או טיעון שעל על הקורא להמשיך ולגלגל את המשפט בתוכו. מכיוון שכל משפט הוא קצר יחסית, בבחינת מעט המחזיק את המרובה, מוטל עליו להלך אצל הקורא כברת דרך, להיפתח לאורכה במלואו ולהתפענח. נדמה שכל משפט מתחיל בקריאה במוחו של הקורא, ממשיך משם אל ליבו, נמדד גם בגופו המגיב, עובר אל מרכז שיקול הדעת ובו גם המצפון או החלק המוסרי המודד את משקלה של האמרה. כעת ממשיך המשפט אל מרכזים העוסקים ביופי ובאסתטיקה, וכך ישלים את מסעו המדומיין, ועם זאת הממשי מאוד, אצל הקורא. התנועה עשויה להתממש בסדר שונה, במהירות ההולכה העצבית, אבל גם התודעתית־מנטלית, כל אמיתה נטעמת, חולפת בין התחנות השונות ופועלת על החושים. מטבע הדברים קריאה שכזו מצריכה שהות, וההדהוד המתואר כאן הוא לטעמי מרכז העשייה הפואטית של הספר. הוא המעשה שהטקסט עושה בקורא (ובמה שקורה), באופן טבעי וגם ערמומי. טבעי – כי יש להשתהות בשעת קריאה של טקסט עשיר ומזין; וערמומי – מכיוון שהשורות נוטות לתעתע, להתרחב, להתפרש ולהיפתח אל דבר אחר. בין השורות הספורות, המובאות בכל עמוד, קיים מכנה משותף דק, עדין ונרמז. השורות נוגעות זו בזו, משוחחות זו עם זו, אולם השיח מופשט, נמסר רק במשורה, נותר פתוח לפרשנות. עמום. 

שֶׁהַשַּׁלֶּכֶת מַפְשִׁיטָה וּמְגַלָּה

שֶׁהֶעָלִים מְכַסִּים אֶת הָאָרֶץ כִּשְׂמִיכַת צִפּוֹרִים

שֶׁהָעֵינַיִם מְקִיצוֹת שְׁתוּיוֹת מֵהַלַּיְלָה

שֶׁעָטִינוּ שִׁרְיוֹן מִלִּים

(עמ' 15)

.

אם אנסה לפרש או לפענח את האמיתות הללו בקול, או באופן מילולי, ודאי איכשל בלשוני. המשפט השירי מתמצת את עיקרו מתוך עצמו באופן מדויק, מושלם, מתוך הצמצום. אנסה בכל זאת לתאר את ההתפענחות ההדרגתית המתקיימת במוחי עם הקריאה.

השלכת מפשיטה עלים ומגלה ענפים תחתם, אולם השלכת מגלה גם את מבנה העץ ואת צורת היסוד שלו. שלכת רגשית או מילולית מגלה את נפש האדם, ללא שריון המילים שהוא עוטה על עצמו עם בוקר. ללא העלווה, הרעש הירוק, התנועה, הפרחים והפירות, הקישוטים והצבע, הסחות הדעת והחושים – מתגלה הדבר היציב ביותר, העמוק, הבסיסי. כך גם בנפש, בשלד הגוף, בעץ. העלים שהעץ עטה על עצמו ובנה מתוכם מקלט לציפורים עצמם, לקן, לגוזלים, היו לשמיכה של האדמה עם בוא השלכת, ובכל זאת נותרה בהם החיוּת הקודמת, האורגנית, מתוך שכנות הגוף והגורל לציפורים שידעו, והנה הם עצמם נעשו לשמיכת ציפורים. גם בנשירת העלים, במותם הגלוי, נותרת מהות, המשך הדרך לגוף אחר, לחומר אחר, צבעוני וחי לא פחות. מתוך שמיכת הציפורים מתעורר הגוף, בעיניים שתויות מהלילה. מִלַּחוּת הטל של הלילה על העלים, מתוך החלימה, מתוך הדמעות, ההפרשות, התנקות העין במחזור הערות והשינה המזכיר את מחזור הערות והשינה של העץ. 

הקריאה בספר נדמית במידה רבה כהזמנה לטיול במרחבי המזרח הרחוק: ראשית, מבחינה פילוסופית תפיסתית התכנים הקצרים, המתבוננים, ההווים, המדויקים מטבע היותם קצרים, הם בעלי מוטיבים מובהקים של שירת הייקו: כתיבה מדודה המשתמשת בארגז הכלים של הטבע או של האנושי, המביאה רגע יחיד בזמן, לרוב בציון מפורש של הרגע, המספרת על דבר רחב יותר מזה המובא בטקסט; שנית, התכנים מאזכרים היטב תפיסת עולם זן בודהיסטית. כזו המיטיבה להביט, ללא שיפוט, ומביאה את הדברים במלוא יופיים וכאבם. שני ההיבטים הללו בפואטיקה של הספר מתיישבים יפה עם טביעת האצבע של עורך הספר וסדרת השירה דרור בורשטיין, המזוהה, בין היתר, עם המחוזות הללו. נדמה שמצא, וטוב שמצא, זה את מינו של זה; שלישית, חוויית הקריאה בספר דומה לאכילת מזון חדש מהמזרח הרחוק. אינך יודעת מה את מכניסה לפיך. זה מתחיל מתוק ונעשה מלוח, או להפך, או חסר טעם ברור, ואולי טעם חדש ושמו אומאמי. באופן דומה מאוד השורה מתחילה כדבר אחד וממשיכה להתפתח ולהיעשות לדבר אחר. מהדהדת באופן נרחב ומתמשך, כמעין מעשה אדוות.

יש משפטים אחדים, העומדים בפני עצמם לבדם על עמוד שלם, שמצליחים על נקלה להחזיק רעיון שלם.

למשל המשפט: "שֶׁמִּתּוֹךְ הַקֶּרַע אָנוּ מַבִּיטִים" (עמ' 8)

בפשט אנחנו יכולים להביט רק מתוך מה שנגלה לנו, נקרע מעל עינינו, נחשף למול עינינו, המעט שהתרחש מולנו. בדרש אנחנו נוטים להביט בדברים מתוך הקרע שלנו, כלומר מתוך הפצע, מתוך המקום הקרוע, המסוכסך, שאינו שלם ואינו שלֵו. מהמקום הזה אנחנו פועלים, מחפשים מזור, דיאלוג, לשם דעתנו פונה. למשל המשפט "שֶׁאֶפְשָׁר לַעֲנוֹת בִּשְׁתִיקָה" (עמ' 16).

עצם הרעיון ששתיקה היא אפשרות בשיחה, דרך לענות, הוא חדש ומרגש מרגע שנותנים עליו את הדעת. למעשה זו אפשרות מצוינת; המקיימת הקשבה, הבנה, הזדהות ותמיכה; ולפעמים עולה בכוחה על מלל רב. בה במידה אפשר לענות בשתיקה כדי להעביר את ההפך הגמור: לא להסכים, לא לאשר, לא לתמוך. אבל גם אפשרות נוספת קיימת, והיא לשתוק כדי להבליג, לעקוף ויכוח או עלבון, להשאיר אפשרות להמשך הידברות בעתיד. זוהי תזכורת חשובה לקוראת.

למשל המשפט הסתום משהו "שֶׁיֵּשׁ לֶאֱהֹב אֶת הַדְּבוֹרָה" (עמ' 30).

האם יש לאהוב אותה מכיוון שהיא חרוצה, חברתית ויצרנית, ואלו תכונות שיש להוקיר? ואולי משום שהיא רחוקה מאיתנו מרחק ביולוגי וטקסונומי רב, ותיקה מאוד על פני כדור הארץ, ולכן יש לאהוב אותה מתוך רחשי כבוד? ואולי הדבורה קטנה ובת חלוף, וגורלה האקראי בשעת מפגש נתון לשרירות ליבנו – האם להמית או לחוס – ועלינו לאהוב את הדבורה מתוך חמלה? ואולי יש לאהוב את הדבורה כפי שאוהבים דבר טוב או מועיל שעלול גם להכאיב, ולקבל אותו פשוט כפי שהוא, סמל להפכפכות החיים עצמם? אולי אם נאהב דבר מורכב כדבורה נוכל לאהוב גם מורכבויות אחרות באחרים? בעצמנו?

הסיטואציות שהמשורר מעלה, במשפטים השונים, לקוחות מחד גיסא מתוך חוויה אישית מאוד, הניכרת בדייקנות או בקירוב של נקודת המבט. מאידך גיסא כל סיטואציה נושאת אמת כללית, אפילו מופשטת, אמת אוורירית, פילוסופית, נקייה במובן של התעלות נקודת מבט מגובה רב. למרבה הפלא לפעמים שני הדברים מתקיימים במידה דומה באותו המשפט עצמו.

שֶׁיֵּשׁ חִפּוּשׂ תְּמִידִי אַחַר הָעֵינַיִם

שֶׁלִּרְקֹד נִתָּן גַּם כְּשֶׁלֹּא זָזִים

שֶׁאָנוּ מְקֻשָּׁטִים בְּעוֹר

שֶׁאֶפְשָׁר לָחוּשׁ אֶת שֶׁלֹּא נִתָּן אַף לְדַמְיֵן (עמ' 69)

סער רוסו מקיף בשירתו את סביבתו; את איברי הגוף, מאצבעות הרגליים ועד קמטי זוויות העיניים; את תמונת הנוף סביבו, מעץ האורן ועד האוקיינוס; את גרמי השמיים ואת תנועתם. הוא נוגע ברחוק ושב אל הקרוב ולהפך. להבנתו הדברים חד הם, משתקפים זה בזה ללא הפרדה.

מעניינת תנועתו האמיצה פנימה, אל נבכי הנפש באשר היא מסתתרת, ובמגוון האופנים הרחב, האינסופי אולי, המקובל והמקובל פחות, שבהם היא מוצאת ביטוי. נקודות השקה חשובות ומסקרנות חוזרות ומוזכרות לאורכו של הספר, והן דורשות מפגש בין הגוף לנפש, בין הגוף לגופים אחרים, בין הנפשות השונות, אבל גם בין הנפש לעצמה ולצורך שלה בַּשקט ובחֵירות לחפש ולהגדיר את עצמה. 

שֶׁגּוּף הָאָדָם נִרְאֶה כְּבֶן אַרְבָּעָה עָשָׂר מִילְיַארְד שָׁנָה

שֶׁהַגּוּף מַחֲזִיק דְּבַר מָה נוֹסָף מִלְּבַד עַצְמוֹ  

שֶׁבְּבִטְנֵנוּ מִבְצָר

שֶׁהַדַּעַת מְנַסָּה לְהִסְתַּדֵּר בְּתוֹךְ הַגּוּף

.

שֶׁהַמּוֹחַ הוּא הַמָּקוֹם הַגָּבוֹהַּ בְּיוֹתֵר בָּעוֹלָם

שֶׁמִּתְעַיְּפִים בַּלַּיְלָה לִהְיוֹת בְּנֵי אָדָם

שֶׁמִּתְקַיֶּמֶת בְּתוֹכְךָ שִׂיחָה גּוֹרָלִית 

(עמ' 27)

פעמים רבות ניכרת התבוננות פלסטית, ויזואלית, אימאג'ית הטמונה בבסיסם של המשפטים, תפיסה מובנית של האסתטיקה של החומר, הטבועה במשורר אולי בהשפעת היותו פסל העוסק בחומר במובן הפיזי, המרחבי, בחדר הגשמי.

.

שֶׁהָעוֹלָם כֻּלּוֹ נוֹטֶה כְּלַפֶּיךָ כְּשֶׁאַתָּה מִתְכּוֹפֵף

.

שֶׁלֹּא נִתָּן לִרְאוֹת אֶת הַדָּבָר עַצְמוֹ 

שֶׁהַצּוּרָה בְּנוּיָה מִלִּבְנֵי צוּרוֹת   

שֶׁיֵּשׁ אֵיבָרִים נַפְשִׁיִּים

שֶׁאֶפְשָׁר לִשְׁקֹל פִּי שְׁנַיִם

(עמ' 32)

נדמה שלאסופת המשפטים המובאת בספר אין ראשית ואין אחרית. הן נקודות התבוננות שונות, אמיתות או תובנות, הנובעות כל אחת בזמנה. כל משפט עומד בפני עצמו, מזמין לשהות, על אף שכנותו הפיזית למשפטים סמוכים. לעיתים משפטים סמוכים מצטברים תודעתית ליצירת היגד משותף, לעיתים להבעת ניגוד דווקא. כך או כך הזמן אינו עוצר. שום נקודה אינה חותמת משפט, וכך המשפט הבא נפתח מתוך המשך ברור, טבעי. עם זאת אין תחושה של הכבדה או הצפה בשעת הקריאה, להפך. יציאה למסע, להרהור, להתבוננות ראשונית, תמימה, קשובה. נדמה שכל שעה יפה לפתוח ולקרוא בספר המיוחד הזה, בסוגה שהוא מעמיד. גם אם רק משפט אחד בלבד נקרא, גם הוא מיטיב ומספיק. אין קו עלילה תמטי להיצמד אליו, אין גיבור וגיבורי משנה, אין אפילו דובר לשיר. יש אולי מעין מורה דרך שבעצמו שרוי בתהייה מתמדת, המצביע במילותיו ואומר ראו. ציר הזמן הוא ציר ימי חיינו. הדובר בשיר הוא הקורא. 

.

אני נאחזת בגדות הספר, כפויה מטעם עצמי לחלץ את גבולות הגזרה של הטקסט. 

הספר נפתח במשפט "שֶׁכִּמְעַט הַכֹּל מַזְמִין לָגַעַת", שולח יד ומזמין לצאת לחוויית קריאה שאין שנייה לה בעולם השירה העכשווי, וסוגר במשפט "שֶׁאַתָּה תֹּף זָעִיר".

אותו תוף זעיר המרצד על מסך המוניטור בבדיקת ההדמיה הראשונה בהיריון, שבה מחפשים דופק, אות חיים. אותו תוף ההולם מאז באוזנינו, הוא קולנו שלנו, המחריש אותנו להאזין, לצעוד, לפעול, על פי רוב לקול מקצבו. אותה ההכרה רחבת המבט, העמוקה, המתמדת. אכן תוף, אבל זעיר.

.

מאיה ויינברג היא משוררת, רופאה וטרינרית וחוקרת עטלפים. רשימותיה ראו אור במוסך בגיליונות אוגוסט 2022 ואוגוסט 2023. ספר שיריה הרביעי, "אבן על אבן", רואה אור בימים אלה בהוצאת פרדס. 

.

גיא סער רוסו, שהעולם פתאומי, עם עובד, 2024

ביקורת שירה מאיה ויינברג עטיפה

.

>> במדור ביקורת שירה בגיליון הקודם של המוסך: עשהאל פלד על "התמנון השבע" מאת שני פוקר וטליה סיידל כהן על ספר השירה של נעמי חשמונאי "בסוד חשמל"

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

Basis Musah 832 629 Blog

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

מודל 2025 | תורת ארץ ישראל

"כל מה שאתה צריך זה רק לקחת את אותה מוטיבציה ואת אותה רוח לחימה שאיתה הסתערת לפני שנה על הג'בלאות, ולהשתמש בזה בשביל להסתער על הגמרא." קטע מהרומן "כחיות הנוהמות ביער" מאת אהוד פירר

832 629 Blog

טלי נבון, ארכיב של זמאן – הזה שהולך, פרט מתוך העבודה Tholos tomb, שמן וגרפיט על לוח אלומיניום, 110X90 ס"מ, 2022

קטע מהרומן כחיות הנוהמות ביער מאת אהוד פירר, מתוך הפרק "תורת ארץ ישראל"

.

נו, איך היה?

גידי, הבחור החדש, ישב לבדו בבית המדרש, הגמרא פתוחה לפניו וסביבו ערֵמה של ספרים. כשחלפתי לידו הוא הרים את ראשו מהספרים והסתכל אליי. נדמה לי שהיה שמץ של לגלוג במבטו. 

סליחה? 

שאלתי איך היה. חזרת עכשיו מהשיחה של התת־אלוף הזה, לא? נו, היה מעניין?

הסתכלתי בו בפנים חתומות. היה מרתק, אמרתי והבטתי היישר בעיניו. מדהים, דברים שלא שמעתָם אוזן. אני בטוח שהדברים ששמעתי הערב מתת־אלוף ארז ברגמן ישנו את חיי, בדיוק כמו שהם שינו את חייהם של כל שאר האנשים שהיו שם.

חיוך הסתמן בזוויות פיו. טוב, הוא אמר. זה רק מתבקש שיהיה לו משהו מעניין להגיד. הוא הרי הרג המון אנשים, לא?

גם אני חייכתי. ככה לפחות היה כתוב בטיימס. 

אחר כך התפתחה בינינו שיחה. דיברנו קצת על הגיוס המתקרב, על הישיבה, על הדרך הנכונה ללמוד. גידי אמר לי שהוא לומד כרגע את מסכת יבמות, בעיון. כבר מזמן הגיע למסקנה שיוכל באמת להתפתח בלימוד רק אם ילמד בכוחות עצמו. בלי שיעורים, בלי רבנים ובלי חברותות. הרבנים בישיבות, כך אמר, הם בעיקר אנשי חינוך. למדנות היא פחות העניין שלהם. קשה היה להחמיץ את הבוז בקולו. הוא לא האמין שיש לכל הרבנים הללו באמת מה ללמד אותו. ואת התלמידים העריך אפילו פחות. משום כך בשנים האחרונות הוא נודד בין ישיבות. מפלס את דרכו בים התלמוד לגמרי לבדו. מנסה למצוא לעצמו דרך חדשה בעולם התורה. דרך שלא הלך בה עוד איש מעולם. 

אבל זה לא קשה ללמוד ככה, לגמרי לבד, בלי אף אחד לדבר איתו?

זה חלק מהעניין, הוא אמר בקול נמוך, מדגיש את המילים. זה קשה, זה צריך להיות קשה. ככל שמשהו הוא יותר קשה ככה אתה יודע שהוא יותר אמיתי.

מבחוץ נשמעו קולות שירה. יחד, יחד, כולם קדושה, לך ישלשו! ארבע מאות בחורים צעירים ונלהבים רקדו שם. אוחזים זה בכתפו של זה, נעים בצפיפות, צועקים בגרון ניחר. בפנים הקשבתי לבחור רזה וקודר שדיבר על מסע, על חיפוש דרך, על הצורך למצוא משהו שהוא מעבר לכל זה. מאז שהיה נער, כך סיפר, הוא עוסק בחיפוש. בערך בגיל שש־עשרה כבר הבין שכל הרבנים וכל המחנכים לא יוכלו ללמד אותו שום דבר חדש. בערך בגיל שבע־עשרה הפסיק לשמור מצוות. בין לבין הוא קרא כל מה שהצליח לשים עליו את ידו — ספרי פילוסופיה, מדע, הגות יהודית. אבל אז, כך אמר, אז הוא הבין שדווקא יש דרך לחיות חיים בעלי משמעות בתוך העולם הזה, והדרך הזו היא להקדיש את חייך לתורה. לא תורה ועבודה, לא תורה עם דרך ארץ. רק תורה. מסירות מוחלטת, חסרת פשרות. לתת הכול כדי לקבל הכול. מאז הוא מקדיש כל רגע ורגע כדי להפוך את עצמו לגדול בתורה. חי בבדידות מוחלטת, עמל ביום ובלילה, במטרה להיעשות למשהו שהוא קצת יותר מאדם.

בזמן שדיבר התבוננתי בעיניו האפורות, בתווי פניו החדים, בתנועה העצבנית של כפות ידיו. מעולם לפני כן לא פגשתי מישהו שמדבר כך. ברצינות שכזאת, בלהט שכזה, בבוז עמוק כל כך כלפי העולם וכלפי כל מי שמאכלס אותו. בוז שמלוּוה גם באמונה בלתי מעורערת בעצמו ובייעודו. לרגע אחד תהיתי אם מאחורי כל המשפטים המנוסחים בקפידה שלו לא מסתתר סתם בחור מוזר שקצת איבד קשר עם המציאות. לחלופין, תהיתי שמא זכיתי באותו ליל שבת לפגוש צדיק בהתהוות, גדול הדור הבא. ואולי ההבדל בין השניים איננו גדול כל כך. 

היי, יואש! מישהו קרא לעברי. מה ברחת באמצע? קצת קשה אז נשברים?

חבורה של בחורים פרצה אל תוך בית המדרש. כולם סמוקי פנים, ספוגים זיעה, מדברים בקולי קולות בעת ובעונה אחת. גידי חזר אל הגמרא שלו, מסמן לי בכך שהשיחה שלנו הסתיימה. התיישבתי ליד השולחן שלי, מנסה גם אני לשקוע בגמרא. רק מדי פעם הייתי מגניב מבט אחורה, לעבר המקום שבו הוא ישב, שקוע לחלוטין בלימוד. היה באדם הזה משהו שתפס אותי, בכך אין ספק. אבל עם זאת היה גם קול בתוכי שיעץ לי לשמור מרחק. אחרי הכול, לא סביר שכל הרבנים, כל המחנכים, כל האלופים במיל, שכולם טועים, ורק האיש הצעיר והמוזר הזה הוא היחיד שבידו התשובה.

.

3.

באביב, כאשר רוחות של שלום נשבו במזרח התיכון וכוחות צה"ל החלו להיערך ליציאה מן העיר עזה, הגענו בועז ועמיחי ואני, עם עוד קרוב לעשרים חבר'ה מן הישיבה, אל בסיס הטירונים של גולני בבזק. למחלקה שתיים בפלוגה גימ"ל, מחלקת הביני"שים. כל התקופה ההיא זכורה לי במעורפל, כמין חלום. אני זוכר בעיקר את החום, האבק, הצעקות. הריצה המייגעת על כביש האספלט שהקיף את הבסיס. הכובד המעיק של רצועות האפוד. הגוונים האחידים של חום וצהוב וירוק דהוי ששלטו בכל מקום. העייפות, הבהילות, הייאוש. הימים הוקדשו בעיקר למטווחים. קולות הירי, הצעקות של דדי המ"מ, חיילי האויב העשויים קרטון ירוק, שאותם כמעט תמיד החטאתי. מצב שכיבה ומצב כריעה וירי לאחר מאמץ ונשק בשישים מעלות. הלילות הוקדשו לטרטורים. דקות ארוכות של עמידה על האגרופים, כשהגוף רועד כולו מחמת המאמץ. זחילה עצבנית במעלה הגבעה, בתוך סבך של קוצים, בניסיון חסר סיכוי להגיע אל נקודת האור ההולכת ומתרחקת. ריצה מבוהלת, היסטרית, בתוך החושך, כשהנשק חובט בברכיים, הזיעה ניגרת במפלים ומכל עבר נשמעים קולות התנשפות ואנקות. מחלקה שתיים, אתם נראים כמו חבורה של כוּסיות! הסמל היה צורח אלינו מתוך החושך במין עליצות משונה. ואז הכול היה מתחיל מהתחלה, שוב ושוב. 

שנים אחר כך, כשאספר למישהי על הטירונות, היא תשאל אם חלפה במוחי אי־פעם מחשבה על התאבדות. אז התשובה היא שלא, בכל הטירונות מעולם לא חשבתי על התאבדות. למעשה, בתקופת הטירונות כמעט לא חשבתי על שום דבר. הייתי עסוק מדי. עסוק בלהגיע בזמן למסדר בוקר, לשמור על העיניים פקוחות, לשמור על הנשק נקי. לשמור על שמץ של שפיות. מאותן סיבות גם לא קראתי כלום בטירונות. לא את הלכות צבא וגם לא את מלכוד 22. עד כמה שזכור לי, אף אחד אצלנו לא קרא (בועז הביא בשבוע הראשון את הקרב האחרון של יוני, אך מעולם לא פתח אותו. עמיחי ניסה לפעמים בערב ללמוד משניות, אבל בדרך כלל נרדם באמצע). הקיום שלנו בחודשים ההם היה קיום ללא דיבורים, ללא מחשבות, ללא חלומות. קיום שיש בו רק זיעה ואבק ופקודות שנצעקות לאוויר וקולות ירי וייאוש. 

אם היה בכל זאת נושא שכולם אצלנו אהבו לדבר עליו, זה לבנון. לבנון היתה הדבר האמיתי, מחוז החפץ, המקום שאליו הובילו כל הדרכים שבהן צעדנו. אם עזה היתה המלחמה הרעה וחסרת הפשר, אז לבנון היתה המלחמה הטובה, המלחמה הנכונה, המלחמה הצודקת. בלבנון — כך לפחות הבטיחו לנו המפקדים — אין שום מתנחלים, שום פעילי שמאל, שום ילדים רזים עם עיניים גדולות ועצובות שיכולים להיהרג מכדורי פלסטיק. לא, בלבנון יש רק לחימה. שם יש מארבים, ומבצעים חוצי קו אדום, והיתקלויות מטווח קצר עם לוחמי החיזבאללה האכזריים והמיומנים. ומעשי גבורה שבעקבותיהם אתה עשוי להגיע לעמוד הראשון בעיתון ולעלות לדרגת סמ"ר. משום כך איש לא רצה להגיע לעזה. כולם רצו להגיע ללבנון. 

מורגנשטרן, קום, ספר למחלקה מה עשית.

קמתי על רגליי, אצבעותיי המיוזעות מתהדקות על קנה ה־M16. התקשיתי להיזכר מה עשיתי. אבל זה כנראה היה משהו רע. העברתי מבט על שורת הפרצופים אדומי העיניים, החרוכים מן השמש, של חבריי למחלקה. הם ישבו לבושים במדי אל"ף, אוחזים את הנשק בין ברכיהם, מסודרים בחי"ת לאורך קירות צריף האזבסט. האוויר היה רווי בגרגירי חול ועמד בו ריח חזק של סולר מהנשקים המשומנים. השפלתי את עיניי לעבר נעליי הלא מצוחצחות בעליל. דדי המ"מ נעשה חסר סבלנות.

מורגנשטרן, אנחנו מחכים.

אֶה, אני לא עמדתי בזמנים, המ"מ?

מורגנשטרן, אתה מנחש לי? קולו התרומם בצעקה. לאחר מכן פנה לכל המחלקה. יואש מורגנשטרן חושב, שהוא יכול להמשיך לזרוק זין…

המ"מ, התערב עמיחי. אם אפשר לא להשתמש במילים כאלו…

עמיחי, תסתום את הפה! יש לך שעתיים ביציאה! עכשיו, דדי המ"מ יישר את הכיפה הקטנה על ראשו המכוסה זיפים וניסה להחזיר לקולו את הנימה הסמכותית־משועממת של מפקד מנוסה. יואש מורגנשטרן שלנו חושב שהוא יכול להמשיך לזרוק, הוא חושב שאם הוא יֵשב בשקט ולא ידבר, המפקדים שלו לא ישימו לב אליו ולכל הפאקים שהוא עושה. מורגנשטרן, אתה חושב שאתה יכול לעבוד עלינו? אתה חושב שאנחנו לא רואים אותך?

לא עניתי. הזיעה נטפה על פניי. מבעד לנעליים הכבדות יכולתי להרגיש את אצבעות רגליי מזיעות בתוך גרבי הצמר הצבאיות. יכולתי להרגיש את השלפוחיות שעל כפות הרגליים. כל כך השתוקקתי להסתלק מן המקום הזה.

מורגנשטרן! קולו של דדי המ"מ שוב התרומם. אתה חולם לי?!

לא, המ"מ.

מורגנשטרן, הוא נאנח בתיאטרליות. תסתכל על עצמך. אתה לא חייל, אתה צ'יקמוק. אתה ביזיון למחלקה. אתה חושב שאני יכול לצרף אותך ככה למשפחת גולני המפוארת? אתה חושב שאני יכול לקחת אותך ככה איתנו ללבנון? מורגנשטרן, אתה רוצה בכלל לעלות איתנו ללבנון?

כן, המ"מ.

לא שמעתי אותך.

כן, המ"מ! צרחתי בשארית כוחותיי אל חלל הצריף המאובק.

טוב מאוד. אז בגלל שסגרת כאן כבר עשרים ושמונה יום, השבת אתה יוצא הביתה, אפילו שלא מגיע לך לצאת. אבל בעוד שבועיים, אם אני לא רואה שאתה החייל הכי מצטיין במחלקה, אתה אוטומטית מקבל שבת, ברור? אז, מורגנשטרן, נכון לעכשיו יש לך שבת על תנאי, שב. בועז, הוא התבונן בדף המקופל שבידו וחיוך אכזרי הסתמן על פניו. סוף־סוף הגענו אליך. קום וספר למחלקה מה עשית.

.

4.

האוטובוס נעצר בחריקת בלמים עייפה וכולנו נשפכנו אל החוץ התל־אביבי המהביל. תערובת של אוויר לוהט ומעופש, ספוג ריחות של אספלט ושל דלק, הכתה בפניי. מסביבי נדחקו עשרות חיילים, מנסים לפלס לעצמם דרך אל תוך בניין התחנה המרכזית החדשה, מפלצת ענקית של פלדה ובטון ופלסטיק צבוע בצבעים עליזים, שנפתחה לא מזמן ואשר על פי הפרסומים אמורה לשקף את העתיד הטכנולוגי והתוסס של מדינת ישראל. אחזתי בידי את ה־M16 הארוך בעודי נאבק בצ'ימידן הענקי, שמשך אותי בכוח לעבר הרצפה. שנאתי את התיק הארור הזה כמעט כמו ששנאתי את הנשק. כמעט כמו ששנאתי את הנעליים. סליחה, התנצלתי בפני מישהו שקְנה הנשק שלי נתפס ברצועת התיק שלו. נעתי בתוך הגוש הירקרק והעייף, מתקדם במשהו שהיה בין הידוס לצליעה. השלפוחיות בכפות רגליי שילחו בי דקירות של כאב עם כל צעד. הייתי חייל קרבי, לוחם בגולני. אחד מבניה הנבחרים של האומה הישראלית. בו בזמן הייתי גם בחור ישיבה המגשים בגופו את תורת ארץ ישראל ומחבר את השמיים והארץ ואת יוני נתניהו עם הגאון מווילנה. המשכתי לצלוע בינות להמוני החיילים המותשים שרבצו על רצפת התחנה. יותר מכל דבר אחר רציתי לישון. 

בתחתית המדרגות הנעות זיהיתי פרצוף מוכר. אהלן, מה קורה? לגידי היה רובה גליל ארוך עם קת מקופלת, ועל כתפו התנוססה הכומתה הירוקה כהה של חיל המודיעין. בירכנו זה את זה לשלום ולחצתי ברפיון את ידו. הבחנתי שהבלורית שלו קוצצה ושפניו היו שזופות יותר, אבל מעבר לכך הוא לא השתנה מאוד. החלפנו כמה מילים, והוא אמר שיש לו עוד חצי שעה בערך עד שהאוטובוס שלו יוצא. בינתיים הזמין אותי להצטרף אליו לקפה ובורקס בקומה ארבע.

ומה נשמע אצלך?

אתה יודע, משכתי בכתפיי. טירונות וזה.

ברקע התנגן להיט טורקי כלשהו שזכה לא מזמן לגרסה עברית. כל מה שקדם, שקדם. כל מה שקדם בן אדם. הייתי עייף עד מוות. בקושי הצלחתי להחזיק את הכוס ביציבות. לעומת זאת נראה שגידי, אולי באופן קצת מפתיע, דווקא השתוקק לדבר. הוא סיפר לי שהוא משרת כתצפיתן באיזה בסיס בצפון, אבל חוץ משמירות הוא לא עושה שם הרבה. יש איזה בית כנסת קטן בבסיס, אמר. בדרך כלל הוא עומד ריק. ככה שרוב הזמן הוא שם. משתדל ללמוד מתי שרק אפשר. לפני שבוע התחיל את בבא בתרא, בעיון. השאיפה שלו היתה לסיים את המסכת עד סוף השירות. איחלתי לו בהצלחה.

שתי בחורות בחולצות בטן חלפו על פנינו, מדברות זו אל זו בקולות רמים. משהו שקשור למכנסיים בגזרה נמוכה. צעיר גברתן בגופייה צעק דבר מה ברוסית ומיד פרץ בצחוק מתגלגל. מעבר לשולחן גידי המשיך לדבר. עוד ועוד, ללא הפסקה. רק אתמול הבנתי משהו לגבי סוגיית היזק ראייה, אמר. יש לך סבלנות לשמוע? יאללה, נעסוק קצת בדברי תורה. אז ככה, יש שלוש דרכים עקרוניות להבין את שורש החיוב בנזק. לאחר מכן דיבר על השותפים שרצו לעשות מחיצה. על כתלים עשויים גוויל, גזית, לבנים. חומות שהלכו וגבהו. אני מקווה שברור לך שהמשנה לא באה ללמד אותנו הנדסת בניין, כן? אנחנו מדברים פה על מושגים מופשטים. התאמצתי להקשיב, אבל הרגשתי כיצד המילים שלו מתפזרות סביבי. קשות, יבשות, חסרות מובן. מילים שהתגבשו לרגע למשפטים, אך מיד אחר כך שבו והתפרקו. אז מה בעצם ההגדרה של היזק ראייה? הוא המשיך. איך מתרחש הנזק? על הקיר מאחורי גבו של גידי נערה כמעט עירומה בגובה שלושה מטרים חייכה אליי, מושיטה בקבוק של משקה זרחני. לידה ניצב צעיר בחליפה ושיער משוח בג'ל. אני רוצה להצליח, איזה בנק יוכל לעזור לי? גידי נותר אדיש לשניהם. אדיש לכל אותו עולם רועש ומהביל שהקיף אותנו מכל עבר. עולם מלא מודעות פרסומת ענקיות, אנשים נחפזים, צעקות, קולות צחוק. עולם של חיילים עייפים ולהיטים שמנוניים בטורקית ובורקסים יבשים, מחוממים למחצה. עסוק באופן מוחלט בבניית היקום החלופי שלו. יקום שמורכב אך ורק מקושיות חדות ומתירוצים מבריקים. שקוע בבניית מערך עצום, אין־סופי, של מושגים מופשטים, נטולי פגם. חומות כבירות של שיש מבהיק. מתנשאות אל על, מעל העננים, הרחק מעבר לקצה גבול הראייה…

יואש?

שפשפתי את עיניי. אה, סליחה. נראה לי שניקרתי לרגע…

אם גידי נעלב מהעובדה שנרדמתי באמצע ההרצאה שלו, הוא לא הראה את זה. החלפנו עוד כמה מילים ולאחר מכן כל אחד פנה לדרכו.

.

במאמץ רב העליתי את הצ'ימידן העצום על כתפי. שנאתי את הדבר הזה בכל הלהט שיכולתי להפיק מגופי העייף. בידי השנייה אחזתי את הנשק שנחבט ברגליי. מקהלת גברים בעלי קול עמוק פקדו עליי ללכת מערבה. בסדר, בהזדמנות. חלפתי על פני חנות דיסקים ענקית שנשאה את שמו של אבי האלים. קדימה, עודדתי את עצמי בלי קול. עוד מעט נגיע. אז הרב עמוס רוצה לחבר את הקודש והחול ואת תלמידי הישיבה עם הקיבוצניקים. שיהיה לו בהצלחה. בינתיים יש לנו מכנסיים בגזרה נמוכה, ובחורות עירומות שרוצות למכור לי משקאות מגעילים, ובחורים משוחים בג'ל שרק רוצים להצליח. שיהיה גם להם בהצלחה. היתה גם איזו נקודה שהסתתרה מאחורי כל זה, אבל בשלב זה הייתי עייף מכדי לנסח אותה. וכמובן, היה גם את גידי. הוא בכלל היה שקוע בסיפור משלו. עסוק בבניית ארמון של קרח. חי בעולם של מושגים טהורים, של מבנים מחשבתיים יפהפיים ומושלמים. יכול להיות שהוא עלה פה על משהו. כך או כך, מבחינתי זה לא היה באמת משנה. עשיתי את דרכי במורד המדרגות הנעות, שבשעה זו כבר פסקו מלנוע. מסביב בעלי החנויות החלו להוריד את התריסים. 

.

5.

הקפה היה פושר, לגמרי פושר. יכולתי אפילו להבחין בגושים של מלבין שלא נמס צפים בתוכו. ניסיתי לטעום ממנו בכל זאת, אבל זה היה פשוט מגעיל. איך הם מצפים שאלמד אם אין לי אפילו קפה נורמלי. מסביב, המולת בית המדרש היתה חזקה מאי־פעם. עשרות זוגות של תלמידים התנדנדו אל מול הגמרות הפתוחות. קוראים שוב ושוב את השורות הקצרות בניגון למדני. מתעמקים במהדורות מדעיות של ספרי ראשונים. מתאמצים לפענח את דפי המקורות. מאות בחורים מילאו את אולם בית המדרש באותו הבוקר. מתווכחים בלהט, קוטעים זה את זה בצעקות רמות, שקועים בדיון שנמשך כבר מאות שנים. על שור ועל בור, על שיטת רש"י אל מול שיטת התוספות. איזה קשקוש! קולו של נחמיה נשמע גבוה מעל כל יתר הקולות. הרמב"ם בחיים לא היה אומר דבר כזה! רגע, רגע, התערב קולו הדק של עמיחי. בוא ננסה לקרוא את הקטע מהתחלה. אוי אומרת הברייתא, נשמעה מאי־שם נעימה מתרפקת. הקדרים והזגגים שהיו מהלכים בזה אחר זה… אבל שנייה, קולו של עמיחי שוב נשמע בתוך בליל הקולות. לפני שאנחנו נכנסים לעומק הסוגיה, אנחנו צריכים להבין: מה זה בעצם נזק? מהי מהות החיוב בנזק? ואגב, הכנתם את כל המקורות לשיעור? כי אנחנו מה זה נתקענו עם רֶבּ חיים הזה. 

ניסיתי להתעלם מהרעש ולהתרכז בגמרא שהיתה פתוחה לפניי. בבא קמא דף למ"ד אל"ף, עמוד אל"ף. שלושה קדרים שהיו מהלכים בזה אחר זה. הראשון נתקל ונפל, השני נתקל בראשון והשלישי בשני. עצמתי את עיניי ודמיינתי את הקדרים המסכנים מהלכים להם ברחובות פומבדיתא ונופלים בזה אחר זה כמו קוביות דומינו. היה בזה משהו קומי. קצת כמו הסרטים של לורל והרדי שהיו מקרינים פעם בטלוויזיה. השמן והרזה. לא משנה, צריך לחזור אל הגמרא. פקחתי את עיניי. חבורה של תלמידים הצטופפה ליד לוח המודעות שניצב בכניסה לבית המדרש. כרזה גדולה בגווני כחול ולבן, מזכרת מן ההפגנה שהתקיימה בשבוע שעבר, עדיין נותרה תלויה שם. כולנו כולנו נצא לכיכר לזעוק כנגד מסירת חבלי ארץ ישראל לידי כנופיות המרצחים. חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי אלוקינו. די, אמרתי לעצמי. אתה חייב לחזור אל הגמרא. זה מה שחשוב.

אולי הבעיה היתה בכך שניסיתי ללמוד לבד. בועז, שהיה החברותא שלי, גם הבוקר לא הגיע. משהו שקשור לאיזה סמינריון הדרכה שהוא היה צריך להעביר. תאמין לי, אחי, הוא תפס אותי ביציאה מארוחת הבוקר. הייתי מת ללמוד איתך. אפילו אמרתי לבנדה שאנחנו מתחילים היום סוגיה חדשה והחברותא שלי בונה עליי, אבל הוא אמר לי, שום דבר, אתה מגיע לכאן במיָדי, אחרת כל העסק הולך פארש. אמרתי לו שאני מבין. ממילא כשהיה מגיע היינו בעיקר מעלים זיכרונות מהצבא ובקושי לומדים. העפתי מבט מעבר לכתפי. גידי ישב שם במקומו הקבוע, בלא כל תנועה. מבטו אינו מתרומם לשנייה מעל הגמרא ושפתיו אינן פוסקות מלרחוש. כמו יוגי השקוע במדיטציה, בריכוז מוחלט, באמצע רחוב סואן בבומביי. אי של דממה בתוך כל הרעש והגעש שמסביב. באותו רגע הייתי מוכן לתת הרבה כדי להיות מסוגל ללמוד ככה. שנינו חזרנו מהצבא רק שלושה חודשים קודם לכן, אבל הוא, כך זה נראה, צלל היישר לתוך הלימוד. בלי שום קשיים, בלי שום תקופת הסתגלות. כאילו זה היה מקומו הטבעי. לאחרונה גם החל מתעורר סביבו רחש מסוים. תלמידים החלו לגשת אליו, להתייעץ איתו בלימוד, לשאול על תוספות לא מובן. אפילו כמה מהרבנים התעניינו במה שיש לו להגיד. אז אולי צדקתי בהערכה הראשונית שלי ואכן מדובר בתלמיד חכם בהתהוות. גדול הדור הבא. 

מה העניינים, יואש? הרגשתי את היד הכבדה על כתפי עוד לפני שהבחנתי בדמות המחייכת שצצה פתאום סמוך אליי. הרב עמוס משך לעצמו כיסא והניח עליו את גופו הגדול. אפשר להפריע לך רגע, או שאתה באמצע משהו?

אמרתי שאפשר. דיברנו קצת. הוא אמר שהוא רק רצה לשאול מה שלומי. לדעת שהכול בסדר. כבר כמה זמן שאני מתצפת עליך, אמר. ואתה נראה לי קצת שפוף. קצת לא בפוקוס בכל מה שקשור ללימוד. יכול להיות שאני צודק?

משכתי בכתפיי. לאחר מכן הרב עמוס דיבר על זה שצריך להמשיך קדימה, גם כשיש קשיים. גם כשלא רואים את היעד. צריך פשוט הרבה סבלנות. הרבה אמונה. והכי חשוב, הרבה דבקות במטרה. אני צריך להסביר את זה לך? הוא צחק. אתה הרי גולנצ'יק, אתה יודע מה זו דבקות במטרה. כל מה שאתה צריך זה רק לקחת את אותה מוטיבציה ואת אותה רוח לחימה שאיתה הסתערת לפני שנה על הג'בלאות, ולהשתמש בזה בשביל להסתער על הגמרא. אני יודע שיש לך את זה, יואש. אתה רק צריך להמשיך לנסות, לא להתייאש.

השעון על הקיר הראה שתים־עשרה וחצי. עוד חצי שעה לארוחת הצהריים. על לוח המודעות התנוססה כעת כרזה חדשה. דמות רעולת פנים בכאפייה מניפה קלצ'ניקוב, ומתחת כתובת באדום בוהק המזהירה לא לתת להם רובים. חשבתי על ההפגנה בשבוע שעבר, בכיכר מלכי ישראל בתל אביב. טורים ארוכים, אין־סופיים, של אוטובוסים. יער של שלטי ענק ושל דגלי ישראל. חולצות תנועה של בני עקיבא וחולצות סוף מסלול ופנים סמוקות ותיקי ענק של בנות שירות לאומי. עשרות אלפי אנשים מצטופפים על משטח האבן, בזמן שברמקולים מתנגן בעוצמה מרדכי בן־דוד. ומדי פעם גם כאן נולדתי, של הדצים. אני זוכר שעמדתי שם, דחוק בין המוני האנשים ליד אנדרטת הברזל של תומרקין, וחשבתי על הכוח שיש בנחשול האדם הזה. הוא נראה לי אז כביר, בלתי ניתן לעצירה. נהר אנושי שלא ניתן לעמוד בפניו, לא ניתן להביס אותו. והוא נושא איתו את זרימת ההיסטוריה. באותו הרגע הייתי משוכנע שבסוף אנחנו ננצח. שבסוף נצליח לעצור את תהליכי הנסיגה וההתפוררות ולסלק את כל אויבי ישראל בחזרה למקום שממנו באו. לפי ההערכות של המשטרה יש כאן לפחות מאתיים אלף, אמר עמיחי, שעמד סמוך אליי והחזיק ליד אוזנו טרנזיסטור קטן. אולי אפילו מאתיים חמישים. אחר כך, באוטובוס שהסיע אותנו בחזרה לישיבה, כולנו האזנו לרדיו בציפייה. מחכים לשמוע כיצד ידווחו שם על הפגנת הענק שזה עתה שבנו ממנה. אבל בסוף כמעט שלא הזכירו אותה. רק זרקו איזה משפט בסיום המהדורה, על אלפי פעילי ימין שהתפרעו במרכז תל אביב בעודם משמיעים קריאות כנגד תהליך השלום וכנגד ראש הממשלה.

ומה דעתך על כל זה? הרב עמוס קלט את מבטי. זיק של חיוך האיר את עיניו הכחולות, המוקפות באלפי קמטים וחריצים זעירים.

מה דעתי על מה?

על כל מה שקורה עכשיו, הוא החווה במבטו לעבר לוח המודעות. על כל מה שקורה עם הממשלה, כל מה שקורה עם עַם ישראל.

אמרתי לו שאני לא יודע. אבל כרגע זה לא נראה כל כך טוב. הוא צחק.

מה שקורה לעם ישראל בשנים האחרונות, הנמיך את קולו, זה מאוד דומה למה שקורה איתך. ממש כמוך, גם עם ישראל קצת שפוף בזמן האחרון. גם הוא קצת איבד את רוח הלחימה שלו. גם הוא מתחיל לחשוב שאולי הוא קצת התברבר בדרך. שאולי באיזשהו שלב הוא טעה בניווט ומאז הוא רק הולך ומתרחק מהנתיב הנכון.

וזה לא המצב? 

מה פתאום, הוא צחק שוב וטפח על עורפי בידו הכבדה. בדיוק להפך. אנחנו כל הזמן מתקדמים לעבר היעד. כל הזמן מתקדמים לעבר הגאולה. גם כשזה לא נראה ככה. אל תשכח, העם הזה הוא קדוש, המדינה הזאת היא קדושה ואפילו הממשלה שלנו, אפילו היא קדושה. האנשים שמובילים אותה יודעים את הדרך. גם אם לא בשכל, הם יודעים אותה בחוש. לא סתם הם הגיעו למקום שאליו הם הגיעו. יש להם כנראה איזה חיבור עמוק לכלל ישראל, איזה חיבור לקדושה. ותהיה בטוח שברגע האמת, כשהיעד יהיה בטווח ראייה, הם יתאפסו על עצמם וישברו בחזרה לכיוון הנכון.

אותו דבר זה גם לגביך, יואש. אתה צריך רק להאמין בעצמך. להאמין שהנשמה שלך יודעת את הדרך ושהיא כבר תמשוך אותך לכיוון הנכון. אל תוך הלימוד, אל תוך התורה. אז בקיצור, הוא שב ואחז את כתפי באצבעות הברזל שלו. תזכור שאתה כל הזמן מתקדם. כל הזמן נע לעבר המטרה. צריך רק להתמיד, לתת לזמן לעבור. יש מבין?

.

והזמן אכן עבר. תחילה לאט ואחר כך בקצב הולך וגובר. יום אחרי יום. שבוע אחרי שבוע. עד שהבוקר היה מסתיים כבר היה יורד הלילה. עד שיום ראשון היה חולף כבר היה מגיע יום חמישי. והימים בישיבה תמיד היו זהים זה לזה. הם תמיד נפתחו בשש וחצי, בתפילת שחרית: העייפות, רצועות העור הקרות והנוקשות של התפילין, המאמץ להכניס שמץ של כוונה לתוך המילים הסרבניות. ואחר כך סדר בוקר: חמש שעות של ישיבה אל מול הגמרא הפתוחה, בתוך בית המדרש הגועש, בעודי מנסה להתרכז בשורות הצפופות. ולאחר מכן ארוחת צהריים: כלי פלסטיק, אוכל ספוג בשמן, דיבורים על צבא, על פוליטיקה, על מה שאמרו בחדשות. ואחר כך תפילת מנחה, וסדר צהריים, וארוחת ערב, ותפילת ערבית, וסדר ערב. עוד דיבורים על צבא ועל פוליטיקה. עוד מאמץ להכניס כוונה במילים הסרבניות. עוד שעות ארוכות של ישיבה אל מול הגמרא הפתוחה. וכך בכל יום, עד עשר וחצי בלילה. ולמחרת הכול היה מתחיל מהתחלה. ידעתי שאני חייב להתקדם. חייב לשבור את המעגל הזה. בכל בוקר הייתי מתיישב אל מול הגמרא בהחלטה נחושה שהיום אני מצליח. היום אני עוסק בתורה, היום אני מזנק פנימה. בכל בוקר הייתי מוצא עצמי כעבור זמן קצר בוהה בשעון שעל הקיר. מספיק עם השטויות, בועז היה אומר לי בנחרצות בתחילת השבוע. מספיק התבטלנו. השבוע אנחנו מתחילים ללמוד ברצינות. מספיק עם השטויות, הייתי אומר לעצמי לאחר שבועז היה מסתלק לענייניו. השבוע אני סוף כל סוף נכנס לעניינים. אבל העניינים המשיכו להתנהל במסלולם, ואני אף פעם לא הצלחתי להיכנס אליהם. לפעמים הייתי חושב שהבעיה נעוצה בזמן. שהוא פשוט זורם מהר מדי. בכל פעם שניסיתי לאחוז בו הרגשתי שהוא בורח מפניי, חומק ממני, נוזל מבין אצבעותיי. נזכרתי במשהו שאחד הרבנים אמר לנו פעם, על כך שהשנים בישיבה הן השנים החשובות בחיינו. שאלו השנים שבהן אנחנו צריכים לבנות את קומתנו הרוחנית. אני דווקא רציתי לבנות לעצמי קומה רוחנית, אבל משום מה זה אף פעם לא הצליח. בכל פעם שהתחלתי לבנות הרגשתי שהכול מתפרק לי בין הידיים. שהכול נוזל, מתפורר, מתמוסס. וחוץ מזה, איך אפשר לבנות משהו כשהימים עוברים מהר כל כך.

.

אהוד פירר, כחיות הנוהמות ביער, שתיים, 2024

מודל 2025 עטיפה

.

>> במדור מודל 2024 בגיליון הקודם של המוסך: סיפור קצר מתוך "מעכשיו אלווה אותךְ עד הבית: סיפורים קצרים 2015-1953" מאת שֵל אַסְקילדסן, בתרגומה של דנה כספי

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

Basis Musah 832 629 Blog

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

פודקאסט | הסיוטים המכוננים של התרבות

בגיליון השני של ״בּוּ״, כתב עת לאימה בקולנוע, בתרבות ובספרות, מתברר שהולכת ומתגבשת שפת חלום־סיוט עברית. שיחה עם דנה שוופי ואמיר חרש, העורכים

להאזנה לפודקאסט בספוטיפיי לחצו כאן

להאזנה באפליקציות ההסכתים הפופולריות – לחצו כאן

.

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

Basis Musah 832 629 Blog

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן