על צמחים ודעות קדומות

הפערים האידיאולוגיים ביניהם והגבות שהורמו לא פגעו בקרבה המקצועית והאישית בין אהרן אהרנסון ורחל ינאית. גם כשהוא עסק מול עיניה בפעילות הריגול של ניל"י, היא התמקדה בחקר הטבע והתיידדה גם עם אחותו שרה אהרנסון. בזכות הניכור של אבשלום פיינברג כלפיה, ניצלה ולימים הייתה לאשת הנשיא השני

832 629 Blog

אהרן אהרונסון ורחל ינאית בן צבי (התמונות הן חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינות במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל)

בשנה הסוערת והטרגית שאנחנו נמצאים בה מעניין לחזור לחיבור אישי ומקצועי מפתיע שגישר על מרחק אידיאולוגי בתקופה סוערת אחרת בהיסטוריה. זה קרה הרבה לפני ממשלת האיחוד של בנט ולפיד או איחודים פוליטיים וחברתיים אחרים, למען הדיוק לפני 110 שנים בערך. הם היו אישה ואיש שעל אף השוני האידיאולוגי ביניהם התחברו בזכות אהבתם המשותפת והעמוקה לטבע.

הוא היה אגרונום בעל שם עולמי שהיה מעורב בפעילות ריגול לטובת הבריטים ונגד האימפריה העות'מנית שעמדה אז לאבד את שליטתה בארץ.

היא הייתה אגרונומית צעירה ופועלת, חברת ארגון "השומר", פעילה במפלגת "פועלי ציון" ולימים אשת הנשיא השני של מדינת ישראל.

את זירת ההתרחשות אתם יכולים לזהות עד היום בנסיעה על כביש החוף. ליד עתלית תראו את שדרת דקלי הוושינגטוניה שהובילו אל התחנה החקלאית שבה התפתחה הידידות.

997009637101605171 660
חוות הניסיונות החקלאיים של אהרון אהרונסון בעתלית. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל

מדובר כמובן באהרן אהרנסון ורחל ינאית. השקפת עולמם הייתה רחוקה זה מזה, אך אהבתם המשותפת לטבע ולארץ חיברה ביניהם.

הימים הם ימי מלחמת העולם הראשונה. אהרן אהרנסון מזיכרון יעקב התפרסם בעולם רק לפני כמה שנים בעקבות גילוי "אם החיטה" ב־1906. בזכות התגלית, ב-1910 הוא הקים במימון תורמים אמריקאים תחנת ניסיונות חקלאית בעתלית. בתחנה מועסקים גם פועלים ערבים, דבר שמעורר מחלוקת אידאולוגית טעונה בסוגיית "כיבוש העבודה" – כלומר האם להעסיק פועלים ערבים או להתבסס על עבודה עברית בלבד.

ואם זה לא מספיק, אלכס, אחיו של אהרן, הקים באותם ימים ארגון בשם "הגדעונים", שהתחרה בארגון השומר. גם יד ימינו של אהרן בניהול התחנה, הצעיר החדרתי אבשלום פיינברג, השתייך לגדעונים.

ואילו רחל ינאית (שנולדה באימפריה הרוסית כגולדה לישנסקי ועברתה את שמה)הייתה באותה העת חברה בהשומר ובמפלגת פועלי ציון, שדגלו נחרצות בעבודה עברית.

בקיצור, אין ספק שינאית ואהרנסון השתייכו לשני מחנות נגדיים, שהפער ביניהם היה מתוח ורווי יצרים. האם שני הקצוות יוכלו אי־פעם להתחבר?

"גם למנזר נידח הייתי מגיעה"

ינאית נסעה ללמוד אגרונומיה בנאנסי שבצרפת, וכששבה לארץ רצתה להמשיך להתמקצע. מהר מאוד הבינה כי המקום הכי טוב שתוכל להשתלם בו הוא התחנה לניסיונות חקלאיים בעתלית, זו של אהרנסון.

האם יעלה על הדעת שינאית תלך ככה לעבוד אצל ה־אהרנסון, האגרונום הנודע מהמחנה השני?

אהרנסון שוהה בירושלים וינאית מגיעה להיפגש עימו. היא מוצאת אותו בדיוק כותב מכתב לג'מאל פאשה, המושל הצבאי הטורקי בארץ ישראל, בנוגע לארבה שפשט באותם ימים בארץ. הוא מושיט לה את המכתב. היא קוראת בעניין, ולתדהמתה במכתב מתגלה לה אהרנסון כיהודי לאומי גאה וחקלאי מנוסה. מעכשיו היא רואה אותו באור חדש, שונה מאוד מכל מה ששמעה עליו בסביבה שממנה הגיעה, שבה נחשב ל"שונא הפועלים" ו"מחרים הפועל העברי". ומה אהרנסון חושב עליה? עוד נחזור לזה.

בהתאם לתדמית שדבקה באהרנסון, האפשרות שינאית תעבוד אצלו עוררה התנגדות מצד רוב החברים במרכז מפלגת פועלי ציון: "הייתכן שחברה מן המרכז תלך לעבוד אצל… שונא הפועלים?", כותבים אנשי המפלגה. לעומתם אנשי השומר דווקא מסכימים לעבודתה. אבל ינאית הנחושה לא נשברת מעמדת המפלגה ומשיבה: "אילו הייתה תחנת הניסיונות במנזר נידח בארץ – גם לשם הייתי מגיעה כדי ללמוד את טיב האדמה ואת גידולי התרבות". התנגדויות החברים לא עוזרות, וינאית נשארת איתנה בדעתה ובצדקת מעשיה.

ינאית מגיעה לזיכרון יעקב ומבקשת מאהרנסון לעבוד כמתמחה ללא תשלום במעבדה ובספרייה, ויום אחד בשבוע במשתלה ובגן הירק בתחנת הניסיונות בעתלית.

תחילה אהרנסון מגיב בקרירות, אך משנזכר בשיחתם בירושלים הוא מתרכך, אפילו מביע את הפתעתו ועונה לה: "לא רבים הם הפונים אליי, לא אל המעבדה ולא אל ספרייתי. לדידי יכולה את לבוא גם לעתלית".

ינאית מבקרת במעבדה ובספרייה של אהרנסון בזיכרון יעקב ומתרשמת מהחומרים שנחשפים בפניה. את האוצר שנגלה לה היא מתארת בהתרגשות:

"…מסתכלת וקוראה מעל גבי הכריכות, ונשמתי נעצרת למראה האוצר הנדיר – ספרים על טבע ארץ ישראל ועל חקלאותה, בשפות לועזיות ובעברית. יד נאמנה ומנוסה בחרה, ליקטה כל ספר שנושאו ידיעת טבע ארצנו – החי והדומם, מחקרים ארכיאולוגיים והיסטוריים, מכל מה שנכתב על ארצנו, אם רשמי מסע ואם דברי מחקר. בין הספרים – פוליאנטים עתיקים, בכריכות עור מצוירות, המעלים בזיכרוני את ספרי הגמרא של סבא ומעוררים יראת כבוד. מהאגף הסמוך עולה ריח עדין של העשבייה העשירה. כאן האוסף הנדיר שליקט האגרונום אהרנסון מעשבי־הבר של הארץ ואוסף מצמחי־הבר של הארצות הדומות באקלימן לארצנו…".

עוד באותו לילה כותבת ינאית לחבריה בהשומר: "מצאתי בזיכרון חומר לימוד כאוות נפשי. אשאר כאן ככל שאוכל, ולא יוציאנו אלא עניינים דחופים של השומר. כל רצוני ללמוד וללמד טבע וחקלאות, וכאן המקום לכך".

מקשר רשמי לקרבה אמיתית

תחילה הקשר ביניהם רשמי למדי, אך אהבתם המשותפת לטבע, לנופים ולצמחי הארץ מקרבת ביניהם.

עוזריו של אהרנסון יוצאים איתה לטייל ומלמדים אותה את מלאכת הצמחים, וכעבור זמן לא רב גם אהרנסון פותח בפניה את ספרייתו ואת ביתו ואפילו מכיר לה את משפחתו.

ינאית מודיעה לחבריה כי תישאר כמה שתוכל שם, לא רק בשביל הלמידה אלא גם כי הטיפול בצמחים משרה עליה מנוחת נפש. ככל שעבדו יותר ביחד כך התחברו יותר אגב ניהול ויכוחים. אהרנסון נותן לה לקרוא מאמר שכתב על ייעור בארץ, והיא משתפת אותו בחלומה לראות בייעור ההרים.

היא גם מראה לו את העבודה שכתבה בלימודי החקלאות. ועל כך אהרנסון משיב לה: "…אם ברצונך לדעת – הניחי לספרים, התהלכי בארץ לארכה ולרוחבה, הסתכלי בטבע…".

אחת המחלוקות הגדולות שמסעירה אותם בוויכוחיהם היא סוגיית העבודה העברית. וכך כתבה על כך ינאית: "כנראה, לא נתן מעולם דעתו על השאלה מה יהיה עתיד ארצנו אם העבודה תישאר בידיים זרות. צר היה לי על כך כיוון שאהרנסון היה איש טבע דגול".

והוא מצידו מגלה לה את אכזבתו ועלבונו מכך שאיש כמעט לא פונה אליו כאן בארץ: "'בעולם הגדול הכירו בי' הוא מסנן בין שיניו – 'ורק פה, בארצי—' כאן נשתתק וידיו רוטטות בחרון".

חילוקי הדעות נמשכים אך בד בבד גם ההתקרבות ביניהם. הוויכוחים לא מורידים מההערכה שלהם זה לזה. להפך, שוב ושוב תיווכח ינאית עד כמה דעתו עליה טובה. אהרנסון לא נוטר לה טינה. וינאית נהנית בעתלית: "מאז התחלתי בלימודי החקלאות, לא ידעתי עוד חוויה חקלאית כזו שהייתה לי בעתלית".

מפלגות הפועלים בזיכרון רובן לא רואות בעין טובה את עבודתה של ינאית בתחנת הניסיונות. היא מצטערת על כך ומודה בעצב: "מה רבה הברכה שהיה מביא לכולנו, אילו ידענו לקשור איתו קשרים ישירים, ומה עולל לו ולנו הריב היישובי שבין אנשיו לאנשינו".

רחל ינאית מתייסרת עם עצמה כיצד תוכל בימי חירום לשבת בספרייה וליהנות מתחנת הניסיונות בעוד חבריה עומדים בתלאות וייסורים. ואף על פי כן היא חוזרת שוב ושוב לתחנה ושוקעת בעולם המופלא של הטבע.

רחל אף מתיידדת עם אחותו של אהרן, הלוא היא שרה אהרנסון, שבדיוק שבה הביתה ב־1915 לאחר נישואיה הכושלים לסוחר יהודי שחי בטורקיה. אהרן חשב כי שתי הנשים הצעירות ימצאו שפה משותפת ולכן מפגיש את ינאית עם אחותו.

כך ינאית מקבלת עוד הוכחה לדעתו החיובית של אהרנסון עליה.

ואכן בין השתיים נרקמת ידידות טובה, כל כך טובה שרחל מוזמנת לטיולים של אהרן ושרה באזור הכרמל. את חיפוש הצמחים באחד הטיולים הללו רחל תיארה בנימה משעשעת: "עברו ימים אחדים ושרה באה אל המעבדה. מצאה אותי רכונה על המיקרוסקופ ושאלה אם ברצוני להילוות אליהם לסיור בהר ברכיבה…". רחל שוכרת סוס ומצטרפת. "…פתאום מעיר אהרנסון כי בין הסלעים הבחין בצמח נדיר ומיוחד. הוא מציע לי לנסות כוחי – אם אומנם להוטה אני אחרי הצמחים – ולגלותו בלי סיועו…". רחל משוטטת ומחפשת, מצביעה על דברים, ואהרנסון מניע ראשו בשלילה וכועס עליה שאינה מוצאת. חורה לה העניין והיא ממשיכה לחפש עד שעיניה מתרגשות: "מלכת צמחי־הבר מתגלה לעיניי – שחלב הבר (אורכידיאה) הנדיר מופיע בכל הדרו! שכחתי את העלבון ואת העייפות, תפסתי את הפרח בשתי ידיי כמוצאת שלל רב. ואהרנסון מצטחק".

שרה באה שוב לשוחח עימה, משתפת אותה בתקופתה העגומה בקושטא עם בעלה ומדברת על ימי ילדותה ועל ידיד נפשה אבשלום פיינברג. שרה מספרת ומספרת כאילו חיפשה אדם שתוכל לשפוך את ליבה מולו. רחל לומדת כי אבשלום הוא המוביל בכל טיול ובכל מסיבה, ולא היה צלע בהר שלא הכירו. "ועיניו", מוסיפה שרה, "מזהירות יותר מכל האבנים היקרות– כזה הוא אבשלום!".

ורחל חשבה לעצמה שגם שרה כזאת: "מלאת תשוקה למעשה בלתי שיהא בו מן המשובה ומן הגבורה, גם מן ההתהדרות!  ומעל הכל – בת כפר היא שרה, בת זכרון -יעקב, פה ביתה ומולדתה, מפה לא תוכל להינתק עוד."

שיחה אחרונה עם שרה ופרידה טראגית

כידוע, אבשלום, אהרן ושרה היו מראשי מחתרת ניל"י, שריגלה למען הבריטים. וכמו שאפשר לשער, ההתפתחויות הטראגיות השפיעו על המשך מערכת הידידות הקרובה.

הקרע מתחיל ביום שבו אבשלום פיינברג משתחרר מהכלא – לאחר שהטורקים תפסו אותו וכלאו אותו לתקופה קצרה – וחוזר לתחנה בעתלית.

רחל לא תראה יותר את שרה, חוץ מפעם אחת נוספת ששרה תבקר אותה. את השיחה האחרונה ביניהן רחל לא תשכח לעולם. שרה התפעלה לראות על שולחנה של רחל ספר של ר' נחמן מברסלב, ששאלה מהספרייה של אהרן אבל עדיין לא הספיקה לקרוא אותו. רחל מספרת לשרה אגדה על ר' נחמן מברסלב, ואז שרה שואלת אותה: "מה עניין אגדות החסידים אצל מחקר הטבע?". רחל השיבה כי "ר' נחמן, כשאר גדולי החסידים, ודאי היה אוהב טבע ומבין לסודות הבריאה ולדידי יש ויש קשר בין החסידות לבין הטבע של ארצנו". לאחר מכן הן מדברות על הרעיון להציע לוועד הלשון, שרק התחיל אז לפעול, להחליף את התואר גברת, ששתיהן לא אהבו, בתואר מתאים יותר כמו "אדונה" לאישה נשואה ו"אדונית" לעלמה. וזו הייתה שיחתן האחרונה.

רחל עבדה בתחנת הניסיונות בזמן שהאהרנסונים העבירו ידיעות לאנגלים במסגרת ניל"י. לא פעם היא נתקלה בחומרי ריגול, אך בניגוד לדעת רוב היישוב, ככל הנראה רחל לא ראתה בריגול דבר בזוי, מה גם שהיא באמת נהנתה לעבוד בתחנה ואהבה את האנשים שפגשה שם.

אבל למרות הנאתה הרבה, עבודתה מסתיימת בטעם מר ברגע שאהרן עוזב לאירופה להגיע לבריטים. את אהרן החליף יד ימינו וידידה הקרוב של שרה, הוא אבשלום פיינברג. למרות החברות הקרובה עם שרה, אבשלום ניהל את העניינים בטון תקיף וגירש את רחל מהתחנה.

על התנהלותו כלפיה כתבה רחל: "האיש, ששרה הרבתה לתארו כאביר ונדיב־רוח, נראה כעוין וצר-עין. היה ברור כי כל רצונו שאיעלם".

באותו היום עזבה רחל בעוגמת נפש ולא דרכה שוב בעתלית, רק אחרי שנתגלתה המחתרת הבינה רחל את העניין אך באותו הזמן נפגעה מאוד.

בינואר 1917 אבשלום פיינברג נהרג במדבר בדרך לאנגלים וגופתו נמצאה רק אחרי ששת הימים, באוקטובר 1917 חשפו הטורקים את מחתרת ניל"י. הם עצרו את שרה עינו אותה עינויים קשים והיא שמה קץ לחייה כדי לא להסגיר את חבריה.

לאחר שנתפסה המחתרת והתחנה בעתלית נבזזה, אחותה של רחל הודתה לאבשלום כי בזכות התנהלותו חיי רחל כנראה ניצלו. ב־1918, בשלהי המלחמה, נישאה רחל ליצחק בן־צבי, שלימים מונה לנשיאה השני של המדינה.

לאחר המלחמה פגשה רחל את אהרן בכינוס "ועד הצירים" בנוכחות חיים ויצמן. אהרן פנה אליה ואל ויצמן ביחד ואמר בצחוק: "מעודי לא ראיתי חקלאית תמימה כמוך. מוזרה היית בעיני אנשי עתלית. דבר לא עניין אותך זולת הצמחים ושדה הניסיונות. מאום לא הבינות, לשום דבר לא שמת לב, פרט לצמחים ולמאובנים".

הוא סיפר לוויצמן איך רשם לנגד עיניה סימני ידיעות של ניל"י על המשקוף, והיא קיבלה את התירוץ שלו שאלו סימנים לצורכי מטאורולוגיה. רחל הודתה שדבר לא עניין אותה פרט לצמחים בתחנה.

מעניין איך הייתה מתפתחת הידידות האישית והמקצועית ביניהם אילו אהרן אהרנסון לא היה מת בשנת 1919 בתאונת מטוס מסתורית בדרך לוועידת ורסאי.

הציטוטים בכתבה וחלק ניכר מהמידע שבה לקוחים מספרה של רחל ינאית בן־צבי, "אנו עולים", הוצאת עם עובד, 1959.

אבשלום פיינברג – לא רק גיבור ניל"י

אבשלום פיינברג מוכר כאחד ממייסדי ארגון ניל"י, אולם מסתבר כי עוד לפני הקמת המחתרת הוא כבר עסק בפוליטיקה המקומית וכבש לא רק את לב הבחורות אלא גם את לבבותיהם של אנשי תרבות ומדענים ידועים. מסקרן מי היה הופך להיות לולא מותו הטרגי בגיל 27

אבשלום פיינברג. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

השם אבשלום פיינברג מוכר לרוב בעיקר כמי שהיה גיבור מחתרת ניל"י. ממייסדי ניל"י, הוא היה הצלע הגברית במשולש האהבה הידוע עם רבקה אהרונסון (שטענה כי הם התארסו) ואחותה שרה (ביניהם היה קשר מיוחד) ותואר בידי אהרן אהרנסון כ"אביר לבלי חת ולבלי דופי", אך מייד תגלו כי הוא היה הרבה יותר מכך.

אבל אם היו קיימות בעולם דלתות מסתובבות ופיינברג, שהיה אדם מרשים מאוד, לא היה פוגש את אהרן אהרונסון ולא מצטרף למחתרת ניל"י, יש סיכוי שהקריירה שלו הייתה נוסקת למחוזות אחרים ובסופו של דבר אולי אפילו לתפקיד כמו נשיא המדינה או לפחות לפרסום כאיש תרבות ידוע.

פיינברג נולד בגדרה כבן לשושלת אצולה ביל"ויית משכילה, דור ראשון לילידי הארץ. הוא בורך בכישרון לשפות, שכל טוב, בנפש פיוטית ובאופי מרדן. אביו, שציפיותיו מאבשלום הצעיר היו גבוהות, ותכנן שבנו ילמד משפטים בקונסטנטינופול ביום מן הימים, שלח אותו ללמוד ערבית וקוראן אצל שייח' ביפו. שמו הערבי של אבשלום היה סלים וערביי הסביבה הכירו אותו בשם זה. הוא היה תלמיד מצטיין הן בלימודיו אלו והן בבית הספר. בשנת 1904, סיים את חוק לימודיו בהצטיינות, וקיבל מלגה על כך מטעם בית ספר אליאנס בו למד ונשלח ללמוד בסמינר למורים שלהם בפריז.

אבשלום פיינברג כבן ארבע עשרה, תמונת דיוקן מסטודיו בפריז, צרפת.‏ צילום: Photographie Russe (89 Rue de Renner, Paris) REI-YBZ photographer. תמונה זו נשלחה על ידי אבשלום מפריס אל אחותו צילה לבית פיינברג. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

השנים בצרפת השפיעו עליו עמוקות, הוא אהב את הלשון והתרבות הצרפתית וינק מרעיונות החירות. הוא התחבר לחוגי האינטלקטואלים בפריז ויצר ידידות קרובה עם הפילוסוף הצרפתי ז'אק מריטאן ועם המשורר שארל פאגי אשר מנבאים לו גדולות בעולם הספרות והשירה הצרפתית. לחברות ביניהם היו גם השפעות רחבות יותר בכך שהיא השפיעה על האהדה ליהדות בכלל בצרפת.

בהמשך נסע לשוויץ להתרפא ממחלת העצבים ממנה סבל, והשתכן בסנאטוריום ידוע של פרופסור פון-מונאקוב בציריך. בציריך פגש מדען שיהפוך לאדם מפורסם בהיסטוריה הציונית. במכתב שנמצא בספרייה הלאומית, מאבשלום לדודתו סוניה (מתוך הספר 'אבשלום כתבים ומכתבים'), הוא מתאר שיחה שהייתה לו עם הביוכימאי חיים וייצמן, מי שלימים יהפוך לנשיאה הראשון של מדינת ישראל. ככל הנראה ויצמן ביקש מפיינברג להפוך לעוזר מחקר שלו:

מתוך הספר "מכתבים מאבשלום" מאת אבשלום פיינברג, ערך: אהרון אמיר, הוצאה לאור: חיפה שקמונה, 1971, ע"מ 20.

"ואתה הקשב נא לי! – אמר אליי – שכח את אמריקה, בוא אליי לאנגליה. האם יש לך אמצעים? – לא לי, אבל אוכל לקבלם מאבי, או מאחר. – אין בכך כלום, קחם, ללא שום ויכוחי סרק, כי יבוא יום ותחזיר. רכוש, ריבית פשוטה וריבית דריבית, אני עצמי נוהג כך בימים אלה. בוא לאנגליה… הבחירה בידך: אוקספורד, קיימברידג', לונדון או מנצ'סטר. יתנו לך את כל ההקלות והנחיות האפשריות. שנה אחת כדי להכין את עצמך, וארבע שנות לימודים, זה יותר ממה שדרוש לך. כאשר תהיה מצויד כהלכה תוכל לנסוע לאמריקה לאן שתחפוץ, אבל צריך להתכונן, צריך להצטייד כראוי. הבה נא! הבטח לי זאת. זה זמן רב המחשבה עליך מעסיקה אותי. אני מוצא ענין בך. אבן נגולה עכשיו מעל לבי.

הבטחתי לו רק שאהרהר בדבר.

ולמחרת היום, כשליויתיו לתחנה, ביקש ממני בשעת פרידתנו שאשוב לראותו.

כל זה התרחש בשלושים בדצמבר 1907, בערב."

איננו יודעים מה קרה מעבר לפגישה זו, האם אולי וייצמן הוא זה שהמליץ בסופו שם דבר על אבשלום הצעיר לאהרן אהרנסון? ומה היה קורה אילו בחור צעיר זה היה אכן הולך ללמוד מדעים באוקספורד? דבר אחד בטוח, אבשלום הקסים לא רק את בנות הארץ אלא גם אנשי רוח ומדע.

כאשר כבר שב לארץ הקטנה, לקח חלק בעשייה ציבורית ולא פחד להביע את דעתו בפומבי. בכתבה שלו בעיתון החרות ירושלים מתאריך 05.08.1910 הוא מביע מחאה של אנשי המושבות בארץ כנגד רבני ירושלים בנושא שאלת שנת השמיטה:

"אבשלום פינברג מחדרה קורא בהתרגשות: לא כהנואמים שלפני לקרוא מלחמה על הרבנים אלא לעורר את כל העם. ולמלחמה, איפוא הם צעירי ירושלים? הילחמו? שבט לנו כסילים, אומר המלך החכם, ילחמו עד רדתם לבל יפלגו את ישראל למפלגתם הם ולמפלגת צעירים החפצים לעבוד בכל נפשם ומאדם להחיות העם. ולהאספה הזאת להחליט לקרוא לאספה רבה, בת חמשים אלף בירושלים…"

אבשלום לא היה אדם דתי בכלל ואף סרב להניח תפילין בבר המצווה שלו, אך היה לו ידע רב בתנ"ך בזכות סבו שלימד אותו בילדותו וניתן להיווכח כי היהדות הייתה קרובה לליבו.

כשהוא בן 22 פגש אבשלום את האגרונום אהרן אהרנסון, שהיה מבוגר ממנו ב-13 שנה בלבד. מפגש זה סימן את תחילת התקופה המוכרת ביותר בחייו. לאהרן אהרונסון הייתה תחנה לניסיונות חקלאיים בעתלית ועוד שלוחה שלה בחדרה. את אבשלום הצעיר, שכאמור הרשים אותו מאוד, הוא מינה בתחילה לאחראי השלוחה בחדרה, ובהמשך למזכירו האישי ויד ימינו, על אף שלא היה לו ידע באגרונומיה.

במהלך שש השנים בהן הכירו השניים, עד מותו המסתורי ורווי התעלומות של פיינברג במדבר ב-1917, היה אבשלום לבן בית אצל משפחת אהרנסון ועל תקופה זו סופר רבות. אהבתו והערכתו לפיינברג תבוטא בדרך הטובה ביותר שאגרונום יכול להביע בה אהבה – אבשלום זכה שזן חדש של שום ייקרא על שמו – "שום פיינברג", זן שאהרנסון גילה במורדות החרמון. בהמשך פיינברג היה בין מקימי המחתרת היהודית הראשונה בארץ – ניל"י.

בזכות כתביו המגוונים שנשמרו של פיינברג הצעיר, אנו מגלים כל פעם צד נוסף באישיותו יוצאת הדופן. ביומן מסעות שכתב בזמן שעבד בתחנת הניסיונות החקלאיים בעתלית, ב-1911 מתבטא החיבור שלו לטבע ולרוח:

"אל מול יפי הצמחים נאלמתי דום מרב התפעלות. אמרתי רק כי היטב אבין דרך זו לתת כבוד לאלוהים".

החיבור שלו לטבע התבטא גם בסוף חייו. פיינברג נהרג במדבר והוא בן 27 בלבד. פיינברג נעלם בחולות המדבר באזור רפיח שבחצי האי סיני – קו החזית הטורקי-בריטי באותה העת – ב-20 בינואר 1917. הניסיונות לחפש את גופתו בתחילה העלו חרס. רק לאחר מלחמת ששת הימים, משתפס צה"ל את השטח שבו נרצח פיינברג, זוהתה באופן סופי בזכות עץ דקל שצמח במקום, ככל הנראה מזרעים שהיו בכיסו של אבשלום פיינברג כשנהרג.

עץ הדקל שצמח מהזרעים שהיו בכיסו של אבשלום פיינברג, באיזור רפיח. על ידו עומד סא"ל שלמה בן-אלקנה עם ערבים מקומיים. השלד שמצא בן אלקנה זוהה סופית כְּזה של אבשלום פיינברג, והועבר בטקס צבאי להר הרצל. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

הרבה לפני ג'ים מוריסון או קורט קוביין, אבשלום פיינברג הוא אולי הראשון להיכנס ל"מועדון ה-27" הידוע, מועדון של אומנים, יוצרים ומוזיקאים שמתו בגיל 27. זאת מאחר ופיינברג היה אומן – אומן של מילים, אדם בעל כישרונות, חריף מחשבה, אמיץ ויצירתי. נפשו הפיוטית של האיש החילוני שפעל ללא לאות למען תקומת העם היהודי בישראל מתבטאת ברבים מכתביו. מסקרן לדעת מי היה יכול להיות ומה היה יכול לכתוב וליצור לולא נגדעו חייו אי שם במדבר.

"הלב נקרע לקרעים": שרה אהרנסון מבשרת על מות אבשלום

יותר ממאה שנים אחרי מותה של שרה אהרנסון אנו מפרסמים מכתב היסטורי ומרגש שבו מבשרת שרה גיבורת ניל"י לאחיה רבקה ואלכסנדר על מותו הטראגי של אהובה אבשלום פיינברג


14.7.1917

חביבי רִבקתי ואלכס!

לוּ ידעתם יקירי כמה פעמים התחלתי כבר לכתוב אליכם ופסקתי. איני יודעת בעצמי מדוע זה. הן רצוני עז לדבר אתכם להגיד לכם הרבה דברים שזה זמן עִדן עִדנים לא שוחחנו, אבל פתאום יש לי איזה התנגדות ואיני כותבת.

במשך שתיקתי שהיא כבר ארוכה יותר משנה וחצי נתהוו, ועברו עלינו כל מיני מקרים משמחים וגם, או לרוֹב לא שמחים. אבל מה לעשות וכנראה כך הוא נהוג בעולם הכל ביחד אין, והצרות תמיד עולות על השמחות.

כך נפתח מכתבה של שרה אהרנסון לאחיה האהובים רבקה ואלכס שישבו אז בארה"ב, מכתב שנכתב רק חודשים ספורים לפני מותה.

 

שרה אהרנסון, תמונה ממוזיאון ניל"י

 

את התאריך על המכתב כתבה שרה בצרפתית, אפשר שהיה זה בשביל לציין את הקשר ההיסטורי ליום העצמאות הצרפתי ולמשאלה לעצמאות העם היהודי בארץ ישראל. שרה, מראשי ניל"י – מחתרת ריגול יהודית שפעלה לטובת הבריטים ונגד השלטון הטורקי בארץ ישראל – קיוותה ליום זה והקדישה לכך את חייה.

שרה מספרת במכתב בכאב על מותו אבשלום פיינברג, מייסד ניל"י, שהיה אהובה של שרה ושהיה גם מאורס לאחותה רבקה:

רוצה אני להתחיל ואיני יודעת מה לקרוא את ההתחלה, ובכן אתחיל בראשון ושהוא חביב ביותר.

מאבשלום היקר שלנו רצוני להתחיל לספר לכם את אשר קרה איתו בפרוטרוט, כי כפי הידוע לי ממכתב רבקה אל פנינה לבונטין, את חתלתולי לא יודעת פרטים אודות חביבנו המת, וגם כל כך קשה לספר כי הלב נקרע לקרעים, וכי הצער כל כך גדול ואיום מאוד מאוד.

יקירי את אבשלומנו הכרתם למדי, וידעתם כמה הנער הזה שאף להגיע במשא עם האנגלים עבור שאלת יהודינו ועניניים יהודים, וכאשר הגיע גם כן ידוע היה לכם, ובשובו לארץ ישראל בתקוות טובות ומצליחות, פתאום נפסק הקשר מי יודע מדוע זה היה.

אפשר עבור אי נאמנות האנשים היורדים לחוף ועוד הרבה סיבות, אבל בהיפסק הקשר, החביב סבל מאוד מזה, והתחיל דרכו להגיע דרך היבשה אם לא דרך הים. וכמו שידוע לכם משפטו, ונסיעתו המדברה כל זה היה חיפושים להיפגש ולהתקרב, וכן הלך גם לקושטא ותמיד לא יכול לנוח ואת הדרכים הכי מסוכנים בחר ואם גם העיזו להעיר זה היה ללא הועיל.

וביום אחד החליט עם אהרון, שיסע אהרון לקושטא ומשם ישתדל לצאת הלאה ולהגיע למחוז חפצם. וכך היה וכאשר תראו סוף, סוף אהרון הגיע אבל אחרי זמן רב משך 6 עד שמונה חדשים ארך כל העניין וחביבנו איבד כל סבלנות והתחיל שוב לחפש לו דרכים מסוכנים, כמה שלא דיברנו על לבו וזה היה ללא הועיל, כמה של התחננתי לפניו והראיתי לו את סכנת הדרך, וראיתי מראש כי ראשו יפול בדרכו זו, ולא היה כל אפשרות להעמידו ממחשבתו. יקירי את האסון שלנו קשה לנשוא הוא חזק ועמוק מאוד.

 

עמוד ראשון מתוך מכתב של שרה אהרנסון, אוסף הספרייה הלאומית
להגדלת התמונה

 

שרה מספרת את כל הידוע לה על נפילתו של פיינברג, מביעה את כאבה האישי ומנסה לנחם את אחותה הקטנה רבקה, ארוסתו של אבשלום:

וחביבנו יצא למדבר עם עוד ידיד אחד שאהב לסכן (להסתכן), דווקא בעל משפחה… וישימו פעמיהם לדרך, ובדרך נפגשו עם פטרול בדוויים שירו עליהם ורדפו אחריהם והיקר נפל חלל, השני רק נפצע בשלושה מקומות, וברוֹב עמל הגיע עד התחנה האנגלית ויעבירוהו מצרימה, שם נפגש עם אהרון, שכב בבית החולים נרפא, ואחרי שהבריא שלחו אהרון הנה לעבוד ולהמשיך את עבודת הקדוש שלנו ששפך את דמו וחייו הצעירים נתן עבור רעיון שהיה קדוש לו מאוד.

הקורבן גדול יותר ודאי, ואם גם נצליח בעבודתנו, וישועת ישראל לוּ באה גם על ידי קורבן שכזה, האמינו לי יקירי כי לא הייתי רוצה בקורבננו היקר. אך כנראה שכך מזלם של כל השואפים עבור עמם וארצם, ומה עוד שהחביב הלך מרצונו הטוב ובכל לב, וידע גם עד כמה הוא מסָכן. כמה שלא נדבר וכמה דמעות שלא נשפוך זה לא מספיק לרגע את הלב, או לתת איזה סיפוק הצרה גדולה מאוד מאוד, ולמה לי עוד לבוא להמליח לכם את הפצע.

ילדתי רבקה את בוודאי אומללה וסובלת הרבה יותר מכולנו, אבל אני מרגישה אותך ופה ויחד איתך סובלת ובוכה על מר מזלך. ילדתי אין לך מושג עד כמה חביבך ואני נתקשרנו במשך היותנו יחד, אני הייתי לו היחידה שיכול היה לבוא ולהוריק לפני את לבו, מחשבותיו ותקוותיו, ואני הרבה עזרתי לו, עודדתיו ואמצתיו, ומהאסון אני סובלת הרבה וחזק מאוד. אבל האם נוכל לבוא לטעון בפני מי? כך גרם מזלנו, שאת החביב שלנו ששאף וסבל כל ימי חייו הצעירים, לא נזכה לראות ממנו גדולות ופעולות. אבל עבודתנו שנמשכת תמיד תהיה לזכר, ותיקרא על שם האִניצְיאָטֵער (היוזם) החביב שהוא אבשלום. והנה בקרוב ימלאו ששה חודשים מיום מותו.

ב-20 לחודש ינואר הלך לעולמו. האמינו לי יקירי כי מדברת אני עמנו וכותבת אודות מותו, והדבר עוד לא ברור לי ואי אפשר לי להתרגל למותו. משפחתו עדיין מכלום לא יודעת רוצים אנו להודיעם אך אחרי המלחמה כי למה להם לסבול בעת שאי אפשר לזוז או לפנות איפוא שהוא.

עמוד שני מתוך מכתב של שרה אהרנסון, אוסף הספרייה הלאומית
להגדלת התמונה

 

שרה שריכזה את ענייני מחתרת ניל"י בארץ באותה תקופה, מספרת על הסכנות וגם על התקוות. חודש לפני ששלחה מכתב זה, ב-4.6.1917, פרסמה הממשלה הצרפתית גילוי דעת שהיא "חושבת למעשה צדק ותיקון עוולה לסייע לתחיית העם העברי בארצו, שגורש ממנה לפני מאות שנים". אפשר ששרה שמעה על ההצהרה הזו ושאליה היא מתייחסת במכתב:

אני פה לוקחת חלק גדול בעבודה, ואם אפילו יש לסכן חביבתי אין אני מביטה על כלום. העבודה יקרה וקדושה לי זאת הן תביני. לוּ זכה יקירינו לשמוע את הבשורה הטובה, שלנו הבטיחו את ארץ ישראל מה לא היה עושה מרֹב אֹשר? ואנחנו לזאת זכינו עבור רעיונו וראשו שסיכן.

 

עמוד שלישי מתוך מכתב של שרה אהרנסון, אוסף הספרייה הלאומית
להגדלת התמונה

 

בהמשך מתארת שרה את מצבה העגום של "התחנה לניסיונות חקלאיים בעתלית", מפעל חייו של האגרונום אהרן אהרנסון, מקום לניסויים חקלאיים וגם מקום שממנו פעלה רשת הריגול של ניל"י. שרה אהרנסון מוסיפה ומתארת את מצבו העגום של היישוב היהודי בארץ באותם ימים תחת עול השלטון הטורקי:

בטח ידוע לכם כבר מצב גירוש יהודינו מיפו, את עניים ודלותם אי אפשר לשער, פשוט לקחו מאות ואלפים אנשים והחריבו אותם עד היסוד, ושהם זקוקים לעזרה אנשים שלא ידעו מה זה עזרה ושחיו כפְרִינִצִים. ודלות הערים ירושלים, טבריה, וצפת גם כן נורא.

אי אפשר לשער מה זה נהיה בארץ. וגם יבול השנה רע מאוד. התבואה החורפית כלל לא הצליחה, ויש אומרים שהשנה הרעב יהיה נורא ועתה חביבַי במה שנוגע לתחנה.

כבר יותר משנתיים שלא קיבלנו פרוטה משם, ובכֹל זאת בעת שמוסדות אחרים היו מקבלים כסף מחוץ לארץ ואנו לא פרוטה, אם כן נראה לנו שפשוט החליטו לא להאמין בתחנה… הדבר היחידי הוא שתעשו תעמולה בשביל לשלוח לנו כסף, כסף, כי בזמנים כאלו הכסף נחוץ מאוד.

 

עמוד רביעי מתוך מכתב של שרה אהרנסון, אוסף הספרייה הלאומית
להגדלת התמונה

 

את המכתב מסיימת שרה בבקשה מרבקה ואלכסנדר להשתדל אצל האמריקנים ולנסות לגייס כספים עבור התחנה, היא מוסיפה דברי עידוד ליקיריה, וחותמת: "שלום שרתכם".

שלום לכם ונשיקות חמות, ושלום רב לידידים האמריקנים בבקשה עוד ועוד לדאוג עבור התחנה, השחירו להם את המצב כמה שאפשר זה לא יהיה יותר מהאמת.

ואתם ילדי, ובפרט את רבקתי התחזקי ואמצי, כי ידידך וחביבך נפל כאחד הגיבורים ובתקוותו להושיע לעמו וארצו, יש לנו להתגאות בידיד שכזה, ובשקט עלינו לשאת את האסון.

נשיקות חמות והתאמצו יקירי
שלום שרתכם

עמוד חמישי מתוך מכתב של שרה אהרנסון, אוסף הספרייה הלאומית
להגדלת התמונה

 

חודשים ספורים אחרי שנשלח מכתב זה, בראשית אוקטובר 1917 נתפסה שרה אהרנסון על ידי הטורקים, עונתה קשות ויירתה בעצמה, כדי שלא יצליחו לחלץ ממנה תחת עינויים נוספים מידע על המחתרת, על פעולותיה ועל חבריה. שלושה ימים היא גססה עד שנפחה את נשמתה.

כעבור פחות מחודש, בשניים בנובמבר של אותה שנה שלח שר החוץ הבריטי, הלורד ארתור ג'יימס בלפור ללורד וולטר רוטשילד את ההצהרה המפורסמת לפיה ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית יהודי לעם היהודי בארץ ישראל. שרה אהרנסון שהייתה כה קרובה לרגע הזה, לא זכתה לראותו. 100 שנים חלפו מאז מותה ומאז מותו של אבשלום פיינברג, אהובה.

תודה לד"ר גיל וייסבלאי ממחלקת הארכיונים בספרייה על עזרתו בתחקיר לכתבה. 

 

כתבות נוספות

"אלף נשיקות לך, אהובתי" – מכתב האהבה המרגש של אבשלום פיינברג

סיפורה של ניל"י דרך יומניו של האיש שנתן לה את שמה

כששרה אהרנסון בת ה-16 כתבה לאליעזר בן יהודה

את האלילה של בית-המקדש שלי: מחברת השירים שנכתבה לשרה אהרנסון




מי קיבלה "אלף נשיקות" מאבשלום פיינברג?

מייסד מחתרת ניל"י היה רק בן 27 במותו, אבל עד אז הספיק לחוות אהבת אמת או שתיים. או חמש. הכירו את שלל הטוענות לכתר "נמענת מכתב האהבה הרומנטי ביותר בשפה העברית"

בתמונה הגדולה: אבשלום פיינברג, 1915. מתוך ארכיון יד יצחק בן צבי. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. בתמונות הקטנות: ראיסה מריטן (מימין) באדיבות מוזיאון בית פיינברג ומרים כבשנה (משמאל) באדיבות המשפחה.

זהו סיפורה של אהבה לא ממומשת.

זאת כנראה הכותרת המתאימה ביותר למכתב שכתב בשנת 1910 אבשלום פיינברג לאהובה עלומה. הכותרת המקורית הייתה "בלדת אלף הנשיקות" והיא משאירה אותנו עם מעט מאד מידע על אודות האישה או הנערה שחורת התלתל ולבנת העור המוזכרת בה.

האם אכן כתב אבשלום את הבלדה הזו עבור האחת, אהובתו האמיתית והיחידה? האם הייתה בכלל מישהי כזו?
ואם הייתה כזו – מיהי?

על השאלה האחרונה היו לא מעט נשים שענו בגוף ראשון. העובדה שכולן הצליחו להוכיח קשר כלשהו לאבשלום או לפחות לספר סיפור מתקבל על הדעת, מציירת דיוקן עגול יותר של האידיאליסט הציוני הצעיר, אביר המילים ושובר הלבבות.

העובדות הידועות שאין עליהן עוררין הן אלה: הבלדה הפיוטית, מלאת התשוקה והדמיון, נכתבה באוקטובר 1910. אבשלום חזר לא מכבר מפריז, רגע לפני שהגיע לתחנת המחקר בעתלית והצטרף למפעלו החקלאי של אהרון אהרונסון.

אם נרשה לעצמנו לשחק בשרלוק הולמס, נוכל להשתמש בתיאורים המופיעים בעמוד השני של המכתב (זה שהקוראים לא מגיעים אליו בדרך כלל) כדי לנסות להניח ממנו לגבי אופי הקשר ועומק האינטימיות ששררו בין אבשלום לבין האישה לה כתב.

"את המעיין הזה הייתי רוצה למצוא ולשים שפתי בו, להדביק פי במעיין האור ולשתות עד רווֹת, וזאת היתה נשיקת האלף. אבל השמיים אינם בעד עיני החוטאות, האור איננו בעד שפתי הטמאות, הארציות, הסובאות, ועל כן תצרב נצח הנשיקה האי-אפשרית הזאת את שפתי ותעיק עד מוות את חזי התאֵב."

 

העמוד השני מתוך המכתב המקורי הנמצא היום בבית אהרנסון, מוזיאון ניל"י
העמוד השני מתוך המכתב המקורי הנמצא היום בבית אהרנסון, מוזיאון ניל"י

אבל מי הייתה אותה אישה אשר תלתליה וגופה עמדו מול עיניו של פיינברג כשהרהורי התשוקה שלו הפכו למילים על הדף? ניסינו לגלות תשובה לשאלה המסקרנת, ובחכתנו עלו מספר גרסאות. כל אחת נטועה בזמן ובמקום מעט שונים, אך לכולן מכנה משותף אחד העומד במרכזן: אישה צעירה ויפה שברגע כלשהו בהיסטוריה הרומנטית שלה הייתה בטוחה שליבו של אבשלום נתון בידיה. האם אי פעם נדע את התשובה לחידה?

 

משולש האהבה לבית אהרונסון

הטוענת הראשונה לכתר היא רבקה אהרונסון – מי שרשמית נחשבה לארוסתו. רבקה הייתה אחותו הצעירה של אהרון אהרונסון ובינה לבין אבשלום נרקמו יחסים קרובים. אליה מצטרפת אחותה המפורסמת שרה, שככל הנראה הייתה הדבר הקרוב ביותר לחברת נפש שהיה לאבשלום.

מכתביו לשרה ולרבקה מלאי רגש ותיאורים מליציים. לפעמים הוא כתב לשתיהן יחד, כשהוא משתמש בכינויי ידידות כמו נערותיי ויקירותיי, אבל הוא גם ניהל התכתבות נפרדת, אינטימית הרבה יותר, עם כל אחת מהן.
לשרתי. לרבקתי. מאבשלום.

"אה! לו יכולתי אתמול לעוף לפניך ולרפד את כל הדרך בפרחים יפות, ולשים על כל פרח נשיקה בתקווה שפעמייך יואילו לנגוע בהן, מה מאושר הייתי".

מכתב אהבה מאת אבשלום פיינברג אל שרה אהרנסון, יולי 1911. מתוך אוסף אברהם שבדרון, אוטוגרפים, הספרייה הלאומית.
מכתב אהבה מאת אבשלום פיינברג אל שרה אהרנסון, יולי 1911. מתוך אוסף אברהם שבדרון, אוטוגרפים, הספרייה הלאומית.

אבל למרות שאבשלום לא חסך בנשיקות במכתבים שכתב להן, ולמרות הדמיון שלפעמים מבצבץ בין השורות, אלף נשיקות לא יכול היה להיכתב עבורן או בהשראתן.

האחיות לבית אהרונסון נפסלו מפאת אי התאמה בתאריכים. תוכלו לקרוא על כך בפירוט כאן בכתבה העוסקת בשאלה הזו.

מקור הטעות היא כנראה העובדה שהמכתב אכן נמצא בין מסמכיה של משפחת אהרנסון, ומופקד היום בבית אהרנסון – מוזיאון ניל"י.

האם אבשלום, לאחר שכתבו לאחרת, הקדיש את המכתב מחדש בכל זאת לרבקה הג'ינג'ית או לשרה בהירת השיער? כנראה שלעולם לא נדע בוודאות.

הרומן הפריזאי

קרוב לחמש שנים מחייו בילה אבשלום בבירה הצרפתית (1904-1909, עם הפסקות קצרות בשוויץ ובארץ ישראל). בזמן לימודיו בפריז הוא הכיר באמצעות דודתו הנערצת סוניה בלקינד את הזוג מאריטן, קשר עמם יחסי חברות אמיצים ונעשה בן בית בביתם.

ז'ק מאריטן היה פילוסוף והוגה דעות צרפתי קתולי. ראיסה מאריטן הייתה בת למשפחה יהודית שהיגרה מרוסיה לצרפת בשלהי המאה הקודמת בעקבות רדיפות היהודים המקומיות. היא פגשה את ז'ק בסורבון, התאהבה בצעיר בעל הפנים העדינות ונישאה לו בטקס נוצרי למגינת לב משפחתה.

בין בני הזוג שררו יחסי אהבה והערכה חזקים. ראיסה העידה ביומניה כי כל מה שעשתה בחייה וכל עושרה הרוחני הגיעו לה בזכות בעלה. ז'ק, בתורו, כתב לימים כי היא הייתה מקור ההשראה שלו, וכל שעלה בידו להגשים בדרך יצירתו בזכותה בא לו.

ובכל זאת, כשהגיע אבשלום לביתם והתאהב בצעירה החולמנית והיפה, היא התאהבה בו גם. רגשנותה מצאה הד בלבו של הצעיר האידיאליסט שהיה שונה כל כך מבעלה הרציני. ולמרות ניסיונותיה הכושלים למושכו לנצרות, כשהם נפרדו בסופו של דבר, זה היה בכאב של אוהבים שיודעים שרבים הסיכויים שלא יפגשו שנית.

עם שובו של אבשלום לארץ, ירדו לחוף יחד איתו השמועות והרכילות על אהובתו הצרפתיה שנשארה מאחור, בפריז.

מהמושבות הצעירות בחדרה, זכרון יעקב ועתלית הוא המשיך לנהל מערכת יחסים כתובה עם ז'ק. חלק מהמכתבים, בצרפתית רהוטה וביידיש, ניתן למצוא בארכיונו של הפילוסוף אנדרה נהר המופקד בספריה הלאומית, אבל ככל שידוע לנו לא נמצאים שם מכתבים אישיים לראיסה.

האם הוא כתב את הבלדה עבורה, אבל התחרט והשאיר אותה אצלו?

התאריכים מתאימים, כמו גם ההקשר: אהבתם הלא ממומשת והמרחק הרב שהפריד ביניהם ומנע מנשיקותיו המטאפוריות של אבשלום להגיע ממש עד אליה.

ראיסה מריטן, באדיבות מוזיאון בית פיינברג
ראיסה מריטן, באדיבות מוזיאון בית פיינברג

 

האחות היפה מיפו

מרים כבשנה הייתה נערה צעירה וציונית מאד כשהגיעה לארץ ישראל, יחד עם אחיה הגדול, מפלונסק שבפולין. בני משפחה נוספים הצטרפו אליהם בהמשך, אבל בינתיים עבדה מרים כאחות רחמניה בבית החולים ביפו.

שם, כך היא סיפרה לבני משפחתה, היא פגשה את אבשלום. הוא היה המטופל הצעיר והכריזמטי, היא המטפלת המסורה והיפהפייה, מה כבר יכול לקרות?

אמנם לא מצאנו תיעוד על אשפוז של אבשלום באותה תקופה, אבל מעטים רישומי החולים שנשמרו מאותן שנים.

בני המשפחה מחזיקים בשיר שנמצא בין ניירותיה של סבתם. השיר נכתב על ידי אבשלום ושמה של הנערה אליה הוא פונה הוא מרים.

השיר למרים, כפי שפורסם בעיתון הארץ ביום 29 נובמבר 1996⁩, מתוך ארכיון העיתונות של הספריה הלאומית
השיר למרים, כפי שפורסם בעיתון הארץ ביום 29 נובמבר 1996⁩, מתוך ארכיון העיתונות של הספריה הלאומית.

אבל כבר בשנת 1911, ככל הנראה, עברה מרים להתגורר ביבנאל ביחד עם חיים יפה, שמהר מאוד יהיה בעלה החוקי.

האם אכן אבשלום היה מאוהב בה? האם אלף נשיקות נכתב עבורה, דווקא אחרי שכבר לא הייתה שלו? אחרי שחיים לקח אותה צפונה?

מרים כבשנה בצעירותה, באדיבות המשפחה
מרים כבשנה בצעירותה, באדיבות המשפחה

אם כן, נותר רק לתהות מה היו תחושותיה של האישה הנשואה באושר אם וכאשר קראה את המילים הללו, שאולי היו מיועדות עבורה.

הבחורה של צילה

צילה, אחותו הקטנה והאהובה של אבשלום, העלתה בשיחות משפחתיות שם אחר: סגולה בקמן רזילי. בארכיון החאן בחדרה קיים מכתב אחר שאבשלום כתב לסגולה, וכן מעטפה הממוענת אליה בכתב ידו.

האם הכילה המעטפה אי אז את אלף נשיקות? היא ריקה עכשיו, והכיתוב המופיע על גבה לא רומז על תכולתה.

איננו יודעים הרבה על חייה של סגולה, למעט העובדה שב-1918 נישאה לחיים רזניק (לימים רזילי).

צילה הייתה קרובה מאד לאבשלום. גם כאשר הם לא היו באותו מקום באותו זמן, הם ניהלו התכתבות ענפה (בה הנשים מתוארות באופן שונה מאד מהמטאפורות הרומנטיות שמילאו את מכתבי האהבה ששלח לנשים שלא היו אחותו). היא הכירה אותו כנראה יותר ממרבית חבריו, והגיוני לחשוב שהוא שיתף אותה בנטיות ליבו.

בעיה אחת יש בתיאוריה הזו: לפי מקורות משפחתיים, סגולה נולדה בשנת 1896. חשבון פשוט מוביל למסקנה שבשנת 1910 היא הייתה בת 14 בלבד. מי שיטרח לקרוא את כל המכתב, מעבר לפתיחה המפורסמת עד מאוד, ימצא עובדה זו מטרידה למדי.

אז למי בכל זאת הגיעו אלף הנשיקות?

האם זה משנה מי מכל נערותיו הייתה זו שעבורה נכתבה הבלדה?

התמונה העולה מהצלבת הסיפורים הללו עם הביוגרפיה הציונית של אבשלום היא של גבר יהודי צעיר שליבו עולה על גדותיו מרגשות אהבה. אהבה לעמו. לארצו. למשפחתו. וכן, גם לנערות ונשים שפגש בחייו.

בזכות יכולות הביטוי המופלאות ועושרו הלשוני המדהים, אנחנו יכולים כמעט לגעת, גם היום במרחק עשרות שנים – באותם רגשות חמים שנגדעו מוקדם כל כך מן הראוי.

מי שלקחו את הטקסט הזה וקרבו אותו בצעד נוסף אלינו, הם מירית שם אור שארגנה מחדש את מילותיו של אבשלום  לשיר שהולחן על ידי צביקה פיק והושר בפיו של יהורם גאון.