ביקורת פרוזה | חושבת דרך התחושות

"מצבי משבר אלה זוכים כאן להכלה חומלת, וזו פועלת על הקוראת באופן קתרטי; ואין מדובר בפתרון עלילתי בנוסח 'הסוף הטוב', אלא ברגעים של תובנה משחררת." צביה ליטבסקי על קובץ הסיפורים "שבר ענף ירוק" מאת בלה שגיא

אסף רהט, ללא כותרת, טמפרה על בד יוטה, 145X120 ס"מ, 2019.

.

חושבת דרך התחושות: על "שבר ענף ירוק" מאת בלה שגיא

צביה ליטבסקי

.

"שבר ענף ירוק", כשם קובץ הסיפורים של בלה שגיא, ספרה הראשון, הוא כינוי רפואי לעצם שבורה של ילד, המתאחה במהירות. שם זה משקף את הנחת היסוד של הספר: שברים מתרחשים בחיינו, והם בלתי נמנעים. אך באותה מידה מצויה בנו יכולת של חיות וצמיחה. זיהויה של יכולת זו תוך התבוננות פנימית ומפגש אמיץ עם הכאב מעניק משמעות והקלה, גם אם חלקית ורגעית. יש בהקלה זו משום פריצת הקיפאון המקובע המאפיין מצב של סבל, אל נשימה, אל אפשרות תיקון. ואכן, כל סיפור בספר מעמיד חוויה קשה – ודרך, פתלתלה ככל שתהיה, לרווחה כלשהי.

במובן זה שבר ענף ירוק הוא ספר בעל חשיבות לכל אחד ואחת מאיתנו. הלם קרב, תאונת דרכים, פגיעה מינית, תקשורת משובשת בין אם לבנה/בתה או בין בני זוג, זיכרונות ילדות מצמיתים – מצבי משבר אלה זוכים כאן להכלה חומלת, וזו פועלת על הקוראת באופן קתרטי; ואין מדובר בפתרון עלילתי בנוסח "הסוף הטוב", אלא ברגעים של תובנה משחררת. יתר על כן, פרטי הריאליה מצויים כביכול בשוליים, והבחירה בהם היא במידה שהם משרתים את התהליכים הנפשיים, ובמידה שהם מעמידים מרחב סמלי. גם הקשרים בין דמויות ומצבים בסיפורים השונים מעוצבים כאקראיים, ללא יצירת רצף ליניארי. בכך הופך הספר למעין שדה נרחב שניתן לשוטט בו בין מצבים שונים במרחב, בזמן ובנפש.

אנסה להדגים זאת דרך התבוננות בסיפור הפותח את הספר, "אמנות השברים היפנית". כמה ממרכיביו – לשון ההווה, האופן שבו המספרת "מדבררת" את נפשו של אור, גיבור הסיפור, הלשון הציורית, הדהודם הסמלי של פרטי המציאות המתוארת, והיעדר הכרעה עלילתית – הם ממאפייני כתיבתה הכובשת של שגיא.

אור הוא נכה צה"ל המרותק לכיסא גלגלים. כחלק מתהליך השיקום שלו הוא משתתף בקורס ציור, ושם הוא פוגש את אדווה, שעברה אף היא אירוע טראומטי. הסיפור מתחיל בהתבוננותו של אור בכפות ידיו, שלא תמיד הוא מרגיש שהן שלו. נתק זה הוא סימפטום פוסט־טראומטי. אך ברגע שאדווה נעמדת לצידו, "הוא משחרר יד אחת, מאפשר לה לאחוז במכחול" (עמ' 11) ומתחיל להעבירו על יריעת הקנבס שלפניו. קרבתה, אם כן, יש בה משום יד מושטת. יתר על כן, "היא שמאלית וידה נעה קרוב לידו הימנית, וברווח ביניהן כלוא אוויר של אפשרות חנוקה" (שם). אפשרות זו מתממשת במידת מה במהלך הסיפור.

דוגמה נוספת לבניית רובד סמוי של מצבי נפש דרך דימוי אגבי ניתן למצוא בקטע זה: "כשהמורה מתחילה לתת הוראות ראשונות, הוא כבר מרגיש נסחף על איזו רפסודה קטנה, עמוק בתוך הים הפנימי" (עמ' 10), ולאחר מכן הוא מתבונן בציורה של אדווה: "הוא שוקע בתוך הציור שלה, זה בעצם הים שלו, היא מציירת את האזור ההוא בתוכו שאליו הוא משייט, הוא נבהל, איך הגיעה לשם? היא מוסיפה שחור ומתחילה ליצור מערבולת מטבעת, והוא נסחף בתוכה חסר אונים… עוד רגע ייגמרו לו האוויר והגוף, והוא נושם עמוק, 'אני אור, ואת?'" (עמ' 12). יצירת הקשר עם אדווה מהדהדת, אם כן, את פגישתו הפנימית עם האירוע הטראומטי, שממנו הוא מנסה כל חייו להסב את מבטו, אירוע המוזכר לקראת סוף הסיפור: "ואז הפיצוץ וזה מהדהד לו דרך כל הגוף… הוא מרגיש בחלומות את השיתוק המחורבן… משהו התפוצץ גם שם בתוכו ולא עובד." (עמ' 22–23)

גם שמותיהם של הגיבורים שולחים מעין רצי אור אל ההתרחשות החיצונית והפנימית כאחד: "היא נועצת בו מבט ישיר ומחייכת בחיוך המופלא והזורח שלה ששולח אדוות בתוכו." (עמ' 15)

לא ארחיב כאן על סיפורה של אדווה, ורק אציין שהיא חוזרת על ציור אחד ויחיד: בגד של תינוק תלוי בחוץ על חוט כביסה, בגד ש"התנועה זורמת בו", בניגוד זועק לשיתוק גופו של אור. יש לכך השפעה עזה על אור: "הריכוז והעוצמה הרגשית שבהם היא מציירת מרחיקים אותו לתוך עצמו" (עמ' 20–21) – וביטוי אוקסימורוני זה מדגים את אימת הפגישה עם חווייתו.

מלאכת הציור משקפת אף היא את ההתרחשות הסמויה במעמקי הנפש. בהוראה כיצד לערבב צבעים אומרת המורה: "תהיו זהירים, צבע אקריליק הוא יצור נושם, יצור חי!" (עמ' 19), ודרך דימוי זה מתבונן אור ב"שכבות הצבע" שבנפשו, לפני הגיוס והפציעה. "בהיסח הדעת הוא מוסיף אדום, ועוצמת הצבע מכה בו לפתע, הכתם האדום במרכז הכול, כמו הפציעה באמצע החיים." (עמ' 21)

במהלך הסיפור מעלים הוריו של אור את סברתו של הרופא, שהשיתוק אינו גופני אלא סימפטום פוסט־טראומטי. ציפיית הקוראת להכרעה בנושא אינה מתממשת, וזאת לזכותה של המחברת.

השיעור האחרון בקורס, כממד נוסף של משמעות השבר, נסוב על הנושא "שבור ושלם". לפני כל משתתף מוצב שבר של חרס, ומוטל עליו לחקור את "נקודת השבר". אור ממשש את הסדקים. "הוא מרגיש איך הוא שולח פקודות לקצות העצבים של ידו הימנית, להרגיש, להרגיש" (עמ' 27), והפעם ידיו מתפקדות. סמליותה של ההתרחשות ברורה למדי, ושיאה בעיני עולה עם המידע שבפי המורה: שבאמנות השברים היפנית "היו מוסיפים זהב לכלים שבורים, ודווקא בזכות השבר הזה הם הפכו למשהו יקר יותר." טמונה כאן אמירה עמוקה, שעל פיה אין הסבל אלא מתנה, המזמנת תהליך ומשמעות.

אחרי השיעור האחרון והפרידה מאדווה, "פתאום הוא חווה את עצמו בעולם". תוך כדי התבוננות בתמונה במוזיאון, הוא עומד לראשונה על החד־פעמיות האנושית של מעשה היצירה. "אדם אחד עשה את הכול … הוא מבין עכשיו משהו, זה כמעט חומק ממנו … משהו, הוא יוכל לתפוס את זה וזה לא יחמוק עוד. הוא נושם פנימה, ומתוך עומקי ההיסוס לאט־לאט נבנית תנועה." (עמ' 32)

אמנות המטונימיה של שגיא, ולשונה הציורית בכלל, שזורה היטב ברקמת המתרחש. אביא לכך שלוש דוגמאות:

הסיפור "מן המצולות" עוסק בחוויית ילדות של טביעה בים והצלה של הרגע האחרון, החוזרת כסיוט לאורך חייה הבוגרים של הדמות. לא מדובר באסוציאציה האוטומטית העולה משם הספר, משהו כגון מצולות הנפש, אלא בהארה מקורית ומעודנת:

כשקארינה מתעוררת מהחלום הוא עוד בתוכה, מרגישה את רגע היציאה מהמים, הכאב בנשימה, האורות המסנוורים מהחלום מתחלפים בקרני אור חיוורות של בוקר החודרות דרך החלון, והיא מכירה תודה לעצמה על כך שלא הגיפה את התריס עד הסוף. האור מסמן את סוף הלילה, הקלה גדולה ואף ממסגר הכול במשהו שאפשר להתעורר ממנו, יש חלומות ויש מציאות, יש אז ויש עכשיו. … היא נושמת עמוק, מזכירה לעצמה שכאן יש אוויר, כמה שצריכה. (עמ' 138)

.

הסיפור "מחכים" בנוי כמונולוג פנימי של אישה השרויה בתרדמת, טרם מותה, ומהרהרת בארמונות החול שבנתה בזמנו על שפת הים עם בִּתה רומי (המופיעה בשני סיפורים נוספים):

אני חושבת דרך התחושות. … מתחושות זה בא לי כמו דימוי… ערימה של חול שמתחילה להתפזר. כשהחיים נחרבים לכם זה כמו מפולת חול, אסור לכם למצמץ על החיים שלכם, כי אז אולי תפספסו את גרגר החול הראשון שמתחיל לכם את ההתפזרות. (עמ' 68)

בסיפור "דקה אחרונה של שקט", אילה, הדמות הראשית, פוגעת במכוניתה בילד קטן בשכונה, נמלטת מן המקום ואינה מגלה זאת לאיש. מתוך הזעזוע הנפשי, ומן הסתם גם מתוך מצוקת ההסתרה, היא חותכת את זרועה, וכתם דם זעיר נותר גלוי לעין. משמעותו של הכתם מתעצמת עם הופעתו של כתם נוסף: כשהיא יושבת עם אבנר בעלה בבית קפה עגבניית שרי מתיזה את מיצה האדום על חולצתו של אבנר, והכתם הולך ומתפשט, "מקלקל את החולצה הצחורה. היא אבודה, אילה חושבת, אין אף מסיר כתמים שיציל אותה. היא נושמת עמוק ומתחילה לספר לאבנר." (עמ' 109)

דומתני שאין צורך להצביע על משמעותו המטפורית של "מסיר כתמים" בהקשר זה, ואני נזכרת בליידי מקבת, שמול ספקותיו של בעלה לגבי מזימתם לרצוח את המלך, אומרת בקלות ראש: "קְצָת מַיִם יְנַקּוּנוּ מֵהַכֹּל" (מקבת, מערכה שנייה, תמונה 2, עם עובד, 1985; מאנגלית: מאיר ויזלטיר), ולאחר הרצח, באבְּדהּ את שפיותה, היא משפשפת את ידיה שוב ושוב באומרה: "צֵא, כֶּתֶם רַע! צֵא כְּבָר" (מערכה חמישית, תמונה 2). אלא שכאן, בניגוד לליידי מקבת, מדובר באם. עוצמתה הקיומית של האימהות הולכת ונפרשת לנגד עינינו במהלך הסיפור, והיא היא המניע לתהליך ההתמודדות של אילה. הצהרתה 'אני אף פעם לא אעזוב את הילד שלי…!" (עמ' 84); דאגתה העמוקה לבִּתה, המפתחת כנראה הפרעת אכילה ומפנה עורף לאהבת אִמה; תחושת בנה התינוק בזרועותיה, שלמגע "נשימתו הרכה והבוטחת … משהו מתרפה בתוכה … משהו מתחבר." (עמ' 100) – אלה מובילים אותה אל החוויה המוכחשת של התאונה, אל ההבנה שזו אירעה מתוך צלילה רגעית אל הוויית ילדות, "כי כשכאב מגיע לנו עמוק מיתמותנו הילדית, הוא שואב אותנו פנימה ואז… עיקול מהיר, תפוזים מתפזרים… וחבטה." (עמ' 101). מתוך הכרת המחויבות העמוקה לילדיה עלתה לנגד עיניה תמונת הילד חסר ההכרה שהפקירה בחושך על הכביש. וממנה צומחת היכולת לעמוד מול האמת ולהתמודד עם השלכותיה הקשות.

נושא האימהות זוכה לאחרונה בספרות ובקולנוע לחשיפה ולהתבוננות שאין גבול לחשיבותן (סוף־סוף!). הרי התמודדות אימהית נוספת.

בסיפור "חול בנעליים" נפרש לפנינו מרחב אימהי טיפוסי, שניתן למצותו בשני רגשות מרכזיים: אשמה וחרדה. כך חשה נטע כלפי בנה השלישי, שחר, המתאפיין בסגירות חברתית: "אף אחד לא רוצה לשחק איתי". ניסיונותיה "לסדר" לשחר חבר זה או אחר כרוכים בהתרפסות וחוסר אותנטיות. העובדה שנטע לא סיפרה לחברותיה על ילדותה מעידה על דימויה העצמי הירוד, הבנוי כולו על תיוג סטראוטיפי: "מרגישה כמה פתטי הסיפור הזה, כמה לא ייחודי, כמה משעמם, כמעט גנרי. סתם עוד משפחה של עולים מרוסיה, עם הפסנתר בסלון והתקווה שיהיה טוב יותר." (עמ' 57). הילד אינו אלא שלוחה של תדמית נחותה זו, שאינה מניחה לנטע לראות את הייחודי, לא בה עצמה ולא בילדיה. חוויה זו מוכרת לי כאם, וההתמודדות עימה אינה פשוטה כלל. מובן, ומכאיב, שהראשון החש בכך הוא הילד עצמו, ה"מרגיש יותר את הרגש הסמוי מאשר את הרגש הגלוי, המזויף" (עמ' 60), ומכריז לפני אמו על כישלונה המוחלט "לסדר לו חבר".

הבעיה אינה נפתרת חיצונית, ובכך (בין השאר) מעלתו של הסיפור. בסצנה האחרונה, המנחמת, נויה ועילאי, האחים הגדולים, מניפים בידיהם את אחיהם הקטן, "והיא שומעת את שחר מתגלגל בצחוק המתוק שלו, שיכול לשבור כל לב ולאחות אותו מחדש." (עמ' 61).

הבית שבנתה, אם כן, הוא החוזר ומעניק לה, ולו לרגע, את העצמי האותנטי תוך ויתור על ערך התדמית.

וכמחווה לגיבורה ולכל אם באשר היא, אסיים בשורות אחדות של ויליאם וורדסוורת', בתרגומו של ליאור שטרנברג, המעמידות חוויה מכוננת של תינוק בזרועות אמו:

.

יוֹם בְּיוֹמוֹ, נָתוּן לְמָרוּתָהּ שֶׁל אַהֲבָה

רוּחוֹ נִפְרֶשֶֹת לֶאֱחֹז

בְּעֹז אֶת הַצּוּרוֹת אֲשֶׁר תִּקְלֹט

בַּהֲוָיָה אַחַת וְנֶאֱהֶבֶת …

… רוּחוֹ,

שֶׁלוּחָה שֶׁל רוּחַ כַּבִּירָה אַחַת,

בּוֹרֵאת, הִיא הַיּוֹצֶרֶת וְהַמְּקַבֶּלֶת כְּאַחַת

הִיא הָרוּחַ הַשִּׁירִית הָרִאשׁוֹנָה.

.

(מתוך אמונה ודמיון מאת רונלד בריטון, בתרגום יפעת איתן־פרסיקו; ליאור שטרנברג [שירה], עם עובד, 2015, עמ' 174–175)

.

צביה ליטבסקי, משוררת ומסאית. לימדה ספרות במכללת דוד ילין. פרסמה שני ספרי מסות: "הכֹל מלא אלים" (רסלינג, 2013), ו"מגופו של עולם" (כרמל, 2019). ספר שיריה השמיני, "עין הדומיה", ראה אור בהוצאת כרמל ב־2021. מבקרת ספרות במוסך.

.

בלה שגיא, "שבר ענף ירוק", שתיים, 2021.

.

» במדור ביקורת פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: שירי שפירא על "הספר הלא נכון", הרומן החדש של נעה ידלין

.

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

ענת לב אדלר: לקח לי זמן להשתחרר מהדחייה

אחרי ששלחה את כתב היד הראשוני של הרומן "כותבת ומוחקת אהבה" לעורכות הפרוזה בהוצאה וקיבלה תשובה שלילית, ענת לב אדלר נכנסה למיטה לסוף שבוע עגמומי במיוחד. הדבר הראשון שעשתה כשנכנסה למשרד ביום ראשון בבוקר היה לנסח את המייל ששינה את מהלך העניינים - ובמידה רבה גם את חייה. התוצאה הפכה לספר ביכורים שמכר למעלה מ-50 אלף עותקים, והיה יריית הפתיחה לקריירה מרשימה. את הסיפור הזה היא חולקת עם קוראי הספרייה הלאומית

1

ענת לב אדלר. צילום: גל חרמוני

מי שכותב יודע שקושי בהוצאת ספר לאור יכול לבוא בכל מיני צורות. הוא יכול להתרחש בשלבים שונים של הכתיבה וההוצאה לאור, ובכל ספר טמון הפוטנציאל לגלות לכותב שלו קשיים חדשים. כמו כל דבר, גם קושי הוא יחסי ובמקרה של כתיבה הוא גם מאוד אישי. השאלה היא איך מתמודדים איתו. "אני קלת כתיבה", אומרת ענת לב אדלר, כשאני מבקשת ממנה לספר לנו על קשיי כתיבה שחוותה, במסגרת פרויקט "חבלי כתיבה" המיוחד לחודש הקריאה. "אין לי קושי לכתוב ויש מאחורי לא מעט ספרים בז'אנרים שונים שהיו הצלחה. עם זאת, הדחייה הראשונה שלי, למרות שבסופו של דבר הייתה קצרת מועד והתבררה כמוטעית להפליא, ליוותה אותי עוד זמן ועברתי תהליך כדי להשתחרר ממנה". זהו סיפורה.

מייל הדחייה האכזרי הגיע בהפתעה

"בגיל 20 התחלתי לעבוד ב'ידיעות אחרונות'", היא פותחת. "כתיבה ועריכה היו עיקר עיסוקי מאז ומתמיד. בשנת 2000 התחלתי להוציא ספרי מתנה שיצאו בערך אחת לשנה בהוצאת 'ידיעות ספרים', וזכו להצלחה גדולה. בשנת 2009 השתתפתי בסדנת כתיבה של אשכול נבו ואורית גידלי ושם נבט מה שלימים יהיה ספר הביכורים שלי, 'כותבת ומוחקת אהבה'. כתב היד היה עדיין גולמי מאוד, והרגשתי שאני זקוקה לעורכת. מכיוון שכבר הוצאתי ספרים בהוצאה, החלטתי לפנות לעורכות הפרוזה.  

"אני זוכרת שכתבתי להן שאני לא שולחת את כתב היד כי הוא טוב, אלא כי הוא בוסרי מאוד, ובמידה רבה אפילו פג שצריך להכניס אותו לאינקובטור. ביקשתי עורכת שתעזור לי לכתוב את הסיפור הזה, משום שיש לי מה להגיד. רציתי לייצר תהליך, היה לי ברור שהסיפור לא יתפרסם בצורה הזאת. הן היו רגילות לקבל ממני את כתבי היד של ספרי המתנה ולא פרוזה, לכן הן לא ידעו איך לאכול את המעבר הזה. מה שהן אמרו היה שהן לא רוצות את הסיפור, שהוא לא מספיק טוב ולא מספיק ברור. הן הוסיפו שהן לא מבינות אותו ולאיזו סוגה הוא משתייך ומה פתאום אני עוברת ז'אנר. הן דחו את כתב היד ואני לקחתי את זה קשה".

1
ענת לב אדלר. צילום: סבטלנה קריחלי

הקו בין אומץ לטיפשות הוא דק מאוד לפעמים 

"אחרי שקראתי את מייל הדחייה המנומס נכנסתי למיטה מיום חמישי בשש בערב. שישי-שבת שלם בכיתי, ואז ביום ראשון בבוקר קמתי מאוד נחושה וכתבתי מייל תשובה. עשיתי מעשה מהסוג שלא ברור אם הוא אמיץ או טיפש – אומרים שהקו בין הדברים דק מאוד לעיתים. סירבתי להאמין שהסיפור הזה לא יראה אור, מבחינתי לא היה מצב כזה. לכן החלטתי לכתב במייל גם את דב איכנולד, מנכ"ל ההוצאה. כתבתי שקראתי את התשובה ואני רואה בזה אישור להציע את כתב היד הזה לכל הוצאה אחרת ונקבתי בשם של שתי הוצאות שבכוונתי לפנות אליהן.

"אחרי רבע שעה קיבלתי מייל תשובה מהמנכ"ל שמבקש שלא אפנה לשום הוצאה לפני שהוא יקרא את כתב היד וביקש שאשלח לו אותו. שלחתי. למחרת הוא הגיע פיזית למשרד שלי, אז עבדתי כעורכת, נעמד לידי, הניח שתי ידיים על השולחן ואמר: 'תקשיבי, אני לא יודע מה עבר להן בראש, אבל לא רק שנוציא את הספר ואני מצמיד לך עורכת – זה יהיה רב מכר מטורף'. בסוף שתי העורכות דאז באמת לא עבדו מולי במשך כל תהליך הכתיבה, ולכן גם אין קרדיט לעורכת ספרות המקור, אלא רק לעורכת הספר. זה נשמע פעוט, אבל זה כאב לי, בחוויה הפרטית שלי זה נצרב כאילו לא היה ראוי דיו".

1
ענת לב אדלר עם הספרים שכתבה. צילום: סבטלנה קריחלי

כתב היד שנדחה נכנס לרשימת רבי המכר בשבוע השני

"אני זוכרת את עצמי יושבת במשרד ב'ידיעות' שבוע אחרי שהספר יצא לאור, ופתאום בעלי מתקשר ואומר לי: 'תקשיבי, אני רואה את הספר שלך ברשימת רבי המכר של סטימצקי – זה יכול להיות?'. לא – זה לא יכול להיות, אבל עובדה – בשבוע שאחרי יציאתו לאור הוא כבר נכנס למקום העשירי של רשימת רבי המכר. אחר כך, כשניסיתי להבין למה, הבנתי שבעצם כבר הייתה לי קהילת קוראות שאהבה את ספרי המתנה והלייף-סטייל שהוצאתי. זו הייתה קהילה של ממש שלא הייתי מודעת לקיומה. אז הרשתות החברתיות רק התחילו לתפוס תאוצה. מתברר שנכנסתי לתודעה ככותבת עוד לפני שיצא ספר הביכורים שלי.

"כעבור מספר ימים התקשרו אליי עורכות הפרוזה להתנצל. אני זוכרת שהן לא העזו להגיד לי את שם התואר 'טוב', אבל הן החמיאו. מצד שני, אחת מהן אמרה שהיא צריכה שני ספרים כמו זה שלי בשנה כדי שיאפשרו הוצאת ספרי איכות. לא עניתי, כי גם התשובה הזו היתה מזלזלת". 

לקח לי זמן להבין שאני ראויה

"בסופו של דבר, הספר שהה יותר מ-15 שבועות ברשימת רבי המכר, הגיע לספר זהב (20 אלף עותקים) בתוך ארבעה חודשים ולספר פלטינה (40 אלף עותקים) תוך שנה וחצי. אלה לא מספרים של ספר ביכורים, אלה מספרים טובים בכל קנה מידה. אבל הבעיה היא שלמרות הכל, במשך המון זמן לא חשבתי שכתבתי ספר ראוי למרות הביקורות הטובות. לקח לי המון זמן להשתכנע שכתבתי ספר ראוי. התהלכתי הרבה מאוד חודשים בתחושה שדובי איכנולד עשה לי טובה בזה שהוא הוציא את הספר: כי הוצאתי רבי מכר, כי אני עובדת ב'ידיעות', כי הוא אוהב אותי או כי לא נעים לו. לקח לי הרבה מאוד זמן להשתחרר מזה, האהבה של הקוראות והאמונה של שתי העורכות שלי, מיכל פאר ב'כותבת ומוחקת אהבה' ועלמה כהן ורדי ב'אישה בעונת מעבר', בהחלט סייעו לתהליך. היום אני כבר לא מפקפקת בעצמי, למדתי שאפשר לרפא את הפצע".

1
ענת לב אדלר.צילום: סבטלנה קריחלי

טיפ: לבטוח בעורכת – היא הרמפה ממנו יקפוץ הטקסט לידי הקורא

"בתהליך העבודה אני עוברת תהליך של התמסרות לעורכת שלי. אני יודעת שככותבת אני לא מוקד העניין, ושהן רוצות את טובת הטקסט, וככה זה אמור להיות. בתהליך העבודה אני מצליחה לשים את עצמי ככותבת בצד ונראה לי שפיתחתי את היכולת הזאת בעבודתי כעורכת במשך שנים. היכולת שלי לקבל עריכה טבועה בי. ברור לי שלעורך יש מחויבות גדולה מאוד לטקסט, הוא הרמפה, ממנה הטקסט מזנק לידי הקורא ובלעדיה אפשר ליפול לתהום".

הכתבה הזו מתפרסמת במסגרת הפרויקט המיוחד שלנו "חבלי כתיבה": סופרים וסופרות מצליחים מספרים לספרייה הלאומית על הרגעים הקשים ביותר בדרך לרשימת רבי המכר. לכל הכתבות בפרויקט

שירה | נוגה חיוור מתפשט במים כהים

שירים מאת צביה ליטבסקי ועדנה גורני

טל ירושלמי, The Snake isn't Comming, שמן, אקריליק ופיח על קנווס, 220X160 ס"מ, 2020 (צילום: יובל חי)

.

צביה ליטבסקי

*

כְּחֹד מַחַט הֶחְדַּרְתִּי פְּנִימָה מַבָּט

וּמִקָּצֵהוּ הִפְצִיעָה

חָצֵר

מוּאֶרֶת פָּנָס

סְגַלְגַּלָּה וּגְדוּרָה כְּבֵיצָה. מָקוֹם

לַעֲמֹד בּוֹ. מִבַּחוּץ

צָרִים עָלֶיהָ

שִׂיחִים מְשֻׁלְּחֵי עָנָף.

קְנוֹקְנוֹת גֶּפֶן תְּלוּיוֹת בַּחֲלָלָהּ

וְהִיא נִפְתַּחַת מִכַּפּוֹת רַגְלַי

בְּכָל אֲשֶׁר

אֵלֵךְ

מֻקֶּפֶת פְּנִים

.

*

אוֹר גָּדוֹל מְחַכֶּה לִי.

מִלְּפָנִים.

וְאוּלַי מֵאָחוֹר.

כָּל כִּוּוּן יֵאָלֵם.

כָּל הִתְבּוֹנְנוּת וָדַעַת.

עֵינַי יִמַּסּוּ אֶל עִוָּרוֹן נִכְסָף

בְּשָׂרִי פְּלוּמָה

מִתְפָּרֶקֶת

עֲנַן נוֹצָה בִּמְחוֹל חֶלְקִיקִים

עַד צְלִילוּת

צְרוּפָה, הַצְּלִיל

הָאֶחָד.

.

*

פָּרַשְׂתִּי מֵעָלַי אֶת סוֹכֵךְ הָרֶגַע

וְדֶרֶךְ רִשְׁתּוֹ הַדַּקָּה

חִלְחֵל הָאוֹר,

עָמוּם, עֲצוּם־עֵינַיִם.

לִבִּי

חַלּוּק־נַחַל

מֻשְׁלָךְ שׁוּב וָשׁוּב אֶל חָלָל

וּכְמֵחֹד מְחוּגָה אֱלֹהִית

מִתְפַּשְּׁטִים מַעְגְּלֵי הָרֶטֶט

אֶל דְּפָנוֹת

נְסוֹגוֹת

מִן הַמַּבָּט.

.

*

אֶת הַיָּם הַזֶּה הַמִּתְחַטֵּא לְרַגְלַי

בְּאַדְווֹת חֶמְדָּה מְעֻלָּפוֹת,

אֶת הַיָּם הַזֶּה אֲנִי בָּכִיתִי.

וַאֲנִי יוֹדַעַת שֶׁהוּא יוֹדֵעַ,

אֵי פַּעַם שָׁכַן מֵאֲחוֹרֵי עֵינַי.

אֲסִיר תּוֹדָה הוּא לִי

עַל הַמֶּרְחָב, עַל הָאוֹר, עַל הַשַּׁלְוָה

גַּם אִם

לְעִתִּים

תָּגִיחַ מִקִּרְבּוֹ כַרִיבְּדִיס,

חוֹשֶׂפֶת עֶרְיָה חִוֶּרֶת,

מַטִּילַת אֵימָה –

.

צביה ליטבסקי היא זמרת קלאסית בעברה, מרצה לספרות במכללת דוד ילין ומבקרת ספרות במוסך. הוציאה לאור עד כה שבעה ספרי שירה, ביניהם: "ערוגות האינסוף" (הקיבוץ המאוחד, 2017), אשר זכה בפרס אקו"ם לכתב יד בעילום־שם ו"עין הדומיה" (כרמל), אשר ראה אור בשנת 2021. כמו כן, פרסמה שני ספר מסות. שירים פרי עטה פורסמו בגיליונות שונים של המוסך, ובהם גיליון 46 והגיליון מיום 22.7.21.

.

. 

עדנה גורני

צלילה

לאדריאן ריץ'

.

סְפִינָה טְרוּפָה נָחָה בַּמַּעֲמַקִּים. עַל צַלְעוֹתֶיהָ אוֹרְבִים דְּגֵי אֶבֶן,

דָּגִים מְאִירִים בַּאֲרֻבּוֹת עֵינֶיהָ. נֹגַהּ חִוֵּר נִשְׁפָּךְ וּמִתְפַּשֵּׁט בַּמַּיִם

הַכֵּהִים וְאוֹבֵד בָּאֵין־אוֹר, כְּמוֹ תַּשְׁלִיל דְּיוֹ שְׁחֹרָה הַמִּתְפַּזֶּרֶת בְּמַיִם

צְלוּלִים, מַסְתִּירָה דְּיוֹנוּן נִמְלָט. הַטּוֹרֵף, שֶׁסּוֹבְבוּהוּ בְּכַחַשׁ, לוֹטֵשׁ עֵינַיִם

בַּדְּיוֹ הַמְּחוֹלֶלֶת מוּל עֵינָיו וּנְמוֹגָה כַּעֲנַן עֲרָפֶל בְּחֹם הַשֶּׁמֶשׁ,

נָסוֹג וְנֶעֱלָם. הַזִּירָה רֵיקָה

חֵלֶק קָטָן מִן הַסְּפִינָה הַטְּבוּעָה חָשׂוּף, בּוֹלֵט מֵעַל טִין הַקַּרְקָעִית,

שֶׁבְּעִדָּן גֵּאוֹלוֹגִי אַחֵר הָיָה פִּסְגַּת הַר. אוֹרָם שֶׁל דְּגֵי הַחַשְׁמַל מְתַעְתֵּעַ.

אֵיךְ הָאֵלֶקְטְרוֹנִים מִתְנַהֲגִים בַּמַּיִם? אוּלַי הֵם נִשְׁבָּרִים וּמִתְנַפְּצִים

וְיוֹצְרִים תְּמוּנָה חֲדָשָׁה? שִׁבְרֵי מַתֶּכֶת מְשֻׁנָּנִים שׂוֹרְטִים בַּבָּשָׂר,

שְׁבָבֵי עֵץ נוֹעֲצִים קְרָסִים בְּכָרִיּוֹת הָאֶצְבָּעוֹת הַמְּגַשְּׁשׁוֹת. כּוֹאֵב

לָגַעַת. אוּלַי רָצוּי לֹא לָדַעַת מָה קָבוּר שָׁם

וּמִמֵּילָא אִי אֶפְשָׁר לִרְאוֹת כִּי אֵין קֶרֶן אוֹר הַמְּסֻגֶּלֶת לַחְדֹּר לְעֹמֶק

רַב כָּל כָּךְ וְאֵין חַיִּים תַּחַת מִשְׁקָלָם שֶׁל אַחַד עָשָׂר קִילוֹמֶטְרִים שֶׁל מַיִם

וְגַם אִם יֵשׁ שָׁם חַיִּים הֵם אֵינָם יְכוֹלִים לְהָעִיד כִּי אִם יַעֲלוּ

אַחֲרֵי שֶׁהִסְתַּגְּלוּ לִחְיוֹת בְּלַחַץ כֹּה רַב – יִתְפּוֹצֵץ גּוּפָם מִבִּפְנִים.

.

המים

לזהר איתן

.

…בָּאִים מִלְּמַטָּה. עוֹלִים וּמְמַלְּאִים אֶת הַבַּיִת. מִן הַמַּסָּד עַד לַתִּקְרָה. הַדְּלָתוֹת וְהַחַלּוֹנוֹת סְגוּרִים, טִפָּה לֹא זוֹלֶגֶת הַחוּצָה. אֲנִי עוֹבֶרֶת מֵחַלּוֹן לְחַלּוֹן וּמַבִּיטָה פְּנִימָה, כְּמוֹ אֶל אַקְוַרְיוּם. בַּפִּנָּה מוּטֶלֶת טֵלֵוִיזְיָה מְנֻפֶּצֶת. כִּסֵּא נִצָּב בְּדִיּוּק בְּאֶמְצַע הַחֶדֶר. סְפָרִים מְצֻפָּפִים זֶה לְצַד זֶה, כְּמוֹ לֹא נָפַל דָּבָר. צַלָּחוֹת עֲגֻלּוֹת וְסַכִּינִים חַדִּים טְמוּנִים וַדַּאי בִּמְגֵרוֹת הַמִּטְבָּח. יוֹסִי בַּכִּנּוֹר פֶּיְסִי בַּתֹּף מֹשֶׁה בַּחֲצוֹצְרָה, בֻּבּוֹת עוֹפֶרֶת קְטַנְטַנּוֹת, דּוֹמְמוֹת בְּתוֹךְ אָרוֹן שֶׁדַּלְתוֹתָיו הַשְּׁקוּפוֹת מוּגָפוֹת. הַבַּיִת מָלֵא אוֹר

.
עדנה גורני היא דוקטור לאקולוגיה, משוררת וסופרת. ספר השירים פרי עטה "גרר ועילוי" ראה אור בהוצאת עולם חדש בשנת 2014. ספרה "דיוקן זואולוגי: לקסיקון" (פרדס) זכה בפרס גולדברג לספר ביכורים לשנת 2020. קובץ שיריה "אמא" זכה בפרס שירת המדע ע"ש עופר לידר לשנת 2021. השירים שכאן לקוחים מתוך ספר בכתובים, "כמעט כרגיל", העתיד לראות אור בהוצאת מוסד ביאליק, סדרת כבר. רשימה פרי עטה התפרסמה בגיליון המוסך מיום 12.5.2022.

.

» במדור שירה בגיליון הקודם של המוסך: שירים מאת רן שייט ועמנואל פינטו

.

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

פרוזה | לימונים מתוקים

"הבתים המבוצרים עמדו בפנים חתומות, חלונותיהם אדישים לאישה שבחוץ. היא לא רצתה להפריע לאף אחד בשעת הצהריים. היא עצרה לרגע, ואז ראתה לימינה בית קטן וישן, עם גג רעפים דהוי." סיפור קצר מאת שרית גורן

ורד נחמני, הדרך הביתה 1, שמן על בד, 100X70 ס"מ, 1999

.

לימונים מתוקים

שרית גורן

.

נירה הלכה בקושי רב בכביש הראשי של המושב הירוק והשומם. איש מיושביו המפונקים לא העז לצאת מהמזגן המרכזי ולנטוש את סלונו המעוצב בסגנון כפרי מודרני, המותאם לכל צרכיו.

אבל נירה הלכה בחום הכבד, איתנה כחלוצה. היא חייבת להגיע לחוות הלימונים המתוקים של עליזה שטקלר. היום מירבי הקטנה שלה באה לבקר, והיא רוצה להביא לילדים שלה לימונים מתוקים. בייחוד לאהודי שכל כך אוהב צמחים וטבע, ומסכן קטן, גר בעיר המלוכלכת. היא צעדה לבדה, למרות רגליה הצולעות ושני השברים בירכיים, שהיה צריך לאחות בברגים. היא אחזה באומץ במקל ההליכה הארור, שהיא שונאת שנאת מוות, והרגישה כל צעד, כמו סכין חדה. כאב מעולם לא הרתיע אותה, ובחמסין הייתה רגילה לעבוד מילדות. הבטלה, לעומת זאת, גרמה לה סבל רב. הייתה לה משימה לבצע ונכדים קטנים לארח, ועבודה תמיד כרוכה במאמץ.

נירה המשיכה ללכת בחמסין לאט ובנחישות, כאילו הייתה ילדה קטנה שהולכת אחרי הוריה בפרדס.

עכשיו הכול נראה לה זר, אף שהכירה את המושב הזה מילדות, כשעוד הייתה מטיילת לכאן עם בני המושבה כדי לקטוף פרחי בר. הם היו ממלאים את ידיהם הקטנות כלניות, נוריות ורקפות. כל ילד קטף כמה שידיו הצליחו לשאת. פעם היה מותר לקטוף הכול, והם היו משוטטים לבד רחוק מהבית, ומביאים להוריהם, שעבדו רוב היום בלול ובמשק. הוריהם היו מניחים את הפרחים באגרטלים שהגיעו באונייה מרוסיה או פולין.

האגרטלים ההדורים היו החפצים היפים ביותר בבית הפועלים הפשוט בן שני החדרים, שספרייה גדולה מילאה את כולו, ובעונת הקטיף גם שקי תפוזים.

היא חלפה על פני הווילות האימתניות של שנות השמונים, על חלונות העץ החומים שלהם, הגגות האירופאים והשפריץ המלוכלך. הן עמדו בלב חצרות זרועות עצי דקל או קקטוסים מסוגננים שיצאו מהאופנה מזמן. חצרות ענקיות ומבוצרות, מטופחות כמו הגנים הלאומיים של המלכה, וריקות מילדים ופרחים עונתיים.

נירה חלפה ליד המסלעות הגבוהות המגוננות, שהגדירו טוב כל כך את מושגי ההצלחה של שנות השמונים, והן, במבטן הגבוה והיהיר, הצלו מעט על הליכתה, בלי שהתכוונו לתת צל לאיש, ובטח שלא לזרה מבוגרת מהמושבה השכנה.

בין שערי הברזל המסוגננים, שנעשו תמיד בהזמנה אישית, נדחפו הבתים החדשים: חסרי גג, בצבעי אפור או לכל היותר בז׳ אפרפר, חצרותיהם קטנות, כי המועצה רצתה למקסם את אפשרות הבנייה. הבתים האלה, על גדרות הפלסטיק הלבנות שלהם או האלומיניום האפור בפרופיל היי־טק, הזמינו זוגות צעירים, ואלה מילאו אותן בטרמפולינות ענקיות שתפסו ממש את כל החצר. את מעט החצר שנותרה מילאו בריכות לטקְס מתקפלות שוות לכל נפש. בחנייה ובכניסה לבית עמדו בימבות עממיות, בקועות ודהויות משמש, ג'יפונים ואופניים. הצעירים החדשים מהעיר היו מזמינים גנן אולי פעם בחצי שנה, לתקן את סימן החריכה שהשאירה בריכת הלטקס על הדשא ולרענן את הפרגולה. החצרות האלה ידעו שלעת ערב, כשהחום הכבד יעבור, ימלאו אותן ילדים וחברים, מכרים מהעיר, או אנשים חסרי גינה. הם יפעילו מוזיקה ואת המנגל החשמלי, עד שעות הערב המאוחרות.

נירה, שגרה בבית הישן של סבתהּ, שהקימה את המושבה שליד המושב הזה, לא הייתה שייכת, לא לאלה ולא לאלה. אבל היה לה כל מה שהיא צריכה והיא לא מתלוננת. במיוחד עכשיו שגם מירבי כבר בסדר.

העיקר שעכשיו כולן מסודרות. הגדולה שלה שאף פעם לא היה צריך לדאוג לה, והשנייה היפיפייה והנעימה, ועכשיו גם מירבי, עם כל הכעס שלה, והאומנות שלה, והבחירות המוזרות שעשתה, שאלוהים ישמור כמה שהיא דאגה לה, ממש מגיל הנעורים.

היא נזכרה בבתה חוזרת מפסטיבל ערד עם הנזם ההוא באף, והעיניים השחורות מאיפור, שגרמו לנירה לבכות ולא לדבר עם מירבי שבוע. הזיכרון הזה כל כך החריד אותה, והיא לא הבחינה בשלט הקטן התלוי על תמרור עצור: "הלימונים המתוקים של עליזה".

נירה חשבה על כך שמירבי העדיפה לנסוע שעה וחצי בשלושה אוטובוסים, רק לא ללמוד פה. כל האנשים האלה שהסתובבה איתם, עם שערות ארוכות, והפסטיבלים, שלא נדע. ואחר כך כשהיא הלכה ללמוד משהו שאין בו כסף ולא עתיד, ובקושי פרנסה את עצמה, וחיפשה את עצמה בהשד יודע איפה. זה לא שאין לה שכל. הרי בבית הספר היסודי הייתה ממש תלמידה טובה.

וכמו שקרה אז עם מירבי, שהפכה מילדה טובה, לדבר שהיא, נירה, לא יכולה להבין, גם עכשיו, כשהלכה, היא הבינה שהיא במקום מוכר שהפך ברגע, בלי שהבחינה, לשונה לחלוטין. היא לא זיהתה דבר והיא הייתה לגמרי לבד.

הבתים המבוצרים עמדו בפנים חתומות, חלונותיהם אדישים לאישה שבחוץ. היא לא רצתה להפריע לאף אחד בשעת הצהריים. היא עצרה לרגע, ואז ראתה לימינה בית קטן וישן, עם גג רעפים דהוי. מסביב לבית צמחה גדר חיה, ושער הברזל החלוד שלו היה פתוח.

משהו בבית הזה הזכיר לה את הבית של הוריה. לרגע אחד הייתה כמו ילדה שחוזרת הביתה מיום לימודים. עוד רגע היא תוריד את התיק מהגב ותשתה מים ותאכל עוף עם פתיתים ותלך לעזור להורים במשק.

פרחים עונתיים עודדו את רוחה משני צידי השביל השבור, וליד הדלת פרח שיח ורדים מטופח. החצר הקטנה של הבית הייתה עמוסה במשחקים, ושתי ילדות עשו גלגלונים על יתרת הדשא.

"אבא," צעקה הילדה הקטנה, "יש פה אישה מבוגרת."

מתוך הבית יצא גבר גבוה. הוא היה מוכר לנירה, והיא אמרה:

"אתה היית תלמיד שלי." זאת הייתה המסקנה המתבקשת, כי כולם היו תלמידים שלה,  ומדי פעם הייתה פוגשת אותם כשהם בשנות הארבעים או החמישים לחייהם, ופניהן פני אנשים מבוגרים, שהזמן לא הותיר בהם זכר לילדים הפרועים שהיו.

האיש חייך. הוא לא הביט בה כשאמר, "לא הייתי תלמיד שלך. את אמא של מירב ארז."

"כן," היא ענתה מופתעת, ועדיין לא זכרה אותו. הרי אחרי שמירב עברה לבית הספר בעיר היא ניתקה כל קשר עם הילדים פה. זה לא היה נאה לה יותר.

"אני עידו מאירי. היינו יחד בכיתה ז'," אמר הגבר הגדול, גופו נטוע בנימוס חסר אונים, ועיניו רוצות לסגור את הדלת.

" כן." היא הכירה את השם שלו, כי שמעה אותו בזמנו ממירבי לא פעם.

 "אתה עשית את המוות לבת שלי," היא אמרה בפשטות.

הוא הביט בלית ברירה במורה, שפעם נראתה לו הרבה יותר גדולה, וכעת עומדת בקושי, אוחזת מקל הליכה, והיא כמעט מחצית מגובהו, ואמר:

 "הייתי פעם ילד רע." ואז הוסיף לעצמו, אבל בקול: "אני לא רע יותר."

נירה חשבה על כל אותן הפעמים שמירב ביקשה לעבור כיתה בגללו, והיא אמרה לה שעם קושי צריך להתמודד. ככה הם חשבו פעם. הוא חשב על הסיפור הזה, שהשמיט לחלוטין כאשר היה מספר לבנותיו על ילדותו היפה. והאמת המציקה, שלא נאמרה מעולם מפי אף אחד מהם, עמדה עכשיו יחד איתם ליד הדלת, בעיניים גדולות ופקוחות, לא מתקפלת, לא מאשימה, ולא בורחת יותר.

"למירבי יש שלושה ילדים, בעלה מהנדס, והיא עצמה מורה לאומנות," נירה נידבה לו מידע שלא ביקש לדעת והיה עבורה חשוב כל כך, ושאלה עליו. הוא אמר לאישה המבוגרת שהוא אבא לשתי בנות, ולא פירט עוד.

הוא ליווה אותה ותמך בה עד ל"חוות הלימונים המתוקים של עליזה", בדק שהיא לא נופלת, והלך. עליזה הכינה לה קפה, וארזה לה חבילה של לימונים, שנראו רגילים לגמרי. בשביל זה כל העניין.

עליזה לא רצתה לקבל מבת כיתתה מהיסודי כסף, מה עוד שאנשים פה אוהבים "לימונים מתוקים" כשהם מארחים בפרגולה. אבל נירה התעקשה, ועליזה לקחה את הכסף. בכל זאת יש לה עסק לקיים. עליזה הנמיכה את הקול, למרות שהיו רק שתיהן בחדר, ואמרה שהבחור הזה התחתן עם בת המושב, והוא עובד משהו בהיי־טק. היא לא יודעת בדיוק מה, כי היא, עליזה, לא מבינה בהיי־טק שום דבר, והוא בחור טוב.

כשנירה הגיעה הביתה היא הניחה את הלימונים. היא השעינה את המקל הארור במזווה ולא ישבה. היא ניגשה להכין עוגיות, ועוגה, וגלידה משני סוגים, לילדים של מירבי. הכאב התפתל וזחל לגבה. כעת היא הרגישה את רגליה בקושי. היא נשענה בידיה על השיש כדי לייצב את עצמה כשהיא מזלפת את עוגיות הקצפת, שמירבי אוהבת כל כך. אלה שהיא תמיד מכינה לה ליום ההולדת. לחלקן הוסיפה מוס שוקולד, בשביל מירבי, ולחלקן הוסיפה סוכריות צבעוניות, בשביל הנכדים.

הרי הורים תמיד עושים מה שהם יכולים בשביל הילדים שלהם, ולפעמים הם פשוט לא יודעים מה לעשות, והילדים, הם משתנים, וגדלים כל כך מהר.

כשסיימה, התיישבה לשולחן ופתחה את אחד הלימונים. היא טעמה אותו, מצפה לאכזבה: היום כל אחד ממציא את עצמו מחדש. הלימון היה מתוק. לימון מתוק.

הילדים של מירבי ישתגעו על זה. אפשר לומר על מירבי מה שרוצים, לאן שהיא לא הלכה שאלוהים ישמור. אבל בסוף גם היא, למרות כל השיגעונות שלה, נעשתה ילדה טובה. ואפילו שקצת מאוחר בחיים, ממש ברגע האחרון, גם אמא טובה.

.

שרית גורן היא מחזאית, תסריטאית, סופרת ומורה. ספרה "גילי והמכשפה הקטנה" ראה אור בהוצאת כתר ב־2011, וסיפורים פרי עטה התפרסמו בכתבי עת שונים. מחזה פרי עטה, "הג'ירפה הנמוכה", הוצג בתיאטרון אורנה פורת.  

.

» במדור פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: סיפור קצר מאת בלה שגיא

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן