.
ימי חלד
ק' אֵליי
.
אבל משהתקרבנו אל החוף, התברר שהוא כלל אינו חוף, אלא סלעים בלבד. הם ניקדו את המים האדומים ברצועות מקוטעות של איים שחורים זעירים, שנמתחו עד האופק. המים עמדו דוממים כפי שהיו לאורך כל הדרך, ואף אנחנו לא דיברנו תחילה, אך האכזבה נשמעה באנחות שליוו כל משיכה של משוט: היא רבצה בינינו, כבדה ולחה, ועיבתה את האוויר.
כשהגענו לשורת הסלעים הראשונה, הבחנו לראשונה באדים האדומים שנבעו ביניהם, נפלטים מתוך חרכים עמוקים באבן השחורה ועולים ומתפשטים אל השמיים. החננו את הסירה בין זוג סלעים, וטיפסנו עליהם יגעים, גוררים את גופינו ארצה כמו הזוחלים הראשונים שעלו מן הים אל היבשה בימי קדם. גם אז, כמו עכשיו, עמדה הארץ ריקה, אבל עתה אפילו עצים ועצמים לא נותרו עוד. גם דגים לא ראינו לאורך כל השיט הארוך.
איני יודע כמה זמן נשארנו כך, שכובים דמומים על גבי הטרשים. אף צליל אחד לא נשמע מלבד קול נשימתנו הלאֶה. העולם הפך שממה: אפילו המים, משפסקו רחשי החתירה שקצבו את הרגעים העוברים במהלך שלושת הימים והלילות האחרונים, מאז עזבנו את הבית, כבר לא אמרו דבר. הים עמד עקוד, כוחותיו חסומים במסך האדום שעטף אותו, שיותר משהזכיר דם, הזכיר חלודה. האוויר היה צלול למראה, אך מרגע שנשאף פנימה התגלה ככבד, זוחל בלאות במורד הגרון ומתיישב מוצק בריאות.
אולי הגענו, מישהי אמרה, והפרה את הדממה. הפניתי את ראשי והופעתי לגלות שמי שדיברה זו דווקא הִלל, שבכתה במהלך כל היום הראשון של השיט, למורת רוחם של כל החברים, וביום השני כבר נדמה. למרות הקור, כתמי זיעה כהים נקוו על מדיה, מתחת לבית השחי ובמורד גבה. הגענו לאן, שאלה חשוון אחותה, נימה של לעג בקולה. הלל לא ענתה. הצצתי בפניה לראות אם היא בוכה. אם אכן בכתה, לא ראיתי.
ומה עתה? השאלה לא נשאלה בקול, אבל היא הורגשה בפי כל הנוכחים, בטרם נבלעה באין אונים. מישע, המבוגר מכולנו, טיפס על ראש אחד הסלעים ושאף פנימה בפה פתוח את האדים שנפלטו מן האבן. אולי קיווה שהם יהיו רעילים, או פשוט השתוקק לטעמים אחרים לאחר שלושה ימים שבהם כל מה שבא בין שפתינו היה המים האדומים שליקקנו מעל לדפנות הסירה. אולי מכאן מגיע האור, לחש, אולי זה האדים האלה. רק אחדים מאיתנו הביטו מעלה. לאורך כל המסע ועוד לפניו, מיום החורבן, עת השמיים כבו, לא עלו לא חמה ולא ירח, אבל אור זר, זיו אדמדם, חיוור ודלוח מילא את הרקיע יומם ולילה. כתמים כהים ומשונים צפו פה ושם מעל, צללים עכורים ששיחקו בלהיות עננים.
חשוון התיישבה על גבי סלע גבוה ובהתה נכחה, אל המים שנמתחו בלי סוף לכל הכיוונים. אין לאן להגיע, לחשה. אחר כך הרימה את ראשה ואמרה בקול רם יותר, ואם אין לאן להגיע, מוטב לחזור. הלל סובבה אליה את עיניה; לחזור לאן, שאלה. לאן שיש, אמרה חשוון בלי להחזיר את מבטה, הביתה.
מישע בלע את רוקו וירד מן הסלע בהדרגה, בלי לומר דבר. הוא ניגש לסירה והחל לדחוף אותה בחזרה אל עבר המים בגניחה מרוסקת, חורק את שיניו. הלל קמה אחריו, נסערת: מה אתה עושה, אמרה, אי אפשר לחזור, אין לאן לחזור, לא נותר שם אדם, לא נותר כלום, אתם לא מבינים? קולה רטט, בשביל מה באנו עד הנה, למען השם? מישע משך בכתפיו בלי לומר דבר, וחשוון קמה גם היא, למען השם, סיננה בעודה מטפסת אל תוך הסירה. הלל הסתכלה בה מבועתת, אך חשוון שוב לא הביטה אליה בחזרה.
עוד ועוד חברים קמו והלכו אחריהם. רעד ניכר בקצה שפתה של הלל. אבל זה עוד יסתיים, אמרה, אולי זה יסתיים, אין לדעת, צריך להמשיך הלאה ולראות מה בהמשך… כשעברתי על פניה, לעלות על הסירה גם אני, הצצתי בה שוב, לראות אם עיניה דומעות. לא ראיתי.
אז תמשיכי את, אמר מישע, קולו צורם ועייף. הוא לא נטף ארס, אלא חלודה, אולי מאותם אדים שבלע בשקיקה נכזבת. אחד־אחד עלינו כולנו בחזרה אל הסירה הצפופה שנדמתה כבר לדוברה מרוב אנשים, מדי כולם ספוגים בזיעה ומאדימים באור הגוסס של המאורות האבודים. הסירה התנודדה בכל פעם שאדם נוסף נכנס, שוקעת רגע אחד קצר מתחת לפני המים, ומיד שבה לצוף. הלל לא נכנסה אחרינו.
בבקשה, התחננה, עיניה כבויות, אי אפשר לחזור, אין לנו למה לחזור, אתם לא מבינים? חושך שם, אין יותר בית, בבקשה, בואו נמשיך הלאה, אולי עוד נמצא משהו…
הרמתי משוט אחד וחשוון הרימה את השני, משקיעים אותם במים האדומים ודוחפים את הסירה החוצה, בחזרה אל עבר הים הפתוח, בחזרה אל הכיוון שממנו באנו. דמותה של הלל נותרה עומדת על הסלעים שעה ארוכה, תווי פניה ומתאר גופה אט־אט מתמוססים והופכים לצל כהה על רקע השמיים האדמדמים והאדים שכבר לא ניתן היה להבחין בהם ממקום מושבנו. אחר כך נמוגו גם הגבולות שבין הסלע לבינה, עד שכבר לא היה אפשר לראות בבירור אם היא עודה שם, עומדת כניצב, או שמא לא הייתה זו אלא עוד אבן אחת שחורה מבין רבות והיא כבר המשיכה הלאה, לבדה. לבסוף, גם הסלעים חזרו ונמוגו משדה הראייה, ונותרנו אנו לבדנו, שטים על פני ים החלודה, בחזרה אל הבית שנחרב והארץ הריקה שנבלעה בחשכה.
.
ק' אֵליי הוא סופר ישראלי, מתגורר בירושלים.
.
במדור פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: "קבורת חמור", סיפור קצר מאת זמירה הייזנר
.
לכל כתבות הגיליון לחצו כאן
לכל גיליונות המוסך לחצו כאן