.
המשורר, השמאן ושומרי הסף: רשמי קריאה בספר השירה "מְעָרָה" לגיא פרל
מאת צילה זן־בר צור
.
בָּאוֹר הַשָּׁחֹר
צֵל חֲלוֹמְךָ
מוּטָל עַל אֶבֶן
שבע מילים אלו פותחות את ספר השירה מערה. אני מבינה אותן כרֵמֵדִי הראשון שהמשורר לוקח לפני שהוא נכנס למצב תודעתי טרנספורמטיבי. המסע אל תוך המערה הוא חניכה אישית של ילד־גבר־שמאן. כל הגילומים תקפים במרחב הלימינאלי הזה. מסע החניכה פנימה יכול להתהוות בעקבות קריאה פנימית של המשורר להמית חלקים בתוכו שאינם משרתים אותו עוד ולהיוולד מחדש, או בעקבות היסחפות המשורר אל זרם תודעה אחר, אלטרנטיבי, כמעט מאגי. זרם שאין לו התחלה ואין לו סוף, הוא אנלוגי לזמן. פסוקי השירה במערה הם גם פורמולה מתמירה, גם עדות לנעשה בתוך המערה וגם האליקסיר – סם החיים, שעימו חוצה המשורר את הסף בשיבה אל העולם המוכר.
אם הפתיח הזה הוא רמדי של המשורר, אזי הוא גם רמדי של הקוראת. אני נוטלת את הרמדי הזה בקריאה ליניארית הפוכה: אבן על / מוטל חלומך / צל השחור באור. אני מנסה רמדי ספיראלי: באור השחור צל חלומך מוטל על אבן באור השחור צל חלומך… ושוב ושוב, עד כי מרכז הופך לשוליים ושוליים למרכז. את הרמדי אפשר ליטול בכל מיני אופנים. בכניסה למערה המשורר והקוראת כבר נושאים בגנום המוצפן שלהם צללים שונים של אור, חיה, חלום ואבן. בכל רגע נתון בתוך המערה הזמן הופך למאובן. אירועים קדומים נעורים מתוך ציורי האבן, מוטלים על תודעתו של המשורר.
.
עָמַדְתָּ תַּחַת רָקִיעַ שׁוֹתֵק עַל קְלִפַּת עוֹלָם שֶׁהִתְרַחֵק
אֶל עֵבֶר מִלִּים
(עמ' 14)
.
מה צריך האדם לקחת עימו כשהוא נכנס למערה? אש, מים, מילים, מצפן? במשל המערה של אפלטון מסופר שבעומק המערה נגלים הצללים, הבורות של האדם, התעתוע. האסירים הכבולים במערה רואים רק את צלליות העולם שבחוץ. זה לא העולם הממשי. תפקידו של הפילוסוף והחונך להראות לאדם את האמת. ואילו כאן במערה של המשורר יש התגלות עמוקה שבאה מן הצל, מן החלום, מן הביוגרפיה הלימינאלית – קורות חייו של המשורר מן הזמן המיתי להווה ובחזרה.
הקריאה בפואמה "מערה" (חלקו הראשון של הספר) היא שותפות בוויז'ן קווסט (Vision Quest) של המשורר, שתכליתו לגלות את שורש היותו של המשורר, את הרגע שבו העולם עוד לא היה בנפרד. היסודות נמהלו זה בזה (אבן שהיא מים, אש ורוח), האדם והחיה היו בריאה אחת שפיתחה מיומנויות חיים בציוויליזציות חדשות, ציידים ולקטים, גברים ונשים, בני אדם, חיות וצמחים – הכול בתוך הכול. המשורר נכנס למערה כאל רחם קוסמי, הוא מתחבר בחבל הטבור אל השליה המזינה, אל הזמן המיתי. התודעה היא קרום היווצרות הבריאה. המיתולוגיה היא מציאות חלופית. המשורר מבקש לרשום את אשר קורה במילותיו.
כשהוא מתמסר למסע החניכה בתוך המערה, המשורר חובר אל תודעתו של השמאן, זה המכונה "הוא שיודע", אותו אדם שהוא כהן דת ארכאית, מרפא, פילוסוף, צייר ומספר סיפורים. מי שאמון על המסע שבין העולמות. המשורר פושט את תודעתו העמוסה בחלקיקי ידע מוכרים ומתמזג עם תודעתו של השמאן. ברגע המיתי הזה, כשהמשורר מקודד גנומית עם השמאן, המערה היא רחם הולדה מחדש – אות הזמן היא מולד הירח.
.
וְרַק בְּחֶשְׁכַת הַמְּעָרָה עֲצִירָה
מוֹלַד יָרֵחַ
הִבְהוּב כּוֹכָב
הַדֹּב קָרַב
(עמ' 14)
.
המשורר־שמאן חש את האינסטינקטים שבו מתעוררים. המשורר נחלם בתודעתו של השמאן, וזה נחלם בתודעתו של המשורר. המסע הופך להיות אחד. מציאויות מוכרות מותמרות למציאויות אלטרנטיביות, הוא שומע את הקולות:
.
מִן הַחוֹשֶׁךְ
בִּפְנִים
נִשְׁמְעוּ שְׁעָטוֹת צָהֳלוֹת שְׁאָגוֹת יְלָלוֹת קוֹל גִּרְגּוּר קוֹל חִזּוּר
לְחִישָׁה
צְלִיפַת זָנָב
וְשֶׁקֶט
(עמ' 16)
.
המשורר־שמאן, בהיותו דמות היברידית, מתמסר לחושך. הוא מוותר על המאורות הקוסמיים, ועל האש. הוא מבקש להיעזר בכל האינסטינקטים החייתים המתעוררים בו כדי לראות ראייה אחרת, לא מתורגלת, לא מוכרת.
.
כִּי הָאֵשׁ הִיא דַּרְכֵּנוּ לִרְאוֹת
גַּם כָּעֵת הִיא בּוֹעֶרֶת
סָמוּךְ לְפָנֵינוּ
כִּיבִּיתָ אֶת הַלַּפִּיד
(עמ' 17)
.
במעשה הכיבוי, המשורר־שמאן מוותר על הגילוי המיתי הראשוני, גילוי האש. הן האש העוברת טרנספורמציה של הטבע ונהיית יסוד התמרה הורס בעולם והן זו העוברת טרנספורמציה תרבותית ונהיית המזינה, הצולה, המבשלת.
ברגע הזה, שבו הזמן עובר אִתחוּל, עוד בטרם גילוי האש, בטרם נפרדו האדם מהחיה והחיה מהאדם, בטרם נבתר העולם בדיכוטומיה תרבותית, או אז מגלה המשורר־שמאן:
.
בָּקַע הַדֹּב מִתּוֹךְ כְּלוּב צַלְעוֹתֶיךָ, הִשְׁתַּחְרֵר
מִגְּרוֹנְךָ כִּנְהָמָה בַּדְּמָמָה וְאָז
שָׁב וְעָלָה מִן הַקִּיר –
בִּטְנוֹ בֶּטֶן סֶלַע רֵיחוֹ רֵיחַ אֵשׁ וְעֵינָיו
הַתָּרוֹת אַחֲרֶיךָ
צָרוֹת מֵהַחוֹשֶׁךְ צוּרוֹת
צִיַּרְתָּ אוֹתוֹ חֲזָרָה אֶל הַסֶּלַע
(עמ' 17)
.
ברגע המיתי הזה שבו הדב מוחזר אל הסלע, בעצם המעשה הזה, נפרדת תודעת המשורר מתודעת השמאן. להרף היו אחד ולא עוד.
השמאן נוטל את צבע האוכרה וממשיך לצייר את המיתולוגיות על גבי קיר המערה. הוא עֵד לזמן הזה, הוא מנציח את ההווה המתמשך לכדי נצח. המשורר, שאיבד את החיבור הפרימיטיבי עם השמאן ועם החיה, כותב את הרגע הזה על פי תפיסות קוסמולוגיות של המציאות המוכרת. המשורר מקונן על אובדנו של השמאן, החלק הקדום ביותר שבו:
.
וּפַעַם אַחַת
לֹא חָזַר הַמַּבָּט
וְגוּפְךָ הַשָּׁקוּף
נוֹתַר לַעֲמֹד רֵיק כָּרוּחַ מוּל קַרְנַף מִסְתַּעֵר
כְּשֶׁקַּרְנוֹ הַשְּׁלוּחָה נִנְעֲצָה בְּחָזְךָ מְלֵאָה
בְּעָצְמַת הַמְּשִׁיכָה הַקַּשְׁתִּית שֶׁל גָּחַל הַצִּיּוּר
כִּמְעַט שֶׁנּוֹתַרְתָּ
כָּלוּא בִּמְעָרָה
אָדָם לְלֹא צֵל
(עמ' 18)
.
מי הוא זה הכלוא במערה? המשורר? השמאן? החיה שבתוך המשורר? החיה שבתוך השמאן? באשר היא הדמות, היא נטולת צל.
.
שׁוּב טָבַלְתָּ יָדְךָ
וְגִישַּׁשְׁתָּ אַחַר עַצְמְךָ עַל הַסֶּלַע עַד שֶׁחָזַר הַמַּבָּט
וְאִתּוֹ הַכְּאֵב
(עמ' 18)
.
באותה משיכת צבע אוכרה על קיר המערה, השמאן מספר על הציד המיתי. ידיעת הכאב הראשוני של בשר ניצוד. הוא הצייד והיא האיילה המנסה לברוח, הניצודה, הנאכלת בבשרה החי. עודה יונקת. המפגש הקדום האוראלי, המיני, שבין הזכרי לנקבי. יהיה אשר יהיה, הוא נושא בחובו כאב.
.
כְּדֵי לָצוּד יֵשׁ לְדַמְיֵן:
אַיָּלָה עוֹלָה מֵרֶחֶם עֵינֶיךָ
לְרֶגַע עוֹמֶדֶת נִרְעֶדֶת, אַחַר יוֹנֶקֶת
וְחָלָב חַם נוֹטֵף עַל זְקָנְךָ
הִיא גְּדֵלָה לְמוּלְךָ וְנִצֶּבֶת דְּרוּכָה וּשְׁקוּפָה
בְּרֹאשׁ הַגִּבְעָה הַפְּנִימִית שֶׁל הַמֵּצַח
יָדְךָ מִתְרוֹמֶמֶת, אוֹחֶזֶת בַּצֶּבַע, קְרֵבָה אֶל הַקִּיר, הִיא
חָשָׁה בְּךָ וּבוֹרַחַת
בְּסוֹף הַמִּרְדָּף הִיא קוֹרֶסֶת.
אַתָּה מַנִּיחַ יָדְךָ עַל גּוּפָהּ הַחַם
כְּסַלְעֵי הַשָּׂדֶה בְּיוֹם שֶׁמֶשׁ
(עמ' 23)
.
סבלו של עולם נחשף במערה. הצייד מוליד מעיניו הרחמיות איילה. הוא עד לגדילתה, הוא מתפתה לצוד אותה. היא קורסת. גופה חם. גופו של המשורר נרעד. פחדיה של האיילה נסים אל תוך בשרו. הפרידה מתודעתו של השמאן יוצרת ארבע תעלות של דם בגופו של המשורר. הוא פצוע וזב דם, חווה את כאבי הגסיסה, הפעם של הלביאה. במצב הזה בתוך המערה הוא יכול למות או לעבור ריטואל של ריפוי ולהיוולד מחדש.
.
בְּאַחַד הַיָּמִים לְבִיאָה גּוֹסֶסֶת
שָׂרְטָה בְּגוּפְךָ אַרְבַּע תְּעָלוֹת עֲמֻקּוֹת
שֶׁל דָּם
נְשָׂאוּךָ גְּבָרִים אֶל תּוֹךְ הַמְּעָרָה וְעָטְפוּ הַנָּשִׁים
אֶת פְּצָעֶיךָ בְּבוֹץ
הִמְשַׁכְתָּ לִבְעֹר בֶּחָלָל הַשָּׁחוֹר
פִּצְעֲךָ הַלּוֹהֵט לָחַשׁ כְּגַחַל דְּבַר מוֹתְךָ
לַיְלָה הָלַךְ וְהִסְמִיךְ בְּרֶחֶם עֵינֶיךָ
עַל הַקִּיר רָאִיתָ הִבְהוּב אֲדַמְדַּם –
הַחוֹלֵם הַנֶּחְלָם
(עמ' 24)
.
המשורר מת ונולד מחדש. הוא רואה את החיה במערה באותה מידה שבה החיה רואה את המשורר. הוא עד לתנועתו של השמאן בה בעת שהשמאן עד לתנועתו. מציאויות תלת־ממדיות מקבילות מתלכדות לאחת – חלימה.
לאחר הריטואל וריפוי הגוף הפצוע בבוץ, מסתיים מסע החניכה של המשורר והוא מתכונן לחצות את הסף בשיבה אל העולם המוכר.
.
אֶבֶן נָגוֹלָה מֵעַל פִּי הַמְּעָרָה, אַתָּה עוֹלֶה
דֶּלֶת נִפְתַּחַת,
אֲנִי יוֹצֵא
(עמ' 26)
.
מי הם שומרי הסף שבין העולמות? במסע החניכה המשורר פוגש את השמאן ואת החיות האלה: דוב, קרנף, איילה, סוס, לביאה, שור, עיט. שומרי הסף הם אולי הצל של החיות שהמשורר פוגש בצורות השונות. בהיכנסו פנימה אל תוך המערה, צל החיה מטיל בו פחד. ביוצאו מהמערה לאחר החניכה הצל הוא חלק מוכר, אינטגרלי לדמות עצמה, לדמותו של המשורר.
בתום המסע יש בידיו של המשורר קורות חיים. ביוגרפיה שלמה שהוא כרה מבטן האדמה. אין זה משנה אם קורות החיים הם של השמאן, של המשורר, או של הדמות ההיברידית שנתהוותה במרחב הלימינאלי. קורות החיים הם רצף זיכרון על ציר הזמן – מהמיתי להווה הנוכח.
.
קוֹרוֹת חַיַּי הַקְּצָרִים כְּתוּבִים
עַל טִיחַ קִירוֹת בִּכְתַב סִימָנִים
אוֹ בִּכְתַב יָד שְׁבוּרָה
בּוֹא
וְאַל תֹּאמַר דָּבָר
רַק צַיֵּר לִי סוּס עַל הַגַּב
(עמ' 27)
.
בטרם נפרד המשורר מדמותו של השמאן וחוצה את הסף, הוא מבקש מהשמאן שיצייר לו סוס על הגב, אותו אינסטינקט של כוח שימשיך וילווה אותו בחייו הארציים. הסוס יהפוך להיות חיית הכוח שלו, היא תמיד תרכב על גבו והוא על גבה.
עם כוח זה שאינו נענה לחוקיות הקוסמולוגית – "עַל יַד כָּל סוּס יֵשׁ מְהִירוּת לְלֹא תְּנוּעָה" (עמ' 21) – המשורר חוצה את הסף על כל תמורותיו ושב אל העולם המוכר. השמאן נשאר במערה, הוא חלק אינטגרלי מהזמן המיתי, המאובן. שומרי הסף הם עדר צללים בשבר הדק שבין רישום למחיקה.
בזמן הזה כשהמשורר שב מהמסע עם האליקסיר – קורות חיים כתובות (תקראו לזה ספר שירה), אינסטינקט של סוס (תקראו לזה מהירות ללא תנועה), הקוראת עדה להתפוגגות השפעתו של הרמדי במסע החניכה של המשורר, היא עדה להתרחקותם של הדמויות זו מזו: הילד – המשורר – השמאן, ובה בעת להיתוּכן לתודעה אחת. היא נעורה כמוהו לתנועה חדשה.
.
מֵעֵבֶר לְכֹתֶל הַסֶּלַע נִסְפֶּגֶת הָאֵשׁ בַּחֹשֶׁךְ
וְהַהִתְפּוֹרְרוּת אֶל הַמֶּרְכָּז הִיא
תְּנוּעָתוֹ הַיְּחִידָה שֶׁל הַחוֹל
(עמ' 29)
.
צילה זן־בר צור, ילידת 1967, גרה בגן־נר. חוקרת תרבויות נשים במרכז אסיה. מלמדת באקדמיה חברה, אמנות ומגדר. מחברת הספרים "כותבת במקל של כורכום" (צבעונים, 2016), "אָנָאר בָּאלְחִ'י: שירה סוּפית" (הוצאה עצמית, 2018), ו"כה אמרה זאר לשוסתרא: פסוקי דרך" (אסיה, 2020). שירים פרי עטה הופיעו בגיליון 67 של המוסך.
.
גיא פרל, "מערה", הוצאת לוקוס, 2019.
.
» במדור ביקורת שירה בגיליון קודם של המוסך: מרב פיטון על "תמים תִהיה" מאת אריאל זינדר
..
.