.
מאת אורית פראג
.
באה אל פינת הדשא לכיסא הצופה צפונה. דיברה אליך, היי נג'יב, אני מדברת אליך כי נוטה היום, כי צבעי ההרים במרקם הבזלת. אמרה, איך הם מכחילים ומתרככים, תראה, ראה את הבגד הצהוב הזה; ג'לבייה צהבהבה כמו אש. אתה יודע, כמו של המשוררת שלנו שתפרו לה בגד מאש, בגד מזהיר. ואצבעותיי תופסות בקצה הג'וינט רחוקה מהגחלת ולא ברור מי הבוערת, וצחקה על עצמה, כמה שאת מופרכת והאוויר נפתח עליה לאט לרווחה ואמרה שוב שאצבעותיי תופסות בקצה הג'וינט שדרור מספק לי לפעמים וככה משלים הכנסה בגזרת השמירה שלו. שעת האור החיוור כשהשקט כמו שובל של ריח באפי ומה הסיכוי שאשמע כאן את חריקות הצעדים שלך נג'יב? נניח שתגיע בגלל איזו פורענות בלתי צפויה. מצד צפון תבוא ותיפתח חלקת הגפנים ותגיח מתוכה ותמצא אותי בגפי בציפייה בהירה ונזהרת לך.
ימים אחר כך, ביושבו ברכב שעמד כרגיל חמישים ושמונה מטר מהשער, על המשטח הלבן, וצפה בדמדומים המעבירים את כחול המים לאפור ולחושך שמיד יֵרד ויתקשט באורות העצבניים של טבריה, חשב דרור כך: רזי באמת לא ראתה בכלל איך נג'יב והבן שלו עברו את השדה וכשהגיעו היו עובדה מוגמרת והייתה צריכה להגיב ולמצוא פתרון שממציאים בין חברים.
בין הכרם התחום בעצים מחטניים ובין הכיסא שישבה עליו גדל האוויר וכיסה את צעדיהם באור החיוור וכשקרבו עד שולי הדשא, לא נעמדתְ בבהלה כפי שהיה צפוי שיקרה. לא לא. נשארת יושבת ובוהה בהם בהשתאות גמורה. אחר כך כשנג'יב, נג'יב שלי הייתָ ממש סמוך במרחק דיבור, אמרתי לך ללא מניירות טרגיות כלשהן אלא באינפנטיליות גמורה, נג'יב מה קרה לילד שלך.
וכך גם פחות או יותר שִחזרה רזי את המצב; לפתע עמדו שני אלה מולה כמו המלאכים מול אברהם כשישב כמוה בפתח האוהל ונג'יב בקולו הצעקני, נוזף בה, רזי מה זה, איך את ככה בחוץ? לכי תלבשי משהו ובואי לעזור לי מיד עם הילד, את רואה, וקולו מחרחר ונואש כבוכה. מהר תביאי מגבות צעק ולא יכולתָ לראות את הבגד השמוט על כתפיי או שכן ראית? ועמדת מולי ועל גופך כל כובד משקלו של עָלִי בנך האהוב, הילד שלך שמסריח מהוללות ומדמם על גופךָ ואתה נג'יב נרעד ובמצחך קמט, לבוא אל היהודייה הזאת ולהתחנן לעזרה.
רזי התקשרה לדרור פעמיים אותו יום. בשתי הפעמים עמד במקום הקבוע חמישים ושמונה מטר מהשער.
הצ'קלאקה כבויה. כשהתקשרה בפעם השנייה זה היה לאחר שכבר פגש את שני האחים הדרוזים בתחנת הדלק ומאז בעצם לא עשה דבר. כבדות עגומה יושבת לו בבטן עם השווארמה שקנה בקיוסק העלוב שהם מפעילים ככיסוי ונטל אותה בעטיפתה מעם ערמת ידיעות אחרונות שנוח לדחוף לשם את השקיקים שהם מעבירים לו ולנשום את הריח הדק והשקרן שמתפזר לרגע ברכב. מהקיוסק של האחים נסע חזרה למושב וחנה בנקודת התצפית שעם השנים הפכה לחניה מכובד גלגלי הרכב שהמשטרה הייתה מחליפה לו כל כמה שנים. חניה אקסקלוסיבית לו, לועס את השווארמה מול העמק שפרושׂ עד הכינרת כמו סינר. אפלה יורדת ומעלה את האורות של טבריה כאילו בבת אחת כמו באצטדיון אמריקאי ענק של גחליליות עצבניות ויוצרת בו אי שקט.
ואז רזי התקשרה בפעם השנייה. הנייד הבהב וצלצל והיא עמדה יחפה על השטיח, והבגד שלה מוכתם מדם. דרור נבהל אבל הדם לא היה שלה. זה היה הדם של הדרוזי מהתאונה עם הבקר בצומת. זה בעצם כל הסיפור. שהיא עשתה אותו החיפוי שלה. לא שלה. של נג'יב. ונג'יב חיפה על הבן שלו. וככה הוא, דרור, יצא מסונדל. היא אמרה לו בקול שלה, שפעם היה. עכשיו הקול שלה כבר בשבילו כמו העיתונים בערמה לצידו, עם רספקט אבל שכח למה; מצהיב מרוב ההרגל בתפקיד הרב"ש שכבר שמונה־עשרה שנה הוא בתפקיד והנוחות הזאת של חצי משרה משאירה אותו ככה חצי צעיר חצי מתבגר, חצי תחתון עם רגליים דקות ושריריות וחצי עליון עם כרס קטנה. היא אמרה לו אתה לא יודע שהייתה תאונה? איזו הודעה בקשר או משהו? מרוב שאתה אהבל דרורי חמוד שלי אבל שתדע שהייתה ליד מרבץ הפרות תאונה הערב. בגלל החושך ושאין שם הרי תמרור והשער היה פתוח בטעות אז הבן של נג'יב נתקל בעדר והוא התפזר כל הבקר ברח ושלא תעשה מזה עניין ומחר תטפל בכל הדברים וכבר תגיד מה שצריך למשטרה.
דרור לא אהב את זה, בלשון המעטה. מחזיקה אותו בביצים, מרוב שכעס שכח לשאול מה נג'יב עושה בבית שלה אבל ההסבר הגיוני. ונתחיל מזה שנגי'ב הוא ידיד של המשפחה. היות שגם אז לפני כחמש שנים, כשחלתה, ודין דין האקס שלה שדואג לה גם מהבית של האישה הנוכחית שלו הרי לא התכוון להסיע אותה, גם כי הוא בנסיעות לחו"ל ולא הוריד מהקצב של הנסיעות. אז פנו אל נג'יב שיסיע אותה להקרנות היומיות ברמב"ם. דרור היה עושה לה את זה בכיף, אבל לא אישרו שהרב"ש ייעדר ימים שלמים. אז נג'יב.
כשהיו חוזרים הביתה והמונית התגלגלה בגרגור אבנים בדרך הגישה למוסך, עד שנעצרה כאילו נגד רצונה, כאילו הכריחה את נוסעיה לסיים משהו שרצו שיימשך, היה נג'יב יוצא באבירות ומסובב את קדמת הרכב ופותח את הדלת ומושיט לה את ידו והיא נשענה עליו עד מדרגת הכניסה. כמעט. כי אז היה עוצר ומצמיד את רגליו בנקישה קלה כחייל מצבא אחר וזמנים אחרים ופולט בקול צרוד ורם, רזי לילה טוב, אבוא ביום השני. וייתכן שבערב אחד או יותר, פנתה היא אליו וריככה את עמידתו הדרוכה ושלחה את זרועה החרישית, רוויית ההקרנות, אל מרפקו והציעה לשתות עימה בפנים תה או קפה איטלקי, באותה סמכותיות שבה פנתה עתה לדרור הרב"ש, שתִראה שגם לנו יש קפה, נג'יב. וייתכן שפעם או יותר אכן אמר לה הדרוזי, רזי בסדר רק למעט, אשתי כבר התקשרה פעם, שמעת, ואולי נשאר עוד לאחר שסיימו לשתות ולהביט בַּקפה. מי ידע נפש אישה יהודייה ונפשו של גבר ממוצע קומה בעל שפם ולב פועם. ואולי גם פעם אחרת המשיך ונשאר והם דיברו בעולם, אולי דיברו בשירה. כבר עברו כמה שנים מאז אך הדיבור הזה לא נשכח ממני, אתה יודע שהרי דיברנו בעולם, דיברנו בשירה. ובינתיים נג'יב לא עובד עוד במונית. נמכרה. והוא וגיסו בָּשָאר בעלי חברת הובלה למשאיות קירור לפירות. רק דין דין כרגיל יוצא לנסיעות בענייני בית האריזה וחוזר הביתה לאישה השנייה ולבן שהיה עובר בין שני הבתים וממילא עכשיו כבר עזב את המושב שלנו. אז דרור מביא לה קצת חומר וטוען בפני כולם ובפני עצמו שהכול למטרות רפואיות, אבל היא זאת הרי מאז ומתמיד היו לה לרזי חולשות.
כזכור, אותו יום התקשרה רזי פעמיים. בפעם הראשונה היה לדרור חיוך עמוק ששמור עימו לה ולא מופיע על פניו, והוא אומר לה, רזי כהן בכבודך ובעצמך. בעצמך ובכבודך שפעם היה. פעם היית עצמך ועכשיו נשארת רק כבודך קוראת לי, ומיד כשקיבל את ההודעה הגיע כי ממילא היה מגיע אם רזי קוראת וחשב שתרצה לקנות את אחד השקיקים שמוחבאים בתוך הידיעות אחרונות. אבל היא התקשרה בגלל הסיפוֹן הסתום ואולי הייתה מעט משועממת ואז הוא בא ואז תיקן לה את הסיפון (תמיד יש איזה תיקון אצלה שהיא משאירה לו) ואז תשב קצת איתי והוא הצחיק אותה כי נזכרו בשימוֹן שהיה מתקן את הגגות פעם אתה זוכר שסידר את הרעפים על הבית שלכם ופתאום ראינו אותו מלמטה משתטח בשיפוע הגג וצועק לעזרה ואת עלית על המרזב כמו קוף ונתת לו מברג ושימון תקע אותו בקרש חיזוק של הרעפים והחזיק את עצמו עד שבאו לפנות אותו ואמרה שגם אם שתה קפה קודם שינקה קצת את הסמפונות במים עם לימון המעולה שלה. והיא הביטה בצוואר של דרור שהחלו לחרוש בו קמטוטים של אמצע שנות הארבעים והיה יכול להיות חבר ואבא טוב ולתקן את הסיפון כשנסתם ולהוריד לה אבנים מהירח. אבל במקום דרור אני מדברת אליך נג'יב ואולי אתה גם אתה מדבר אליי בעולם. מדבר בשירה כשאני סופרת לך זהרורי אור אחרונים בשעה הזאת שנוטה בה היום, אתה יודע.
כאילו היו שם מאז ומעולם, גבר מבוגר, בן גילה ועל כתפו שעון צעיר שפניו חתוכים בפסים של דם וסנטרו של נג'יב היה נשוא אליה באיום ובתחינה כאחד. והיא קמה בגמישות ועברה את הדשא ופתחה את דלת ביתה ונכנסה ראשונה והיה נדמה לה שהיא מושכת אחריה את חוט הדם שנקווה בין זיפי הדשא, והוא מתפתל וקולח ומפלס דרך ממנה אל תוכֵי החולצה של הצעיר, עד שאביו פשט ממנו ונגלה חזה חף מפצעים זולת כמה חבורות.
– טוב מאוד לא קרה לך כלום יא טַמבַּל.
הבן של נג'יב נראה לרזי מעולף למחצה מרוב שכרות ופלט גניחות מכמירות לב. נכנע לאבא שלו והתיר להובילו ישר לחדר הרחצה. ושם הניח המבוגר את הצעיר בתוך אגן האמבטיה כמו תינוק, לכי לכי רק תביאי לי איזו מגבת ואולי משהו, איזה בגד אחר. אז מה היה נג'יב, התעניינה רזי ונג'יב אמר, נסע זה בסיבוב ונתקל בעדר של הפרות. היה חושך כזה שלא ראה ממטר.
ושניהם הביטו זה בזאת ואור היום גולש מן החלונות וטעם הבקשה שנג'יב מבקש ממנה מתחוור והולך ככל שמרצדות קרני השמש בשלל זהרורים על דופנות האמבטיה.
ביגואר השחורה שקנית לו?
כן, היגואר השחורה. טַמבַּל.
הרבה דרמה, חשב נג'יב, נכנסה פתאום לחיים שלנו בגלל החסר־אחריות שלי. והיהודייה הזאת, החטא שלי שחטאתי לפני כמה שנים באה אליי בטוב, הייתי לוקח את הסוד הזה לקבר אבל עכשיו הילד שלי בבית שלה, בידיים שלה.
הייתה תאונה איומה. טוטל לוס, טוטל לוס. הוואחְש הזה.
ואמא שלו מה תעשה, היא תדע שהיית פה, תהתה רזי.
שתדע. בעצם לא תדע כלום. באתי לבית של דין דין, ביג דיל. חשבתי שהוא פה. אז הוא לא פה. מתי הוא חוזר אגב?
בזמן שאמר טַמבַּל על הבן שלו רזי הסתכלה על נג'יב ועקבה אחרי הנקבוביות בלחייו ואחרי הקמטים מתחת לעיניים. ארבע שנים שלא היו בקשר אף שהמרחק בין הבית שלו לבית שלה לא יותר מעשרים דקות של נסיעה בשעות היום. מדי פעם, במשך השנים הללו, הבחינה במשאית הקלה שלו ושל אחיו עוברת במושב, או שהייתה זאת משאית של מישהו אחר אבל רזי דימתה שנג'יב נוהג בה. ברגעים האלה הייתה משתוקקת לשבת על המושב לידו, לחכות לחושך שיבוא וייטיב עם הזוגות היושבים בחשכה. אחר כך נעה בין החלונות הגדולים של ביתה והגיפה את הווילונות. אז מה, הוא שיכור עכשיו, דיווחה לאב הנבוך וכדי להרגיע הוסיפה, נג'יב, כל השנים האלה שכחת שאני כאן מרוב הבושה שלך. עכשיו מצאת את הבית שלי מחדש. אז בוא נצא אל הדשא, אוציא לך מים עם לימון ותשב בכורסה לידי ונשמור על הילד שנרדם בבית עד שיתעורר ויתחזק ונחכה שיהיה באמת חושך שיביא לכם תירוץ ורק אז אתקשר לדרור בשבילך והוא יקשיב לי כמו בנאדם ואגיד לדרור שהתאונה הייתה בחושך והבקר חצה את הכביש בטעות כי לא נסגר השער.
ונג'יב אמר: "כל הדם שלו עלייך, הדם של עָלִי הבן שלי על הכותונת שלך, לכי תחליפי אותה" ונשאר על ידה קרוב מאוד אליה, בבית שלה מבלי שהחליפה את בגדה. והייתה ביניהם עננה רכה של סליחה ואולי דיברו בעולם, אולי דיברו בשירה עד ששקעה השמש ובאה החשכה ועדנה גדולה נפלה עליה ועל אורחיה ועל דרור ברכבו החונה ליד השער ועל המושב כולו.
אורית פראג היא ספרנית. מנחת מעגלי-שיח על רעיונות וספרות ומרצה מעל במות שונות באזור הגליל העליון. בעבר ערכה את עיתון הקיבוצים "הדף הירוק". כותבת סיפורים קצרים.
לכל כתבות הגיליון לחצו כאן