עקבות כף רגל קטנה והמחתרת להצלת ילדים בשואה

ארגון מושבת בתי-הספר הוקם כעשרים שנה לפני מלחמת העולם השנייה במטרה לתמוך ולסייע לילדי המהגרים העניים של פאריז. עם פרוץ המלחמה ותחילת הרדיפה היהודית בצרפת הכבושה ירד הארגון למחתרת במטרה להציל כמה שיותר ילדים יהודים נרדפים. סיפורו של אחד מהילדים שהציל הארגון דרך התיעוד שנותר

ילדי הקולוני סקולייר בטיול במסגרת קייטנת הנופש ב-Berck Plage

ב-27 באוגוסט 1942, שלחה נשיאת המוסד הפילנתרופי הצרפתי "בית הילד – הכוכב החדש של הילדים בצרפת" לעמיתתה בקליניקה "אם וילד" ברחוב רו אמלו 36 בפריז, מכתב קצר, אליו צורף גזיר עיתון שעליו שורטטו מידות נעליים של ילדה קטנה.

גזיר העיתון במידת הנעליים יחד עם מכתב המנהלת

במכתב מבקשת מנהלת "בית הילד" את עזרתה של הקליניקה בפנייה לאמה של ססיל ברס הקטנה, כדי שתקנה לה מגפיים בהתאם למידת הנעל המצורפת בזה. בסיום המכתב היא מאשרת את קבלת המחאת הדואר על סך 475 פרנק עבור סילוק חשבון הוצאות המחייה של ברס הקטנה.

מדוע שלחה מנהלת המוסד הסוציאלי בו שהתה הילדה ססיל מכתב לעמיתה במוסד אחר בכדי ליצור קשר עם האם? ומדוע לא ציינה בפנייתה את השם של עמיתתה?

במחצית הראשונה של המאה ה-20 הוצפה פריז בגלי מהגרים יהודיים, רבים מהם ממזרח אירופה. היהודים המזרח אירופים הצטופפו ברבעים העניים של פריז, וניהלו חיים עשירים ביידיש. אלו באו על חשבון התערות בכור ההיתוך של הרפובליקה הצרפתית, למגינת לבה של ההנהגה הרשמית של יהודי צרפת.

קולוני סקולר (La Colonie Scolaire – מושבת בית הספר), שבראשו עמד מהנדס החשמל בוריס וולסקי, הוקם בשנת 1926 כדי לסייע לילדי המהגרים ממזרח אירופה. הארגון הפעיל שירותים חברתיים וקליניקה רפואית בשם "אם וילד" (La Mere et l’Enfant), אך גולת הכותרת של פעילותו היו מחנות הקיץ שארגן עבור ילדי הרבעים העניים של פריז. הקייטנות שערך הארגון ב-Berck Plage שעל חוף האוקיינוס האטלנטי, אזור המוכר לנו בעיקר מעבודותיהם של ציירים אימפרסיוניסטיים, אפשרו לילדים לצאת פעם בשנה מהמחנק של העיר הצפופה ולשאוף אוויר צח. המשרדים שלו ישבו ברובע ה-11 של פריז, ברחוב אמלו (rue Amelot) 36, כתובת שהפכה לשם הקוד של הארגון בתקופת השואה.

ב-15 ביוני 1940, עשרים וארבע שעות לאחר כיבוש פריז על ידי הגרמנים, נוסד הארגון המחתרתי "רו אמלוט", בראשות דוד רפפורט. כמו כל ארגון מגזר שלישי טוב, השכיל הקולוני סקולר להתאים את המשימות העומדות לפתחו למציאות המשתנה. הארגון לקח תחת חסותו בתי יתומים קיימים ופתח במקביל ארבעה בתי תמחוי שפעלו בסתר, ובאמצעותם ניתנו שירותים רפואיים, ארוחות וסיוע נוסף לילדים ולמשפחותיהם.

בית היתומים La Varenne

האתגר הגדול ביותר שניצב בפני הארגון נבע מגלי המעצרים של יהודים, בעיקר היהודים הזרים חסרי האזרחות הצרפתית, כליאתם במחנות מעצר ושילוחם למחנות השמדה. רבים מהם היו מהגרים ממזרח אירופה, קהל היעד של הארגון. כתוצאה מכך נותרו ילדים רבים ללא הוריהם, או ללא אחד מהם, והיה צורך לדאוג עבורם למסגרת. הצורך אף החריף לאחר גלי המעצרים הגדולים של יולי 1942, שנודעו בשם Vel' d'Hiv (קיצור השם אצטדיון החורף, בו רוכזו העצורים).

אחד הצעדים הבולטים אותם נקט הארגון כדי להתמודד עם האתגר הזה היה הסתרה של ילדים יהודיים מפריז אצל משפחות נוצריות באזורים הכפריים של צרפת, כמו גם במנזרים ובבתי יתומים צרפתיים. כזה היה למשל "בית הילד" בו הוסתרה ססיל הקטנה. בניגוד לסיפורים המוכרים לנו על ילדים ממזרח אירופה או בלגיה שנמסרו באופן ספורדי על ידי משפחותיהם למשפחות של מכרים, הפעיל "רו אמלו" רשת מעקב מפוקחת על השמת הילדים אצל "המטפלות". בזכות הרשת הזו יכולה הייתה מנהלת המוסד בו שהתה ססיל לפנות לארגון כדי למצוא את אימה של הילדה. בגלל הפעילות המחתרתית לא הוזכרו במכתב שמות.

הארגון לא הסתפק בניהול הסתרת הילדים ברחבי צרפת. "רו אמלו" הכשיר עובדים סוציאליים מתנדבים שביקרו את הילדים אחת לתקופה, הן בשביל להעביר ל"מטפלות" את התשלום החודשי, שעמד בדרך-כלל על כ-700 פרנק, והן בכדי לפקח על בריאותם והתפתחותם של הילדים. הביקורים אצל כל ילד תועדו בכרטסת מיוחדת ובתיקים אישיים, וניתן למצוא בהם התייחסויות לקצב ההתפתחות של הילד, הקשר שלו עם המטפלת, מצב בריאותו הפיזית והנפשית כפי שבא לידי ביטוי בסיוטים ובהרטבות לילה, וגם הערות כגון "ילד יפה". הפעילות אורגנה באופן כה מופתי, עד שהמעיין בתיקים צריך להזכיר לעצמו מדי פעם שהכול נוהל בתנאי מחתרת, ותוך סכנת נפשות יום יומית. חלק ניכר מהארכיון של "רו אמלו" הושמד על ידי הפעילים לאחר פשיטה של הגסטפו על מספר מוסדות יהודיים ב-1943. על אף כל זאת, חלק ניכר מארכיון הארגון שרד, והוא כולל בין השאר כ-1,500 תיקים אישיים, רבים מהם מהתקופה שלאחר המלחמה.

אחד מאותם תיקים הוא התיק של יצחק ברס, אחיה של ססיל הקטנה. יצחק נולד ב-27 בדצמבר 1933 לשרה (מוניק) ושקליס (שארל) ברס, זוג מהגרים מליטא. בתיק האישי שלו מופיע גם מסמך מ-1947, בו תיאר יצחק בן ה-14 את קורותיו בשואה. המשפחה גרה ב-גני (GAGNY), פרבר של פריז. במסמך העדות מתאר יצחק כיצד גורשה המשפחה מגני בעקבות הכיבוש הגרמני, ויצחק הקטן נאלץ לוותר על המקום ברכב, וללכת ברגל עד ליעד. ההליכה היתה קשה עבורו והוא הרבה לבכות במהלכה עד שאמו הכניסה אותו מדי פעם לרכב כדי להקל עליו. גם הוריו התעייפו מאוד מהמסע.

בסופו של דבר הם הגיעו לגראז' גדול ואמו הורתה לו להישאר רגוע ושקט בזמן שהיא יצאה יחד עם אביו. הם נעצרו ונחקרו במשך מספר שעות על ידי הגרמנים. בסיום החקירה הם שוחררו והורשו לחזור לביתם.

העדות של יצחק ברס משנת 1947

כך נשאר יצחק עם הוריו במשך שנתיים עד שבוקר אחד הוא התעורר מדפיקות של המשטרה בדלת. אמו פתחה את הדלת והחלה לצעוק ולבכות. אביו נעצר וכעבור שעתיים חזרו השוטרים עם אביו על מנת לקחת את המעיל שלו. האמא רצתה לתת לו תותים וגבינה אך הוא סירב ונתן אותם ליצחק.

הייתה זו הפעם האחרונה שהשניים התראו.

מסמך המצוי בממוריאל דה-לה-שואה בפאריס מתעד את גירוש האבא שקליס (שרל) ברס גורש לאושוויץ מדראנסי ב-14.9.1942

לאחר מכן עבר יצחק ניתוח בבית חולים ושהה שם במשך חודש. אחות שביקרה בביתם בשנת 1942, כנראה מטעם קולוני סקולר, המליצה לאמו לשלוח אותו לבית יתומים. בבית החולים הכינו אותו למעבר ואמו ביקרה אותו פעמיים. לאחר מכן גורשו אמו ואחותו ליליאן בת השנה וחצי למחנות.

על פי תיעוד ממוריאל: ליליאן, ילידת 29.5.41 גורשה מדראנסי ב-11.11.42 . שרה מדניק MEDNIK, ילידת POUKOVITCH 27.12.12, גורשה באותו יום

יצחק שהה באיזור הכפרי אצל "מטפלת" אחת ואחר כך עוד שנתיים אצל "מטפלת" נוספת. במכתב שהשתמר בארכיון כתבה המטפלת שטיפלה ביצחק ובאחיו יעקב, שהיא מבקשת כסף נוסף מן הארגון בשל העלויות הכרוכות בגידול הילד, כגון גרבונים שהייתה צריכה לקנות לו. לאחר שהות אצל שתי "מטפלות" הועבר יצחק לבית יתומים, שם נשאר גם אחרי המלחמה. אחותו ססיל, שכף רגלה הוזכרה בתחילת דברינו, רצתה להישאר עמו אך היא נשלחה לשווייץ ולאחר מכן חזרה לצרפת ואומצה על ידי משפחה מאלזס.

מכתב המטפלת

בנוסף נשמרה בארכיון גם כרטסת של הביקורים של "פעילי רו אמלו" אצל המשפחות בהן הוחבא יצחק. במסמך מוזכרים הפריטים שהוענקו ליצחק על ידי הפעילים, ביניהם גרביים ופרטי לבוש אחרים. כולל ציון מצב הנעליים שברשותו.

כרטסת הביקורים

יצחק לא הצליח ליצור קשר עם אחותו ססיל לאחר המלחמה וחיפש גם את אחיו יעקב ששרד את התופת. בשנים האחרונות נפטר יעקב בצרפת. עד לשנת 1949 שהה יצחק ברס בבית היתומים ואז עלה עם עליית הנוער לישראל. הוא זכה להקים משפחה, וחי כיום עם אשתו בזיכרון יעקב. ססיל שרדה גם היא ומתגוררת כיום בשטרסבורג.

יצחק ברס הילד. תמונה באדיבות המשפחה

 

יצחק ברס כיום. תמונה באדיבות המשפחה

 

הארכיון של קולוני סקולר כולל תיעוד על אלפי ילדים יהודים בצרפת של שנות השואה ולאחריה שזכו לטיפול מסור של הארגון. כל ילד כזה הוא עולם ומלואו, ומאחוריו סיפור מורכב, שעל פי רוב נותר ספון בתיקי הארכיון. כמו באגדת סינדרלה, יצאנו לחיפוש בעקבות מדידה של כף רגל קטנה שנותרה מאחור, ומצאנו את סיפורם של הילדים לבית ברס.

תודה לד"ר מרים קלויאנו שרשמה במסירות את ארכיון הקולוני סקולר, והפנתה את תשומת לבנו לסיפור; לתמי סיזל על התחקיר; לנחמן פארנר על התרגומים מצרפתית; לג'רמן שוקרון על החיבור עם יצחק ברס ועל התחקיר המשפחתי המעמיק; וכמובן ליצחק ברס, שהרשה לנו לספר את סיפורו.

חג הפסח שהאיר את חשכת חייה של רחל המשוררת

גם כשהייתה בין חיים ומוות, רחל המשוררת לא שכחה את הרגעים הקסומים והקטנים בחיק חבריה הטובים

המשוררת רחל בלובשטיין (במרכז, בכיסא נוח) עם חברים, תל אביב 1926. את התמונה הקדישה רחל לחברה בן־ציון ישראלי. התמונה נכללת בפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן־צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל

פְּגִישָׁה, חֲצִי פְּגִישָׁה, מַבָּט אֶחָד מָהִיר,
קִטְעֵי נִיבִים סְתוּמִים – זֶה דַי…
וְשׁוּב הֵצִיף הַכֹּל, וְשׁוּב הַכֹּל הִסְעִיר
מִשְׁבַּר הָאֹשֶׁר וְהַדְּוָי.

אַף סֶכֶר שִׁכְחָה – בָּנִיתִי לִי מָגֵן –
הִנֵּה הָיָה כְּלֹא הָיָה.
וְעַל בִּרְכַּי אֶכְרַע עַל שְׂפַת אֲגַם סוֹאֵן
לִשְׁתּוֹת מִמֶּנּוּ לִרְוָיָה!

"פגישה, חצי פגישה", אחד השירים היפים שכתבה רחל המשוררת.

את השיר כתבה רחל ב־13 באפריל 1925. יום שני, חול המועד פסח תרפ"ה. על איזו פגישה היא מדברת? את זה לא נדע בוודאות. אך כמה ימים קודם לכן, באותו חג הפסח, חזרה רחל מגלותה הביתה, אל צפון הארץ, אל הכינרת. שם היא חוזרת אל חבריה, שמהם נאלצה להיפרד בצער עמוק בשנת 1919 כשסולקה מדגניה בעקבות מחלת השחפת שהתפרצה בגופה.

בביקורה בפסח ההוא של 1925 רחל יוצאת לטיול קצר אל כינרת, דגניה ונהלל עם חברתה הטובה מדגניה שפרה ירובסקי. מצבה הרפואי של רחל רע למדי, והיא יודעת ששנותיה ספורות. והפגישה הזו, חצי פגישה, עם האוהבים, היא שנותנת לה את הכוחות להמשיך בחיים.

את סדר הפסח היא מקיימת באסם של חצר כנרת עם חברה משכבר הימים בן־ציון ישראלי. בשלב מסוים היא יוצאת לטיול רגלי קצר סמוך לבית העלמין כנרת, שבו תיקבר בדיוק שש שנים לאחר מכן כשהשחפת תכריע אותה באפריל 1931, כשתהיה בסך־הכול בת 40. בן־ציון מתעקש ללוותה לטיול בבית העלמין. והיא מצידה נותנת לו תמונה שלה, שיזכור.

התמונה שנתנה רחל כמזכרת לבן־ציון ישראלי. נדב מן, ביתמונה. מאוסף בן־ציון ישראלי. מקור האוסף: אהרון ישראלי. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

באותה חופשה קסומה רחל גם כותבת שיר ומקדישה אותו לחברה בן־ציון. אך את השיר היא לא מספיקה להעניק לו.

כמה חודשים חולפים. אוגוסט 1925. רחל בודדה. היא מאושפזת בבית החולים "הדסה" הישן בצפת ונזכרת במסע, ברגעים הקסומים ובמתנה שלא הספיקה לתת. היא יושבת וכותבת מכתב:

בן-ציון, האם נח (נפתולסקי, נ"ג) לא אמר לך כי אנוכי פה, וכי תבוא לבקרני, כי ביקור חולים מצווה היא.

כשישבנו על שפת הירדן באותה השבת הברוכה שכבר כל כך רחוקה עתה, בשבת של פסח, כתבתי שיר. ולך השיר בן-ציון, כי היית חלק בלתי נפרד בשמחת-זכרונות הנוגה שעטפתני. את השיר אני רוצה לתת לך במו-ידי, ועל כן עליך לבוא. דירתי, דירת קבע כמעט, ב"הדסה" של צפת. וכן גם כתובתי. אמור שלום ממני לחיה ולפעוטים.

רחל

רחל כותבת לבן־ציון. רשומה זו נכללת בפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן־צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית

השיר שכתבה בפסח יגיע ליעדו בסופו של דבר. שיר קצר. שיר שבו חוזה רחל את מותה, את קברה. שיר מצמרר המחבר בין אהבתה לכינרת למותה. שיר שלא פורסם מעולם בקובצי השירה שלה:

קוֹלְךָ לָחַש: עִמְדִי מִנֶגֶד נָטִיתִי רֹאש וְאֶעבוֹר.
צָחֲקָה כִּינֶרֶת בִּדְמִי שֶקֶט אֶל מוּל תוּגָת הָבּוֹר.

רַחָש רוּחַ עָל מַצֶבֶת שָר בָּעֲפָאִים…
נְשִיקָתֶך יְפָת הָמַוֶות שְלוּחָה אֶל הַחַיִים.

השיר "קולך לחש" בכתב ידה של רחל. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן־צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית

בן־ציון ישראלי, ממייסדי קיבוץ כנרת, היה חברה הטוב של רחל מימי עלייתם להתיישבות בחוות כנרת ב־1909, והוא שמר איתה על קשר במהלך השנים. בעיניה סימל בן־ציון את כל מה שהיה לה ואבד. החיים החלוציים, החברים, כל מה שנלקח ממנה בשל מחלת השחפת הארורה והגירוש דה־פקטו מדגניה.

רחל (מימין) עם אחיות ומטופלות בבית החולים בצפת. מתוך הספר "רחל" בעריכת אורי מילשטיין

לבן־ציון היו הרבה צדדים. הוא היה חלוץ, חקלאי, לוחם, אך הייתה לו גם אהבה גדולה אחרת: עצי תמר. למעשה הוא הראשון שחידש את ענף התמר בארץ ישראל. ובשנת 1933, שנתיים בלבד לאחר מותה של חברתו רחל, הוא יוצא לשליחות מסוכנת בעיראק ומצליח להשיג חוטרים עיראקיים אמיתיים.

בן־ציון ישראלי מגודד תמרים בראש דקל. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן־צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית

"שָׁם עַל חוֹף הַיָּם יֵשׁ דֶּקֶל שְׁפַל צַמֶּרֶת", מצטט בן־ציון מהשיר "כנרת" של רחל בטור מיוחד בעיתון "דבר", שבו הוא מתאר את מסעו לבגדד ואת המיזם להנצחת רחל. במאמרו הוא מספר שהחוטרים שהשיג בדרך לא דרך יינטעו ב"גן רחל" בכינרת, סמוך למקום קבורתה של רחל. "נקווה כי גן רחל יהיה באמת לגן אם לחורשות רבות של תמרים בארץ, כאשר ראוי לכך העץ הנאה והקדום הזה, וכאשר ראוי לכך זכרה היקר של רחל".

גן רחל בכינרת ועצי התמר שניטעו לזכרה

לקריאה נוספת

רחל. שירים, מכתבים רשימות, קורות חייה / עורך – אורי מילשטיין

כחכות רחל : קווים ביוגרפיים / מוקי צור. השירים / רחל

על שפת אגם סואן / בן־ציון וחיה ישראלי, עורכים – מוקי צור, אהרן ישראלי

עד שהתשוקה כבתה: על חייה של נורית גפן-בצר

אי אפשר היה שלא להבחין בכישרונה המתפרץ של נורית גפן-בצר. איוריה מעטרים את ספרי הילדים של אחיה - יהונתן גפן - ומעניקים לשירים אותנטיות ילדותית מרחיבת-לב. ידה הקלה ניכרת בכל יצירותיה, אולם יצירתה נגדעה מהר מדי עם מותה בטרם עת בגיל 29. האיורים שכולנו מכירים ואוהבים, לצד יצירות שנחשפות כאן לראשונה, מגלים את זווית הראייה הרעננה שלה ומותירים את הצופה לתהות: מה היה אילו רק הייתה מאריכה ימים?

נורית גפן-בצר בנעוריה בנהלל. נורית אהבה לרכוב על סוסים. התצלום באדיבות המשפחה

למרות שאיוריה עיטרו את ספרי הילדים הראשונים של אחיה, יהונתן גפן, דומה שנורית גפן-בצר נשכחה מעט מלב. במלאת 74 שנים להולדתה ולציון 45 שנים למותה, אנחנו מבקשים להזכיר את יצירותיה, אלה שזכו להתפרסם ואלה שנותרו במגירה. מרבית הציבור מכיר בעיקר את ספרי השירים שכתב אחיה והיא איירה, אך לרוחב כישרונה האדיר הקהל הישראלי מעולם לא נחשף. בעזרתה האדיבה של משפחתה, יצאנו למסע אחר כישרון שנרו כבה בטרם עת, ולאורך הדרך לא יכולנו שלא לתהות: מה היה קורה לולא הייתה נוטלת את חייה? יש להניח כי היינו שומעים עליה עוד רבות, אך זהו רק ניחוש מושכל.

1
נורית גפן-בצר. תצלום באדיבות המשפחה
1
כריכת הספר "כוכבים הם הילדים של הירח", שכתב יהונתן גפן ואיירה נורית גפן-בצר. הוצאת דביר

על כריכת הספר "הכוכבים הם הילדים של הירח" מאת יהונתן גפן, מופיע איור של ירח חביב שמערסל בזרועותיו כוכבים. האיור הזה הוא איקוני, בוודאי עבור רבים מילדי שנות ה-70 וה-80 בישראל. בספר מקבלים השירים המוכרים של גפן עומק ורבדים נוספים באמצעות האיורים הנהדרים והמינימליסטים שאוירו בידה האוהבת של נורית גפן-בצר ז"ל. הספר, שנכתב עבור בתו הבכורה של גפן, שירה, הוא כולו מבט על העולם מנקודת מבט של ילד, ונוגע בנימים הכי רכים של הנפש הצעירה. האיורים שלצד השירים, מאפשרים חיוך ולא מעט דמיון – בדיוק כמו שילדים אוהבים.

1
מתוך הכוכבים הם הילדים של הירח, ספר שכולו מרגיש כמו מחשבות של ילדים המוגשות להורה ולילד. צילום מתוך הספר.

זה לא היה שיתוף הפעולה הראשון בין השניים. קדמו לו "שירים שענת אוהבת במיוחד" ו"יום אחד…כך מתחילים כל הסיפורים שענת אוהבת במיוחד". שניהם נכתבו לענת, אחותם הצעירה של יהונתן ונורית, לאחר מות אמם אביבה גפן. באופן פורץ דרך הם נגעו בכל תחומי החיים והיומיום, גם אלה שלרוב היו טאבו, כמו מוות או פחד. המילים והאיורים מאופיינים בהמון רגישות ובלא מעט שמחת חיים.

1
מודעה שפורסמה עם יציאת הספר "יום אחד". מתוך "דבר", 15 במאי 1970

חיבתה של נורית לעולם הילדים ניכרת מכל איור. אהבתה לעולמם הפנימי של הילדים כמו גם לטבע שמסביבם, באים לידי ביטוי גם באיורים לספרים כמו "גן החיות" ללאה גולדברג ו"בוא לטייל, אבא, טוב?" לאוריאל אופק. שנות השבעים המוקדמות נראו כמו שנות פריצתה של האומנית הצעירה, אך אלה נגדעו עם מותה בטרם עת בגיל 29. גפן-בצר הותירה אחריה בעל, ילד, משפחה והמון איורים שמספרים את סיפור הכישרון שלה.

1
כריכת הספר "גן החיות" ללאה גולדברג שאיירה נורית גפן-בצר. הוצאת דביר

נורית גפן נולדה בנהלל ב-30 במרץ 1948, לישראל גפן ולאביבה דיין (אחותו של משה דיין); אחות קטנה ליהונתן ולימים אחות גדולה לזוהר וענת. את אהבת חייה, מוקי בצר, הכירה עוד בנהלל, והם הפכו לזוג כבר בנערותם. "היה לה כישרון מולד לציור ולאיור. היא ציירה בקלות ובמהירות כבר מגיל צעיר וכך הכרתי אותה", מספר בצר. "האיורים והציורים שלה היו חלק בלתי נפרד ממנה. ילדים היו סביבה תמיד כי ידעו שהיא מציירת, רצו לדעת מה היא מציירת או אם תוכל לצייר להם משהו. הם היו מתגודדים סביבה והיא הייתה  מציירת באהבה גדולה על כל מה שבא ליד – ניירות, חצאי דפים ופתקאות, איורים מקסימים של ילדים ובעלי חיים – דברים מדהימים. הם ממש אספו את הציורים ורצו עוד ועוד, בכל מקום שהיא הלכה". 

1
מגוון איורים של נורית גפן-בצר שנותרו באלבומי המשפחה, היא ציירה על כל דבר. תצלום באדיבות המשפחה
1
ציורים נוספים של נורית גפן-בצר. נורית התנסתה בסגנונות ציור שונים. תצלום באדיבות המשפחה

לא הרבה ציורים של נורית נותרו בידי המשפחה, ואת חלקם הם שיתפו עמנו ברצון. מהיצירות עולה תמונה של אמנית מגוונת, מלאת תשוקה לציור ודמיון עשיר. חלומה הגדול היה ללמוד בבצלאל, רעיון שהציעה בזמנו דודתה – רות דיין, שזיהתה את הכישרון של נורית. אלא שהחיים בנהלל לא איפשרו את הלימודים בירושלים, והלימודים באקדמיה לאומנות ולעיצוב נשארו בגדר חלום. במקום זאת היא יצאה לקורס מקצועי בחיפה, אליו נסעה מנהלל, ונהנתה מכל רגע. כמובן שסיימה את הקורס בהצטיינות. נורית התגלתה כציירת קריקטורות מושחזת ובעלת זווית ראייה מתוחכמת. 

1
נורית ציירה בכל מקום, גם על תעודת סיום קורס של ציור קריקטורות . תצלום באדיבות המשפחה

ב-1967 נולד בנם של נורית ומוקי, שאול, ונורית התמסרה לגידולו. בשנים אלה איירה את ספריו של יהונתן שהוקדשו לענת, אחותם. מאז ועד היום דורות של ילדים גדלים על הספרים האלה, שעדיין ועל אף הזמן שחלף נותרו רלוונטיים ואהובים. בתחילת שנות ה-70 הוצגו עבודותיה של נורית גפן-בצר בתערוכה בבית יד לבנים בגבעתיים. "רכשו שם עבודות שלה והיא, שהייתה צנועה ביותר, ביטלה את ההישג ואמרה שכולם קנו את העבודות פשוט משום שמשה דיין הגיע לתערוכה", אומר בצר. "כמובן שזה לא היה נכון, כישרונה היה בולט כבר אז". זו הייתה התערוכה היחידה מעבודותיה של נורית.

כשנה לפני יציאת המשפחה בשליחות המדינה לאוגנדה מתוקף תפקידו של מוקי כקצין צעיר בצבא, החלה נורית לעבוד במחלקת הגרפיקה והאנימציה של הטלוויזיה הישראלית ברוממה, ירושלים. שאול היה אז כבן ארבע ולא היה קל לנורית להגיע לירושלים, אך היא התמידה בכך עד הנסיעה לאפריקה.

1
קריקטורה שציירה נורית. תצלום באדיבות המשפחה
1
איור שציירה נורית גפן-בצר. תצלום באדיבות המשפחה

זו לא הייתה הנסיעה הראשונה של נורית לאפריקה, היא כבר הייתה שם כחצי שנה עם הוריה בעבר. במהלך שהייתה באוגנדה, נורית ציירה המון. היא נהגה לצאת ולצייר מקומיים בשגרת יומם. סיפורים אנושיים ריתקו אותה, בין היתר סיפורן של קוטפות עלי התה. היא אהבה לשבת שם, לפעמים שעות, וציירה אותן בלי סוף. חלק מהציורים מצויים בידי המשפחה שניאותה לשתף אותם איתנו בפעם הראשונה.

1
אישה אפריקנית שציירה נורית גפן-בצר. תצלום באדיבות המשפחה
1
אישה מאפריקה שציירה נורית גפן-בצר. תצלום באדיבות המשפחה

אחרי ששבו לארץ, נורית קיבלה הצעת עבודה מרות דיין, שראתה באחייניתה כישרון אדיר. דיין, מייסדת חברת "משכית", הזמינה את גפן-בצר לצייר על בדים שנועדו לקולקציית הילדים החדשה של חברת האופנה. מוקי בצר נזכר: "זו הייתה הצלחה כלכלית. המצעים נחטפו במהירות ואפשר בהחלט להבין – הם אפשרו להורים לספר סיפורים בעקבות המצעים, או ליהנות מהם כמו שהם – ספר על ציפית, סדין וציפה. אני זוכר שרות פנתה אליה וביקשה עוד אבל נורית סירבה", הוא מספר. "היא כבר לא הייתה במצב רוח להמשיך. היא אמנם ציירה כל חייה, גם בסוף, אבל זה כבר לא היה אותו דבר. המחלה השפיעה עליה".

1
חולצת ילדים של "משכית" על בד שצויר בידי נורית גפן-בצר. תצלום באדיבות המשפחה
1
איור שציירה נורית גפן-בצר. תצלום באדיבות המשפחה

כאשר התחילה מלחמת יום הכיפורים, הייתה נהלל בכוננות והיה ברור שצפויה לתושבים תקופת שהייה במקלטים. באותה תקופה היה לכל שכונה בנהלל מקלט. כדי להפוך את הדרך למקלטים קצת יותר נעימה הוחלט על מבצע ציור על קירותיהם. נורית, חמושה בדליים ובמברשות, עברה מקלט-מקלט וציירה על כל הקירות החיצוניים של כל המקלטים בנהלל. "הציורים האלה", נזכר בצר בחיוך, "היו לשם דבר. היא ציירה חיות ואנשים, ועשתה זאת בחן עד ששמעם יצא בכל המדינה. צריך לזכור שזו הייתה תקופה מתוחה ביותר, ונורית באומץ פשוט ציירה ימים שלמים מתוך מחשבה שזה יכול להעלות חיוך על פניהם של הילדים. זה החזיק מעמד המון שנים ואנשים ממש אהבו את הציורים, אלא שהזמן עשה את שלו והציורים דהו. היה ניסיון לחזק את הציורים, אבל זה לא עבד – לא עברו כמו שצריך על הציורים שלה". לצערנו, בידי המשפחה לא היו תמונות של הציורים המקוריים על המקלטים, אך אם במקרה יש לכם, הקוראים והקוראות – נשמח אם תשלחו אותם אלינו. אנחנו נוסיף אותם לכתבה וגם נעביר למשפחה.

1
ציפית של "משכית" עם איוריה של נורית גפן-בצר – מסדרת סיפורים על מצעים. התצלום באדיבות המשפחה

לנורית היה כישרון אדיר לציור. בתחום הקריקטורה השילוב בין מוח חד וידה הקלה והכישרונית הניבו תוצאות מדהימות. "אני בטוח שהייתה כובשת את מקומה בעיתונות או בטלוויזיה. העורך הראשי של הוצאת 'דביר', אלכסנדר ברוידא, רצה לטפח אותה, אבל היא הדפה אותו. הוא רצה שתאייר עוד ספרים אבל התשוקה שלה לציור הלכה ונחלשה," מספר מוקי בצר.

ביום הולדתה ה-29 היא נטלה את חייה. ציוריה מלאי שמחת החיים והחן מספרים את סיפורה של אמנית רגישה ומוכשרת שראוי היה שנכיר, נזכיר ונזכור. הסכמת המשפחה לחשוף חלק מעבודותיה כעת, מאפשרת לקוראים ולקוראות שלנו להיחשף לכישרון שאבד מהר מדי, אבל בוודאי הותיר את רישומו.

הדרך אל שביל הבריחה: איך נולד השיר שהפך את ריטה לכוכבת?

דמותה של ריטה, חשופת כתף, עטוית ג'קט צהוב בוהק, בוודאי צרובה לכם ברשתית. זה היה הרגע בו הפכה מזמרת מבטיחה לסנסציה. אבל את המילים לשיר שכבש את המדינה כתבה בכלל צעירה אלמונית בת 25 שלא שבה לכתוב מאז. מיהי האישה שמילותיה המכשפות סייעו להפוך את ריטה לאייקון? זה הסיפור מאחורי "שביל הבריחה"

1

ריטה, מתוך הקליפ לשיר "שביל הבריחה", 1986. באדיבות תאגיד השידור הישראלי "כאן"

ריטה יהאן-פרוז הפכה לאייקון "ריטה" במהלך חודשים ספורים בין סוף 1985 לאמצע 1986, כשהייתה רק בת 24. זה התחיל בשני תקליטי שדרים מתוך אלבום הבכורה שלה שחרכו את הרדיו ובישרו על בואה של הזמירה מפרס, וזה התפוצץ בהופעה בלתי נשכחת בקדם האירוויזיון של שנת 1986, שחשפה לעולם את כל המרכיבים שהפכו את ריטה לכוכבת-על, לתופעה בימתית, לאייקון.

הולדתו של "שביל הבריחה", השיר שהפך את ריטה מזמרת מבטיחה לסנסציה ישראלית, הייתה קשה ומאתגרת. הקשיים שנערמו בכל שלב ודרך עד לחשיפתו בפני הציבור על במת הקדם, ממחישים כמה קסם וכישרון היה ליוצריו, שהפכו את האתגרים שבדרך ליתרונות. את רמי קליינשטיין, שהלחין את המנגינה המרהיבה, אין צורך להציג. גם לא את ריטה, שקולה החד פעמי והופעתה המחשמלת הפכו את השיר מלהיט לקאלט. אבל מיהי מיכל ברנט, האישה שהעניקה לשיר את מילותיו הדרמטיות והמכשפות?

כְּמוֹ צִפּוֹר בַּשֶּׁבִי

בֵּין קִירוֹת לְבָנִים מִסְתַּגֶּרֶת

אִלּוּ רַק יָדַעְתִּי

לְסַמֵּן לִי אֶת שְׁבִיל הַבְּרִיחָה

מִן הַתְּפִלָּה קוֹרֶסֶת

אֶל חֲלוֹמִי הַפָּרוּעַ

הֱיֵה לִי מֶלֶךְ

שְׂבֹר צִמְאוֹנִי בַּנְּשִׁיקָה.

משהו בין פינגווין למלצרית

ריטה הייתה אז זמרת מתחילה. שני סינגלים שלה – "בגידה" ו"שיר אהובת הספן" – כבר יצאו לרדיו והתקבלו בחיבוק גדול. “בגידה” זינק ישירות לראש מצעדי הפזמונים בכל תחנות הרדיו, ושמר על ההישג במשך יותר מחודשיים, מאורע חסר תקדים באותה עת. גם "שיר אהובת הספן", למילותיו של יאיר לפיד, הפך ללהיט גדול. בעקבות ההצלחות האלו, הוזמנה ריטה להשתתף בקדם האירוויזיון של שנת 1986, ששודר ב-16 למרץ. השיר שנבחר לבסוף הוא "שביל הבריחה" שיר נוסף מאלבומה הראשון, שטרם יצא.

1
ריטה בשנת 1990. צילום: דני לב, מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

בפרק הראשון של סדרת הדוקו "בית. פזמון" שיצרה וערכה אתי אנטה-שגב, מספרת ריטה על מה שקרה בעת צילומי "שביל הבריחה" אז בקדם האירוויזיון, ואיך התקלות הרבות בצילומים יצרו לבסוף קליפ בלתי נשכח. הכל התחיל, איך לא, בתלבושת.

"ברגע האחרון תפרו לי שמלה. אמרנו שחור לבן. מדדתי את זה. נראיתי משהו כמו…בין פינגווין למלצרית. ובדיוק הייתה תצוגה עם מלא מלא ג'קטים, וראיתי שם ג'קט צהוב. אמרתי 'הנה, הנה! את הג'קט הזה!' אמרו 'לא, תמי בן-עמי לבשה את זה, זה יהיה ענק עלייך'. אז אמרתי 'תעשו לי פנסים פה, מאחורה'".

התלבושת נבחרה, וצילומי השיר החלו, כאשר סדרה של תקלות פקדה את הצילומים: הטייק הראשון הופסק כי חגורת הסינתיסייזר של רמי קליינשטיין נקרעה. את הטייק השני הפסיקו כי נכנס לריטה משהו לעין.

"הבמאי בא אליי ואמר: 'תקשיבי, גם אם התקרה נופלת, לא יודע מה קורה, את ממשיכה לשיר'". ריטה הבינה שזה הטייק האחרון להקלטת הווידאו לשיר, אבל אז צצה בעיה חדשה. הג'קט היה כאמור גדול עליה בכמה מידות, ונפל מכתפיה כל אימת שזזה. מספרת ריטה: "אני שרה. בצד הזה נופל, אני מרימה, זה נופל, מרימה. כבר התחלתי לעשות כל מיני כאלו, תנועות. יש איזשהו מקום שאני כבר מתפקעת מצחוק. כי אני בטוחה כבר שזה לא ייכנס לצילומים באמת. ובסוף אני מסיימת לשיר והוא צועק לי 'השתחוויה, להשתחוות', ואני משתחווה ומסיימת ואז הם אומרים 'תודה רבה, היה מדהים'".

1
ריטה מדהימה בקדם אירוויזיון 1986. מתוך הקליפ לשיר "שביל הבריחה". באדיבות תאגיד השידור "כאן"

ריטה ההמומה השיבה לצוות הטלוויזיה: "'מה היה מדהים? נפל לי הג'קט כל הזמן מצד לצד! אף אחד לא ישים לב לשירה, ואף אחד לא ישים לב לשיר. כולם יראו איך נפל לי הג'קט', והתחלתי לבכות שם. והם אמרו 'זה מדהים, זה מדהים'".

צוות הצילום צדק. ריקודה החושני של ריטה (שהיה ניסיון להשתלט על הג'קט הסורר) ובמיוחד הכתף החשופה, הפכו את ההופעה שלה לבלתי נשכחת. על אף שהגיע רק למקום הרביעי בקדם, הביצוע שלה הוא בין הבודדים ששרדו את מבחן הזמן ("הלוואי", של בועז שרעבי, שהגיע למקום האחרון, הוא השני).

אבל לא רק אירוע המלתחה עורר מהומה – השירה הזועקת של ריטה הייתה דבר חדש בנוף המוזיקה המקומית. ריטה אולי לא ידעה זאת באותה שעה, אבל ההופעה שלה תשנה משהו מהותי בהופעתן של זמרות מנוסות ומוכרות יותר. אחרי שידור הקדם קיבלה ריטה טלפון מפתיעה מזמרת ותיקה ומפורסמת יותר – באותה תקופה – יהודית רביץ. "אף אחת מאיתנו הזמרות כבר לא תוכל לשיר כמו ששרנו", אמרה לה רביץ. ריטה המופתעת והנבוכה קיבלה חותמת איכות מאחותה למקצוע.

יהודית רביץ עצמה סיפרה באותו פרק של "בית.פזמון": "היא באה וכאילו נתנה לגיטימציה ל'יאללה – בואו נצעק את זה'. לא היינו יכולות לשיר בטמפרטורה של דלקת אם לא הייתה ריטה".

אין מילים אז אני אכתוב

אבל מתברר שעוד לפני העלייה על הבמה, לשיר היה שביל מיוחד משלו. על מילותיו של "שביל הבריחה" חתומה מיכל ברנט, כותבת עלומה שמלבדו כתבה רק עוד שיר אחד. מיהי האישה מאחורי המילים שהציגו לעולם את ריטה?

ברנט הייתה המפיקה של תקליט הבכורה של ריטה. היא התגלתה בעודה ממלצרת בבית קפה שנקרא "אבטיחים" על ידי אתי אנטה-שגב, אז מפיקה בכירה בחברת התקליטים סי.בי.אס (כיום אן.אם.סי), שם הפיקה כמה מהאלבומים הבולטים של המוזיקה הישראלית באותה תקופה.

במהלך שנות ה-80 הפיקה ברנט כמה וכמה תקליטים ומופעים וזכתה אפילו לשיר על שמה, "מיכל ברנט-כהן", שנכתב לה באהבה ומתוך רוח שטות על ידי יוני רכטר ועלי מוהר, איתם עבדה על האלבום "בגובה העיניים".

ובחזרה לריטה – אלבום הבכורה שלה, שנקרא פשוט "ריטה", הוקלט במהלך שנת 1985. ריטה הייתה אז עדיין תלמידה בבית ספר למשחק "בית צבי", בת טיפוחיו של רוני בראון, שעזב את חברת התקליטים סי.בי.אס כדי להקים חברת תקליטים ישראלית חדשה בשם "הליקון". ריטה יהאן-פרוז ובעלה רמי קליינשטיין היו שני כשרונות עולים שבראון טיפח ורצה להציג לעולם.

ברנט, אז צעירה בת 25, הייתה המפיקה של האלבום של ריטה מטעם חברת התקליטים. "זה היה ממש לפני שהיא 'בקעה' כזמרת", היא נזכרת. "'שביל הבריחה' היה מנגינה נהדרת של רמי קליינשטיין שלא היה לה טקסט, ויועדה להיכנס לתקליט של ריטה. כחלק מתפקידי כמפיקה פניתי לכמה וכמה כותבים פוטנציאליים בניסיון למצוא טקסט מתאים, אבל לא מצאנו משהו שישב נכון על המנגינה. ככל שחלף הזמן הצורך למצוא טקסט הפך דחוף יותר ולבסוף עמדנו בפני ימי ההקלטות ללא טקסט למנגינה".

בשלב הזה לקחה ברנט את העניינים לידיים. "אז מה עושה מפיקה מסורה?", היא שואלת. "יושבת וכותבת מילים כדי שאפשר יהיה להקליט. פשוט כך. אמרתי 'אין מילים אז אני אכתוב – הזמן נגמר וצריך להיכנס לאולפן'".

כך, ללא ניסיון קודם כתמלילנית, התיישבה ברנט לכתוב טקסט למנגינה. "לא לקח לי הרבה זמן לכתוב. אולי יום, אולי שעה. כשסיימתי הראיתי את התוצאה לרמי וריטה והם אהבו את המילים, וריטה הקליטה את השיר". ומאיפה הביאה ברנט את עולם התוכן של השיר? מחלומה הפרוע: "זה היה סתם סיפור שהמצאתי, שלא תאר את עולמי או תחושותיי".

1
מיכל ברנט, כיום. מתוך אלבום פרטי

ריטה עצמה לא זוכרת שנכתבו גרסאות קודמות לטקסט, כאלה שנפסלו לפני שברנט התיישבה לכתוב מילים. "הבתים היו נפלאים!", היא נזכרת. "בפזמון ביקשתי שיכניסו את המילים 'מן התפילה' ואת השורה 'קורסת אל חלומי הפרוע'. הייתי צריכה להגות את הצלילים בצורה מסויימת והמילים האלה שירתו את השירה בלחן הזה, המאוד פתוח וגדול".

אחרי ההצלחה הפנומנלית של "שביל הבריחה" ברנט כתבה גם לירדנה ארזי טקסט בשם "כאבים רחוקים", אבל לא המשיכה בקריירה של תמלילנית מעבר לכך. היא הלכה ללמוד פסיכולוגיה קלינית ועזבה את עולם ההפקות.

והיום? "היום אני מטפלת בבני, יונתן, שהוא עם צרכים מיוחדים, ועוסקת במיתוג", גילתה ברנט. יחד עם בן זוגה, עדלי סטוק, היא מנהלת חברת מיתוג. לחייה בעולם המוזיקה היא לא מתגעגעת.

גם לא לתואר הכותבת של השיר הכי מצליח במדינה? "כשהשיר הפך ללהיט זה היה נורא כיף, אבל לא מעבר לזה". סיפרה לנו ברנט. "לא רציתי לעשות מזה קריירה".