.
פליטי אור – מעוף בעקבות עטלפים / מאיה ויינברג ודרור בורשטיין
ממליצה: תמר וייס
.
"עטלף תמיד נותר בגדר שמועה," מאבחן יפה ספרון קטן זה, בהתייחסו לכך שנוכחותם של עטלפים בחיי היום־יום שלנו היא מתעתעת: צללית חומקת בין הערביים, מחשבה חולפת.
כפי שאפשר להבין מן הציטוט הפיוטי הזה, זהו אינו ספר זואולוגי על עטלפים (אף שהוא משופע בעובדות מרתקות עליהם) אלא יצירה פוקחת עין ולב אל הסמוי בקרבנו. דרך שירים, ציורים, סיפורים, מדרשים, צילומים ודיווחים, מושטת יד אנושית אחת, חמש אצבעות, לגשש באפלה אחר יד כמו אנושית אחרת – חמש אצבעות ארוכות וכנף מתוחה עליהן.
זהו ספרון ראשון במה שאני מקווה מאוד שאכן יהיה לסדרה בשם "שכנים", סדרת ספרים שנועדה לעורר תשומת לב אל בעלי החיים המתגוררים לידינו. הזמנה להתבוננות כזאת במי שחי לצידנו ובינינו, היא בעיניי לא רק הזמנה להכיר בזולת, להתפעל ממנו, לחמול עליו, אלא הזדמנות להזרה מסוימת של חיינו כפי שהתנהלו עד עכשיו, בלי עטלפים, בעיוורון כלפי השכנים, ולהבטה מחודשת בכול, בעיניים פקוחות יותר, רואות.
.
מאיה ויינברג ודרור בורשטיין, "פליטי אור", אפיק, 2019.
.
.
***
.
ומסתבך לה בדרך לשמים / עמית זרקא
ממליצה: טל ניצן
.
קצת מסתבך להגיב בשפה שגורה וקוהרנטית על ספר שירה שעושה לא מעט פרעות בשפה, ולא מתוך אקספרימנטליות צורנית, אלא במאמץ להתבטא בדיוק ובעוצמה: "טוב שרכשתי בעיר שפה / מלוכלכת שמכילה את הזעם / ואפשר לירוק אותה / לאן שצריך". המלוכלכוּת הזו אינה המטרה – היא רתומה תמיד למשמעות. בין השאר לכמה פצעים ביוגרפיים שהשירים מתעקשים לחזור אליהם: ילד שלא נולד, פרידה־לא־פרידה מהילדוּת, התרחקות מאלוהים ומהדת.
בלשונה הפרועה, האלימה לעיתים, המשוררת ממחישה את ההיקרעות והאמביוולנטיות הכרוכות בחזרה בשאלה – האשְמה והגעגוע למשפחה: "אני מתגעגעת לשליח־הציבור / ולכמה שירים / עכשיו בבית כולם ישנים / רק הצדיקים אולי / מכינים עצמם לקדם שחרית", והשורות מוחצות הלב: "אמא שלי איפה את / הלכתי לך לאיבוד". הצורך, שלא נעלם, להישען על אלוהים ועל המצוות בעולם שהתרוקן מהם פתאום: "האֵל כסה כסה אותי בלחש / חולָה אני". הכורח לנסח את הקיום מחדש: "מתיידדת עם הפאקינג תבונה".
מרתק לעקוב לאורך הספר אחר גלגוליה של הילדה, שתחילתם ב"ילדת חלום" של יאיר הורביץ, והמשכם בילדה־סוסה, ילדה־דפקט, ילדה זונה, ילדת שדה, ילדת פלאות, ילדה־ציפור. מענג לגלות ספר ביכורים פורש כנפיים נועזות וחדשות כאלה.
.
עמית זרקא, "ומסתבך לה בדרך לשמים", ספרי עתון 77, 2019.
.
.
***
.
סוף / יעקב מישורי
ממליצה: דורית שילה
.
הדבר שהכה בי יותר מכול בקריאת סוף, רומן הביכורים של האמן יעקב מישורי, הוא היכולת לייצר יופי מתוך הרקוב. במובן זה הוא ממשיך מסורת מודרניסטית של משורר דקדנס מקולל שמחבר בין הנשגב והשפל ביצירת האמנות שלו. עם זאת, הקוראת מלווה את הגיבור בעת שיטוטיו על אופניו בתל אביב, בביקוריו בבית החולים אצל אימו הגוססת, ונדמה לה שהנה היא קוראת ספר המשתייך לזרם התודעה. אך גם הנחה זאת לא תהיה מדויקת שכן אין כאן הגיגים מופשטים. כל מה שחולק המספר עם קוראותיו נטוע בכאן ובעכשיו; ספר שכולו הווה גם אם עלילתו נעה קדימה ואחורה בזמן. ופרטי הפרטים: התיאורים של מישורי מפורקים לגורמים הקטנים ביותר, מבודדים את המראה מהריח, את המחשבה מהמילה, את הצבע מהנוף, והרי לנו אמנות דקונסטרוקטיבית במיטבה. אם כן, זהו ספר שהוא תעתוע עד שנחשפת דלת הכניסה אליו.
סוף הוא ספר קשה לקריאה לא רק בשל תוכנו הברוטאלי והחושפני אלא גם משום שהוא דובר אמת. מישורי אינו מחשיך את המסך כאשר המספר שלו מתעכב על סצנת סקס מלאת חשק, על הפרשות הגוף, על גורלם הנורא של גורים בהמלטה אומללה, או על ריח גופם של זקנים בימיהם האחרונים בבתי החולים. אך מפעם לפעם, בין הפסקאות הנוקבות המישירות מבט אל אימת הזקנה והמוות, מופיעה פסקה רבת חן, טקסט מעודן עד השתאות, פלאי ממש, והיופי הזה נשפך על ראשה של הקוראת שכבר חשבה שאין מוצא.
.
יעקב מישורי, "סוף", תכלת, 2019.
.
.
***
.
החברות מגבעת הסלמנדרות / מיכל בת אור
ממליצה: נטלי תורג'מן
.
ספר הילדים החברות מגבעת הסלמנדרות, מאת מיכל בת אור, עוסק במפגש בין יעלה לאיבתיסאם ("חיוך", בערבית). הן נפגשות בחדר ההמתנה של רופא ילדים והאחת מזמינה את השנייה לצייר. "הן ציירו זו לצד זו מבלי להחליף מילה, שקועות בקוים, בצבעים ובצורות." אולם המפגש בין השתיים, המוביל לחברות, אינו פשוט כלל, שכן כל אחת מהן מתוודעת לנרטיב ההיסטורי של המקום שממנו באה חברתה: הנרטיבים הציוני והפלסטיני. זהו סיפור אמיץ שנוגע בישירות וברגישות בסוגיות שאינן מדוברות בחברה שבה חיה כל אחת מהילדות. חברי כיתתה של יעלה אומרים לה ש"כל הערבים רעים" והדוד של איבתיסאם כועס עליה שיש לה חברה יהודייה. ההזמנה ההדדית לחברות, לאיחוי ולפיוס עוטפת את הסיפור כולו והיא גם זו שמקנה לו את היכולת לגעת בסוגיות הקשות והכואבות.
אך יש כאן אלמנט נוסף: הספר עוסק למעשה בשפות עברית וערבית, אולם קיים בו רובד "שפתי" משמעותי יותר. בספרו איך עושים דברים עם מילים, הפילוסוף ג'ון אוסטין מצביע על שפה "ביצועית": מילים שאינן רק מדווחות על עובדות מסוימות, אלא השימוש בהן עושה את הפעולה עצמה. המילה "סליחה" היא דוגמה מובהקת לכך. החברות מגבעת הסלמנדרות עוסק למעשה במלאכת קירוב ופיוס בין שתי הילדות, אך גם בין שתי השפות. ויותר מכך – הוא יוצר שפה שלישית. הילדות נפגשות בגבעת הסלמנדרות, "שקיבלה את שמה בגלל בור עמוק וסודי בלב הגבעה, שבתוכו חיות סלמנדרות … וכשנכנסו אליו מצאו את שפת הבור. החושך ששרר בפנים נראה מאיים, ושתיהן חששו לרדת פנימה: בואי נחזיק ידיים, אמרה יעלה לאיבתיסאם, ככה נפחד פחות." נראה שלא העברית ולא הערבית מסוגלות ליצור חברות אמיתית אלא רק השפה החדשה, השלישית, שפת הבור, השפה הפרטית של השתיים – שפה של ציורים ואמנות, שפה שקודמת לכל נרטיב, שפה שלפני השפה.
.
מיכל בת אור, "החברות מגבעת הסלמנדרות", הוצאה עצמית, 2019.
.
.
***
.
נשים קשות / רוקסן גיי
ממליצה: דפנה לוי
.
כמעט מאה שנה חלפו מאז אמרה הסופרת הבריטית רבקה ווסט את המשפט המצוטט כל כך: ״אני לא יודעת בדיוק מה זה פמיניזם, אבל אנשים קוראים לי פמיניסטית בכל פעם שאני מביעה דעה שמבדילה אותי מסמרטוט רצפה או זונה״ – ועדיין נשים רבות נרתעות מהמחיר החברתי הכבד של התואר ״פמיניסטית״. לא כך גיבורות סיפוריה הקצרים של רוקסן גיי. עשרים וכמה נשים, שכולן מוגדרות ״קשות״, כלומר מי שנסמכות בעיקר על החוסן הפנימי שלהן, מפלסות לעצמן דרך בעולם, ולא מתאמצות למצוא חן.
התואר ״נשים קשות״ הוא, כמובן, ניסיון השתקה, דחיקה לשוליים, אל מחוץ לספקטרום הנשיות המקובל על הפטריארכיה, וגיי משתמשת בו בכותרת ספרה באירוניה, משום שכל גיבורותיה – שחורות, לבנות, היספניות, עניות, עשירות, מהנדסות, עובדות בתעשיית המין, נשואות, רווקות, לסביות או סטרייטיות – פיתחו ציפוי קשיח כדי לשרוד בעולם, עולם שבו הגברים הם קשים, מדכאים ואלימים מאוד.
גיי עוסקת רבות באלימות נגד נשים, אלימות מינית וטראומה, ובאופן שבו אלה מתבטאות לעיתים בהמשך של הכאבה עצמית או ביטול עצמי. חלק מהסיפורים אפל מאוד (שתי אחיות נחטפות ואינן מצליחות להשתקם) באחרים יש אלמנטים קסומים או הזויים (גבר שמשפחתו וביתו עשויים מזכוכית) ובכולם הנשים מודעות לעצמן ולאופן שבו הנורמליות בעולם שסביבן היא סוג של מופע. הקובץ רחוק מלהיות מושלם, אבל גיי בוחנת באומץ רב רעיונות מטרידים על מיניות נשית, יחסי משפחה ועוד, ועושה זאת בפרוזה כובשת ומפתיעה.
.
רוקסן גיי, "נשים קשות", הוצאת בבל, 2019. מאנגלית: דבי אילון.
.
.
***
.
בזמן שחיכיתי לשמש / אלנתן מיה
ממליצה: לאה קליבנוף־רון
.
עדין, מדויק וצנוע. בזמן שחיכיתי לשמש, ספר הביכורים של אלנתן מיה, הוא ספר של משורר שמילותיו מניעות את השיר בטבעיות, כמו מאליהן. בקווי רישום מעטים אבל מלאי נוכחות משרטט מיה תמונת חיים: צעדים, המתנות, רגעים, נופים, קשרים, זיכרונות, כשאלו ארוגים בחוטים דקים של רגש והרהור, בדימויים הנובעים מתוך אותם חיים כאילו החלו הם עצמם לדבר. וכל שיר מגלה את הסדקים, או הבקיעים, שלו, שגם הם בעצם אותם חיים, ומיה כמעט לעולם אינו מתווכח עימם. וההסכמה הזו יוצרת ספר ביכורים יפה, שקצת כמו אותם קווי רישום שאפשר כמעט להחמיץ אם לא מביטים די, גם הוא נע בתוך שטף ספרי השירה היוצאים לאור ואפשר כמעט שלא לראות אותו אם לא מתבוננים היטב, וכדאי מאוד להתבונן.
.
רואים
בֶּן שָׁנָה וָחֵצִי בְּסַרְבָּל צָהֹב, חֻלְצַת פַּסִּים דַּקָּה
צֵל עֲנָנִים מְבַשְּׂרִים אֶת הַחֹרֶף, חֻרְשַׁת אֳרָנִים גְּלִילִית,
עוֹמֵד בְּכִוּוּץ גַּבּוֹת מֻכָּר, מַבָּט מְבַקֵּשׁ בְּאִמְּךָ
שֶׁלּוֹחֶצֶת עַל עַדְשַׁת הַמַּצְלֵמָה.
בְּמֶרְחָק שָׁנִים מִן הַמָּקוֹם הַזֶּה
אֲנִי אוֹמֵר לְךָ, אַל תִּדְאַג
רוֹאִים אוֹתְךָ.
.
אלנתן מיה, "בזמן שחיכיתי לשמש", פרדס, 2018.
.
.
***
.
חמש רגליים Five Legs / מרב שין בן־אלון
ממליצה: ריקי כהן
.
משהו מסתורי ויוצא דופן מתרחש בתודעה ובגוף כשקוראים את חמש רגליים, ספר המוגדר כרומן גרפי, מאת האמנית מרב שין בן־אלון. ההגדרה הזו אינה מספיקה כדי לתאר את הספר, המגולל סוד משפחתי דרמטי שהתגלה למספרת בשעה שאביה גסס במוסד הסיעודי, והיא שוהה לצידו עד מותו. בן־אלון, המוכרת לקהל חובבי האמנות העכשווית באיוריה המינימליסטים, בדמויות המאופיינות בקווים דקים וקטועים, כתבה סיפור (בעריכת שהם סמיט), שאי אפשר לקטלג כסוגה מוכרת בשדה הספרותי או לכנותו "ספר אמנות". זאת פרוזה ממוארית, כתובה בסגנונה הייחודי של בן־אלון שנדמה כאילו הוא גרסה כתובה של איוריה: מצומצם, קטוע, כזה שיוצר אפקט רגשי בשל החסכים והחורים שבו.
הסיפור מחולק לחמישה "מקומות": בית חולים, בית עלמין, בית הבראה, מרתף, ארגז. הסודות של האב הנוטה למות צצים בזה אחר זה בכל אחד מהמקומות האלה. קולה של המספרת מזכיר חקירה צבאית, ולא בכדי: אביה היה איש חקירות בצבא ובין היתר חקר שבויים ישראלים ששבו ממדינות אויב. הלאקוניות הזאת מציתה סקרנות גועשת.
עימוד הטקסט על הנייר, החומריות שלו, משרת גם הוא את קולה של המספרת. הפירוק העומד ביסוד הסיפור, פירוק ביוגרפי המוביל למשבר זהות מהותי, והניסיון לבנייה מחדש, עם החללים הפעורים, הוא כל הווייתו של הספר הזה, שהרעיש אותי. אחרית הדבר של שהם סמיט היא תוספת מענגת לחוויה הספרותית.
.
מרב שין בן-אלון, חמש רגליים Five Legs, הוצאה עצמית, 2020.
.
.
***
.
מלימלי / מירי גול
ממליצה: לי ממן
.
את הפרוזה של מירי גול הכרתי עוד לפני שקראתי את מלימלי. לפני שנים למדנו יחד, אני והיא, במסלול כתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה. הייתי מוקסמת מהסיפורים שהביאה לכיתה. תמיד היה להם איזה אפקט רב חושי. טעם וצבע. זו הייתה פרוזה גדושה, ובמובן הטוב של המילה: לא הגדוש מן הסוג המציף, אלא מן הסוג הדשֵן. וכבר אז היה בזה משהו מרענן – כי כידוע, הפרוזה העברית של עשרות השנים האחרונות נוטה להימנע מסוג כזה של דשנות; עקבות הפלירט עם הפוסט־מודרניזם עדיין ניכרים בה היטב, והשימוש בשפה רזה ויובש תיאורי על גבול העקר מאפיינת רבים מספרי הביכורים שרואים אור גם כעת.
בספרה של מירי גול יש משהו אחר. זהו סיפור על אישה צעירה, על יחסיה על גברים, על קשר משפחתי אמיץ וסבוך ועל שושלת נשית שבמרכזה דמויותיהן של הדודות – אבל סיכום עלילתי מן הסוג הזה עושה לו עוול. היד הכותבת של גול מחלצת את העלילה ממחוזותיה הצפויים ויוצרת משהו ייחודי לה, עשיר וצבעוני כמו שזכרתי מן הסיפורים הקצרים שלה, אלא שבמקרה הזה הוא נפרש לכדי יריעה משמעותית יותר של רומן. בדומה לרבים מספרי הביכורים, ההבטחה הטמונה בו עדיין לא מומשה במלואה, אבל היא קיימת ומורגשת, וזו סיבה טובה מאוד להצביע עליו כאן, ולהמליץ לקרוא בו.
.
מירי גול, "מלימלי", עם עובד, 2020.
.
.
» זר ההמלצות של המוסכניקיות לפסח