.
"מעבה ירוק של סוד רוגש": על זמן וטבע בספרה של ענבל קליינר, "בסבך קנים ופטל"
מרב פּיטוּן
.
פואטיקה
שׁוּרוֹת בְּרוֹשִׁים כֵּהוֹת שׂוֹרְטוֹת אֶת הַשָּׁמַיִם:
גְּרַף א.ק.ג. סָדִיר עַל צַג הָרָקִיעַ.
אַתָּה וַאֲנִי יוֹדְעִים אֶת הַפַּרְדֵּסִים
שֶׁהָיוּ חֲבוּיִים אַחֲרֵיהֶן, כְּשֶׁהָעוֹלָם
הָיָה מֻחְלָט וְתָחוּם:
הָיָה עָלֵינוּ לִצְמֹחַ בְּקִרְבָּם
לִגְמֹעַ מַיִם מִן הַבְּאֵר שֶׁבְּלִבָּם,
כִּפְעִימוֹת שְׁקוּלוֹת.
הָיָה עָלֵינוּ לְהָנִיב פֵּרוֹתֵינוּ בַּזְּמַן,
מוּגַנִּים בְּשׁוֹבְרֵי הָרוּחוֹת.
בְּחֶשְׁכַת לֵילוֹת בִּקַּשְׁנוּ סֶדֶק
לְהִוָּלֵד דַּרְכּוֹ בְּגוּף רִאשׁוֹן חַד־פַּעֲמִי,
בָּאֲוִיר הַשָּׁקוּף, בְּמִקְצָב לֹא נִרְאֶה לֹא יָדוּעַ,
לִרְשֹׁם גְּרָף לֹא סָדִיר, בִּכְתָב פְּרָטִי
.
ראשיתו של ספר הביכורים של ענבל קליינר, בסבך קנים ופטל, בשיר זה שהוא מין חדר לידה פואטי – ניתן לשמוע בו את מקצב פעימות הלב, לחוש את רחם הבאר, את ההמתנה להיוולדות, למעבר מחשכה לאור, ממרחב מוגן, סגור, לאוויר שקוף, חשוף, בלתי ידוע. בשיר מנוסחות שתי צורות קיום: האחת משורטטת, סדורה, נטולת ייחוד; השנייה מקורית, פרועה, פורעת את השורה. שמו של השיר, "פואטיקה", מרמז כי המעבר מאחת לשנייה נעשה באמצעות כתיבתו של הספר עצמו, דרך רישומו החד־פעמי, היחיד במינו, של "כתב פרטי". הספר שלפנינו הוא הסדק שבעדו ניתן לבוא לעולם – הגבול בין מרחבי הקיום, זה שלפני ההיוולדות וזה שמבקש לקרות ולהתממש לפנינו – והוא מסומן בהבדל בין ברושים גלויים לשמיים לפרדסים כומסי סוד.
את האפשרויות הבוטניות השונות קליינר מכירה לפני ולפנים: הספר היפהפה הזה, הנפרש בעצמו בכוח ובעדינות של צמח פלאי, גדוש בפקעות ובבצלים, מונה את שמותיהם של פרחים ועשבים, פורט פירות מקליפותיהם החיצוניות, דרך ליבתם הבשרנית ועד לשחלותיהם הזעירות. נוכחותם של חי וצומח, מזגי אוויר וקפלי קרקע, משקעים וגוני אור ועונות, אינה בגדר תפאורת רקע למופע השירי, לכידה צילומית אסתטית שמקפיאה ומתעדת אותם, אלא היא מייצרת בעצמה חוויית גילוי והתפעמות, העמקה והבנה, המתרחשות ונבראות תוך כדי הקריאה.
שירת טבע ושימוש בו כמקור דימויים להלכי נפש אינם דבר חדש בשירת העולם או בשירה העברית, בעבר או בהווה. החל מהתנ"ך, דרך שירת ימי הביניים והשירה הרומנטית ועד ללואיז גליק, מרי אוליבר או אגי משעול בנות זמננו – זרימת נהרות, זריחת השמש וזמזום הדבורים משמשים סימנים אוניברסליים מוסכמים לתיאור תחושות ורגשות אנושיים. השימוש שנעשה בהם כאן מתייחד בכך שהוא יוצר בזמן הקריאה מרחב וזמן שניתן לשהות בהם, לחוות אותם, לקחת בהם חלק, מבלי לתבוע עליהם בעלות ולנכס אותם לחוויה אנושית צרה. הטבע ובני האנוש יכולים לקיים ביניהם מערכת יחסים בראשיתית, גמישה והדדית, שאינה חייבת להיות "שימושית", תועלתנית. בקיאותה של קליינר, המומחיות הלקסיקלית שלה בכותרות ובגביעים, בכנפיים ובמקורים, אינה נחווית כהתנשאות זרה לקוראים ולקוראות, כהתגבהות שאין אפשרות להגיע אליה, אלא כתדר שאנו מוזמנים להאזין לו, סיפור יסודי, קדום ומשותף שניתן לחלוק, כמו למשל בשיר הבא:
.
מן הבריתות
דַּק וּמָתוּן יוֹרֵד הַגֶּשֶׁם
כְּמוֹ לֹא הָיָה עַד אֶתְמוֹל מֻשָּׂא גַּעְגּוּעִים
נוֹטֵף טוֹפֵף כַּיָּמִים שֶׁנִּגְּרוּ, נִסְפְּגוּ
זֶה אַחַר זֶה בָּאֲדָמָה שֶׁהִשְׁחִירָה, מֵעֵבֶר לְוָאדִי.
אַדְמַת הַמַּרְזֵבָה נַעֲנֵית מִיָּד:
פְּסִיגֵי תֻּרְמוּס נִפְעָרִים, שׁוֹלְחִים נִצְרוֹן בָּהִיר
וְגִבְעוֹלִי חֶלְמִית רַכִּים עוֹלִים, עוֹד רֶגַע יִגְבְּהוּ מִמֶּנִּי, יְסוֹכְכוֹ
בַּעֲלֵיהֶם הַמְּפֹרָצִים מִפְּנֵי הַגֶּשֶׁם, וְשׁוּב אֶטְבַּע תַּחְתָּם
בְּמַעֲבֵה יָרֹק שֶׁל סוֹד רוֹגֵשׁ (כַּמָּה קְטַנּוֹת הָיִינוּ אָז?) –
אַרְגָּז יָשָׁן מֵעֵץ, מַפִּית נְיָר, בַּקְבּוּק זְכוּכִית כַּאֲגַרְטַל
חֶמְדַּת הַלְּבָבוֹת הַנִּפְתָּחִים בַּלָּאט וְהֶדֶף
הַבְּגִידָה הָרִאשׁוֹנָה בְּסֵתֶר הַחֶלְמִית.
הִנֵּה, מָתוּן מָתוּן פָּסַק הַגֶּשֶׁם.
בְּכַף יָדִי עוּגוֹת פְּרִי קְטַנְטַנּוֹת, שׁוֹלְחוֹת
פְּרִיסוֹת שָׁלוֹם מִן הַמַּחֲבוֹא הָאַפְלוּלִי,
מִן הַבְּרִיתוֹת הָעַזּוֹת, הַקְּדוּמוֹת,
מִסְּבַךְ גַּן הָעֵדֶן.
.
בשיר זה, וברבים אחרים בספר, הטבע הוא מרחב קרוב, שמחזוריותו הקבועה, היציבה, מאפשרת גישה אליו, שליפה בעת הצורך. ההתחדשות התקופתית שלו מזמנת אפשרות לסמוך עליו כמו על בית שחוזרים אליו, להתחבא בו, למצוא בו מקלט: הימים הנספגים בקרקע בזה אחר זה, כמו גשם, מולידים את הביטחון כי הצמיחה תתחדש, כי הברית בין המים לאדמה תרטיב ותחייה את זיכרונות הילדות. החוץ הופך קרוב, גבעולים ועלים למעבה סודי רוגש, כזה שניתן לרהט בארגז ישן, במפית ובבקבוק, לפענח בהם את יסודות החיים, המורכבים מ"חֶמְדַּת הַלְּבָבוֹת הַנִּפְתָּחִים" יחד עם "הַבְּגִידָה הָרִאשׁוֹנָה".
מרחב הלמידה הבטוח הזה, הגדר החיה מפני העולם, המסוככת מכל עבר ושומרת את הילדות בבועת דמיון שבו מתרחשות ההתנסויות הרגשיות על כל גוניהן הוא מרובד; הוא ירוק באופן ממשי אך גם בעל איכויות של "מסך ירוק" קולנועי: בטכניקה זו של ריבוד שכבות פעולה מצולמת כשמאחוריה מסך בצבע אחיד, לצורך שילובן של תמונה או סצנה אחרת ברקע. השיר פועל את פעולתו על הקוראים/ות באופן דומה: הוא מציג לפנינו זיכרון פרטי הנטוע בביוגרפיה ספציפית, אך מציע לנו, ברקע האחורי שלו, מסך רחב ואינטימי להקרין עליו את זיכרונותינו שלנו. הקריאה בשיר מזמינה אותנו לשוב לגן עדן הבראשיתי, המשותף לכולנו, למרחב הכמוס והיקר שבו נמצאים איתנו אחינו או חברינו הקטנים, רגעי התגלית הראשונית של חיינו. אנו יכולים לראות ולגעת בעוגות פרי החלמית כמו היו עוגיית המדלן של פרוסט, משגרות אותנו באחת אל הילדוּת, מאפשרות לקבל "דרישות שלום" משם.
כוחו חובק־הכול של הטבע, היותו מתמשך ונפרש הרבה מעבר למשך חייו של אדם, מאפשר להיעזר בו לא רק כבצינור אל העבר, אלא גם כבערוץ של השפעה על העתיד, יצירת שינוי נפשי, רגשי, באמצעות יצירת שינוי סביבתי, בוטני:
.
כנגד
כְּנֶגֶד כָּל הַסִּכּוּיִים, הַבֹּקֶר
חָזְרָה נִשְׁמָתִי לִמְקוֹמָהּ.
הַבֹּקֶר, כְּנֶגֶד כָּל הַסַּכִּינִים
טָמַנְתִּי פְּקַעַת בָּאֲדָמָה.
כְּנֶגֶד כָּל הַסִּיּוּטִים
עוֹרְבִים נָחֲתוּ בַּמִּרְפֶּסֶת
לִרְווֹת מִצַּלְּחוֹת הַהַשְׁקָיָה
אֵינִי נֶחְפֶּזֶת לַהֲנִיסָם.
אֲחַכֶּה יָמִים אֲרֻכִּים
עַד שֶׁרַךְ וּמְדֻיָּק וְאַמִּיץ כְּנַחְשׁוֹן
יִסְתַּעֵר גִּבְעוֹל יָחִיד מֵחֵיק הָאֲדָמָה
יַטִּיל עַצְמוֹ עִוֵּר, יָרֹק
לְתוֹךְ מְעַרְבּוֹלוֹת יָמֵינוּ.
.
אם ב"מן הבריתות" הטבע היה חוּפּה לשימורם של זיכרונות, כאן הוא מצע לצמיחתו של המחר: טמינתה של פקעת באדמה היא חיקוי בזעיר אנפין של מעשה הבריאה המשיב את הנשמה למקומה בבוקר. השיר הזה, הדק והעדין כמו הנבט הרך שהוא מתאר, נפתח בצליליות מחורזת, מעין תפילת "מודה אני" מלאת ענווה והבנה פסיבית, שפלת רוח, של הנס שאינו מובן מאליו של שיבת הנשמה. מאידך, החזרה על המילה הטעונה "כנגד", יש בה עוצמה של לחש השבעה, של גיוס פעיל של כוחות הבריאה להצלחתה של הפקעת במשימתה. כשבת האנוש יוצרת יש מאין, היא לוקחת חלק בתזמורת הגדולה של העולם ומותירה אחריה חותם, כזה שאולי ישתמר אחרי מערבולות היומיום. הבעת האמון בפקעת שתספיק, הידיעה שאצורה בה הבטחה, יש בהן מרידה בכל השגור והצפוי, בחלקים השחוקים והמרוטים של הקיום, דילוג מעל לסיוטים והסכינים הצצים מכל עבר. ואם תשכיל לדשן את המעשה בסבלנות, תוכל לממש את הציפייה ולחזות בירוק האמיץ מסתער לתוך היומיום.
ההסתמכות על האפשרות הגלומה בטבע להגמיש ולמתוח את הזמן משמשת גם בקצהו השני של פתיל החיים, למשל בשיר הנוגע ללב מתוך השער "עב חולף" המוקדש לאביה של המשוררת:
.
ובשבת אחת שמשית בשלהי הסתיו
פִּתְאֹם אֶתְמוֹל נֶעְתַּרְתָּ לְבַקָּשָׁתִי
לְהַרְחִיק אֶל סַפְסָל אַחֵר.
צָעַדְנוּ לְעֶבְרוֹ, שְׁתֵּי גְּרִירוֹת
רַגְלֶיךָ לְכָל צַעַד שֶׁלִּי.
נִקְצַב לָנוּ זְמַן פּוֹמֶלִית. לְאַט נֶחְשְׂפָה
פְּנִימִיּוּתָהּ הָרַכָּה שֶׁל הַקְּלִפָּה,
הִלְבִּינָה בֵּינֵינוּ, כְּצַלַּחַת לַבָּאוֹת.
הַדַּקּוֹת נִמְתְּקוּ, אֲרֻכּוֹת
פֶּלַח אַחַר פֶּלַח שַׂמְתִּי בְּיָדְךָ, הַצִּיפָה
הַדַּקָּה הוּסְטָה לְאָחוֹר
בַּקְבּוּקוֹנִים שְׁקוּפִים נִפְרְטוּ אֶל שְׂפָתֶיךָ
נִפְזְרוּ סָבִיב, כִּנְטִיפֵי שֶׁמֶשׁ.
שָׁאַלְתִּי עַל מָה אַתָּה חוֹשֵׁב. עָנִיתָ, שֶׁלֹּא
כְּמִנְהָגְךָ, וְדִמְמַת שָׁנִים הֻפְשְׁלָה מֵעָלֶיךָ:
בְּמִשְׁפָּטִים חֲסֵרִים שַׁבְתָּ אֶל הַגַּלְעִין –
אֶל הָרִתּוּךְ, אֶל הַמְּלָאכָה שֶׁהֻפְסְקָה בְּאֶמְצַע.
לִבִּי נִמְלָא. טַעַם הַפּוֹמֶלִית עוֹד בְּפִינוּ,
קַמְתָּ לָלֶכֶת. לִוִּיתִי אוֹתְךָ.
לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמֹר, אַף שֶׁרָצִיתָ מְאֹד.
וְאֵין אֲנִי בַּת־חוֹרִין לִבָּטֵל מִמֶּנָּה.
.
תחילתו של השיר, בדומה לשורת הברושים הסדורה בפתיחת הספר, במדידות – של מרחק, של מאמץ, של צעדים צעירים ונמרצים מול אלה האיטיים, המתמעטים, בקימוץ המוגבל שבו "נִקְצַב לָנוּ זְמַן פּוֹמֶלִית". ואולם, מרגע הופעתו של הפרי בשיר, הדין מומתק, הזמן נמתח ומשתהה, נפרש כך שההתענגות על ההווה נמשכת ומשתרעת ואפשר לשמוט ולהניח את המדדים. החוויה החושית שמולידים בקבוקוני העסיס מאפשרת מגע ישיר ועוצמתי עם הליבה, עם הגלעין, כך שהזמן כולו, כאלמנט, מפסיק להתקיים, להתקדם, עד כי שנותיו של האב "מופשלות" ממנו והופכות בלתי מורגשות. ההשתהות בחוויית הפרי יש בה גם השהיה של הרגע, האטה, כך שניתן "לקנות זמן", למתן את הפרידה לפרודות, להפריד אותה לפלחים, לבקבוקונים, להישאר עם טעם הפומלית בפה.
בסבך קנים ופטל הוא ספר מרשים ומלא רבדים, שתנופתו נובעת מהצטברותם של עדינות ודיוק, ליטוש ועושר לשוני מרהיב. הספר מתבונן במבט צלול ומפוכח בנושאי יסוד אנושיים, כמו שייכות מול ייחוד, במיוחד בהקשרה של חוויית ילדות קיבוצית־קולקטיבית; יחסי חברות; זוגיות ואהבה; זיכרון והנצחה. המפגש החושני שמתקיים בו, עם צבעיו וצליליו של הטבע, עם התחדשות העונות והתחלפות הנופים, אינו חולף מול עיניהם של הקוראים והקוראות, אלא עובר דרכם, בתוכם: כמו בטבע, זמן התרחשותם של השירים הוא ברגע המסוים של הקריאה, שבמהלכה נבראים מחדש רגעים וחוויות באופן חד־פעמי ובלתי אמצעי. הטבע הוא גם מייצגו של הזמן המחזורי, המתחדש, זה שניתן לסמוך עליו, להתמסר אליו ולנוע על גבו מן הראשית של הילדות וההיוולדות, דרך ההווה השירי המזמין, המענג, וקדימה אל האחרית, אל העתיד הלא נודע.
.
מרב פּיטוּן, משוררת, עורכת ומתרגמת. בוגרת החוג לספרות כללית והשוואתית, חיה בירושלים. שירים, תרגומים ורשימות ביקורת פרי עטה פורסמו בכתבי עת שונים, בכללם המוסך, ובאנתולוגיות לשירה. חברת מערכת המוסך.
.
ענבל קליינר, "בסבך קנים ופטל", מוסד ביאליק, סדרת כבר, 2022.
.
.
» במדור ביקורת שירה בגיליון הקודם של המוסך: מיתר מורן על "אַתְּ כל הרצון", מבחר שירה לסבית עכשווית
.
לכל כתבות הגיליון לחצו כאן
להרשמה לניוזלטר המוסך
לכל גיליונות המוסך לחצו כאן