ביקורת שירה | הבחירה להביט ולראות

"דריגס פונה אל אשת לוט, שבחרה, הביטה אחור במתיה ונהפכה במדבר לנציב מלח, להבדיל מאמה, שלא בחרה ונידונה לכף הקלע, ואין בה מנוח לא בין החיים ולא בין המתים." חגית חוף על ספר השירה "סביונים" מאת יהודית דריגס

אברהם אילת, מתוך הסדרה נופי־ריק, תצריב, 80X51 ס"מ, 1995

.

סביונים על פתח השאול

חגית חוף

.

את ספר שיריה השישי, סביונים, פותחת יהודית דריגס במוטו מתוך שירו האחרון של יאיר הורוביץ, "אוּלַי כָּל הֶחָצוּב מִתּוֹכֵנוּ אֵינוֹ אֶלָּא שִׂיחָה בֵּין חַיִּים לְמֵתִים".

בשירה מלאה בכאב ובחוסר שקט שבה המשוררת לשיח שהייתה עדה לו בילדותה כבת לניצולי שואה, שיח שהתנהל בין אלו שנותרו בחיים ובין מתיהם. נפשה מבקשת לפענח את השיח מתוך צו פנימי כדי לפתור את הבלתי פתיר שהיה לה לשפת אם. לשם כך היא מותחת חֶבל שירי בין העולמות, וממנו היא כותבת את שיריה. כדבריה: "תַּחְתַּי גֶּשֶׁר חֲבָלִים עָשׂוּי בֶּהָלָה" (עמ' 22). ברשימה זו אהלך בעקבותיה על גשר החבלים, ודרך כמה שירים ודמויות משיריה אביא מהניסיונות שלה למפגש עם אלו שיצאו ובאו בין עולם המתים לעולם החיים, אציג את חיפושיה אחר המבט ככוח המחבר או המפריד בין העולמות ואנסה להתחקות אחר מה שמבטה שלה פוגש.

.

שלש וחצי בלילה

עַל מִטַּת לַיְלָה

עֲשׂוּיָה מֵהֶבֶל נִשְׁמוֹת הוֹרַי,

תְּלוּשָה כְּמוֹ דַּף מַחְבֶּרֶת

אֲנִי מִתְכַּרְבֶּלֶת בְּזִכְרוֹנוֹת עֲטוּפֵי תַּכְרִיכִים.

תַּחַת הַמִּטָּה צְבִירֵי מִלִּים

בּוֹר הַתָּמִיד שֶׁעָלַי לְמַלֵּא.

.

זהו השיר הראשון בספר, ודרכו דריגס משתפת בשורשי הצו שבו היא פוגשת בחשכת הלילה. שם שוכנת ירושת הוריה שעולָה כמו בטקס סיאנס לא רצוני, ואין לה אלא לכתוב. מכאן עולה תנועת הכתיבה של דריגס בשירי הספר, והקוראים פוסעים אחריה, אוחזים "בחבלי הבהלה" עד עמקי הספר, כשלפתע, בשיר "מלאכת החיים" (עמ' 42) מופיעה אזהרה: "קְלָלָה תּוּטַל עַל הַנּוֹגֵעַ בָּחֳמָרַי הַנְּדִירִים". ובסיומו של השיר השאלה: "הַאִם עָדִיף הָיָה לִי לִשְׁתּוֹק?". דריגס מודעת לקללה ומיידעת על אודותיה, אך כפי שראינו, לה אין בחירה לשתוק, נותר לה רק לשתף בסכנה. גם לקוראיה אין בחירה, הם כבר הילכו אחריה במחוזות בלתי נתפסים של בני הדור השני לשואה.

באחד הבתים בשיר היא משתפת בחוסר האפשרות לחמוק:

.

דֶּרֶךְ חֹר בְּדֹפֶן הַנִּרְאֶה

אֲנִי זוֹחֶלֶת פְּנִימָה, נִלְחֶמֶת בָּאָבָק, נוֹשֶׁמֶת מִבְּלִי דַּעַת.

מוּזָר מָה יַעֲשֶׂה אָדָם כְּדֵי לֹא לִפְגֹּשׁ אֶת עַצְמוֹ.

בְּמַטָּרָה לְהִתְקַיֵּם

אֲנִי מוֹשִׁיטָה יָד לַוִּיזָה, מַטְאֲטֵא, סוּגֵי שַׁלָּטִים מַזְגָן אוֹ עִפָּרוֹן

כְּדֵי לְהָאֵט אֶת הַזְּמַן

דַּי בִּנְגִיסָה בָּעַגְבָנִיָּה לְהַחְזִיר אוֹתִי לַיַּלְדוּת.

עֲדַיִן מַאֲמִינָה שֶׁאֶפְשָׁר לְתַקֵּן מַשֶּׁהוּ, אוּלַי

לְהַחְזִיר אֶת אָבִי, אוֹתוֹ אֶשְאַל מִי הָיָה בֶּאֱמֶת

אוּלַי אַרְאֶה לוֹ סֵפֶר שֶׁפִּרְסַמְתִּי תַּחַת שְׁמִי שֶׁהוּא שְׁמוֹ.

תָּמִיד אֶפְשָׁר לִשְלוֹחַ תְּפִלָּה לְהִתְחַדְּשׁוּת הָאַהֲבָה.

.

הניסיון של המשוררת לחמוק מלפגוש את עצמה גורם לה להתהלך הלוך ושוב ביומיום, אך הליכה זו חופרת את הבור בכל מקום. גם אם היא מסיטה את מבטה הרחק מן הנראה, מביטים אליה צבירי המילים שתחת מיטתה. היא נזקקת לתיקון, אולי להעלות את אביה מעולם המתים. אך איך תפגוש את אביה המשוררת אשר "פַּעַם יָדְעָה לָרֶדֶת לַשְּׁאוֹל וְלַעֲלוֹת" (עמ' 30)?

דריגס, שכותבת "חָלַפְתִּי עַל פְּנֵי יַלְדוּתִי כְּמוֹ כֶּלֶב מְשֻׁגָּע/ לְאֹרֶךְ שְׁבִיל הַשֵּׁמוֹת הֶעָשׂוּי אֵפֶר" (עמ' 16), איבדה את היכולת שהייתה לה "לָרֶדֶת וְשׁוּב לַעֲלוֹת" בפתחי השאול. היא מנסה להשיב את הידע האבוד ופונה לדמויות מיתולוגיות שעשו זאת ונותרו בתודעה הקולקטיבית כמי שנעו בין שני העולמות:

.

וְאַתְּ כְּפֶּרְסֵפוֹנֶה. מִתְעוֹרֶרֶת לְתוֹךְ חֹרֶף

מִתַּחַת לְאַדְמַת הַחוֹל,

אֲפוּפַת מַעֲטֵה שִׁכְחָה.

(עמ' 65)

.

דריגס מתחברת לפרספונה, שקטפה פרחי בר בפתח השאול ונבלעה בתוכו לאחר שנחטפה בידי האדס, מלך השאול. אִמה דמטר, אלת האדמה והפריון, לא נחה ולא שקטה, השביתה את העולם מצמיחה, והצליחה להעלות את בתה משם. אך פרספונה לא נזהרה וטעמה בשאול כמה גרגירי רימון, ולכן נידונה לשוב לשם מדי שנה בשנה, "לְתוֹךְ חֹרֶף", ולעלות רק למחצית האחרת.

המשוררת פונה גם לאורפאוס:

.

מִזְּמַן שָׁכְחָה מֵהָאוֹלִימְפּוּס, מִפְּרַנְסוּס, מֵאוֹרְפֵאוּס

אֲהוּבָהּ שֶׁיִּתֵּן בָּהּ חַיִּים.

פַּעַם יָדְעָה לָרֶדֶת לַשְּׁאוֹל וְלַעֲלוֹת,

לְהַפְרִיחַ אֶת מֶרְחַב הַבַּיִת,

חַמָּנִיּוֹת, מַרְגָּנִיּוֹת, פְרֶזְיוֹת, תַּבְלִינֵי־עַד, רַקָּפוֹת וְסַבְיוֹנִים.

(עמ' 30)

.

אורפאוס הוא הנגן האלוהי שירד לשאול כדי לפדות את אהובתו אאורידיקה, שהוכשה בידי נחש ביום כלולותיהם. לפי כמה מהגרסאות לא אחרת מאשר פרספונה, העולה ויורדת בפתחי השאול, אפשרה לו לעלות ולהעלות עימו את אאורידיקה המתה אל בין החיים. אולם היא עשתה זאת לא לפני שהזהירה אותו שלא יסב את מבטו להביט באאורידיקה ההולכת מאחוריו. כמעט עלה בידו, אך בשער השאול, כשרגלו האחת כבר בארץ החיים וקרני השמש החלו להיראות, הוא הסב את מבטו אחור, הביט באאורידיקה, והיא נבלעה שם לנצח. מאז חי אורפאוס כל ימיו ולילותיו כשהוא מנגן ניגונים פלאיים על אובדן ושברון לב. אלא שפרספונה ואורפאוס אינם נותנים מענה לדריגס. בחייה אין הפרדה כה מובהקת בין החיים למתים.

את הצו שלא להביט אחור דריגס מכירה היטב מאז היותה בעריסה:

.

סביונים

בְּתוֹךְ סוֹדוֹת הָרִצְפָּה שֶׁלִּי

אֲנִי עֲדַיִן מְגַדֶּלֶת אֶת סַבְיוֹנֵי הַיַּלְדוּת

לִכְבוֹדֵךְ אִמָּא.

פָּנִית לְאָחוֹר

כְּשֶׁבָּאָה רוּחַ הַמִּדְבָּר הַגְּדוֹלָה

עֵינַיִךְ הִבִּיטוּ לִמְקוֹמוֹת אֲחֵרִים

וְלֹא רִחַמְתְּ

עָלֵינוּ הַכְּלוּאִים בֵּין סוֹרְגֵי הַלּוּל.


אֶת חַיֵּינוּ

הָיִינוּ נוֹתְנִים

שֶׁתִּסֹּבִּי לְאָחוֹר

שֶׁתַּבִּיטִי בָּנוּ –

קָרְבְּנוֹת אַהֲבָתֵךְ

.

הצו שהפר אורפאוס נשמר בקפדנות על ידי אִמה של דריגס. היא חייתה בחוקי שאול משלה. מי שהייתה "נוֹשֵׂאת מֵתִים עַל יָדַיִךְ" (עמ' 14) העלתה את המוות על פני האדמה, לא נפרדה ממתיה שנספו, ולא הסבה מבטה לאחור להביט בחיים.

בעקבות האין־מבט מאמה, דריגס נדרשת לשאול שעלה בעת אחרת אל פני האדמה: כשאלוהים "הִמְטִיר עַל־סְדֹם וְעַל־עֲמֹרָה גָּפְרִית וָאֵשׁ" וחילץ משם את לוט, אשתו ושתי בנותיהם, "וַיֹּאמֶר הִמָּלֵט עַל־נַפְשֶׁךָ אַל־תַּבִּיט אַחֲרֶיךָ … הָהָרָה הִמָּלֵט פֶּן־תִּסָּפֶה … וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח" (בראשית יט).

דריגס פונה אל אשת לוט, שבחרה, הביטה אחור במתיה ונהפכה במדבר לנציב מלח, להבדיל מאִמה, שלא בחרה ונידונה לכף הקלע, ואין בה מנוח לא בין החיים ולא בין המתים. דריגס מתבוננת באם המתגוררת בארץ החיים, יולדת ונותנת חיים לבִתה, ובה בעת נושאת את מתיה בזרועותיה ושומרת עליהם מכל משמר. היא מוכנה להפוך את היוצרות, לתת את חייה תמורת מבט של האם.

דריגס, שמבקשת בשיריה את המבט, נותרת בידיים ריקות, ופונה לזו שהביטה לאחור:

.

אשת לוט

מִתּוֹךְ גַּעְגּוּעַי הִתְיַצַּבְתִּי

גְּבִישִׁית, עֲשׂוּיָה מֶלַח הָאָרֶץ.

אֲנִי שֶׁבִּקַּשְׁתִּי לְשַׁמֵּר אֶת חַיַּי, נִמְחַקְתִּי.

צִירֵי יַלְדוּתִי הֶחְלִידוּ מִזְּמַן.

פִּתְקֵי חַיַּי נִדְלָקִים וְכָבִים.

הַאִם הַהִזָּכְרוּת הִיא הָעֹנֶשׁ שֶׁלִּי?

מַבָּטִי מֻשְׁפָּל שֶׁלֹּא אֶסְפֹּג לְתוֹכִי חַיִּים שֶׁל אֲחֵרִים.

בַּחוּץ יְצוּרֵי פֶּרֶא מִתְהַלְּכִים. עוֹלָם חָדָשׁ לִכְבוֹדָם נִפְתַּח.

לְרֶגַע אֲנִי מְרַצֶּדֶת, אֲלֻמָּה מְאִירָה אוֹתִי הַמְּנַסָּה לְהִתְרַחֵשׁ.

תַּצְלוּם יָשָׁן, קָמֵעַ מַצְהִיב. דְּמוּת אָדָם מְנוֹפֶפֶת בַּמֶּרְחָק. קוֹלוֹ בְּעִקְבוֹתַי.

בּוֹרַחַת נִצְחִית אֲנִי זוֹרָה מֶלַח עַל קוֹל צְעָדַי הַמְּהַדְהֵד לְאֹרֶךְ הַפְּרוֹזְדוֹר,

אוֹתוֹ חָצִינוּ פְּנִימָה וְעוֹד יוֹתֵר פְּנִימָה לְתוֹךְ הַחֹשֶׁךְ אֲנִי נִכְנֶסֶת.

צִפּוֹרִים שְׁחֹרוֹת שׁוֹמְרוֹת סַף צוֹחֲקוֹת וְיוֹרְקוֹת אוֹתִי שׁוּב.

לֹא חַיָּה וְלֹא מֵתָה אֲנִי:

לְכוּדָה בְּרֶשֶׁת מִלִּים חַסְרוֹת פֵּשֶׁר, עֵינַי יוֹקְדוֹת אֶת עַצְמָן.

הַבִּיטוּ בִּי, פְּצוּעַת מִלְחָמָה אֲנִי. כִּמְעַט שָׁכַחְתִּי שֶׁיֵּשׁ לִי לֵב.

שָׁרָשַׁי מִסְתַּעֲפִים לִמְקוֹמוֹת שֶׁל בֵּטוֹן וְאַסְפַלְט.

הָבִיאוּ אֶת הַצְּלָב. שֶׁתִּקְוָה תִּנְעַץ בִּי שִׁנֶּיהָ.

אֲנִי אֲתַר פְּסֹלֶת מָלֵא חָמְרֵי גֶּלֶם וַחֲלוֹמוֹת מְשֻׁכְפָּלִים.

יֵשׁ הֶרֶף שֶׁל מַלְאָךְ:

בְּתוֹךְ זְמַן כָּפוּל עַכְשָׁו אֲנִי גָּרָה. בְּלִי לִפְנֵי וְאַחֲרֵי.

אוּלַי רַק זִכְרוֹן אִמִּי הַמְּסָרֶקֶת אֶת שַׂעֲרוֹתַי, קוֹלַעַת צַמָּה בְּיָד בְּטוּחָה.

וְהַמִּלִּים קַדּוֹת קִדָּה בְּהַכְנָעָה, הִנֵּה אֲנַחְנוּ כָּאן אִתָּךְ.

וְאִם אַפְנֶה אֶת עֵינַי תֵּעָלְמוּ שׁוּב?

הִנֵּה הִיא הַיָּד שֶׁקָּפְאָה.

.

למגינת ליבה, דריגס נוכחת שילדותה חזקה ממנה, שפת אמה חזקה מכול ואף היא עצמה אינה פה ואינה שם: "בְּתוֹךְ זְמַן כָּפוּל עַכְשָׁו אֲנִי גָּרָה. בְּלִי לִפְנֵי וְאַחֲרֵי". לשווא היא מנסה לעגון בחיים: "לְרֶגַע אֲנִי מְרַצֶּדֶת, אֲלֻמָּה מְאִירָה אוֹתִי הַמְּנַסָּה לְהִתְרַחֵשׁ./ מֹחִי מִתְאַמֵּץ לִהְיוֹת וְכָבֶה". גם ממחוזות השאול היא מגורשת: "צִפּוֹרִים שְׁחֹרוֹת שׁוֹמְרוֹת סַף צוֹחֲקוֹת וְיוֹרְקוֹת אוֹתִי שׁוּב./ לֹא חַיָּה לֹא מֵתָה אֲנִי".

"הַאִם הַהִזָּכְרוּת הִיא הָעֹנֶשׁ שֶׁלִּי?" דריגס שואלת. ההיזכרות כה בודדה, כה מעורערת ומערערת ללא כל מבט מהאחר, ובפרט לא מאִמה. רק זיכרון אחד בספר לא נזקק למבט האם: "אוּלַי רַק זִכְרוֹן אִמִּי הַמְּסָרֶקֶת אֶת שַׂעֲרוֹתַי, קוֹלַעַת צַמָּה בְּיָד בְּטוּחָה". מאחורי גבה, במקום שאין בו סכנה למפגש, אין צורך להיזהר ממבט, אמה הרדופה יכולה לשמוט לרגע את המתים שהיא נושאת בזרועותיה וביד בטוחה לקלוע צמה לבתה החיה.

"הִנֵּה הִיא הַיָּד שֶׁקָּפְאָה" – מהמפגש שהתרחש, צבירי המילים שעשו בכתיבתה כבשלהם נשמעים לה. היד הכותבת מתאחדת עם היד הקולעת לה צמה מאחורי גבה. אפשרות מפגש ויצירה ללא המבט המתעתע. ומי שלמדה על בשרה את חוסר היכולת לחיות ללא מבט שואלת: "וְאִם אַפְנֶה אֶת עֵינַי תֵּעָלְמוּ שׁוּב?"

הקוראים נותרים עם השאלה: מהיכן תפנה מבטה? מה היא רואה?

ייתכן שהתשובה מצויה בשלושה שירים בסופו של הספר, בעמ' 56–59: "חבלות במחוז", "בכפר אל בקעה שלמרגלות קריית ארבע", ו"בחדר בריחה". שם דריגס משתפת אותנו במראות שמהם אין היא מפנה מבטה, בשאול של האחר; שם היא מיישירה את מבטה אל איכרים שיכולים לעבד את אדמתם "רַק בְּחָסוּת הַחֹשֶׁךְ לִפְעָמִים"; שם היא משתפת ב"גְּדִיעָה/ כְּרִיתָה/ הַצָּתָה/ עֲקִירָה/ גְּנֵבָה/ מְדֻבָּר בְּאִישׁוֹן לַיְלָה. שָׁעוֹת רֵיקוֹת. עוֹלָם שֶׁמַּסְתִּיר פָּנָיו". היא רואה גם איך העולם סביב, לא רק שאינו שותף למראות שהיא רואה, אלא הוא בוחר להסתיר פניו מפני המראות הקשים: "בְּטֵרָסַת הָאֶבֶן הַבֶּהָלָה גְּדוֹלָה/ בְּמוֹרַד הַגָּרוֹן סוֹרְגִים", "גֶּפֶן הַבַּרְזֶל נִרְעֶדֶת/ מִבַּעַד לַחַלּוֹנוֹת/ אֲנָשִׁים מֵחֻקֵּי פָּנִים בּוֹלְעִים צְעָקָה", "בָּחַרְנוּ לֹא לִרְאוֹת/ בָּרַחְנוּ כְּדֵי לֹא לָדַעַת". שירים אלו מחדדים את מבטם הרואה של המשוררים מאז ועד עולם, ואת הצורך המוסרי שלהם להוציא לאור את המראות שנותרים במחשכים. דריגס, כמשוררת שחייה לימדו אותה להביט בחשכה ורבים משיריה נכתבים מתוך החשכה וסובבים סביב החשכה, יודעת כי החושך כולל בתוכו את כל החשכות, גם את זו של האחר.

בימים אלו משוררים צריכים אומץ למסור הלאה את שראו. האם גם לחומרי כתיבה אלו, שאולי היה עדיף לשתוק על אודותם, מכוונת דריגס? ומה שלא נשתק, "הַנּוֹגֵעַ בָּהֶם תֻּטַּל עָלָיו קְלָלָה"?

דריגס כותבת ומפרסמת את שיריה מתוך בחירה. שירי הספר הולכים ונבנים מבלבול, טשטוש וחוסר אונים, לאמירה צלולה וחד־משמעית: הבחירה אפשרית. שהרי אם נמצא כוחות ונבחר להביט אל תוככי החשכה שלנו יהיה קשה להסיט מבט מן החשכה של האחר, שאף היא נמצאת שם.

רק בחירה יכולה לסמן גבולות ברורים כאלו שדריגס כה מבקשת בשיריה, והכתיבה של שירים אלו מסמנת את הגבול ומאפשרת את המבט האנושי הצלול. ולה ולנו מתאפשר לרדת לזמן־מה "מִגֶּשֶׁר חֲבָלִים עָשׂוּי בֶּהָלָה", אל המשך שירו האחרון של יאיר הורוביץ:

.

… אוּלַי כָּל הֶחָצוּב מִתּוֹכֵנוּ

אֵינוֹ אֶלָּא שִׂיחָה בֵּין חַיִּים לְמֵתִים.

קוֹלוֹת הַנֶּאֱסָפִים לְאוֹקְיָנוֹס הַדְּמָמָה

הַמַּחֲזִיר אֵלֵינוּ בְּגַלָּיו שִׁירִים וְקִינוֹת

עַכְשָׁו אַתְּ שָׁרָה אֲלֵיהֶם מִכָּאן,

וּמַחֲזִירָה אוֹתָם אֵלֵינוּ מִשָּׁם.

(יאיר הורביץ, כל השירים, הקיבוץ המאוחד, ספרי סימן קריאה, 2008)

.

חגית חוף היא משוררת, אנליטיקאית יונגיאנית וחוקרת ספרות, כותבת רשימות וביקורות בתחומה ומנחה סדנאות כתיבה. רשימות פרי עטה פורסמו בין היתר בגיליון 88 של המוסך, ובגיליון מיום 15.12.21.

.

יהודית דריגס, "סביונים", פרדס, 2021.

.

.

»  במדור ביקורת שירה בגיליון קודם של המוסך: מאיה ויינברג על הספר "הנשמה שיש לחומרים" מאת המשוררת היידית דבורה פוגל

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

"העיקר שאמא שלי חושבת שאני מוכשר": כשצביקה פיק היה כוכב נולד

"אני רואה את כל העסק הזה כסולם. העיקר לא לעמוד במקום", אמר צביקה פיק בן ה-21 בראיון, והוכיח כי גם כשהוא היה צעיר, פיק היה יוצר שיטתי ובוגר, שסימן לו את הדרך לכוכבות והגשים את כל יעדיו

צביקה פיק. ינואר, 1972. ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

"כל אחד מאתנו אוהב משהו אחר. אני אוהב פופ קל, שיר שנשמע יפה ומלודי. התפקיד ב'שיער' נתן לי ביטחון עצמי, והחלטתי ללכת בדרך שלי".

את המשפט הזה, המסכם את פועלו של צביקה פיק בעשרות השנים האחרונות, לא אמר פיק המבוגר בערוב ימיו, אלא פיק הצעיר – עוד בטרם הוציא שיר סולו אחד. ואכן צביקה פיק, כבר בהיותו בן עשרים ואחת, הלך בדרכו שלו. הוא אפילו בחר לקרוא לאלבום הבכורה שלו: "זוהי הדרך שלי".

בעת הכנת הכתבה הזו שקעתי בריאיונות הראשונים שהעניק פיק הצעיר לעיתונות כשעוד היה אלמוני למחצה. מהריאיונות מצטייר פיק ככוכב נוסק, אליל נוער בהתהוות וצעיר שאוהב לבלות, אך גם כאדם בוגר ושאפתן, מחושב ועקבי, ממוקד מטרה, שיודע שהוא עומד להצליח, ויודע בדיוק מה צופן לו העתיד.

כוכב מדורי רכילות, אבל גם אמן שאפתן וממוקד מטרה. "העולם הזה", יולי 1970

צביקה פיק הצעיר של תחילת שנות השבעים היה כבר בעל ניסיון חיים עשיר. כנצר למשפחת מוזיקאים מוכרת מוורוצלאב, פולין, למד פיק פסנתר כבר מגיל חמש. גם לאחר שעלה ארצה עם משפחתו התמיד בלימודי הנגינה. כנער כבר היה נגן מוביל בסצנת להקות הקצב שהתהוותה בתל אביב. בין היתר ניגן  בלהקות "טלסטאר", "השמנים והרזים" ו"השוקולדה".

זמן קצר לפני גיוסו לצבא נפטר אביו. פיק שוחרר מהצבא כדי לעזור בפרנסת המשפחה וחווה משבר אישי קשה. "יש לי סיוטים, רודפים אותי חלומות זוועה", סיפר פיק לשרגא הר-גיל ממעריב בינואר 1971, "בצה"ל פיטרו אותי לפי סעיף שאיני זוכר את מספרו".

"יש לי סיוטים". "מעריב", 10 בינואר, 1971

אם כך, להקה צבאית לא הייתה דרכו של המוזיקאי הצעיר והמוכשר. עם "השוקולדה", הלהקה שחלק עם גבי שושן ושוקי לוי, זכה להצלחה מסוימת כשהשתתפו בפסקול הסרט "לופו". ואז הגיעה הפריצה הגדולה: השלישייה התקבלה לעיבוד העברי למחזמר "שיער" שעלה על הבמות בקיץ 1970. פיק הפך לכוכב המחזה כשגילם את קלוד – אחת משתי הדמויות הראשיות. הזמר המוכשר, הגבוה ובעל רעמת השיער בלט שם מיד: "הייתי ב'שיער', צעד גדול קדימה. 'שיער' שינה את כל תרבות הפופ בארץ, ובשבילי זו הייתה עלייה בסולם", סיפר ל"להיטון".

צביקה פיק. ינואר, 1972. ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

"יש לי המון רעיונות, הכרתי אנשים רציניים, שוב אינני מסתובב בחברת אנשים שלא יכולים להוסיף לי הרבה", אמר פיק למעריב, "אני מצפה ומחכה".

"שיער שינה את כל תרבות הפופ בארץ, ובשבילי זאת היתה עלייה בסולם". כרזת המחזמר המצליח: "שיער". 1970. אוסף עיריית תל-אביב יפו.

הציפייה השתלמה. פיק לא הפסיק "לטפס על הסולם". בריאיון לשבועון "העולם הזה" במאי 1971, הסביר בכנות את התפיסה שלו: "אני רואה את כל העסק הזה כסולם. העיקר לא לעמוד במקום. צריך לטפס שלב אחרי שלב. היום מה שנראה ב'שיער' כמחתרת נחשב מיושן. המוזיקה משתדלת להעתיק את התבניות האירופיות. הנה 'שני תפוחים' שהקלטתי במיוחד עבור מצעד הפזמונים הצליח להיקלט, דווקא כי הקהל מחכה לפופ מתקדם".

צביקה פיק, נובמבר 1971. ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

אחרי עוד סימון וי, המשיך פיק לטפס על סולם ההצלחה. משלב זה ואילך הפך פיק לכוכב פופ לכל דבר, כיכב במדורי רכילויות, שמו נקשר ברומנים שונים ומשונים, ובמקביל החל לקבל לגיטימציה כמלחין. עוד בתחילת דרכו הלחין שירים לחווה אלברשטיין, אילנה רובינא, עדנה לב ואושיק לוי. הכוכב נולד, והחל לפרוע שטרות.

ההצלחה הגדולה לא שינתה אותו. פיק בן העשרים ושלוש נותר אותו אדם שיטתי. בנובמבר 1972 התראיין על ידי יוסי חרסונסקי ב"מעריב" וסיפר: "אני עושה את שלי, ואף שואף להתקדם מבחינה מוסיקלית. איני מצפה עוד מאנשים שיקחו אותי ברצינות, ומאידך גיסא, אחת השאיפות שלי – להגיע לקהל רחב יותר".

עד לסוף העשור הגיע פיק לקהל הרחב ביותר האפשרי. הוא הקליט שמונה אלבומים מצליחים שהכילו אינספור להיטי זהב: מ"שושנת פלאים" ועד ל"רקדן האוטומטי", מ"נאסף תשרי'" ועד ל"מוזיקה (מעלה מעלה)", השתתף בהלחנת פסקולים לרבי המכר: "רקדנית בחצות", "דיזינגוף 99" ו"שלאגר", השתתף בפסטיבלים שונים, וכבש את מצעדי הפזמונים ואולמות ההופעות.

"בסוף הגעתי למסקנה שאני צריך ללכת קדימה. לעשות משהו עם עצמי". פיק בראיון לעמוס אורן. שבועון הבידור "להיטון", אוקטובר 1970.

פיק הפך כפי שציפה לכוכב גדול. את העשור ההוא סיים כזמר השנה שלוש פעמים ברציפות, כמלחין מבוקש וככוכב הפופ האמיתי הראשון בארץ, אך זרעי ההצלחה היו טמונים כבר בכוכב הצעיר שהיה עולה חדש, קלידן בלהקות שוליים ויתום מאב אבל מוכשר וכריזמטי, שאפתן ויוזם, או כפי שסיכם זמנית את מצבו בריאיון ל"מעריב" בשנת 1972:

"תראה, אני בן עשרים ושתיים בערך, ועברתי כבר הרבה. אמשיך לכתוב מוסיקה במסגרות שונות כאוות נפשי. והאמן לי, חשוב לי יותר שאמא שלי חושבת שאני מוכשר (היא אפילו טוענת שאני גאון…)"

את צביקה פיק המבוגר ראינו כולנו בפריים טיים של הערוץ השני שלושה וחצי עשורים לאחר מכן, בתוכנית כשרונות צעירים בשם "כוכב נולד", שם עמדו מולו צעירים נרגשים ושאפתנים עם חלומות גדולים. מעניין אם בצילומי התוכנית נזכר פיק בעצמו הצעיר, הכוכב הנולד, איש השיער והשוקולדה שהלך על פי הדרך שלו.

איך מציירים מערה חשמלית? מאייר ספרי חסמב"ה מספר על יגאל מוסינזון

כשגיורא רוטמן חיכה בתור לספרייה כדי לקרוא בילדותו את ספרי חסמב"ה הראשונים הוא לא דמיין שיום אחד יוצר החבורה המיתולוגית, יגאל מוסינזון, יתקשר אליו הביתה ויאמר: "מהיום אתה הצייר של חסמב"ה". אבל כמו מציאות חייו של מוסינזון שעולה על כל דמיון - זה באמת מה שקרה. זה הוביל לשיתוף פעולה בן 23 ספרים וחברות איתנה עליה מספר רוטמן לספרייה הלאומית: "הוא לא הפסיק לחשוב כמו ילד, אולי בגלל זה הבנו אחד את השני כל כך טוב"

גיורא רוטמן על רקע עטיפת ספר שאייר. באדיבות גיורא רוטמן

חסמב"ה היא כבר מזמן סמל ישראלי. יש את הדור שגדל על ספרי הדור הראשון, יש את אלו שהספיקו לקרוא בעיקר את הדור השני, ויש אפילו את הנכדים שלהם שנחשפו לסדרה "חסמב"ה דור 3". יגאל מוסינזון, מחבר הסדרה, הוא כבר מזמן אחד הסופרים שהכי מזוהים עם הישראליות. חייו המרתקים מעלים שאלות רבות על דמותו הססגונית של האיש שהמציא את ירון זהבי.

אחד האנשים שליוו את הסופר האגדי בעשורים האחרונים לחייו ואולי יכולים לענות על שאלות כאלה הוא גיורא רוטמן. לאחר שהספרים הראשונים בסדרה אוירו על ידי מאיירים גדולי שם כמו שמואל כץ ומ. אריה, קיבל רוטמן (75) את השרביט ואייר בעצמו מחצית מספרי הסדרה, יותר ספרי חסמב"ה מכל מאייר אחר. מהר מאוד הפך רוטמן ממאייר לאיש סוד וחברו של מוסינזון.

1
גיורא רוטמן בביתו. באדיבות המצולם

רוטמן הוא אדריכל במקצועו ומאייר ומצייר מאז שהיה ילד. כבר כשהיה בן חמש פורסם ציור ראשון שלו ב"דבר לילדים". אחרי שירותו הצבאי ובמקביל ללימודי אדריכלות, הוא כתב ואייר סיפורי קומיקס מבוססים אירועים היסטוריים, ז'אנר שהיה מאוד פופולרי בתקופה. הוא כנראה האדם המתאים – מלבד משפחתו של יגאל מוסינזון – שיכול לשפוך קצת אור על העבודה עם הסופר, האגדה והסוד.

"ליגאל ולי היה רומן ארוך מתחילת שנות ה-70 ועד מותו בשנת 1994", מספר רוטמן. "חלקנו שפה משותפת, הוא אהב את היצירתיות שלי כשם שאני אהבתי את שלו והיה בינינו חיבור שלא דרש הסבר".

1
יגאל מוסינזון. צילום: ישראל זמיר, מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

אם היית צריך להסביר בכל זאת את סוד הקסם המוסינזוני, איפה היית מתחיל?
"הסוד הגדול של יגאל הוא היותו ילד בנשמתו, סוג של סוד ידוע. קשה לנסות להכיל אותו במילים, הוא היה איש של המון דברים: של יצירתיות, של המצאות, של הרפתקאות, וכמובן גם נשים. סיפור חייו נשמע כמו משהו, שאם נקרא אותו בספר נחשוב שהוא מוגזם. זה איש שכתב, שמרד, שהיה גם בוהמיין וגם עבד כפועל בניין, הרפתקן שהלך לחפש נאצים בספרד, המציא פטנטים ומצא זמן למרילין מונרו. הרי זה מעבר לדמיון וזאת המציאות אצלו".

ואיך התחיל הקשר עם מוסינזון?
"הייתי אז סטודנט לאדריכלות בטכניון בחיפה וכבר היה לי קומיקס ב"הארץ שלנו". יום אחד צלצל הטלפון. מעברו השני של הקו שמעתי קול עמוק ששאל אם אני גיורא רוטמן. כשהשבתי בחיוב הוא אמר: 'מדבר יגאל מוסינזון ומהיום אתה הצייר של חסמב"ה'. הוא לא שאל, לא ביקש, פשוט הודיע לי. כמובן שאני מאוד התרגשתי – אני מהדור שגדל על ספרי חסמב"ה הראשונים. גדלתי עליו ופתאום הוא מבקש ממני לצייר את גיבורי הילדות שלי. כשאני הייתי נער, חיכינו בתור לקרוא את העותקים הבודדים שהגיעו לספרייה".

1
חבורת חסמב"ה. באדיבות גיורא רוטמן

והנה אתה הסטודנט הצעיר נכנס לנעליים של מאיירים שבעצם היו לאגדה…
"בהחלט! לפניי איירו את הספרים המאיירים שמואל כ"ץ, מ' אריה (אריה מוסקוביץ) ואשר דיקשטיין, שהיו ציירים מעולים. כ"ץ ואריה עבדו בשיטה אחרת לגמרי ממני, בשיטה שנקרא לה קווית, ציור קווי עדין ומעולה – אני זוכר שכילד מאוד התרשמתי מהציורים. הם יצרו הזדהות מיידית, בעוד שהם היו מינימליסטיים. דיקשטיין צייר יותר חי וגם אני, זה סגנון אחר ומוסינזון מאוד אהב את זה. עבורי זה היה מרגש להיכנס לנעליים הגדולות שלהם ועד היום אני מקווה שלא אכזבתי. האיורים שלי לקחו את חסמב"ה לכיוון אחר".

1
עטיפת "חסמבה בעלילות מלחמת המפרץ" באיורו של גיורא רוטמן. הוצאת שלגי, 1992

אתה זוכר את הפגישה הראשונה שלך עם מוסינזון, אגדת הילדות הזו?
"נפגשנו לראשונה אצלו בבית. עברנו על כתב היד הבא של חסמב"ה ובחרנו את הציורים ביחד. מאוד התרגשתי, אבל הוא עשה הכל כדי שארגיש נוח. אני זוכר שכשראיתי את כתב ידו, תהיתי ביני ובין עצמי איך להתמודד עם הכתב הזה. לקח לי בהתחלה זמן לקרוא את זה. כתב היד שלו היה מיוחד, הוא היה כותב ידני על דפי פוליו חלקים, לא עם שורות והכתב שלו תמיד נטה באלכסון למטה. אני חושב שהייתי בין היחידים שידעו לקרוא את כתב היד שלו. הוא היה נותן לי את כתב היד, אני הייתי מסמן איפה לצייר, לרוב זה היה ציור לפרק. היו בינינו אמון והבנה, וזה איפשר את חופש הפעולה של שנינו".

נשמע שהקשר שלכם חרג הרבה מעבר לקשר של סופר ומאייר?
"זה לגמרי נכון. יותר מזה, לפני כן איירתי את הקומיקס של יריב אמציה, הפסידונים של פנחס שדה. לא ממש רציתי משום שאהבתי שהמלל והציור יוצרים אקשן שמשאיר את הקוראים דרוכים, לא אהבתי לצייר סטטי, למשל שיחה. הסכמתי בעיקר משיקולי פרנסה של סטודנט. איירתי לו שלושה סיפורים, שרצו כשנתיים או שלוש, ולא החלפתי איתו מילה. ביני ובין יגאל, לעומת זאת, הייתה חברות מחבקת עם היכרות עמוקה. זה גם קל יותר עם מוסינזון שהיה איש חם מאוד. לא היינו רק שני אנשים שעובדים על אותו עניין, היינו חברים במשך שני עשורים וחצי. הוא היה טיפוס אמיתי, כזה שלא עושה חשבון לאף אחד. כל מה שהוא חשב הוא אמר. היינו מבלים שעות בשיחות והוא סיפר לי לא מעט מקורותיו ועל מחשבותיו".

1
מתוך ספר החסמב"ה האחרון, "החסמבאים הגיבורים הולמים שוב!". באדיבות גיורא רוטמן

הקשר האישי ביניכם גם השתרבב לעשייה המשותפת?
"בדרך כלל הוא כתב ואני ציירתי, אבל היו פעמים שהיו לי הערות והייתי אומר לו. זה היה לשיקולו כמובן, אבל אני חושב שהוא התייחס להערות שלי ברצינות. הייתי בין הראשונים שקראו כל כתב יד. מבחינת ציור הייתה לי יד חופשית והיו פעמים בודדות שהוא ביקש עוד ציור שהיה לו חשוב. הוא תמיד חיפש על מה להישען כדי לכתוב ספר מתוך אירועי החיים, למשל במלחמת המפרץ כשאל הספר השתרבב אפילו הגנרל שוורצקופף. פעם הוא הגדיל לעשות והכניס את החסמבאים אליי למשרד האדריכלות שלי (בספר האחרון, "החסמבאים הגיבורים מכים שוב", 1994 – ק.ה.). זו הייתה הפתעה עבורי, התחלתי לקרוא את כתב היד ופתאום אני רואה שהוא הכניס אליי את הקרימינלים למשרד. הוא לא הפסיק להתחדש, אבל גם נשען על הישן. כשהחבורה הזדקנה והוחלפה, הוא החזיר חלק מהדמויות לתפקידי משנה, כמו ירון זהבי. הוא כתב את מה שהוא היה רוצה לקרוא וזה היה חלק בלתי נפרד מהקסם שלו ושל הסדרה".

1
אבירי הכותל המערבי, סיפור קומיקס היסטורי שכתב וצייר גיורא רוטמן בשיתוף עם דב זליגמן (תמונה באדיבות גיורא רוטמן)

קריירת האיור של רוטמן החלה, כאמור, עוד בגיל חמש. "אני לא זוכר את עצמי לא מצייר," אומר רוטמן, שאביו, יוסף, היה גם הוא צייר וגרפיקאי. "לקראת סוף הצבא התחלתי לצייר קומיקס. כחובב היסטוריה מושבע, חשבתי תמיד שלא מלמדים נכון היסטוריה, שמלמדים בצורה מאוד יבשה שמחייבת שינון משמים, בלי ללמד את המהות. הקומיקס שציירתי נוצר מתוך רצון לגרום לילדים לאהוב היסטוריה ולהכיר אותה מתוך עניין. העלילה הייתה בדויה אך הפרטים ההיסטוריים היו מדויקים. אחד הסיפורים שלי, שיצרתי יחד עם חבר, דב זליגמן, רץ שנתיים ב"הארץ שלנו" ועד היום זה סיפור הקומיקס הארוך ביותר בעיתונות הישראלית. הקומיקס מספר על גיבור בשם יוסקה מאיור ומגלגל דרך עיניו את קורות מלחמת העצמאות. עוד שנים אחר כך כתבתי ספרי קומיקס היסטוריים כמו "משעול הפרטיזנים", שמספר על הפרטיזנים של טיטו, או "אבירי הכותל המערבי" על ירושלים בימי הביניים. ילדים ונוער אהבו אותם והיה להם ביקוש אדיר".

1
"גלגל האנרגיה", יגאל מוסינזון המציא מתקן לייצור אנרגיה מגלי הים, גיורא רוטמן אייר. באדיבות גיורא רוטמן

במקביל לאיור למד אדריכלות והוא עוסק בה עד היום. "אחרי שסיימתי את לימודיי, פתחתי משרד לאדריכלות ממש לא רחוק מביתו של יגאל. אני איש של בוקר, ופעם בשבוע-שבועיים, יגאל היה משכים קום ומופיע בנעלי בית כבר בשש וחצי אצלי במשרד. היינו יושבים ושותה קפה ביחד ומדברים על החיים. בין השאר מפני שהוא היה ממציא, הוא היה מספר לי על ההמצאות שלו. פעם הוא הגה את גלגל האנרגיה, – ניסיון לייצר אנרגיה בעזרת גלי ים – ואני ציירתי לו סקיצה לפני שהוא הלך להוציא פטנט במשרד הפטנטים. אחר כך עשו ניסיון בים שלא ממש צלח. אבל הוא לא הפסיק לחשוב עם הראש, ממש כמו ילד. אולי זה גם סוד השילוב שלנו, הוא כתב ואני איירתי מנקודת המבט של מה שירתק ילדים, אולי בגלל זה הבנו כל כך טוב אחד את השני כל כך טוב".

שירה | כמה דיוק יש בקו הדק

שירים מאת יורם ניסינוביץ, דיתי רונן ואלון ארד

דוד ניפו, Over time, a Roman fresco, seems like a poem by Avigdor Hameiri (פרט), פסטל על נייר, 44X43 ס"מ, 2021

.

יורם ניסינוביץ'

*

בעקבות רוזה לוקסמבורג

.

מוּל הַחֶדֶר שֶׁלֶט יְצִיאָה
שְׁנֵי אַגָּסִים מֻנָּחִים לַפֶּתַח
וְעַל הַשֻּׁלְחָן עוֹרֵב
בַּנָּהָר רוֹחֵץ קָשִׁישׁ וּבְגָדָיו
מֻנָּחִים עַל הַגָּדָה
.

אֶת הַנָּהָר אֶבְחַר לְהַנִּיחַ לְרֹחַב
הַתְּמוּנָה
וְעָלָיו שָׁטָה דּוּגִית
.

עַל עֵץ בַּגָּדָה מְקַנְּנוֹת צִפּוֹרִים
בֵּיצִים גּוֹזָלִים וְצִיּוּץ
אֶבְחַר נַקָּר שֶׁיְּנַקֵּר בְּעֵץ

.

בְּהֶנֵּף עֵט
אֵצֵא לָרְחוֹב הַיָּפֶה הַבָּנוּי
בְּעִיר שֶׁאֵינֶנָּה אַנִּיחַ אֲרִיחִים
וְצֹהַר שֶׁמִּמֶּנּוּ
מַבִּיטִים שָׁמַיִם

.

*

בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ תַּמּוּז
אֲנִי מַפְלִיג עַל הַדָּנוּבָּה הַמִּקְרָאִית
חוֹלֵף עַל פְּנֵי יַעֲקֹבִים
וּמַלְאָכִים נֶאֱבָקִים
בִּמְעַרְבֹּלֶת יוֹסֵף

.

בַּחֲשַׁאי מַלְאָכִים מְטַלְפְּנִים
בַּחֲשַׁאי יַעֲקֹב
בַּחֲשַׁאי רִבְקָה מְלַטֶּפֶת אֶת
יִצְחָק הַמְּלַטֵּף אֶת עֵשָׂו

.

אֲנִי מִצְטָרֵף שִׁירִים נְבִיאִים
הַמַּפְלִיגִים כִּכְתוּבִים

.

יורם ניסינוביץ' הוא משורר, מלווה מתמודדי נפש ומנחה קבוצות כתיבה. ממייסדי ועורכי כתב העת "משיב הרוח". ספריו: "השולחן הנמוך של הישועה" (אבן חושן, 2008) ו"חטבנו את החושך המוטל בתוכנו כחלום" (כרמל, 2022). שירים פרי עטו ראו אור בגיליון 84 של המוסך. השירים המתפרסמים כאן הם חלק מספר בכתובים.

.

.

דיתי רונן

כמה דיוק יש בקו הדק, כמה כוח בהשקה

בֵּין מַכְבְּשֵׁי מַתֶּכֶת שְׁחֹרִים, גְּדוֹלִים

מַגָּשִׁים שֶׁל אוֹתִיּוֹת עוֹפֶרֶת בְּפוֹנְטִים שׁוֹנִים

לוּחוֹת נְחֹשֶׁת, פַּחֵי צֶבַע בּוֹהֲקִים

אֲנִי אָלִיס

מְרַחֶפֶת בְּאֶרֶץ הַפְּלָאוֹת

סְבִיבִי תַּחְרִיטִים וּסְפָרִים

כְּבוּשִׁים בְּחִבָּה רַכָּה

כְּרוּכִים תַּכִּים תַּכִּים.

.

כַּמָּה דִּיּוּק יֵשׁ בַּקַּו הַדַּק

כַּמָּה כּוֹחַ בַּהַשָּׁקָה

שֶׁל הַצֶּבַע לַדַּף

בַּהַטְבָּעָה

שֶׁל הַיֵּשׁ בָּאֵין. שֶׁל הָאֵין בַּיֵּשׁ.

.

אִישׁ גָּדוֹל הֶנְדְרִיק.

יָדָיו חַמּוֹת. עֵינָיו טוֹבוֹת.

הַאִם רָאִיתִי זֹאת כְּשֶׁחָלַפְנוּ זֶה עַל פְּנֵי זוֹ בְּגֵאוֹרְגְּיָה?

בְּאַנְגְּלִית מִזְרַח בֶּרְלִינָאִית מְרֻגֶּשֶׁת הוּא מְסַפֵּר

עַל אוֹלִישָׁה מִקִּיֶב, שֶׁאִבְּדָה אֶת כָּל רְכוּשָׁהּ

וְעֵינָיו דּוֹמְעוֹת.

.

הוּא מְמֻקַּד מַטָּרָה. מְפַרְסֵם סְפָרִים

שֶׁל אָמָּנִים אוּקְרָאִינִים חַסְרֵי כֹּל

"שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם מָה לִמְכֹּר"

"שֶׁיִּהְיֶה לָהֶם מָה לֶאֱכֹל"

וְאוֹרֵז חֲבִילָה שֶׁל עֲשָׂרָה מִשְׁטְחֵי לִינוֹלֵאוּם

גַּלְגֶּלֶת הֶדְפֵּס אַחַת, שִׁשָּׁה סַכִּינֵי גִּלּוּף וְאֶבֶן הַשְׁחָזָה

לְאָמָּנִית אוּקְרָאִינִית פְּלִיטָה.

.

בַּיְּצִיאָה מִבֵּית הַדְּפוּס הָאָמָּנוּתִי אֲנִי רוֹאָה

אֶבֶן נֶגֶף מֻטְבַּעַת בַּמִּדְרָכָה, מַזְהִיבָה.

אֲנִי עוֹצֶרֶת.

קַדָּה קִדָּה.

.

כַּמָּה דִּיּוּק יֵשׁ בַּקַּו הַדַּק

כַּמָּה כּוֹחַ בַּהַשָּׁקָה –

בַּהַטְבָּעָה

שֶׁל הַיֵּשׁ בָּאֵין.

שֶׁל הָאֵין בַּיֵּשׁ.

.

דיתי רונן היא משוררת ועורכת שירה. פרסמה חמישה ספרי שירה. חמישה מבחרים משירתה ראו אור בשפות שונות. כלת פרס קוגל לספרות יפה לשנת 2016, פרס טרה־פואטיקה (אוקראינה, 2014) ופרסים ספרותיים נוספים. ספר שירה חדש בעברית ומבחר מיצירתה באנגלית עתידים לראות אור. שירים פרי עטה פורסמו בגיליונות המוסך 51 ו־80.

.

.

אלון ארד

תענית

הוֹרַדְתִּי אֶת גַּלְגַּלֵּי הָעֵזֶר מֵאוֹפַנֵּי הַשִּׁירָה

וְעַכְשָׁו אֵין לִי אֹמֶץ.

.

הַזְּמַן

דּוֹחֵק

.

וַאֲנִי

צוֹעֵד.

.

לְצַד מַסְלוּל הָאוֹפַנַּיִם, מִתּוֹךְ הֶרְגֵּל

הָרֶגֶל מְעַט חוֹרֶגֶת וּפוֹלֶשֶׁת.

.

מִישֶׁהִי יָפָה חוֹלֶפֶת בִּיעָף

וְשִׁוּוּי מִשְׁקָלָהּ

מֵפֵר

אֶת שִׁוּוּי מִשְׁקָלִי.

.

זֶהוּ יוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁל שִׁירָתִי

וְהֵם מְחַכִּים לִי מִחוּץ לַדִּירָה,

לוֹבְשִׁים קַסְדָּה,

אוֹחֲזִים בְּעֵט.

.

אוּלַי אָשִׂים גַּלְגַּל אֶחָד.

קָטָן.

אוּלַי הֵם לֹא יָשִׂימוּ לֵב.

.

בעל מקצוע

נַגָּר עוֹמֵד מוּל בּוּל הָעֵץ

וְהוּא יוֹדֵעַ – זֶה אֹרֶן.

.

הוּא מַכִּיר אֶת הַיַּעַר מִמֶּנּוּ נִכְרַת,

אֶת הַמַּסּוֹר

וְאֶת הַצַּלֶּקֶת עַל יָדוֹ שֶׁל חוֹטֵב הָעֵצִים.

.

נַגָּר פּוֹרֵשׂ לְרַגְלָיו אֶת כְּלֵי עֲבוֹדָתוֹ

וְהוּא יוֹדֵעַ – זוֹ מַפְסֶלֶת קְעוּרָה שִׁשָּׁה מִילִימֶטֶר,

וְזוֹ מַפְסֶלֶת רְחָבָה. זוֹ אֶבֶן מַיִם וְזוֹ מַקְצוּעָה.

.

הוּא יוֹדֵעַ לִבְנוֹת כִּסֵּא

אוֹ לְגַלּוֹת בָּעֵץ פְּנֵי אֵלָה.

.

וְאַתָּה קוֹרֵא לְעַצְמְךָ מְשׁוֹרֵר.

.

אלון ארד הוא משורר, עורך ספרות ומורה לספרות ואזרחות. בעל תואר שני בספרות עברית מאוניברסיטת בן־גוריון. ספר שיריו הראשון, "יתרון הביתיות", ראה אור השנה בהוצאת קתרזיס.

.

» במדור שירה בגיליון הקודם של המוסך, שהוקדש כולו לבעלי חיים: לקט שירים

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן