וַתִּקרא | האם אפשר לספר סיפור?

"חוקרי ספרות יכולים להפוך אנקדוטה לספרות; ואילו סופרים מסוגלים להפוך אנשים אמיתיים לדמויות ספרותיות." שירי שפירא על בדיון והיסטוריה ב"נתניהוז" מאת ג'ושוע כהן

שי אזולאי, מי היה ראשון, שמן על בד, 44.5X38 ס"מ, 2009

.

האם אפשר לספר סיפור?

על אחרית הדבר לרומן "הנתניהוז" מאת ג'ושוע כהן

שירי שפירא

.

ביביסטים מכל הצדדים, אנשי "רק ביבי" ואנשי "רק לא ביבי" שהניחו את ידיהם על הרומן הנתניהוז מאת ג'ושוע כהן, אולי היו מאוכזבים לגלות שעניינו איננו בנימין נתניהו, ושהוא גם אינו עוסק במשפחתו המתוקשרת של ראש ממשלת ישראל הנוכחי, אלא לכל היותר באביו, בנציון נתניהו. כותרת המשנה של הרומן למעשה מגלה ברוב יושר שעלילתו מסתכמת ב"אפיזודה שולית ובסופו של דבר אף זניחה בתולדות משפחה מפורסמת מאוד" שהתרחשה בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת, כאשר בנציון נתניהו התמודד על משרה במוסד אקדמי במדינת ניו יורק ולשם כך הגיע עם אשתו ושלושת בניו להתארח אצל אחד מחברי הסגל, שהוא במקרה – כלומר מאוד לא במקרה – חבר הסגל היהודי היחיד עד כה. זו אינה סאטירה על האנשים ששמם האמיתי מופיע בספר ללא כל חשש מצד המחבר, אף שתיאורם גרוטסקי להחריד. בסופו של דבר דמותו של בנציון נתניהו אינטליגנטית לעילא, ערמומית ונשכנית, ולמרות גסותה הבולטת, היא משמשת שופר לביקורת נוקבת על ארצות הברית של אז ועכשיו.

המספר ברומן הוא היסטוריון בדיוני בשם רובן בלום, וחלק גדול מהטקסט עוסק בהרהורים על היסטוריה בכלל והיסטוריה יהודית בפרט, ובשאלת ההבדל בין השתיים (ועוד על כך בהמשך הדברים). קריאה מעמיקה בפרק האחרון ששמו "שלמי תודה ונקודות זכות", מעין אחרית דבר, מגלה שהנושא שעומד בלב היצירה הוא לאו דווקא ההיסטוריה אלא הספרות. אחרית דבר של רומן כוללת לרוב רשימת תודות מפורטת של המחברת ולעיתים גם כמה גילויים מסקרנים על תהליך התהוות הספר. זו של הנתניהוז אכן כוללת את המרכיבים האלה, אלא שתפקידם משמעותי הרבה יותר מהנהוג, אולי בהתאם לחיבת המחבר לאפיזודות שוליות וזניחות לכאורה. היא מתחילה בתור אחרית דבר מהסוג המוכר, המעשיר את הקוראת ברקע היסטורי הקשור לעלילת הרומן, למשל בנושא מותו של יוני נתניהו במבצע אנטבה. סיכום האירועים ההיסטוריים הרלוונטיים נמזג בהדרגה לאירועים עכשוויים, קנוניים יותר ופחות, כגון סיפור כהונתו הארוכה של בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל והעיסוק של בנימין ועדו נתניהו במורשת של אביהם.

כהן מסיים לגולל את קורות משפחת נתניהו בסוגה אחרת של כתיבת היסטוריה, וזו היהודית בפרט, כשהוא משבץ סיפור אנקדוטלי ומציין שפגש את אחד מילדיו של עדו נתניהו במסיבה בתל אביב, אבל הבין זאת רק בדיעבד. הוא ממשיך וגולש למבנה יהודי מובהק אף יותר של חקר ההיסטוריה דרך קרבה משפחתית: דודן מנישואים של דודנו של כהן הוא עורך דין שהגיש פעם תביעת רשלנות רפואית נגד עדו, ודיווח שעדו הוא בחור נחמד. בנקודה זו הטקסט פונה במעבר חד אל דמות אחרת מהמציאות, וקרובה יותר אל המחבר: חוקר הספרות היהודי־אמריקני הרולד בלום (2019-1930), שנודע בין השאר בזכות כתיבתו על "חרדת ההשפעה" ביצירת הספרות. כהן מגולל בקצרה את פרטי היכרותו עם הרולד בלום, שהיה שופע אנקדוטות הנוגעות בשלל דמויות מהקנון היהודי והספרותי, מפיליפ רות' ועד גרשם שלום, ולא רק. בסוף המחווה המפורטת לאישיות הבולטת בחקר הספרות וביקורתה, כהן מציין שמבין האנקדוטות הרבות, זו שהכי הרשימה אותו הייתה "הפעם שהתבקש לתאם ביקור בקמפוס של היסטוריון ישראלי עלום ושמו בנציון נתניהו, שהתייצב לריאיון עבודה ולהרצאה עם אשתו ושלושת ילדיו ועשה שמות במקום" (עמ' 228-227).

כאשר הרולד בלום מתווסף לרומן בתור דמות פארא־ספרותית, ועם זאת כמקור ישיר ורב ערך להשראה ספרותית, קורה דבר מרתק: הטקסט הספרותי שקדם לאחרית הדבר נחשף בתור טקסט בעל גרעין היסטורי מוצק – הביקור של משפחת נתניהו אכן התקיים במציאות ונשמר בזיכרונו של אדם שנודע ב"זכר העבר המושלם לעיתים" (עמ' 225); ובד בבד, ולפתע, מרכז הכובד של הרומן כולו עובר מההיסטוריה אל הספרות. כהן מספר על בלום: "מבחינת הרולד, החיים והטקסטים שקרא גבלו אלה באלה" (עמ' 226-225). אמירה זו היא תחילתה של רמיזה, בייחוד למי שניגש לרומן ללא ידע מוקדם, שכדאי לחזור אחורה ולקרוא את כולו מחדש באור אחר.

אחד המוטיבים המרכזיים בנתניהוז הוא הטרנספורמציה היהודית, ובפרט התהליך שבו יהודים נהפכים בהדרגה ללא־יהודים. רוב דמויות היהודים האמריקנים בספר שואפות אליה, להיטמעות מושלמת בכור ההיתוך של ארצות הברית. הדוגמה הגסה ביותר לכך מתגלמת בכמיהה של ג'ודי, בתו של המספר, להיפטר מהאף היהודי שלה. דמותו של בנציון נתניהו מתנגדת לעצם אפשרותה של הטרנספורמציה, ותוכן מחקריו מוצג ככזה הטוען שגם היהודים המומרים לעולם לא הפסיקו להיות יהודים, ובייחוד לא בעיני אלה שאילצו אותם להמיר את דתם. בקריאת אחרית הדבר גם הרומן כולו זוכה לטרנספורמציה ומסגור מחדש. עד אליה אפשר היה לקרוא את הספר בתור רומן קומי על תככים באקדמיה ועל פערי תרבות בין יהודים מסוגים שונים, או כרומן היסטורי שמספק סיפור אטיולוגי לשיגעון הגדלות של הנתניהו המכהן בימים אלה ומסביר את הפיצול בין יהדות ישראל ליהדות ארצות הברית. אחרית הדבר מוסיפה עוד מימד, והופכת את הטקסט לרומן בסוגת המטאפיקשן.

כמובן ראוי להציג את המושג: מטאפיקשן היא סוגה או מוטיב בולט בפרוזה שעניינה עיסוק במרכיב הבדיון שבספרות, באופן התהוותו דרך השפה הספרותית ובהתבוננות במבנה הסיפר והבנייתו. אמנם המונח "מטאפיקשן" אינו מוכר למרבית הקוראים אלא בעיקר לחוקרות ספרות, אך הוא מתאר יסוד שנוכחותו ניכרת בפרוזה של העשורים האחרונים, ובהחלט מתבטא גם בספרות היהודית: ג'ושוע כהן הוא ממייצגיו הבולטים (ובייחוד בספרו Book of Numbers מ־2015), ואיתו בספרות היהודית־אמריקנית אפשר למנות גם את ניקול קראוס בספרה יער אפל (כנרת זמורה דביר, 2017) ולפניהם את פיליפ רות' בספרים כגון מבצע שיילוק (זמורה־ביתן, 1999) והרומנים שגיבורם הוא הסופר נתן צוקרמן; בספרות העברית אפשר לחשוב על ספריו של יואל הופמן, שקוראים להטלת ספק בעצם גבולות הספר כאובייקט, או על רומנים מהשנים האחרונות כמו הראיון האחרון מאת אשכול נבו (כנרת, זמורה־ביתן, 2018) וקנאת סופרות מאת מאיה ערד (חרגול, 2021); ואת שורשי התופעה בהקשר היהודי אפשר לאתר בין השאר בראשיתה של ספרות היידיש המודרנית ובמספרים בדיוניים כמו מנדלי מוכר ספרים ושלום עליכם, שעסקו בגלוי בהבנייתם ובתפקידם בתור מספרים כחלק מהיצירה הספרותית.

המספר הייחודי של הנתניהוז פותח את דבריו באמירה ולפיה היסטוריונים הם החוקרים היחידים שלימים מתאחדים עם מושא המחקר שלהם, וזו הטרנספורמציה הראשונה שמוזכרת בטקסט: "שמי … רוּבּן בְּלוּם ואני היסטוריון. אבל בקרוב אהיה היסטורי, אני משער. רוצה לומר, אמות ואיעשה בעצמי להיסטוריה – גלגול מסוג נדיר השמור מסורתית לעוסקים במדעים הטהורים יותר" (עמ' 11). אחרית הדבר מגלה שגם לחוקרי ספרות יש איכות דומה: הם יכולים להפוך אנקדוטה לספרות; ואילו סופרים, כמו שכהן מזכיר לנו היטב, מסוגלים להפוך אנשים אמיתיים לדמויות ספרותיות. המפגש בין רובן בלום, המספר ברומן, ובין בנציון נתניהו, ההיסטוריון האמיתי שלימים נהפך גם הוא להיסטורי וגם – בזכות ג'ושוע כהן – לספרותי, הוא מפגש בין שתי אסכולות סותרות בחקר ההיסטוריה. בלום מוצא בנתניהו הדהוד לגישה היהודית להיסטוריה, שזכורה לו מהרבנים שלימדו אותו בהיברו סקול בילדותו. הוא נרעש לגלות שאצל נתניהו מדובר למעשה לא בהיסטוריה, אלא בתיאולוגיה: נתניהו, כמו אותם רבנים, אוחז באותה תפיסה תיאולוגית שלפיה ההיסטוריה נדונה לחזור על עצמה, תפיסה א־היסטורית משום שהיא אינה מאפשרת תיאור של רצף כרונולגי אלא רק מצב סטטי שאינו כפוף לשינוי. ואילו בלום הוא היסטוריון שאמנם מכיר את הגישה היהודית, אך כמלומד וחוקר אימץ את הגישה המערבית ההפוכה, אף שהוא מציג אותה ביותר משמץ אירוניה: "ההיסטוריה … עסקה כולה בקִדמה, עולם שהתבהר בבוא עידן הנאורות והשתפר מאז בהתמדה; עולם שימשיך להשתפר בלי גבול כל עוד כל מדינה ומדינה תנסה להידמות יותר לאמריקה ואמריקה תשתדל להידמות יותר לעצמה" (עמ' 38).

בסוף הרומן אין הכרעה ברורה ביריבות בין בלום, ההיסטוריון שנועד להיהפך להיסטורי, ובין נתניהו, ההיסטוריון שמערער על עצם האפשרות של צבירת ידע היסטורי ובהרצאתו טוען כי "אין עם פחות היסטורי, או פחות מוכוון היסטוריה" (עמ' 173) מהעם היהודי. אחרית הדבר, שמגיעה אחרי הסוף, חושפת שעיקרו של הקונפליקט בין השניים הוא ספרותי – כלומר, עיקרו הוא מחלוקת בשאלה האם אפשר לספר סיפור, ואם כן, כיצד: האם אפשר לספר את אותו הסיפור לכל בני האדם, או שמא כל קבוצה זקוקה להיסטוריה אחרת של כלל האנושות? וכאשר כל קבוצה מפיקה היסטוריה אוניברסלית אחרת, האם בכלל יש תוקף לחקר ההיסטוריה?

אותו נספח קצר אך מאיר עיניים לרומן משרה עמימות מכוונת על אמיתות השחזור של האנקדוטה, ומנגד חשוב למחבר להדגיש בו שרובן בלום ומשפחתו אינם בני דמותם של הרולד בלום (אף שהתעקש לשמור על שם המשפחה, ולו באיות שונה באנגלית), של אשתו ג'ין ושל הנערה שאמנם לא הייתה בתם, אלא קרובת משפחה שהתגוררה אצל בני הזוג בתקופה ההיא. הפסקאות שחותמות את אחרית הדבר מוקדשות לאישה האמיתית העומדת מאחורי הדמות של ג'ודי, הבת הצעירה, ואף לציטוט ישיר של מילותיה מדוא"ל שנשלח למחבר בתגובה לפניותיו החוזרות:

"תתעורר!!!!!! אף אחד כבר לא קורא ספרים ואו שיהודים נמצאים בצד הלא נכון של ההיסטוריה או שהם פשוט לא רלוונטיים. … תודה בזה, אפילו ידיעת קרוא וכתוב גוססת – וכשהיהודי האחרון הזה שלך יהיה סוף־סוף מת כמו (((אלוהים))) אז הלסבי.ת הא־בינרי.ת הגאה הזאת כן לסבי.ת י.תרקוד עירומ.ה לאללה על הקבר שלו" (עמ' 229).

הדוא"ל העסיסי החותם את הספר, שאולי הוא בכלל פרי מוחו של המחבר, שומט את הקרקע מתחת לדיון שהרומן משוקע בו, אך מנגד פועל פעולה חיונית כל כך לסוגת הרומן בעצם ההכנסה של קול נוסף, אחר, וחוץ־ספרותי במובהק, ליצירה ששוב ושוב מצביעה על המורכבות והבעייתיות שבקשר בין הספרות לעולם, אותו עולם שקיים בנפרד (או שלא בנפרד) ממנה. כשם שהנתניהוז הבדיוניים אינם מייצגים בו את הנתניהוז הממשיים, כמו בכל רומן גדול, אין כאן חלוקה בין טובים לרעים ובין צודקים לטועים, אלא גם הדמויות השליליות הן נבונות ומעלות נקודות ראויות למחשבה, וגם הדמויות החיוביות הן שליליות ולו בכך שהן טועות טעויות טרגיות. הנתניהוז נעדר כל יומרה להציג את האמת, אבל לאחר קריאתו ראוי לשאול על מקומה של הספרות ביחס אליה: האם היא מחויבת לאמת או שמא רק לעיסוק בערך האמת? האם היא עומדת בצידה של ההיסטוריה או שמא בצד התיאולוגיה? התשובה, לטעמי, תלויה בסוג הספרות, וכך או כך, ראוי לה לספרות שתרקוד עירומה לאללה על הקבר של שתיהן.

.

שירי שפירא, מתרגמת ועורכת, כותבת את הבלוג "ספרים באוטובוסים". חברת מערכת המוסך.

.

ג'ושוע כהן, "הנתניהוז: אפיזודה שולית ובסופו של דבר אף זניחה בתולדות משפחה מפורסמת מאוד", הבה לאור, 2021. מאנגלית: ארז וולק

.

» במדור "ותקרא" בגיליון קודם של המוסך: אורית קלופשטוק קוראת בספרה של מכי חכם נאמן "אנחנו סוסי הפרא של נהריה"

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

ביקורת פרוזה | זמן הצלצול הגדול

"השעון הפנימי צלצל והיא התעוררה לדעת: אין לה כל תשוקה אל בעלה לשעבר, ובאופן כללי היא לא זקוקה לבעלים, ממין זכר או נקבה. היא יכולה להסתדר לבדה." אסתר פלד על "הדיירת" מאת תמר מרין

דורית פיגוביץ גודארד, נועה תבורי ועדי ויצמן, חור בקיר ממולא מסטיק לעוס ומפתח שקוע במסטיק, פרט מתוך ההצבה שולחן/4, המוצגת כחלק מאשכול התערוכות משרדים 1, במשרדים הנטושים בכפר יהושע, אוצרות והפקה: אילת הרצוולף, אורנה אתקין רביב, נטע הבר

.

העט והסכין – על "הדיירת" מאת תמר מרין

אסתר פלד

.

ספרה של תמר מרין פותח בנקודת הסיום שלו: שני שוטרים פרצו את הדלת, זאת הדלת שהבעלות על המפתח שלה מוטלת בספק. לפחות ארבעה קופצים יש על המפתח האחד הזה, לא פלא אפוא שנדרשים שוטרים. זהו, אם כך, ספר שנקודת הסיום שלו היא התערבות מבחוץ, התערבות מבחוץ של החוק, של הסדר החברתי. התערבות כזאת נדרשת, כידוע, במקרי קיצון, כאשר הפורענות המתרחשת היא בלתי ניתנת לפתרון. התמונה הנגלית לשוטרים היא תמונה של אישה ומולה גבר עם סכין בשתי ידיו המושטות לקראתה.

הספר סוגר את עצמו בנקודה מעט מאוחרת מזו שנפתח בה. בנקודה הזאת השוטרים חוקרים את הגבר־עם־סכין בשעה שהאישה והילדים מחכים בחדר שהחקירה תסתיים. פנקייק עומד על הפרק, סוף מתוק. השוטרים, עוד גבר ואישה, מסמנים את החוק. החוק הוא תמיד מחוץ לאהבה, מחוץ לתשוקה, הוא תמיד התגובה על תשוקה ועל קנאה, מיני רגשות שפורעים את הסדר. שומרי החוק נמצאים שם בסוף, אף שנדמה שאפשר היה להסתדר בלעדיהם, כי הנה בדיוק ברגע ההוא שבו פרצו השוטרים את הדלת, הושיט הגבר לאישה את הסכין, התגבש הסכם, התאפשרה פרידה. הפרידה התאפשרה במחשבתה של האישה, היא עלתה בדעתה. לכן הסכין היא שלה.

הדיירת שקיבלה את הסכין מידי הגבר החליטה. בגלל שהיא החליטה, היא קיבלה את הסכין. סכין, הרי, היא סימן של חיתוך, של פרידה. היא ידעה פתאום מה לעשות, איך לחתוך את התסבוכת הנוראה, גבר שדבק בה עם איזו מחשבה אידיוסינקרטית נחרצת בדבר העובדה שהוא שב הביתה. פתאום התעוררה, פתאום ידעה איך לצאת מן הסבך הבלתי מותר הזה, של ההורים שלה והיא והגבר, התעוררה וידעה שיש לעזוב את בית ההורים וללכת, היא והילדים שלה, לבית משלה. ההחלטה שלה היא שהופכת אותה ראויה לקבל בידיים מושטות את הסכין, הסכין החותכת, מפרידה. עד אז היא לא עשתה את זה, לא נפרדה, לא מהוריה ועל אף הכול גם לא מבעלה. ועכשיו היא הולכת לבית משלה.

ההחלטה הזאת, שהאישה עושה בשעה שהגבר מסביר לה בשכנוע עצמי עמוק שהוא חוזר לחיות איתה בבית הוריה, היא ההחלטה השנייה שהאישה עושה בספר הזה. רגע לפני כן, באותו ערב עצמו, היא נפרדת מבת הזוג התובענית, הקנאית שלה. עד אז היא משוטטת בתוך ערפל. היא דיירת קצת מטושטשת שגרה בתוך ערפל. בתוך הערפל הזה היא נשארת נאמנה לילדיה; זה דבר של נשים, הנאמנות הזאת לילדים, שנמצאת שם תמיד, לא מעורפלת כלל אלא בהירה וחמה לא משנה מה. את מעורפלת, את בקושי יודעת מי את, אבל את יודעת שיש לך ילדים ובאיזו שעה צריך לאסוף אותם מהגן, מבית הספר. לפעמים זה כל מה שאת יודעת, אבל את זה את יודעת.

במהלך הספר כולו אין לדיירת מושג אמיתי מה לעשות בתוך הסיבוך הזה, כשהגבר שרוע על הספה בסלון ואומר שזה הבית שלו. אין לה מושג מה לעשות ואז היא קוראת לעזרה, מחפשת אחרים שיפרידו אותה מבעלה. מבעלה לשעבר, יש לומר. לפחות פעמיים בספר הזה אומרות הדמויות "בעלך", ומתקנות ל"בעלך לשעבר", או "הגרוש שלך". הבריות – האמא של הילד מהגן, ההורים של הדיירת, השוטר הגבר – מתקשות להשלים עם הפרידה. היא מנסה לקרוא לעזרה, שיפרידו אותה, אבל אף אחד לא עושה בשבילה את העבודה, איש לא מחלץ אותה מהכלא שלה. לא מאמינים לה שהיא כלואה. האימא של החבר מהגן לא מבינה שהיא כלואה, ונסה משם. היא מזעיקה את ההורים שלה, שמכירים את בעלה, את הגרוש שלה, וגם הם לא רואים שהיא כלואה, הם חושבים שעדיף הבעל הזה שעל הספה על פני המאהבת, זאת שאיתה היא מתגפפת. וגם המאהבת, גם היא לא רואה שהיא כלואה, אלא מייחסת לה קשר עמוק לגבר. וכך נשארת הדיירת לבדה, איש אינו עושה את העבודה, את עבודת הפרידה. אף אחד לא מבין, אף אחד לא מתערב בין הגבר לאישה, אף אחד לא מעז לחתוך את הזוג הדבוק. הדבוקה הזאת, דבוקת-הזוג, היא מקודשת, כאילו יש איזה כישוף מסביבה, טבעת קסומה שמקיפה את בני הזוג ואף אחד לא יכול להיכנס מעבר לגבול שמתווה הטבעת, אף אם כבר הוסרה. הטבעת הוסרה אבל הדבק – ומהו הדבק הזה – עוד פעיל, לכן נחוצים סכין ושני שוטרים.

עד לרגע מסוים לקראת סופו, מקיים הספר הזה בתוכו איכות מעורפלת, מעבר לא חתוך, לא חד, בין החוץ לפנים, וכל הזמן מרחפות בתוכו שתי שאלות: האם הדיירת כלואה, ואם היא כלואה, מהו הכלא שלה. שלל הדמויות שמסביב לזוג מייחסות לאישה מעורבות עמוקה, אחריות, או אשמה, למתרחש. אמא שלה אומרת לה שלאמיתו של דבר נראה שהיא לא מסתדרת לבדה. המאהבת שלה אומרת לה, את לא סיימת איתו, את לכודה. היא חשודה אם כן בכל מה שאפשר לחשוד בו: היא לא אחראית בגלל שהתגרשה, ומה היא מתגפפת עם אישה, וגם – למרות שהתגרשה ולמרות שהיא מתגפפת עם אישה, בעצם היא רוצה אותו בחזרה. כל המבטים שמופנים אליה מבחוץ אינם רואים את המציאות שלה אלא בקווים גסים. טועה אמא שלה שאומרת שהיא זקוקה לבעלה. טועה המאהבת שלה שאומרת לה שיש לה תשוקה גדולה אליו, שהיא מכחישה. טועה האמא של הילד מהגן שאומרת לה, תאהבי את בעלך, זה הפתרון הכי קל, הכי נכון, הכי מוסרי. הכול יסודו בטעות. אבל עיוורונו של המבט החיצוני חובר לעיוורון שלה עצמה: גם היא מאמינה שהיא כלואה.

הדיירת מסתובבת במעין חלל עמום, מעורפל לאורך כל העלילה. מלכתחילה היא המומה וחסרת יכולת להחליט כיצד תפעל. אחר כך היא מנסה לפעול באמצעות אחרים, להפעיל אחרים שיעשו בשבילה את הפרידה. האקט הברור ביותר, אבל הרפה, שהיא עושה, הוא לקרוא להורים שלה שיצילו אותה. והאקט הזה מוכיח את עצמו כאימפוטנטי, כי כאמור, ההורים שלה לא יחלצו אותה. כלל וכלל לא; בשביל ההורים שלה היא נשארה ילדה.

כי הזוג הזה, ההורים, הילדה שלהם גרה בבית שלהם עם הילדים שלה. אני קוראת לה "הילדה שלהם" והסופרת קוראת לה "הדיירת", ודומה ששתינו מצביעות על אותה בעיה. היא לא בעלת הבית; היא דיירת אצל ההורים שלה. היא דיירת בלבד, היא ילדה. כל מיני בעלים ובעלות מנהלים אותה.

שיתוף הפעולה שבו היא חשודה אינו שיתוף פעולה רומנטי. היא לא אוהבת בסתר ליבה את בעלה, היא לא רוצה בלא־מודע שהוא יחזור. היא כלואה בתוך משהו אחר. הכלא שלה הוא מנטלי: אין לה בעלות על חייה. היא לא מבינה שהיא לבדה אוחזת בסכין, שהיא צריכה לחתוך את ההחלטות של החיים שלה בידיה בלבד. ואכן, רגע החיתוך של העלילה הוא רגע של התעוררות: הוא "עדיין לא פקח את עיניו ולא התעורר, והדיירת הרגישה היטב את כאב הראש הפועם במצחה, כמו שעון מעורר שמשמיע את נעימת הפתיחה הרכה, הרפה, שמקדימה את הצלצול הגדול והצורמני, ועכשיו כשעמדה ובהתה בבעלה לשעבר הרגישה שזמן הצלצול הגדול הגיע" (עמ' 171). השעון הפנימי צלצל והיא התעוררה לדעת: אין לה כל תשוקה אל בעלה לשעבר, ובאופן כללי היא לא זקוקה לבעלים, ממין זכר או נקבה. היא יכולה להסתדר לבדה. היא מכירה בצד המוסרי של מעשיה, היא רואה את נזקי המעשה שלה על פני הילדים. היא התעוררה מעיוורונה.

בסוף הספר היא עושה אקט אמיתי של חיתוך: היא מחליטה. היא תיחלץ מהסטטוס של דיירת־ילדה ותצא לדרך משלה, תיקח בעלות על חייה ותמצא את הבית שלה. הדיירת הוא ספר על שחרור מן החסד המפוקפק של יחסי בעלות. האישה הנחשקת על ידי נשים וגברים מוותרת בו על היותה אובייקט נחשק לטובת סובייקטיביות שנחתכה בסכין של הפרידה.

.

אסתר פלד היא סופרת ומסאית. ספרה "פתח גדול מלמטה" (בבל) זכה בפרס ספיר ב־2017.

.

תמר מרין, "הדיירת", אחוזת בית, 2022

 

» במדור ביקורת פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: דינה עזריאל על "יש אנשים שמדברים ככה" מאת יונתן שגיב

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

"על זאת": דוד בן גוריון ונתן אלתרמן לא מפחדים להסתכל במראה

כיצד הגיב דוד בן גוריון לשירו של נתן אלתרמן על פשעי המלחמה של עם הסגולה?

נתן אלתרמן במלחמת העצמאות והשיר "על זאת" שחולק לחיילי צה"ל

נתן אלתרמן אהב את החיילים. אהב את סיפורי הגבורה והאמין בצדקת הדרך.

כולנו מכירים את "מגש הכסף", וטורי שיריו שפורסמו מדי שבוע ב"טור השביעי" משקפים זאת היטב.

אבל יום אחד החליט אלתרמן כי לא הכל נופת צופים. וב-19 בנובמבר, 1948 הוא מפרסם ב"טור השביעי" בעיתון "דבר" את הטור מעורר המחלוקת "על זאת", המתאר פשע מלחמה של לא אחרים מאשר בנינו. חיילנו.

תחשבו על זה. הימים הם ימי מלחמת העצמאות. העם היהודי נלחם על קיומו, ועדיין אלתרמן מוצא לנכון לפרסם טור שכזה. טור שכולו אצבע מאשימה על "פשעי מלחמה" שעשה עם הסגולה.

לא ברור האם מדובר היה באירוע ספציפי שקרה באמת או על מעשים ברוח מה שכתוב בשיר. החוקרים עצמם מתלבטים, ומנסים "להלביש" לאירועים ספציפיים במלחמת העצמאות את נסיבות כתיבת השיר.

אחת הסברות היא שמדובר באירוע שהתרחש בכפר דווימה בסוף אוקטובר 1948. לפי הדיווחים, במהלך מבצע "יואב", גדוד 89 של חטיבה 8 הרג כמה עשרות עד מאה תושבים מן הכפר שלא היו מעורבים במלחמה. עוד נטען כי יצחק שדה שהיה מפקד החטיבה הזדעזע מהמקרה ושיתף את אלתרמן במקרה. ואלתרמן – לאחר ששמע על הפרשיה – חיבר עליו את השיר. נזכיר שאלתרמן עצמו לחם גם כן במלחמת העצמאות ואף לקח חלק באותו "מבצע יואב".

בארכיונו של השר לשעבר יוסי שריד מצאנו הערות שמאששות גם כן את הסברה הזו:

הערות על השיר בכתב ידו של יוסי שריד. ארכיון יוסף שריד זמין דיגיטלית במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון מכון גנזים – אגודת הסופרים העבריים במדינת ישראל (ע"ר), משרד ירושלים ומורשת ותכנית ציוני דרך, חטיבת היודאיקה בספריית הרווארד והספרייה הלאומית של ישראל

ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן גוריון, היה בקשרי ידידות עם נתן אלתרמן. השניים התכתבו ביניהם מספר פעמים ואף נפגשו פעמים אחדות. בן גוריון התרגל לקרוא מאלתרמן טורים המהללים את המדינה הצעירה וחייליה, ולפתע פתאום הוא קורא בעיתון את כתב האישום הנחרץ מ"על זאת".

נתן אלתרמן (במרכז) עם דוד בן-גוריון. באדיבות ארכיון אלתרמן, מרכז קיפ, אוניברסיטת תל אביב

בין אימוץ לגינוי, בחר דוד בן גוריון באימוץ מלא ואוהב של הטור. וכך הוא כותב לאלתרמן יומיים אחרי פרסום השיר:

בן גוריון כותב לאלתרמן. מקור: ארכיון בן גוריון

במכתב בן גוריון מבקש רשות להדפיס ולחלק את השיר לחיילי צה"ל. וכך עשה. "נתתי הוראה להדפיס שירו של אלתרמן מיום שישי ולחלקו לצבא", כתב בן גוריון ביומנו.

בארכיון הספרייה  מצאנו את השיר, כמו גם את דברי בן גוריון על השיר, כפי שחולק לחיילים:

האפיזודה של אלתרמן במלחמה העצמאות הייתה קצרה. אלתרמן לא היה ככל הנראה מהעזים שבלוחמים. אך מלחמתו הייתה גם מלחמת הרוח למען האנושיות וצדקת הדרך.

 

לקריאה נוספת

״הטור השביעי״ ו״טוהר הנשק״ – נתן אלתרמן על ביטחון, מוסר ומשפט – מנחם פינקלשטיין

משא התוכחה של נתן אלתרמן מנקודת תצפיתו של שופט – זיוה שמיר

שירה | איך הכול נחרץ לנו מול העיניים

שירים מאת צביה ליטבסקי, יהודית אוריה ועדן נווה

חוה ראוכר, רחל, שמן על בד, 120X100 ס"מ, 2005

.

צביה ליטבסקי

אדיפוס 

אֶל תּוֹכִי נֶאֶסְפָה הַטֻּמְאָה.

מָצִיתִי אוֹתָהּ בְּכוֹחַ אֵינְקֵץ

מֵעֲרוּצֵי הַנְּחָלִים, מִסִּדְקֵי הַצּוּקִים הַצְּחִיחִים,

מֵאַבְנֵי כִּכַּר הָעִיר

מֵעֲפַר הַשָּׂדוֹת הַיָּבֵשׁ

.

נָשַׁמְתִּי אוֹתָהּ מִן הָאוֹר

וְעִוְרוֹנִי

הִפְצִיעַ מֶרְחָבִים

.

קִיסוֹסָיו שֶׁל דִּיוֹנִיסוֹס

מִשְׁתַּלְּחִים עַזּוֹת סְבִיב עוֹרְקַי –

סוֹרָגִים מְסֻקָּסִים, מְבַעְבְּעִים

שְׁחוֹר תַּחְתִּיּוֹת.

.

בְּמַקְּלִי אֲגַשֵּׁשׁ דַּרְכִּי

אֶל פִּסְגַּת הַקִּיתַיְרוֹן

לַחֲבֹק בְּחֵיקִי

תִּינוֹק נְקוּב רַגְלַיִם.

.

צביה ליטבסקי היא משוררת ומסאית. מבקרת ספרות במוסך. ספר שיריה השמיני, "עין הדומיה", ראה אור בהוצאת כרמל ב־2021. שירים פרי עטה פורסמו בגיליונות 46 ו־79 של המוסך.

.

יהודית אוריה

רעב מהאונה האלוהית

לְשָׁלֵם כָּלְשֶׁהוּ שֶׁמֵּעֵבֶר לַחֲלָקִים,

כְּעִשְׂבֵי מַרְפֵּא מְרִירִים.

.

אֲנִי מִתְגַּעְגַּעַת אֶל עַצְמִי.

עוֹד לֹא הֶחְלַמְתִּי מִמֵּךְ, אֵלָה הַמְּזִיזָה אֶת נְחִירֵי הַחֲלוֹם,

.

אַתְּ קָמָה בַּבֹּקֶר עִם סְנוּנִיּוֹת

וְעָפָה הַרְחֵק מִמֶּנִּי,

כָּל מָה שֶׁכָּתַבְתִּי הוּא עֲקֵבוֹת שֶׁאַתְּ מַשִּׁילָה,

כְּשֶׁאֲנִי מִתְעוֹרֶרֶת.

.

יהודית אוריה היא משוררת. ספרה האחרון, "צבאים", ראה אור ב-2016 בהוצאת פרדס. שיריה פורסמו בכתבי עת שונים ובגיליונות 14 ו־88 של המוסך.
 

עדן נווה

כמו נחל

אֵיזֶה זִכְרוֹנִמְשָׁךְ

שֶׁמִּתְחַלְּפִים בּוֹ הַמַּיִם תָּמִיד

אוּלַי גִּדְרוֹת זְרָדִים יְלַחֲכוּ אֶת קְצוֹתָיו

אוּלַי אֲבָנִים יִשָּׁחֲקוּ

דַּג הַמַּחְשָׁבָה יְרַפְרֵף סְנַפִּיר

וְשִׁמְךָ יַאֲפִיר

.

תִּרְאֶה אֵיךְ הַכֹּל נֶחְרָץ לָנוּ מוּל הָעֵינַיִם

אֵיךְ אַגַּן הַהִקָּווּת נִפְרָץ

וּשְׂפָתֵינוּ שְׁסוּעָה

.

אֲבָל כְּמוֹ נַחַל

פִּכְפּוּךְ הַשְּׂמִיכָה בַּלַּיְלָה

הַהַבְטָחָה לְהַחְזִיק חַיִּים

לְצַד הַקֹּר שֶׁנָּבַע

מֵהָאֲדָמָה

.

אֲנִי נִזְכָּר

בְּנָזִיר שֶׁיָּשַׁב עַל הַר וְרָאָה אֵשׁ בּוֹעֶרֶת עַל הַר אַחֵר

וְהָיָה לוֹ חַם

רָאִיתִי אוֹתְךָ

.

עדן נווה הוא סטודנט למדעי הרוח. שיריו פורסמו בכתבי עת שונים.

.

» במדור שירה בגיליון הקודם של המוסך: שירים מאת דנה אמיר וערן צלגוב

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן