מסמך נדיר: כשהחרדים הציעו לדתיים הלאומיים להצטרף לפטור מגיוס

התכתבות מרתקת השמורה בארכיון הרב משה צבי נריה המופקד בספרייה הלאומית מספרת על ראשית המחלוקת ההיסטורית בין החרדים לציבור הדתי-לאומי בסוגיית הגיוס לצבא

תמונה ראשית (1)

בתמונה: הרב משה צבי נריה, באדיבות המשפחה. ברקע: מכתבו של הרב מאיר קרליץ אל הרב נריה, הנמצא בארכיון משה צבי נריה, הספרייה הלאומית. רשומה זו נרשמה והונגשה באדיבות קרן מוריס ובוורלי בייקר

זה היה בראשית שנת 1948, קצת יותר מחודש לאחר החלטת האו"ם על הקמת מדינה יהודית. הציבור היהודי בארץ ישראל היה עסוק בהכנות להקמת המדינה, הכנות שנערכו כשברקע מתנהלים כבר קרבותיה הראשונים של מלחמת העצמאות. בנקודה ההיסטורית הזו, קראו אגודת ישראל ופועלי אגודת ישראל – שתי התנועות הפוליטיות החרדיות הבולטות ביותר – לגיוס הנוער החרדי והדתי לצבא שבדרך, למעט נשים ותלמידי ישיבות. 

בקרב החרדים עצמם ובין הציבור החרדי לציבור הדתי לאומי (שהשתייך אז ברובו לתנועות "המזרחי" ו"הפועל המזרחי") הייתה מחלוקת בסוגיות הבאות: האם בנות תשוחררנה רק מגיוס חובה או מגיוס בכלל? האם בחורי הישיבות ישוחררו מגיוס או שישרתו שירות חלקי? האם בחורי הישיבות יתגייסו ליחידות קרביות, או רק לאימונים וכוחות עזר? מי ייחשב כתלמיד ישיבה? 

מסמך מרתק מארכיונו של הרב משה צבי נריה, השמור בספרייה הלאומית, נותן לנו הצצה לאחד מרגעיה הראשונים של המחלוקת ההיסטורית בין החרדים לדתיים-הלאומיים בסוגיית הגיוס לצבא, הנמשכת עד היום. 

הדמויות

הרב משה צבי נריה נולד בלודז', שאז הייתה חלק מהאימפריה הרוסית, בשנת 1913. הוא למד בצעירותו בישיבות בערים שקלוב ומינסק, בתקופה בה לימודים בישיבה תחת השלטון הקומוניסטי בברית המועצות, נחשבו לחתרניים. עוד לפני גיל 18 עלה לארץ לבדו, בסיועו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, והחל ללמוד בישיבת מרכז הרב. במקביל, הוא היה פעיל בתנועת הנוער "בני עקיבא". 

בסוף שנת 1939 הקים הרב נריה את הישיבה בכפר הרא"ה, שהייתה הישיבה הראשונה ברשת מוסדות החינוך של "בני עקיבא". בשנותיה הראשונות נלמדו בישיבת כפר הרא"ה לימודי קודש בלבד, כדוגמת הישיבות החרדיות. את דעתו של הרב נריה בנושא ניתן לשמוע באחת מהתבטאויותיו המפורסמות: "יצמחו לי שערות על כף היד לפני שילמדו לימודי חול בישיבה". אבל למרות זאת, לקראת סוף העשור, בלחץ הורי התלמידים שחברו לרב אברהם צוקרמן, שותפו של הרב נריה בראשות הישיבה, שולבו בתוכנית הלימודים גם לימודי חול כגון מתמטיקה ואנגלית.

אמנם הישיבה בכפר הרא"ה התנהלה במתכונת טיפוסית של ישיבה, אך היא הייתה חלק מתנועת בני עקיבא, ופעלה על פי האידיאלים של התנועה: תלמידי הישיבה עסקו, בנוסף ללימוד, גם בעבודות חקלאיות, והישיבה שלחה את אחד מרבניה, הרב מרדכי ברויאר, למחנות המעצר הבריטיים בקפריסין, על מנת שיקים שם שלוחה של הישיבה. 

גם ההווי הפנימי של הישיבה היה ברוח זו. התלמידים נהנו מאוטונומיה רחבה, שכללה את הזכות לקבל תלמידים חדשים. הם ערכו לעתים תכופות פגישות ואספות תלמידים, וועד התלמידים היה שותף בקבלת החלטות ניהוליות. 

Capturekharoe
תלמידי הישיבה עובדים בגינון חצר ישיבת 'בני עקיבא', כפר הרא"ה. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

הרב מאיר קרליץ נולד בשנת 1875 בעיירה קוסובה שברוסיה הלבנה. הוא למד בישיבות ליטאיות, נישא לביתו של זקן רבני וילנה ושימש כרב בעיירה לכוביץ'. 

הוא היה אחיו של החזון איש, מקורב לגדולי הרבנים החרדים באירופה של ערב מלחמת העולם השניה, והיה מבין מקימיו של ועד הישיבות בפולין. 

רגע לפני פרוץ המלחמה הוא עלה יחד עם משפחתו לארץ ישראל, בה המשיך להיות פעיל מאד בהנהגת הציבור החרדי והקמת מוסדותיו העיקריים – החינוך העצמאי, מועצת גדולי התורה וזה שנוגע יותר לסיפורנו – ועד הישיבות. 

"באנו לידי הסכם עם המוסדות"

בתאריך 18.1.1948 שלח הרב מאיר קרליץ מכתב אל ראש ישיבת כפר הרא"ה, הרב משה צבי נריה. במכתבו, סיפר הרב קרליץ על סיכום זמני שגובש עם המוסדות הלאומיים בשאלת גיוס בני הישיבות. סיכום שהיה תקף לשנת תש"ח. בסוף המכתב, הציע הרב קרליץ לרב נריה לשלוח, אם הוא מעוניין בכך, את רשימת תלמידי הישיבה שלו, על מנת שניתן יהיה לשלבם ברשימות התלמידים הפטורים מגיוס חובה. 

Capturemeirkarelitz
הרב מאיר קרליץ

ז' שבט תש"ח

ידידי הרב ר' מ.צ. נריה שליט"א

אחדש"ת באתי להודיע למעלת כתר"ה כי באנו לידי הסכם עם המוסדות, בדבר גיוס בני הישיבות בנוסח זה: בני הישיבות לפי הרשימות המאושרות ע"י ג' ראשי הישיבות, פטורים משירות בצבא (בגיוסים מלאים או חלקיים).

ב. על הנהלת הישיבות לתת לתלמידים המסוגלים אימון להגנה עצמית בפקודה ובהדרכתה של ההנהגה העליונה.

ג. הסדר זה יחשב כסידור זמני לשנת תש"ח ויבוא לדיון מחודש בראשית שנת תש"ט. אין לבטלו אלא ע"י הסכם חדש.

באסיפת ראשי הישיבות ביום ה' שעבר הוחלט: בן ישיבה נחשב מי שהוא תלמיד קבוע בישיבה ותורתו אמנותו על פי סדרי הישיבות מעולם ולומד ושומר כל סדרי הישיבה.

לוועדה של ג' ראשי הישיבות הנ"ל נבחרו ראשי הישיבות מפ"ת, פוניבז' וסלונים. על הישיבות להודיע על תלמיד שיצא מהישיבות – לועדה של ראשי הישיבות הנ"ל. אם בדעת הנהלת ישיבת כפר הרא"ה להצטרף להנ"ל ימחול נא כ"ת ….. לשלוח תיכף את רשימת התלמידים בגיל הגיוס להועדה הנ"ל ע"פ הכתובת ת"א, מונטיפיורי 39, פועלי אגודת ישראל, בשביל …… הועדה.

ידידו ומכבדו

מאיר קרליץ

Whatsapp Image 2024 07 09 At 09.13.09
מכתבו של הרב מאיר קרליץ לרב נריה בדבר גיוס בני הישיבות. המכתב שמור בארכיון משה צבי נריה, הספרייה הלאומית. רשומה זו נרשמה והונגשה באדיבות קרן מוריס ובוורלי בייקר

"אנו מעוניינים לשתפם במערכות צבאות ישראל"

במקרים רבים, נשמרים בארכיונים רק המכתבים אותם קיבל בעל הארכיון, אולם במקרה זה הרב נריה רשם את טיוטת התשובה בגב המכתב המקורי, ולכן גם היא נשמרה. 

בתשובתו, דחה הרב נריה, בנימוס אך בתוקף, את הצעת הרב קרליץ. הרב נריה אמנם הסכים שבני ישיבות צריכים להיות פטורים מגיוס מלא, אולם בנוגע לגיוס חלקי, דעתו הייתה הפוכה. 

לכבוד

הרב הגאון המובהק

מוהר"ר מאיר קרליץ שליט"א

ברכה ושלום רב

אחדשת"ה

יסלח לי מאוד כתר"ה על איחור תשובתי על מכתבו. מחלה וטרדות עכבוני עד עתה.

ולעצם העניין, אם אמנם גם אנו סבורים שיש לפטור בני ישיבה מגיוס מלא, ברם בגיוס חלקי דומה שאנו בעצמנו צריכים להיות מעוניינים לשתפם. גם מטעמים נפשיים הפנימיים וגם משום הרמת כבוד התורה וקדוש שם שמיים ברבים. 

המצאת רשימת תלמידינו בגיל הגיוס היא אפוא מיותרת כיוון שכאמור אנו מעוניינים לשתפם במערכות צבאות ישראל, ובמלחמתם מיד צר שבא עליהם.

רוב תודות לכתר"ה על פנייתו והתעניינותו.

ברוב כבוד ויקר

Letterback660
טיוטת תשובתו של הרב נריה לרב קרליץ בדבר גיוס בני הישיבות. המסמך שמור בארכיון משה צבי נריה, הספרייה הלאומית. רשומה זו נרשמה והונגשה באדיבות קרן מוריס ובוורלי בייקר

בארכיון הרב נריה לא נמצא המשך להתכתבות בין השניים, ולא ידוע האם הם המשיכו לדון בנושא הגיוס, אך עם התגברות הקרבות במלחמת העצמאות, התגייסו רבים מבני הציבור הדתי לצבא. חלקם התגייסו ליחידות דתיות נפרדות ואחרים ליחידות כלליות. גם ישיבתו של הרב נריה, ישיבת כפר הרא"ה, שלחה את מרבית בוגריה לשירות צבאי. הרב נריה ליווה אותם ותמך בהם, ואף חיבר את המנון חטיבה 7 בה שירתו חיילים בוגרי הישיבה.

אמנם חלפו כבר 76 שנה מאז אותה התכתבות, אבל השקפות העולם המוצגות בה – לא השתנו כמעט. 

גבורתם המוסרית של החיילים החרדים במלחמת העצמאות

במשך שבעה חודשים הוכיחו בני הישיבות החרדים ב"גדוד טוביה" כי אפשר לשלב תורה ושירות בצה"ל. מסמכים נדירים, מספרים את הרהורי נפשם של אילו שראו בשירותם שליחות

832 629 Blog

קבוצת מגויסים חרדים באימונים. צילום: פרד צסניק, ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

מתוך 900 התייצבו 370.

זו הסטטיסטיקה של גיוס בחורי הישיבות במדינת ישראל שרק עתה קמה. 270 בחורים קיבלו פטור רפואי. 260 קיבלו פטור רוחני. השאר, בהוראת גדולי התורה, התגייסו להילחם על המדינה הצעירה במלחמת השחרור. הגיוס היה תוצאה של הסכם בין הישיבות בארץ ישראל ללשכות הגיוס: תלמידים מצטיינים ישוחררו, ומתכונת השרות תאפשר למגוייסים בני הישיבות להמשיך ללמוד תורה במקביל לשירותם.

היה זה איש ההגנה לשעבר טוביה ביר שאסף את הצעירים החרדים, ונתן להם בית בגדוד בני הישיבות. עד כדי כך גדולה הייתה מסירותו של ביר, שהגדוד אפילו זכה להיקרא על שמו "גדוד טוביה". במשך שבעה חודשים עסקו תלמידי הישיבות בעבודות ביצורים בירושלים המופגזת, מהסיבה הפשוטה שפשוט לא היה זמן לאמן אותם כיאות. הם לא אומנו בנשק, ולא נשלחו להילחם ממש, גם בגלל החשש שעולם התורה ייחרב אם הם ימצאו את מותם בקרב.

הם עבדו בין יום ליומיים בשבוע בביצורים, ובשאר הימים למדו תורה. העבודות נעשו על פי רוב בלילה, גם מסיבות של ביטחון, אבל גם מתוך רצון שלא להפריע לסדרי היום הקבועים בישיבות.

שבעה חודשים פעל הגדוד עד שפורק בסופו של דבר. רבים שיבחו את עבודתו, אבל רבים אחרים לעגו ל"קרביות" של עבודת הביצורים. רבים שיבחו את המוכנות להקריב את הנפש למען הגנת המולדת, אך גם היו שתהו האם באמת עבודתם של חיילי גדוד טוביה הצדיקה את ההפוגות בלימוד התורה.

אבל מה עבר בראשם של התלמידים/חיילים עצמם? איך הם ראו את עבודתם? האם האמינו בצדקת דרכם?

המבצר

כמו יחידות צבאיות רבות נוספות, גם בני טוביה הוציאו "ירחון" יחידתי. הם קראו לו "המבצר", שכן הביצורים היו מנת חלקם. בסך הכל הספיק הגדוד להוציא שתי חוברות כאלו. שתי חוברות, ששוכפלו וחולקו בין חברי היחידה, כדי שיהיה להם מקום לקרוא, ללמוד אבל גם להתבטא.

שתי החוברות של "מבצר" נשמרו בארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, ובזכותם, יש לנו את הזדמנות להבין מה עבר להם בראש, ולא פחות מכך בלב.

Mivzar660
שער גיליון ב' של "מבצר". אלול, תש"ח. באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון

הדילמה

כמו היום גם אז. החיילים בני הישיבות, התחבטו בשאלת גיוסם. האם נכון להם לשרת בצבא? האם ראוי שתלמידי ישיבות יפסיקו ללמוד לטובת ביצור ירושלים?

בירחון "מבצר" השאלה הזו עולה על הדפוס ברשימתו של הכותב המזדהה שם כ"מ.ש.":

"כך גלו חברי גדוד בני הישיבות את הכנות הטהורה של בן ישיבה. על אף הספקות, על אף השאלות המנסרות במוחו של כל בן ישיבה: אם בכלל זוהי חובתו? אם בכלל חייב הוא באיזה תפקיד שהוא במאמץ המלחמתי מלבד תפקידו הקבוע כבן ישיבה, שאינו פחות חיוני מאשר תפקיד מלחמתי אחר, וגם יותר מזה, אם בכלל מותר לו לעזוב אף לרגע את כותלי בית המדרש, את מבצרי הרוח של תורת ישראל שמגינה עלינו בכל דור?".

ועמוד אחר כך מגיעה התשובה:

"זאת היא חובתו של כל יהודי בכלל, וחובתנו אנו בני הישיבות בפרט. אנו הממשיכים את שלשלת הזהב של חיי תורת ישראל, בפועל ובמעש, אנו המושכים את מרכבת העם הנמצאת במדרון שקצהו בעברי פי שחת אל פסגת הגאולה המקווה. אנו! זאת היא חובתנו העכשווית!"

003
קבוצת מגויסים חרדים באימונים.  צילום: ארכיון צה"ל ומשרד הביטחון

עד כמה המתח הזה הוא מתח כמעט בלתי ניתן לגישור?

לאורך כל הטקסטים ב"מבצר" מדגישים בני הישיבות, כי למרות המשימה שקיבלו עתה, אין הם שוכחים לרגע את משימתם העיקרית – לימוד תורה. וכך נכתב ב"דבר המערכת" של הגיליון הראשון של "מבצר":

"תפקידנו עד כה הוא עבודות הבצורים, ואכן לא דבר קל הוא, פעילות רבה ומסירות מוגברת נדרשים במילוי חובתינו זו, ולפרקים, אף הסתכנות במידה מרובה…. אולם דווקא מתוך חשיבות וערך תפקדינו זה אל לנו לשכוח את העיקר, של תפקיד שיוטל עלינו אסור שבעטיו נבוא לידי התרשלות מתפקידנו העיקר, והוא לימוד וקיום מצוות התורה."

התשובה לדילמה איננה חד משמעית. חלק מהכותבים ראו בשירות שליחות, ואפילו צעד נדרש בגאולת ישראל. חלק מהכותבים מסתפקים בכך שהם עושים מה שצריך לעשות בגלל כורח השעה. חלק עושים את שליחותם בעיקר בגלל ש"הרבנים הורו זאת".

ונסיים פרק זה בדברים המרגשים שכתב הכותב מרדכי תחת הכותרת "שמע ישראל", שרואה בשירות לא רק הכרח זמני, אלא שליחות אמיתית:

"לומדי התורה, חובשי בית המדרש תופסי משוט בים התלמוד, שבט הכהונה של דורנו אשר נדבה רוחם לקחת חלק מלחמת שחרורנו, הם המה הכוהנים המשוחים והם המה אשר צריכים להביא את דבר ה' אל תוך מחנה הצבא הישראלי. אתם חיל ה', עליכם להשמיע את קולכם ברמה, להחזיר את האמונה הטהורה בנצח ישראל אשר לא יכזב, כי עיניכם הרואות את אשר עשה לנו בעומדנו מעטים בפני רבים, רבים בצבא ורבים בנשק, ויראנו את גדולותיו ונפלאותיו, עליכם להאיר באור תורתכם את לבבותיהם של חיילנו המוסרים את נפשם על קדושת העם והמולדת".

ומה הלאה?

במבחן התוצאה על פניו הפיילוט של גדוד טוביה נכשל. מאז האפיזודה הזו הקולות שקראו לא לגיוס החרדים גברו על הקולות האחרים. וגם עשרות שנים אחרי, וגם בימינו אנו, הוויכוח על גיוס בני הישבות חם וסוער. כמו אז.

אבל מצד שני האם הוא באמת נכשל? במידה רבה הרעיונות של גדוד טוביה, שימשו כבסיס גם לישיבות ההסדר וליחידות כמו "נצח יהודה" הפועלות כבר היום. ומי יודע? אולי הפיילוט של הגדוד יכול להיות מיושם בצורה כזו או אחרת גם בתוכניות עתידיות נוספות.

"אבא לא הבין את הרגע ההיסטורי בזמן אמת, הוא פשוט עשה מה שעשה כשליחות", מספר לנו קובי ביר, בנו של טוביה מפקד גדוד בני הישיבות. "אני חושב שעם קצת רצון טוב אפשר לפתור את הוויכוח הגדול על גיוס חרדים בדיוק במודל הזה. לקבוע אחוז מסויים של מצויינים, של עילויים, ולתת להם פטור, ולשאר למצוא את הפתרון שיתאים להם. אני מבין את החשש, אבל כמו עם גדוד טוביה, אפשר למצוא פתרונות. לא צריך לפחד מזה".

001
טוביה ביר. מפקד גדוד בני הישיבות

לקריאה נוספת

משה ארנוולד, החרדים במלחמת העצמאות

אהרן קורנפלד, ההסדרניקים של תש"ח

כשהחזון איש פגש את בן גוריון

את תקציר הוויכוח האידאולוגי שבין היהדות הציונית לחרדית אפשר למצוא בפגישה אחת בבני ברק אי שם באוקטובר 1952

ראש הממשלה דוד בן-גוריון במבואת הכניסה לביתו של החזון איש בבני ברק. צלמי העיתונות לא הורשו להיכנס לחדר הפגישה.

יצאתי הבוקר לבני ברק לפגישה עם חזון איש. העתונים שוו לביקור ערך סנסציוני, ומצאתי בדרך וסביב ביתו קהל. קהל חסידיו חיכו בחוץ ובחדרים הקרובים. אתי נכנס רק יצחק נבון. העמדתי לפניו השאלה אשר עד כה לא קיבלתי עליה תשובה מספיקה מחברי האדוקים. אנו מפולגים, לפי כמה סימנים, לענין שלפנינו אנו מפולגים לפי יחסינו למסורת הדתית. יש יהודים כמוך וכמוני, איך נחיה יחד? איך נהווה יחידה?

(מיומנו של דוד בן-גוריון, 20.10.1952)

 

יש קרבות שנדמה שנמשכים מאז ועד עולם: כזה היה המפגש בין שניים מהאישים החשובים ביותר בעם ישראל בדורם. המפגש ב-20 באוקטובר 1952, בין ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון, ובין מעצב דרכה של היהדות החרדית בארץ ישראל, הרב אברהם ישעיהו קרליץ (הידוע בכינוי, 'החזון איש').

בדירה הצנועה והסגפנית שבה חי החזון איש בבני ברק נדחסו באותו ערב גורלי, ראש הממשלה, עוזרו (הנשיא לעתיד) יצחק נבון ומנהיג הקהילה החרדית הזעומה במדינת ישראל. ראש הממשלה פתח בשאלה הכה רלוונטית: "איך נוכל לחיות יהודים דתיים ושאינם דתיים, מבלי שנתפוצץ מבפנים. יש לנו השקפות שונות. איך נחיה יחד?"

 

 הרב אברהם ישעיהו קרליץ. אוסף אברהם שבדרון

 

לשאלה הזאת היה לחזון איש תשובה כמו מוכנה מראש. הוא העלה משל תלמודי ידוע על שני גמלים ההולכים בדרך, כאשר האחד נושא משא והשני לא. לפי ההלכה, הסביר הרב, על הגמל חסר המשא לפנות את הדרך לגמל הסוחב. הוא לא השאיר מקום לפרשנות ופירש בעצמו את המשל: אנו, בני הקהילה החרדית נושאים בעול תורה ומצוות. ולכן, על הציונים הכופרים לסור מדרכנו. בן גוריון, לא בדיוק המנהיג שנוטה לבטל את עצמו בפני איש, הגיב מיד: "ומה עם קליטת העלייה, הביטחון, הקמת המדינה, זה לא עול?"

מהר מאוד התברר ששני האישים רואים את הדברים בצורה שונה בתכלית. בן-גוריון אמנם הכיר בחשיבות העצומה שבלימוד התנ"ך, אבל רצה בתרומה ובשילוב הקהילה החרדית בארץ הנבנית. החזון איש הזדעזע מחילול השבת ופריקת עול המצוות על ידי הציונות, והאמין שרק חידוש עולם התורה שנחרב בשואה יאפשר את הצלת עם ישראל.

בסיומה של אותה פגישה הוציאה לשכת ראש הממשלה לעיתונאים את ההודעה הבאה:

ראש הממשלה, ד. בן-גוריון, ביקר אתמול בביקור פרטי אצל הרב א. י. קרליץ ("החזון איש") בבני-ברק. מטרת הביקור היתה החלפת דעות כללית על הבעיה: כיצד יכולים אדוקים ובלתי אדוקים לחיות בתיאום ושיתוף פעולה במדינת ישראל. לא נדונה כלל שאלת גיוס בנות ואין לביקור כל קשר לענינים מדיניים אקטאוליים.

 

מעריב מדווח על מפגש הפסגה, הכתבה התפרסמה בתאריך ה-20 באוקטובר 1952

 

אך בניגוד לאותה הודעה הייתה בפגישה הזו הרבה יותר מאשר "החלפת דעות כללית". ראש הממשלה הלך צעד נוסף לקראת תלמידי הישיבות והסכים להמשיך את הפטור משירות צבאי למספר קצוב של תלמידים חכמים. כבר בפברואר 1948, חודשים ספורים לפני הקמת המדינה, הוסכם על פטור מצומצם לצעירים חרדים מגיוס לצבא הנאבק במלחמת העצמאות. וב-9 בינואר 1951, הורה ראש הממשלה לרמטכ"ל על פטור לבחורי ישיבה משירות סדיר. פגישת בן גוריון והחזון איש לא הייתה הפגישה שמיסדה את הפטור החרדי – אך היא העניקה להסדר שנוי במחלוקת זה דחיפה משמעותית, ולא פחות חשוב מכך – תמיכה סמלית.

 

המצור על ירושלים במלחמת העצמאות – בצבע

כבר בימיה הראשונים של מלחמת השחרור החל המצור על הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים, ולאחר מכן על העיר כולה. כעת, בזכות ארכיונו של הצלם משה לוין, אפשר לראות איך חיו אז תושבי ירושלים - ובצבע.

1

נשים יורדות עם כדים לאסוף מים מן המאגרים בעת המצור. צילום: משה לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית.

מיד בימיה הראשונים של מלחמת העצמאות הוטל מצור על ירושלים. זה לא היה המצור הראשון שראתה העיר: הרי כבר צרו עליה האשורים, הבבלים, הפרסים, היוונים, הרומאים, הסלג'וקים והממלוכים, ועוד רבים אחרים. אבל בכל זאת היו כמה חידושים בפעם הזאת. ירושלים למשל גדלה וצמחה ויצאה אל מחוץ לחומות. חידוש אחר היה קיומן של מצלמות.

בתחילה התמקד המצור ברובע היהודי בעיר העתיקה, אולם מהר מאוד הבינו הכוחות הערביים כי ירושלים היהודית כולה תלויה בחיבורה התחבורתי עם תל אביב והשפלה, משם הגיעה האספקה לעיר. למעשה, נהוג לציין מתקפה על אוטובוס שעלה לירושלים מנתניה ב-30 בנובמבר 1947 בתור האירוע שפתח את מלחמת העצמאות. מאוחר יותר אף החריף המצור כשאת הפיקוד על המערכה קיבלו הכוחות המאומנים של הלגיון הירדני, לאחר הכרזת המדינה במאי 1948. כידוע, בסוף אותו חודש, נכנע הרובע היהודי בעיר העתיקה לכוחות הירדניים לאחר שהיה נצור משך כמה חודשים – והמצור על הדרך לירושלים כולה עוד נמשך. השיירות שנאבקו לעלות לירושלים (וגם לגוש עציון הסמוך), המבצעים לפריצת הדרך כדוגמת "נחשון" ו"הראל", הקרב על הקסטל, סלילת "דרך בורמה" – כל אלו הם עד היום סמלים מייצגים של המלחמה הזאת.

רצה הגורל ובזמן המצור על ירושלים ב-1947/8, חי בה אדם בשם משה (מרלין) לוין. לוין, שנולד ולמד בארצות הברית, הגיע עם אשתו לארץ ישראל ב-1947. מהר מאוד קיבל משרה כעוזר עורך בעיתון "Palestine Post" (שהפך ברבות הימים ל-"Jerusalem Post"), ומאוחר יותר גם היה כתב העיתון בירושלים. בזמן מלחמת העצמאות סיקר את המלחמה עבור סוכנות הידיעות "יונייטד פרס". בהמשך, הקים וניהל את משרדי המגזין טיים-לייף בישראל, ועבד שם עד שנות התשעים, אז פרש לגמלאות.

בעת שהתחוללו הקרבות על השליטה בעיר ובדרכים אליה, המשיכו תושבי ירושלים היהודים – קרוב למאה אלף יהודים חיו בה באותה עת – את חיי היום יום שלהם. לפחות בצורה מסוימת. הרי היה עליהם להמשיך ולהתפרנס. מצלמתו של לוין מספקת לנו הצצה יוצאת דופן לאותם רגעים – ובצבע.

1
דגל הצלב האדום מתנוסס מעל בניין טרה סנטה בירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

מרבית התמונות מהסדרה הזו שצילם לוין בזמן המצור הן תמונות אישיות: בתמונות אפשר לראות את אשתו, בתיה (בטי), ואת חבריהם גרשון ואת'ל אגרון, מבצעים פעולות יומיומיות במהלך המלחמה. גרשון אגרון היה עורכו הראשי של ה-Palestine Post בו עבד לוין, ומאוחר יותר ראש עיריית ירושלים. גם אדם כאגרון נדרש למצוא פתרונות כדי להמשיך בחייו בזמן המצור.

1
גרשון ואת'ל אגרון במהלך המצור על ירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

כך למשל באחת התמונות נראית בטי לוין צועדת יחד עם מנהלת משק הבית של משפחת אגרון כדי להביא מים בכדים ובדליים – אספקת המים הסדירה נותקה והיה צריך לקמץ בשימוש במים נקיים. תמונה אחרת מראה את שלוש הנשים נושאות את מיכל המים הגדול הביתה. גם תמונות נוספות מתעדות את תושבי ירושלים מביאים מים בכדים. על הגגות הוצבו מיכלי המים במטרה לאגור מי גשמים.

1
יורדות כדי לקחת מים מן המאגרים בזמן המצור על ירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

1
בטי לוין, את'ל אגרון ומנהלת משק הבית של משפחת אגרון נושאות כד מים בזמן המצור על ירושלים. צילום: משה לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

1
משה לוין נושא כד מים בזמן המצור על ירושלים. מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

1
מיכלים לאגירת מים על גגות ירושלים בזמן המצור. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

מחסור במים היה בעיה חמורה בזמן המצור, ותמונה אחת מראה את בטי לוין מחליפה חצי כיכר לחם תמורת מים שקיבלה מנזיר אחד. גם המזון לא היה בשפע, כידוע, ובתמונה אחרת מציגה לוין למצלמה את שק המזון שקיבלה על פי ההקצבה שחולקה לתושבים. ובאיזה תנאים בישלו? משה לוין צילם את אשתו מכינה אוכל על גבי תנור מאולתר בחצר ביתם.

1
חצי כיכר לחם. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

1
תמורת מים. בטי לוין והנזיר. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

1
בטי לוין מבשלת בסיר לחץ על גבי תנור מאולתר בזמן המצור על ירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

1
בטי לוין בזמן חלוקת המזון בעת המצור על ירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

לא תמיד ההקצבה שהוקצתה לתושבים הספיקה ככל הנראה: משה לוין תיעד במצלמתו גם אנשים שחיפשו מזון בפחים, או קבצן שיושב בקרן רחוב ומבקש את חסדי העוברים ושבים.

1
אדם מחפש שאריות מזון בפחים בזמן המצור על ירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

1
תושב נחלאות בזמן המצור על ירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

1
קבצן בזמן המצור על ירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

ובתוך כל הדבר הזה המשיכו החיים עצמם. בין אם בהפוגות בזמן המלחמה ובין אם בזמנים אחרים, משה לוין תיעד גם סיטואציות יומיומיות לחלוטין. הוא צילם ילדים משחקים ברחובות, את אשתו מטיילת ברחוב יפו, וגם נזירות מטיילות עם שמשיות ברחוב המלך ג'ורג'. למרות הכל החיים המשיכו במסלולם.

1
ילדים משחקים בשכונת נחלאות בזמן המצור על ירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

1
ילדים ברחוב בן יהודה בזמן המצור על ירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

1
בטי לוין מטיילת ברחוב יפו בזמן המצור על ירושלים. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

1
נזירות מטיילות ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים בזמן המצור. צילום: משה מרלין לוין, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

כל התמונות בכתבה הן מתוך ארכיון משה (מרלין) לוין, חלק מאוסף מיתר בספרייה הלאומית. ארכיונו של משה לוין קוטלג לאחרונה וניתן לצפות בתמונות רבות נוספות מתוכו באתר הספרייה הלאומית.

מזהות/ים מישהו או מישהי בתמונות שבכתבה? אנא כתבו לנו.

אם תרצו להוסיף מידע נוסף על תקופת המצור בירושלים במלחמת השחרור, אנא כתבו לנו כאן בתגובות, בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם.