לורנס איש ערב או שמא לורנס איש ציון?

סיפורו של הארכיאולוג שהיה קצין מודיעין בריטי: האם יכול להיות שאותו אדם שהיה פרו ערבי עם הזמן נהפך גם לפרו ציוני? ומי הארגון שכנראה בזכותו עבר שינוי?

הימים הם ימי מלחמת העולם הראשונה, בארץ ישראל שולטת עדיין האימפריה העות'מאנית שכבר נמצאת בתהליך ארוך של שקיעה. לא הרחק ממנה יושבים הבריטים במצרים. היום נדבר על קצין בריטי- ארכיאולוג אחד שבשמו כבר נרשמו אגדות ומעשיות, מסתורין ותעלומות, דמות היסטורית רבת חשיבות שכבר זכתה לסרט על שמו, הביטלס הנציחו אותה על עטיפת אלבום וספרה האוטוביוגרפי כונה בידי ווינסטון צ'רצ'יל "אחד מהספרים הטובים ביותר בספרות האנגלית אי פעם."

בשלב הזה כבר הייתם צריכים לזהות במי מדובר.

פועלה של הדמות המדוברת פחות דובר בארץ (למי שלא צפה בסרט ההוליוודי מלא הפאתוס), אולי כי מדובר בדמות שנויה במחלוקת בעיני ישראל כנראה כי היא נחשבה דמות פרו-ערבית. והרי טובי ההיסטוריונים לימדו אותנו כי תמיד צריך לקחת צד – טוב או רע, הם או אנחנו. כי מי שבעד עצמאות ערבית לא יכול לתמוך בלאומיות היהודית. או שמא כן?

אני כמובן מדברת על תומס אדוארד לורנס, המוכר לרובנו בכינוי המפורסם בהרבה "לורנס איש ערב"- ההוא מהסרט המפורסם, ההוא שמופיע על עטיפת האלבום מועדון הלבבות השבורים של סרג'נט פפר של הביטלס, ההוא שאחראי למרד הערבי, או ההוא שכתב ספר אוטוביוגרפי "שבעת עמודי חוכמה" שנפתח בשיר שמוקדש למישהו באותיות S.A.

כרזת הסרט "לורנס איש ערב", 1963

 

לורנס גם היה ארכיאולוג. בשנים האחרונות אף פורסם ספרון  בשם "יומן מסע בצפון סוריה, 1911" המתחקה אחר יומנו, אותו חיבר בגיל 23 בעת שהשתתף בחפירות ארכיאולוגיות באזור סוריה ממש לפני מלחמת העולם הראשונה. הוא סירב לקבל תואר אבירות מהמלך כי חש נבגד בידי המלך הבריטי, ומצא את מותו בתאונת אופנוע ספק מסתורית בגיל 46 והשאיר אחריו הרבה "אבק" כוכבים ונחשב עד היום לאגדה.

אז מי היה לורנס איש ערב?

לורנס איש ערב

 

הבה נתחיל מההתחלה, לורנס איש ערב נולד בשנת 1888 בוויילס, בשם תומס אדוארד לורנס כילד מחוץ לנישואין, לאביו שהיה אציל ממוצא אירי-בריטי ואמו שהייתה מטפלת בבית אביו. האב עזב את הבית ביחד עם המטפלת, והמשפחה נדדה ממקום למקום. לורנס הבין שעליו לדעת לשמור סוד, לספוג את הבושה ולהתמודד עם מעמד של מצורע חברתי. לימים  הילד שגדל כממזר הצליח לשבור את תקרת הזכוכית של בריטניה המעמדית ולהגיע עד לארמון בקינגהאם.

בבגרותו הלך ללמוד היסטוריה באוקספורד וסיים בהצטיינות. בשנת 1910 הגיע בפעם ראשונה למזרח התיכון והצטרף למשלחת הארכיאולוגית של המוזיאון הבריטי לחפירות בכרכמיש. שם פגש את הארכיאולוגים לאונרד וולי (זכרו את השם כי עוד נחזור אליו) ואת דויד הוגראת' שהתרשם מהבחור. בזמן שהותו של לורנס באזורנו הוא למד ערבית, המנהגים ואת התרבות הערבית. כישורים אלה יעזרו לו בהמשך ובזכותם הוא ירכוש את השם שיזוהה עימו בהיסטוריה.

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, גויס לורנס לצבא הבריטי. הוענקה לו דרגת מייג'ור והוא החל לפעול כקצין מודיעין. בשנת 1916 הוא סופח "למשרד הערבי" בקהיר ושם פגש את דויד הוג'ארת', אותו אדם שהיה אחראי עליו בחפירות הארכיאולוגיות. קודמו בתפקיד היה מרק סייקס, אותו אחד מהסכם סייקס-פיקו, ההסכם בין בריטניה לצרפת על חלוקת שטחי האימפריה העות'מאנית בעתיד. בד בבד, עמלו הבריטים על גיוס תמיכת הערבים למאמץ המלחמתי. שיחות השכנוע והגיוס התנהלו גם עם הפלג ההאשמי שמנהיגו חוסיין בן עלי היה השריף של מכה, וגובשה הבנה כי ההאשמים הם אלה שישלטו על כל השטח שמדרום לטורקיה – ממלכה ערבית עצומה המשתרעת מחצי האי ערב ועד איזור סוריה (כולל ארץ ישראל). כאן לורנס נכנס לתמונה, כששימש בתפקיד מרכזי בגיבוש ההסכם עם ההאשמים. אולם, הוא מודר מההסכם של סייקס-פיקו וכאשר גילה על קיום ההסכם הסותר כעס וגילה לההאשמים את העניין. מהלך סודי זה של האימפריה הבריטית הייתה לנקודת השבר הראשונה שחש לורנס אל האימפריה שאותה ייצג. הפרשנויות הסותרות יצרו חוסר אמון אצל לורנס, בין היתר כי ראה במהלך זה בגידה בערכי בריטניה.

השריף חוסיין בן עלי, שנת 1916

 

לורנס איש ערב כשמו כן הוא, היה קצין קישור מטעם הבריטים שנשלח מטעם הגנרל אלנבי על מנת לסייע לערבים במהלך המרד הערבי נגד האימפריה העות'מאנית. לורנס פיקד ביחד עם פייסל, הבן של עלי, על קבוצה של כמה אלפי לוחמים  שצוידו בידי הבריטים. המערכה שהחלה בחצי האי ערב הסתיימה עם כיבוש דמשק דרך כל הצד המזרחי אולם, דמשק נכללה בשטח שצרפת הייתה אמורה לקבל. לורנס אמנם ידע זאת, אך זה לא מנע ממנו לסייע בכיבוש דמשק ולתמוך בהמלכת פייסל כמלך סוריה. למעשה, לורנס ניסה לסכל את הסכם סייקס-פיקו.

מה יעשו הבריטים?

המרד הערבי הוכתר כהצלחה, והכוחות ההאשמיים הצליחו לכבוש את עקבה ועזרו להחיש את הבריטים בכיבושם בארץ ישראל. אולם, דרישתו השריף חוסיין להקמת ממלכה ערבית גדולה מחצי האי ערב עד לאזור סוריה- לבנון (כולל ארץ ישראל) – הבטחה שקיבל מהאימפריה הבריטית כאמור – נדחתה על הסף. הצרפתים כבשו בחזרה את דמשק וגירשו משם את פייסל. ואילו הבריטים עמדו מהצד ולא עשו דבר. זאת הייתה הבגידה השנייה, כך ראה זאת לורנס.

חשוב להזכיר גם את מחתרת ניל"י בנקודה זאת. מחתרת הריגול ביישוב העברי פעלה גם היא במקביל ובאותו זמן. המחתרת עמדה בקשר עם עמית של לורנס – הארכיאולוג לאונרד וולי. שתי הקבוצות חתרו לאותן מטרות: שיתוף פעולה תמורת הבטחה למדינה. ניל"י עצמה סיפקה מודיעין רחב שתרם רבות לבריטים, אבל האם (אולי) ניל"י תרמה בעוד דרכים? כיצד לורנס הגיב לעניין?

בסופו של דבר, הבריטים והצרפתים השתלטו על מרבית השטחים שהובטחו לשריף חוסיין וחילקו אותם על פי הסכמי סייקס-פיקו. אולם, לורנס וחוסיין נחלו גם הם הצלחה מסויימת: שני בניו של חוסיין הומלכו למלכים – עבדאללה על ירדן (ומאז משפחת המלוכה היא השושלת ההאשמית) ופייסל על עיראק. על אף זאת, לורנס ראה בהסכם בגידה של הבריטים, וכאשר נקרא לארמון המלך לקבל אות אבירות בתום המלחמה הוא סירב להתייצב. המלך זעם. אף על פי כן, כשנהרג בתאונת האופנוע בשנת 1935, האומה כולה ספדה לו. ומאז נשאר אגדה בעיני בריטים רבים עובדה לכך מצויה בזה שהוא מופיע על עטיפה של הביטלס.

 

ניחשתם בינתיים מי הארגון?

כאן אולי החלק שרבים יופתעו, לורנס איש ערב לא היה רק בעד הערבים אלא גם בעד הציונות, אולם לא מלכתחילה. לורנס עבר שינוי בדעתו על היהודים, כנראה גם בעזרת שיחותיו עם וולי שסיפר לו על עזרת היהודים במאמץ המלחמתי, בדוגמת מחתרת ניל"י. לקראת סוף המלחמה לורנס פיתח נאמנויות שונות, התחיל לראות בממשלת הוד מלכותה כבוגדת בבני בריתה והעביר את נאמנותו להאשמים. באותה עת שבה בחן את תפיסת עולמו, עבר אף שינוי ביחסו ליהודים. אם לפני המלחמה זלזל בהם כעת ראה בהם אמיצים, חכמים ועזי נפש בהשראת אהרון אהרנסון וחבריו. השינוי לא נגמר כאן. לורנס ניצל את כוחו ואת השפעתו כדי לשנות את פני המזרח התיכון: הוא זה שארגן את המפגש בין חיים וייצמן נשיא ההסתדרות הציונית לנסיך פייסל שבה ויתר הנסיך על זיקה לעבר הירדן המערבי. הוא זה שהביא את צ'רצ'יל לשנות את הסכמי סייקס-פיקו כך שלא יכללו בתוכם את ארץ ישראל. ובוועידת קהיר בשנת 1921, אשר בה סוכמה סופית מימושה הפורמלי של הצהרת בלפור דרש שיישאר שטח מנדטורי ובכללותו בית לאומי ליהודים. לורנס אף חזה ליהודים תפקיד חשוב בהעלאת רמתם של כלל האוכלוסייה במזרח התיכון הערבי. בריאיון שנתן לעיתון יהודי מקומי בלונדון במלאת שנה להכרזת בלפור אמר: "״בדבריי לגמרי כלא יהודי אני רואה ביהודים יבואנים טבעיים של ׳שאור מערבי׳ הדרוש כל כך למדינות המזרח הקרוב . יש מי שיראה בכך נופך של גזענות ויש מי שיראה ברעיון דברי שבח ׳לגניוס היהודי׳.״

בציטוט נוסף שלו, לורנס דיבר על הקמת המדינה היהודית העתידית: "אם תיווצר מדינה יהודית בארץ ישראל יצטרך הדבר להיעשות בכוח הנשק! והמדינה תיאלץ להתקיים בכוח הנשק מול אוכלוסייה עויינת , עודפת לאין שיעור." בציטוט הזה חלקו הוא ואהרנסון קווי מחשבה אולם ספק אם אי פעם הגיעו לשיחה על נושא זה.

ברגע שלורנס עצמו הבין כי הנשק יכול להיות יהודי במקום אנגלי הלך ונעשה פרו ציוני. בנקודה זו חשוב גם להגיד כי אהרן אהרנסון  פגש את לורנס כאשר שניהם עבדו במודיעין הבריטי. אהרנסון סלד מלורנס כי חשב שהוא נגד הרעיון הציוני, ולורנס גם לא חיבב במיוחד את אהרנסון. בנוסף, אהרנסון חזה ביום אחרי נפילת האימפריה העות'מאנית מזרח תיכון חדש שיהיה מבוסס על שותפות יהודית-ארמנית-ערבית, כאשר הארמנים יהוו גורם מתווך בין היהודים לערבים- אהרנסון ראה חשיבות במדינה ארמנית בעיקר לנוכח השואה שהארמנים עברו. הוא חלק את מחשבותיו עם סייקס עצמו. ניתן רק לשער כיצד אהרנסון עצמו היה מגיב לנוכח עזרתו של לורנס לרעיון הציוני, שכן אהרן אהרנסון נפל בתאונת מטוס בשנת 1919 מעל תעלת למנש בדרך לוועידת השלום בפריז, גופתו מעולם לא נמצאה.

תלוי כיצד אנחנו רוצים לראות את ההיסטוריה. דבר אחד בטוח, לורנס איש ערב, אותו לורנס שנולד "כמצורע חברתי" העריך את העמים הקטנים, את הנאמנות והיושרה לבני האדם מקטן ועד גדול ותיעב את הבוגדנות, האמין בדרכיו ופעל למען האדם הקטן. יש לשער כי חש את הבושה והכאב בלהיות אדם שנחשב לנחות יותר בשל מעמד.

בחיבור הכתבה נעזרנו בספר יומן מסע בצפון סוריה, 1911. ובספרו של אליעזר ליבנה, אהרן אהרונסון – האיש וזמנו.

הילדה אסיה פיינברג בתחפושת חג הפורים של לורנס איש ערב, צילום סטודיו. מתוך אוסף יד בן-צבי

 

מחברות לימוד העברית של חנה סנש

מחברות נדירות השמורות בספרייה הלאומית מתעדות את ניסיונותיה של הצנחנית המשוררת ללמוד עברית תנ"כית

חנה סנש וברקע מחברת ללימוד עברית

אני רוצה לקרא התנח (=התנ"ך) בעברית. אני יודעת שיהיה קשה מאד, אבל זות (=זאת) השפה האמת (=שפת האמת) והחכי (=והכי) יפה, ובזה רוח אמינו (=עמנו)

כך כתבה חנה סנש ביומנה סמוך לעלייתה ארצה בספטמבר 1939. שגיאות הכתיב הופיעו כך במקור. בכל זאת הייתה זו לסנש שפה חדשה וקשה.

אהבת התנ"ך ואהבת העברית היו בנפשה של חנה סנש. אך לא רק כאשר הגיעה לארץ ישראל. מתברר כי כבר משנת 1935, כשהיא נערה בת 14, השתתפה סנש בחוג תנ"ך בארץ מולדתה הונגריה. ארבע שנים לפני עלייתה ארצה.

מחברות נדירות השמורות בספרייה הלאומית, מאותו חוג תנ"ך, מספרות את "המאבק" היומיומי של חנה סנש בעברית התנ"כית הקשה.

במחברת הראשונה שלה מהשנים 1936-1935 ניתן לעקוב אחרי הפרקים בתנ"ך שלמדה סנש לצורך תרגול העברית.

למשל באחד העמודים חנה סנש מעתיקה את פרק קכ"ו בתהלים, ובו המילים "בשוב, שיבת, היינו, כחולמים" וכן הלאה ("שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב ה' אֶת־שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים"),

ובמקום אחר את פרק כ"ג בתהלים, ובו המילים "דשא, ירביצני, על, מי, מנוחות, ינהלי" ("מִזְמוֹר לְדָוִד ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי").

אבל לא רק תנ"ך ועברית למדה חנה סנש, אלא גם ערבית. עם הגיעה ארצה בספטמבר 1939 היא נכנסה לבית הספר החקלאי לבנות בנהלל, שם למדו הבנות גם ערבית. בארכיון של חנה סנש שמורים דפים בודדים מאותה תקופה בהם היא מתרגלת את לימודי ערבית.

 

ולסיום, מוזמנים להאזין לפרק מיוחד ב"הסכת הספרנים" על "חייה הסודיים של חנה סנש". האזנה נעימה!

העברת ארכיונה של חנה סנש לספרייה הלאומית נעשתה בעזרתם האדיבה של אורי ומירית אייזן

ראש השנה לדירות: כששוכרי הדירות היו צריכים לשלם שנה שלמה מראש

קשה לשכור דירה בארץ? תחשבו שוב. דמיינו מצב שבו כל הדיירים מחפשים דירות באותו חודש בדיוק, ובאותו חודש צריכים לעבור דירה. נשמע כמו סיוט? תוסיפו לתרחיש את הנתון הבא: כולם צריכים לשלם את כל שכר הדירה לשנה מראש. אז מהו חודש המוחרם המוסלמי? למה הוא השפיע כל כך על שוק הדיור בארץ? ומתי הפסיקו את המנהג הזה?

יחזקאל והלן ניימן עוברים דירה. מתוך אוסף עין השופט, באדיבות נדב מן, ביתמונה, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

ארבעה ראשי שנה קבעו חכמי ישראל במהלך השנה: בניסן, באלול, בתשרי ובשבט. במשך תקופה ארוכה עד קום המדינה, לתושבי ארץ ישראל היהודים נוסף ראש שנה אחר, שלא הכירו מתרבותם, ראש שנה שנע ונד בין העונות. זה היה היום הראשון בחודש מוחרם, החודש הראשון בלוח השנה המוסלמי. שם החודש רומז על איסור שקיים בו – עבור המוסלמים מדובר באיסור לצאת למלחמה. אבל בארץ ישראל הפך היום הראשון בחודש מוחרם ל"ראש השנה לדירות", והוא פתח בכל שנה מלחמה מסוג אחר – המלחמה של שוק הדיור.

1
מעבר דירה בירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

כן – דיור תמיד הייתה סוגיה כאן, בוודאי עבור היישוב העברי ההולך ומתפתח. חלק מהקוראות והקוראים יזכרו את השיר "מי יבנה בית" שכתב לוין קיפניס על רקע תנופת הבנייה בתל אביב במחצית השנייה של שנות העשרים במאה הקודמת. גם אז הבנייה התקשתה לעמוד בביקוש שעלה עם גלי העלייה הגדולים של העלייה הרביעית והחמישית. המציאות הזו משתקפת גם היא בשיר מאוחר מעט יותר – "צריך לצלצל פעמיים" – שיר אהבה על רקע תופעת "דיירות המשנה" – במסגרת הזו בעלי דירות השכירו חדרים בודדים בתוך דירתם. הכלל הפשוט היה שעבור בעלי הבית יש לצלצל בפעמון פעם אחת, ואם באת לבקר את דייר המשנה, צריך לצלצל פעמיים.

1
מילות השיר "צריך לצלצל פעמיים" עם שינויים בכתב יד. מילים: נתן אלתרמן. מתוך ארכיון משה וילנסקי, הספרייה הלאומית

על המורכבות הזאת נוסף גם המוחרם, נוהג שמקורו בשלטון העות'מאני המוסלמי, אולם כזה שלא השתנה משמעותית גם במהלך שנות המנדט הבריטי. הנוהג היה פשוט מאוד: בכל שנה, בחודש מוחרם, על שוכרי הדירות לשלם את מלוא שכר הדירה של שנה שלמה – מראש. כלומר, שכר הדירה לא שולם מדי חודש בחודשו כמו שנהוג היום, אלא פעם אחת בשנה – לשנה הבאה. לא זאת אף זאת – היו מקרים בהם תקופת השכירות כולה הייתה מוגבלת לשנה אחת, ככל הנראה על בסיס כלל של הווקף המוסלמי לפיו דייר שגר במקום יותר משנה הופך לדייר מוגן שאי אפשר לפנותו. במקרים אחרים, לשוכרים לא היה סכום כסף מספיק על מנת לשלם על דירתם, והם נאלצו לחפש דירות בשכירות שנתית נמוכה יותר. על כן, בכל שנה בחודש מוחרם, החלה נדידת ענק – שוכרי דירות נעו ונדו במטרה למצוא במהרה דירה חלופית – שגם עבורה היו צריכים לשלם את דמי השכירות לשנה שלמה. ועליהם היה לעשות זאת במהרה – משום שאם יגיע היום הראשון בחודש מוחרם, יהיה עליהם לשלם על דירתם הנוכחית – את כל הסכום לכל השנה הקרובה, גם אם לא ירצו לגור שם.

 

1
מודעה מתוך "דואר היום"⁩, 29 באפריל 1930⁩
1
מודעה מתוך "הארץ⁩", 31 בינואר 1936⁩

הוסיפו לכך את העובדה הפשוטה שחודש מוחרם חל על פי לוח השנה המוסלמי – הלוח הירחי שחודשיו נעים בין העונות ולעולם לא חלים בדיוק באותו תאריך מקביל בשנים עוקבות. כך קרה שמועד תחלופת הדירות הזה השתנה משנה לשנה, ולאחר מכן החישוב הסתבך אפילו עוד יותר כשהממשלה הבריטית פעלה לפי לוח השנה הלועזי, מוסדות יהודיים פעלו לפי לוח שנה עברי, ושנת המס החלה בכלל באפריל.

1
מודעה מתוך "דואר היום⁩", 22 במרץ 1935⁩

דמיינו את עצמכם מנסים למצוא דירה היום בתל אביב או בירושלים. עכשיו נסו לדמיין את אותו המצב, רק שכולם מחפשים דירה באותו זמן, וגם כזו שיוכלו לשלם עליה דמי שכירות לכל השנה מראש. דמיינו לעצמכם שגם בשעת משבר כלכלי עמוק, בעלי הדירות מנצלים את הביקוש הרב והבהלה שנוצרו בעקבות הנוהג כדי להעלות מחירי שכירות. מובן שהנוהג הזה יצר מצוקה ולחץ נפשי גובר בקרב שוכרי הדירות. מה עושים? איך פותרים את הצרה?

1
דיווח על מוחרם מתוך "דבר"⁩, 12 במאי 1932

פתרון אחד היה סיוע כלכלי. בירושלים, למשל, פעלו הכוללים, שאיגדו את התושבים לפי עדותיהם, וסייעו לעניים ביותר בעזרת הלוואות ושטרות חוב להשיג את הסכום הנדרש. פתרון אחר היה מחאה. בסוף שנות העשרים, וביתר שאת בתחילת שנות השלושים, נשמעו יותר ויותר קולות מחאה נגד המנהג, ודרישות לביטולו. טורים בעיתונות, דיונים בעיריות, כרזות על הקירות – כולם דיברו מדי שנה על הצורך לבטל את הנוהג ולהיאבק בעליית מחירי הדיור.

1
כרזה נגד מנהג המוחרם, 1934. מתוך אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

ארגון בשם "ועד הסתדרות השכנים" בתל אביב, כלומר איגוד של דיירים, היה אחד הבולטים שקרא לביטולו של המוחרם. בכרזה ששמורה באוסף האפמרה של הספרייה הלאומית הוא מפציר בשוכרי הדירות פה אחד לא להסכים לעליות מחירים, ולסרב לקבוע את המוחרם כתאריך היעד לשכירות.

1
"היו כולכם מאורגנים בהסתדרותכם!" – מודעה נגד המוחרם, 1930. מתוך אוסף עיריית תל אביב, אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

באיזו מידה צלחה המחאה? אין לנו תשובות. ב-1933 למשל הסכימה הממשלה לדחות את המוחרם בחודש, אך הנוהג עוד המשיך שנים לאחר מכן. ב-1934 אמנם העבירה ממשלת המנדט חוק דירות שהסדיר פיקוח על שכר דירה, אולם יום המעבר והצורך לשלם שנה מראש נותר על כנו.

1
דיווח על המוחרם, מתוך "הארץ"⁩, 17 ביוני 1928

מדי שנה בשנה נתמלאו העיתונים בדיווחים על האווירה לקראת מוחרם ובמהלכו. כמה תכונה הייתה בעיר? כמה עגלות מלאות רהיטים וכמה אוטומובילים עמוסי מיטלטלין? כמה שלטי "דירה להשכיר" אפשר עוד לראות על החלונות? באחד הטורים מסביר עולה חדש לחבריו העולים על התופעה המטרידה ועל הקשיים למצוא דירה בתל אביב. בסוף הטור הוא שומר על אופטימיות: "העירייה הבטיחה לבנות דירות זולות לעובדים ולמחוסרי הדיור. אומרים שביובל המאה של ההבטחה יגשו להנחת אבן הפינה לבתים אלה. סבלנות! חיכינו אלפיים שנה, נחכה עוד מאה. מה יש?".

1
דיווח על המוחרם, מתוך "הארץ⁩", 10 ביוני 1927⁩

לאט לאט החלו להתפרסם יותר ויותר תלונות על המצב. כותב אחר מפנה בטורו את האצבע למי שאולי היו אחראים באמת לכך שהנוהג נשמר: "אמנם מעוניינים בעלי הבתים להשכיר דווקא לפי שנת הירח, שכן מרוויחים הם על ידי כך 11 יום לשנה, אבל מאידך צריך להבין, שאין להטיל תשלום חודשי לפי חודשי הירח על אנשים המקבלים את שכרם ומנהלים את עסקיהם על פי חודשי שנת החמה".

1
דיווח על ביטול המוחרם, מתוך "הצופה"⁩, 9 באוגוסט 1948⁩

נזכיר שבכל שנות המנדט לא היה מדובר בחובה חוקית, אלא רק בנוהג שגור שנמשך ונמשך. לא בכל הערים והמושבות נהגו כך, אך נראה שמנהגי המוחרם נמשכו בצורה כזו או אחרת עד קום המדינה. רק לאחר הקמתה הודיעו בערים רשמית על ביטול הנוהג ושמעתה יוכלו שוכרים ובעלי דירות לחתום על חוזים כראות עיניהם. האם שינוי המנהג עזר למצוקת הדיור? אמרו לנו אתן ואתם.

אם תרצו להגיב על האמור בכתבה, להוסיף, להעיר או להאיר, תוכלו לעשות זאת כאן בתגובות, בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם.

המאבק של היטלר: סיפורו של הספר הארסי והמסוכן ביותר בעולם

כמעט מאה שנה מפרסום המניפסט הארסי ובלתי ניתן לקריאה של אדולף היטלר, ישבנו לשיחה עם פרופ' עודד היילברונר על הספר שעדיין אסור לפרסום בישראל. מה כוח המשיכה שלו? באיזה שלב בקריירה של היטלר הוא נכתב וכיצד הפך את המנהיג של גרמניה הנאצית לאדם אמיד ביותר?

מהדורה מודרנית של מיין קאמפף, ספר השינאה שחיבר היטלר לפני שעלה לשלטון

 

הירשמו לפודקאסט "הספרנים":

מגישה ועורכת ראשית: ורד ליון-ירושלמי

אורח: פרופ' עודד היילברונר

הפקה: KeyPod הפקות הסכתים

עריכה: חן מלול

 

השנה היא 1925. בגרמניה רואה אור ספר פוליטי חדש שנכתב בידי פעיל ימני קיצוני יליד אוסטריה. עם פרסומו הספר מתקבל בעיקר באדישות, בגיחוך ובביקורות חריפות על השפה הרדודה, על חוסר הקוהרנטיות ועל הטון הדמגוגי של המחבר. האיש עצמו, שלא היה ידוע במיוחד מחוץ לגבולות בוואריה, חיבר את כתב היד בכלא בזמן שריצה עונש של שמונה חודשי מאסר בגין ניסיון הפיכה כושל שביצע שנה קודם לכן יחד עם חבריו במינכן. קראו לו אדולף היטלר.

שלוש-עשרה שנים לאחר מכן מחבר הספר כבר אינו אסיר פוליטי, אלא הפיהרר שעומד בראש גרמניה וחתום על המלחמה הקטלנית שגב,ה את חייהם של יותר מחמישים מיליון בני אדם. גם הספר זכה לשדרוג במעמדו. עם עליית הנאצים לשלטון ב-1933 הוא הפך לרב-מכר שהופץ בכשנים-עשר מיליון עותקים, תורגם לשש עשרה שפות והפך את היטלר לאיש אמיד מאוד.

ישבנו עם פרופ' עודד היילברונר לשיחה על הספר האפל הזה, מיין קאמפף שמו – מאבקי. ביקשנו לברר מדוע הוא נחשב עד היום לספר המסוכן ביותר בעולם שהפצתו אסורה עדיין במדינות רבות. ניסינו להתחקות אחרי מקורות השנאה והגזענות שבו, למצוא בין שורותיו רמזים לתוכנית הפיתרון הסופי ולבדוק כיצד הפך הספר המייגע והבלתי קריא הזה השראה לתנועות האנטישמיות בעולם.

הנה טעימה ממה שמצפה לכם בפרק המיוחד הזה של הסכת הספרנים:

המציאות שלנו ניצחה בסופו של דבר את הרעיונות של הספר. אז תסביר לי איך זה שהוא נחשב עדיין לספר כל כך מפחיד ומסוכן במדינות רבות?

"ברוב מדינות העולם הספר מותר להפצה. לא אסתכן ואומר שישראל היא המדינה היחידה בה הספר אסור להפצה. יכול להיות שיש מדינות נוספות אבל ככלל אפשר להגיד שבמדינות רבות בעולם שבהן רוצים להפיץ את הספר בשפה כזאת או אחרת, מקומית או אנגלית או גרמנית, הדבר מותר. בישראל הדבר כנראה אסור. אפשר למצוא את השפה בשפה המקורית, הגרמנית. הספר נמצא הרבה פעמים בחנויות ספרים. כמובן שגם בספריות אוניברסיטאיות לצורכי מחקר. אבל כהפצה מסחרית, ישראל היא כנראה המדינה היחידה שהספר במלואו אסור להפצה מבחינה מסחרית. או לתרגום של כולו והפצתו".

לפני שניגע במה באמת כתוב בספר, הייתי רוצה לשאול אותך עד כמה סיפור החיים האישי של היטלר בא לידי ביטוי ברעיונות שיש בספר?

"סיפור החיים של היטלר שזור במרבית פרקי הספר. לעתים באופן מפורש, לדוגמה בפרקים 'ילדותי', 'תקופת וינה', 'חיי במלחמת העולם הראשונה', ולעתים באופן עקיף כשהיטלר מכניס סיפור מילדותו או מהשנים שחי באוסטריה או מגיע למינכן. אנחנו יודעים היום שהרבה מהעדויות שהוא מביא לגבי ילדותו היו מפוברקות כדי ליצור סיפור של אדם שהתחיל מכלום והצליח יחסית – הרי בשנת 1925 כשהספר מתפרסם הוא עדיין לא מנהיג גרמניה. חשוב להבין שהייתה לו ילדות יחסית נורמלית עבור ילדים באוסטריה. במקרה הזה אבא קצת פטרוני וקשוח שאולי היכה אותו. אמא מגוננת ואוהבת. הוא עובר לווינה כמו צעירים רבים שעזבו עיירות קטנות ומגיעים לעיר הגדולה…כמו צעירים אחרים הוא מנסה לגבש את דעותיו ורעיונותיו החברתיים, הפוליטיים והתרבותיים. בין-היתר על ידי ישיבה בספרייה, האזנה לפוליטיקאים בווינה, קריאה מוגברת של עיתונות כזו או אחרת ומפגשים חברתיים. אז הסיפור של אביון גלמוד שאין לו מה ללבוש והוא צמוד לרדיאטור, הוא סיפור שיש לקחת בעירבון מוגבל. אבל כמובן שהסיפור עשה הרבה רושם כאשר היטלר מתחיל להתפרסם ואומרים: 'אה, הוא התחיל באמת מאפס'.

"זהו הדין גם בסיפורים שלו על מלחמת העולם הראשונה. היטלר לא היה גיבור גדול, אבל גם לא היה נחבא אל הכלים. היום אנחנו יודעים שהוא היה חייל באמת כנראה מצטיין. אולי לא גיבור. הוא היה שליח בין יחידות. העביר דואר וידיעות. הוא נפצע במלחמה בעיניים כתוצאה מהפגזת גז. קיבל דרגה ראשונה של צלב הברזל כי היה יחסית אמיץ. אבל לא יותר מזה. בינו לבין החייל החשוב ביותר בצבא הגרמני באותה התקופה יש פער גדול".

בוא נדבר על הספר עצמו. אנחנו מדברים על שני כרכים שנכתבו זה אחר זה בהפרש של שנה. ביחד כאלף וחמש מאות עמודים. איך הספר בנוי?

"קודם כל הערה מאוד חשובה בנושא של כתיבת הספר: את הכרך הראשון של הספר שיצא כאשר היטלר משתחרר מהכלא בשנת 1925, היטלר לא בדיוק כתב. זאת אומרת הוא שירבט רעיונות, הכתיב דברים למזכיר שלו רודולף הס, עשה גזור והדבק מהרבה ספרים אחרים שהסתובבו אז בשוק הספרים האנטישמי. זהו בליל של כתיבה מקורית, הכתבה והעתקה-גניבה של רעיונות וקטעים שלמים מכתבים אחרים שעובדו תחת ניסוחו ואופן כתיבתו של היטלר. המקוריות היא לא החלק החזק ביותר של החלק הראשון. ואולי הכי חשוב, היטלר נשא הרבה נאומים עד אותה שנה בבוואריה. כתב הרבה ופירסם הרבה בעיתון של המפלגה הנאצית ובעיתונים ימניים אחרים, אז היטלר לקח את הדברים שכבר כתב – הוסיף, סגנן, הוריד – והכניס אותם לכרך הראשון.

"הכרך הראשון הזה יצא בקיץ 1925, מספר חודשים אחרי ששוחרר מהכלא. מחירו היה 12 מארק באותן שנים. הוא זכה להתעלמות כמעט מוחלטת.

"היטלר אמנם שוחרר מהכלא אך הטילו עליו איסורים שונים. ומכיוון שבמשך שנה – שנה וחצי היה אסור לו לנאום, אפשר כבר לראות שהחלק השני של הספר הוא יותר היטלר. אבל זהו עדיין גם שחזור של כתבים ונאומים מוקדמים שלו שהוא מכניס לכרך השני. והוא יוצא לאור בשנת 1926 בשני כרכים".

בספר הזה כבר באים לידי ביטוי כל הרעיונות האנטישמיים, הגזעניים ועליונות הגזע הארי?

"אז פה אנחנו כבר נכנסים לתוכן. הספר הזה הוא בליל רעיונות. יש שם הכל מכל: יחסי מין, שיעורי ספורט בבתי ספר, זיכרונות אישיים, התקפות ארסיות ורעילות ביותר על היהודים, על השמאל, על הקומוניסטים והסוציאליסטים. ובנוסף, סיפורי חיים של היטלר על איך הוא הקים או איך הוא הצטרף ועיצב את המפלגה הנאצית, שנקראת תחילה מפלגת הפועלים הגרמנית. יש בספר גם סיפורים שלו על יחסיו עם פוליטיקאים – אנשי ימין ושמאל כאלה ואחרים. רעיונות שקשורים למדיניות חוץ – רוסיה, הסכם ורסאי, אנגליה, יפן, סין, דרום אמריקה, התנועה הציונית ומה לא. יש שם הכל מכל. אבל ללא ספק הדגל שמתנוסס מעל הספר הוא דגל של פמפלט אנטישמי-גזעני. כשמה שעומד ביסוד הספר זה תורת הגזע. כאשר המטרה העיקרית לחצים הארסיים של היטלר הם היהודים ואחריהם השמאל. הכל עומד בצילה של תורת הגזע".

כשאתה אומר שנאה לשמאל, כיצד זה בא לידי ביטוי בספר?

"שמאל בגרמניה אז זה בעיקר הקומוניסטים, אבל גם הסוציאל-דמוקרטים, שהרבה מהם היו יהודים. כשקוראים את הספר בשלמותו ורואים את ההתבטאויות של היטלר כנגד הקומוניסטים והבולשביקים (זאת אומרת כנגד ברית-המועצות) קשה תמיד לסמן בדיוק מיהו האויב העיקרי במיין קאמפף. אני אומר את זה קצת בלשון הגזמה כי ברור שהאויב הוא תמיד יהודי. ואם אתה יהודי וגם קומוניסטי אז מצבך רע במיוחד. אבל צריך להבין את המצב בגרמניה אחרי מלחמת העולם הראשונה: בקרב מפלגות הימין הגרמניות היהודים היו האויב האולטימטיבי, אבל לצידם אלה היו הסוציאליסטים והקומוניסטים שגרמו להפסד במלחמה. הם הקימו את הרפובליקה הדמוקרטית שהייתה שנואת נפשם של הגרמנים הימנים. הם אלה שהיו אחראים על המצב הכלכלי הקשה. הם אלה שחתמו על הסכם ורסאי. הם, הקומוניסטים, נחשבו לגיס חמישי של הבולשביזם הרוסי שרוצה להשתלט על גרמניה ועל כל אירופה. זאת הכוונה לשמאל.

"המפלגה הנאצית שהיטלר מצטרף אליה לא נקראה המפלגה הנאצית בראשיתה אלא מפלגת הפועלים הגרמנית – ששמה שונה לאחר כעשרה חודשים. היטלר מצטרף אליה לאחר הקמתה והופך מהר מאוד לראש מחלקת התעמולה ואז ליושב ראש המפלגה. עיקר הפעילות של המפלגה הופנה כנגד השמאל – סוציאליסטים ובעיקר קומוניסטים. להם חברי המפלגה הרביצו ואותם הם שנאו. הם – הקומוניסטים – הם אלו שניסו לעשות מהפכה במינכן בסוף המלחמה, והשתלטו למספר חודשים על מינכן והרגו ורצחו פעילים של הימין הקיצוני. ולאחר מכן כאשר הימין הקיצוני השתלט על מינכן ובוואריה בחזרה הם חזרו ורצחו פעילים קומוניסטים. זאת אומרת, השמאל היה מטרה ברורה ומיידית. והם מופיעים ומככבים בספר – אולי יותר מהיהודים. אבל אנחנו יודעים שבעיניי היטלר הזיהוי בין השמאל לבין היהודים, ובעיקר בין קומוניסטים ליהודים הוא די ברור. כי הרי מי אחראי לקומוניזם? היהודים. ואיפה היהודים יושבים? בברית המועצות. אז האיום על גרמניה הוא יהודים, קומוניסטים ומעל הכל יהודים שהם קומוניסטים וקומוניסטים שהם יהודים. וההוכחה? הם משתלטים על רחובות גרמניה ורוצים להפוך את גרמניה לסוכן של ברית המועצות. לכן ההבדל ביניהם לא ברור בדבריו של היטלר".

 

לכל פרקי הסכת הספרנים – לחצו כאן