צרעות
אילת בוטשטיין
.
ענת מגיעה ל"בית הכסוף" בכל יום שלישי אחרי שהיא משאירה את הקטנה במעון ליום ארוך. צריך לְפַנוֹת לגאולה חפצים. כך תדרכה אותה העובדת הסוציאלית בחברת הסיעוד "חלמונית השדה". שֵם פרחוני מדי עבור חברה שנותנת שירות ללקוחות שרק הולכים ומתייבשים. לא כולם. גאולה "נתקעה בגיל ארבעים ותשע לעד", אמרה העובדת הסוציאלית. ענת התרגשה מזה ששיתפה אותה באבחנה. החברה הקודמת שעבדה בה, "טל אביב", השליכה את העובדות לבתים בלי הכנה ובלי סיפור רקע. ובכל זאת הייתה עדיפה מחברת "רקפות סלע", שנתנה שירות לקשישים הכי נוקשים בעיר, אלה שהופכים אותך לשפחה בעשרים ותשעה שקלים לשעה. שרוצים גם חלונות וגם כיריים וגם אבק מהוויטרינה. יש כאלה שהגדילו לעשות ודרשו שתלטפי עשרות פסלוני חרסינה במגבון. גם "חלמונית השדה" לא הייתה תמיד סמל לאנושיות, אך לפחות שילמה לעובדות שלה את המשכורת בזמן.
שכר הדירה של ענת היה חץ של צרעות עצבניות, כמו אלה בסרטים המצוירים האילמים שפעם נהגה לצפות בהם, כשבידה כוס שוקו, עם הדודה המבוגרת שלה, זאת עם הפיגור. מאיים ודוחק מאחורי גבה לרוץ להשלים את שעות הקשישים ולקבל חתימה על השעות, שמשמעותה – כסף. בשאר הזמן הן פשוט זמזמו, לא אפשרו לה לשמוע את עצמה. אם חלילה רעיונות מבצבצים בתוכה, הצרעות מזנקות ומציירות יחד באוויר את ילדיה הקטנים כחסרי בית, ילדים שבוכים מקור ומרעב. הממזרות אפילו יודעות לדייק ולצייר בקו אחיד את הכובע של אלי הבכור, ואת בובת הארנב של מילי הקטנה, זאת מאלי אקספרס, כולל האוזניים השמוטות הענקיות המרוחות על המדרכה. זה למה אף פעם לא העסיקה את הראש בדברים גדולים מדומיינים, כמו לחיות בצורה אחרת לגמרי ולהתפרנס ממשהו מכובד יותר. זה הופך את הבנאדם ללא מרוכז במציאות ולא מסוגל לתפקד. ההוצאה לפועל יכולה פתאום לעקוץ וזהו, החיים שאת מכירה נגמרים.
האוטובוס עצר וענת שמחה על הטרנינג התכול שקנתה במבצע. היא הרגישה בו ספורטיבית וגמישה גם שבעה חודשים אחרי לידה. אלוהים ברא את המבצעים בכבודו ובעצמו, חשבה. בטח העלה אותם במחשבתו שנייה אחרי הטרנינג. את הטרנינג בטח יצר כדי לחמם את האימהות הסובלות מכאבי שרירים ומעייפות אחרי שילדו בסבל ובכאב בגיל עשרים ושבע וחצי, בפעם השלישית. ילדים זה קשה, אבל יש משהו משמח בטרנינג. גם זה שיש לילדים אבא פעמיים בשבוע עוזר מאוד, עם כל הבלגן שהוא מביא איתו. בכל זאת ארבע שעות של פינוק, של גבות כמו שצריך, של ציפורניים אצל מֵרב. לפעמים גם של תוספת שיער, אם נשאר זמן וכסף.
היא ירדה מהאוטובוס וטיפסה בנעלי אדידס לאט ובנחישות במעלה השביל אל "הבית הכסוף", מוסד טיפולי לקשישים צעירים. היא חשבה שמוזר מאוד שהאישה הזו רק בת שישים וארבע וכבר נמצאת חמש עשרה שנה במוסד יוקרתי לסובלים מדמנציה. הייתה בטוחה שדמנציה זה רק לזקנים עתיקים.
ענת מצמצה מול השמש בעיניים מודגשות במסקרה מהסוג החדש, שכאילו מוסיפה ריסים אבל בעצם רק מדביקה יותר צבע. שערה המוחלק היה מהודק בקליפסים שחורים מעל ראשה במעין קרמבו מסוגנן מעוטר בפסי מוקה. היא פתחה את הדלת ועלתה חמש קומות.
מסכנה גאולה. לא יכולה לטפל בעצמה. כשענת ראתה אותה בפעם הראשונה שלושה שבועות קודם לכן, התנפל עליה הטעם המזעזע שלה. איזו אישה בגילה תסתובב ככה בסרפן סגול מבריק שמתחתיו חולצה ירוקה מכופתרת ועל הראש הענק סרט קטיפה כתום? אולי היא דווקא רוחנית כזאת, או אמנית. היא לא ידעה בדיוק מה זה אומר, רק שזה סגנון חיים שונה מאוד משלה. ולדעתה, בלי קשר לסגנון חיים, לאסוף את השיער זה דבר הכרחי, אם נולדים עם שיער מהסוג שיש לגאולה.
מה העניינים? נשמה שלי גאולה. לא שכחת אותי, נכון? הבאתי הרבה שקיות זבל היום ונתקדם בעזרת השם. היא שלפה גליל שקיות בציפורניים ירוקות־זית שמרב עשתה לה יפה, יום קודם לכן, לכבוד הקשישה שלא דורשת ניקיון, רק סדר.
מולה, על כורסה עתיקה בצבע בורדו, ישבה גאולה בעיניים כמעט עצומות. סדק דק־דק הבריק כפיסת שמש נדירה מבין עפעפיה הסגולים, ותלתלים יבשים, צהובים ואפורים כיתרו את פניה העגולים מעל סרט קטיפה כחול עבה. בידה השמאלית אחזה מקל עץ מגולף.
מי זאת?
ענת הורידה את התיק שעל גבה והפשילה שרוולים. ערמות הזבל שגאולה כינתה "פריטים אמנותיים מיד שנייה", הלכו ותפחו ומילאו את החדרון כמו תינוק הממלא אישה. אלא שחדר אינו יכול להתרחב כמו אישה. חדר גם לא יולד הכול החוצה בבת אחת כשמגיע הזמן.
את המנקה? בואי תעזרי לי למיין דברים יפים. אולי אפילו תמצאי משהו בשבילך. בגד, תכשיט. את יודעת שיש לי בן?
כן. רופא של חיות, ענתה ענת כבדרך אגב והרימה בזהירות שמלה מאובקת מתוך הערמה. שמלת קטיפה מכוערת מאוד. ישר לשקית.
מה פתאום וטרינר? עורך דין יש לי. לא, את זאת אני רוצה! תקפלי לי בצד. חכם. מבריק! עובד רק עם חברות גדולות במשק. עושה חיל. אבל את יודעת? אני קצת מצטערת שעזב את הפסנתר. יש לו נשמה מיוחדת. מוזיקאי. היה עילוי בזמנו כשעוד גרנו באירופה. מעניין למה הוא לא מתקשר. אנחנו רגילים לדבר כל יום! אני מקווה שלא קרה משהו.
גאולה התרוממה פתאום והתהלכה בחדר לכאן ולכאן, ואז עצרה לכמה רגעים ונשמה נשימה עמוקה.
אל תדאגי! בטח הוא עסוק בעבודה. לפחות יש לו מקצוע טוב. גאולה ישבה בעיניים עצומות מול החלון, וענת ניצלה את הרגע והכניסה בזריזות עוד כמה פריטים לשקית.
מוזיקאי זה מקצוע? שאלה אותה גאולה בעודה פונה אליה בחדות. ענת קפצה בהפתעה. כל היום בפסנתר, וכלום לא יוצא מזה. כואב לי הלב לראות את הבן שלי ככה. לא יוצלח. הלוואי שהיה לומד מקצוע. אי אפשר לחיות מאמנות!
הלב של ענת עוד לא האט לגמרי. לאן השיחה הזאת עוד יכולה להתפתח? צעיף נוצות בצבעי הקשת שידה נגעה בו פתאום, עורר בה רצון חצוף, חטוף, למתוח את הגבול.
גאולה, הבאת לי משהו מחו"ל? הבטחת שתביאי.
גאולה חזרה והתיישבה בכורסה בנינוחות של אוהבי תענוגות. נשענה אחורה והניחה את שתי רגליה על הרצפה בפישוק קל.
רק קסטנייטה, ילדתי. לשלושה ימים בספרד נתנו לי פה לנסוע. לא יותר. חשבו שאברח. היית צריכה לראות את השמלות העשירות המתנופפות של הפלמנקו. אחחח. אבל אני לא מוצאת אותה. אולי כשתבואי מחר?
לא חשוב. מחר. עם מי נסעת?
עם חברתי נאווה מהתואר השני. בחורה מוכשרת מאוד. תכף תעשה דוקטורט. אני עוד לא החלטתי אם להשקיע בזה את זמני. אולי כדאי לי לפתח סוף־סוף את הצד האמנותי שלי. ייתכן שאלמד ציור בפריז!
ויסכימו לך לנסוע?
יסכימו? מי עוצר בעדי? אני את המחויבויות שלי סיימתי. לבעלי. לבני. לאוניברסיטה! אני עכשיו אישה חופשייה!
והעובדת הסוציאלית? והפסיכיאטר? והגריאטר? כל תואר הגתה בחשש. במתינות. במהלך עבודתה עם זקנים יצא לה לפגוש את כל בעלי המקצוע האלה. ידעה מה כוחם וכוח אבחנותיהם, גם אם לא הבינה את השפה שבה השתמשו. כשאת חלשה, ידעה, מילה אחת מאנשי המקצוע – והבחירות שלך כבר לא שלך. מחליטים במקומך ודי.
ענת נרעדה. החלה ללקט פריטים מפה ומשם ולמלא עוד שקית. הרגישה שהיא מדברת עם אש. או עם נחש מבריק מתפתל. אין לדעת מה תהיה התגובה. זה הפחיד אותה. מה יכול לקרות? מה יכול לפרוץ פתאום מתוך האישה הזו?
והנה הציצה לרגע בגאולה וראתה שמשהו בעיניה מתקומם. הן התרוצצו בחוריהן כמו חיפשו משהו מוכר.
לאחר ארבעים שניות בערך (ענת ספרה) התאספו התווים להבעה ברורה. חדה.
עוד לא הגיל לגריאטר, יקירתי. רק בשנה הבאה, כשאהיה בת שישים וחמש.
קרירות פשטה בענת, והיא צללה אט־אט עד הרחם והתמקמה שם.
והילד? איפה הילד? העזה ללחוש.
ילד? שאלה גאולה והרימה בידיה שרשרת חרוזים אדומה. יפה דווקא, חשבה ענת. גאולה התקרבה והניחה את השרשרת על צווארה של ענת. התעסקה בה מעט עד שהצליחה לסגור. אחר כך נשענה אחורה כאומדת את ההתאמה במוחה היצירתי. ילד לא היה לי. כמעט היה. אם היה לי בן, היה לומד רפואה. אם הייתה לי בת, הייתה יפה־יפה. הייתי נותנת להם הכול. לא כמו נאווה, שלא עניינו אותה בכלל ילדים. היא והאקדמיה שלה. אני את הנשמה הייתי נותנת.
ואז השתתקה ועצמה עיניים.
עבר זמן. ענת חשבה שגאולה נרדמה. גם השעתיים שלה פה עברו. זמן לזוז. היא קמה לאט, כאילו התעוררה אחרי לילה של שתייה. כמה זמן עבר מאז הרגישה כך? בידיים רועדות לפתה את שתי השקיות השחורות, האטומות בכוונה, וצעדה אל הדלת בנעלי הספורט השקטות שלה. שמחה עליהן עכשיו.
רגע לפני שענת נגעה בידית הדלת, הציץ ראש בלונדי קצוץ שיער לתוך החדר הקטן. גאולה, יש עכשיו מדיטציה קבוצתית. את באה? בשבוע שעבר נהנית מאוד!
נשמע טוב. נשמע טוב מאוד. גאולה ניעורה, פקחה עיניים עגולות והתרוממה מייד במרץ. לא ידעתי שיש לכם אפשרות כזאת! באתי לנופש, לא ציפיתי בכלל. אני אוהבת לעצום עיניים, לנקות את המחשבות, להקשיב למחשבות חדשות. להרגיש את הרוח מנשבת בי בלי מחסומי המחשבה. כדאי גם לך, נאווה יקרה, אמרה, ואז העבירה מבטה אל ענת. מעולם לא התבוננו בה כך, כאילו היא שקופה עד העצם. אולי אם תקשיבי למחשבות כל יום, נאווה יקרה שלי, תגלי מה את באמת רוצה. זה פשוט יבוא אלייך מבפנים.
.
אילת בוטשטיין היא עובדת סוציאלית, מנחת קבוצות ויוצרת שירה מדוברת. יוצרת המופע "הצולחות". שירים פרי עטה פורסמו בכתב העת "משיב הרוח". זהו לה פרסום ביכורים בפרוזה.
.
» במדור פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: "יום שבת", סיפור קצר מאת גלית זרי; "לומר חנוך", סיפור קצר מאת עדו סתר