כולנו רצינו להיות כבאים כשנגדל. ככה סיפרה לנו הטלוויזיה, לפעמים התחפשנו להם בפורים, שיחקנו במשאית כיבוי אדומה, כיבינו אש בצינור. רצינו לכבות שריפות ולהציל חתולים מגגות של עצים. אם נודה על האמת, ההיבט ההרואי משך אותנו פחות מהעובדה הפשוטה שלהיות כבאי פשוט מצטלם טוב. כבאי תל אביב ידעו זאת וקיבלו באהבה את המסורת הזאת. שלא במפתיע, הם היו פוטוגנים להחריד.
הסוחרים ברחבי העיר היו הראשונים לזהות את הצורך, והראשונים לספק לו מענה: שתי משאבות יד גדולות, שתיים קטנות, 200 מטר צינורות, 50 דליים, גרזנים ואתים נתרמו למען הקמת תחנת כיבוי האש הראשונה בארץ ישראל, גדוד מכבי האש של תל-אביב.
הגדוד, שנסמך בשנותיו הראשונות בעיקר על עבודת מתנדבים, פעל לאורך שנות העשרים – אז הוקם – ברוח של אלתור וחוסר הכוונה ממסדית. מרגע הקמתו פנו המתנדבים אל העירייה בבקשת ציוד ותקציב.
רק משנת 1929, כשטיפס מספר השריפות בעיר, החלה מפנה העירייה מתקציבה כדי לתגבר את גדוד הכיבוי. ב-35', לאחר ששנה קודם לכן פרצה שרפה בבית החרושת "הארגז" בפתח-תקווה, שאותה התקשו המתנדבים לכבות, קבעה ועדה מיוחדת לבדיקת מצב הכבאות בעיר שאין די בצוות מתנדבים, ובמקומם יש להקים תחנת כבאות גדולה מצוידת בציוד כיבוי משוכלל ובצוות קבוע העובד בשכר.
"חלק ממסקנות הוועדה", כותבת ענת הלמן בספרה אור וים הקיפוה, "יושמו בהדרגה וכעבור שנים מספר התבצע כיבוי האש בעיקר על ידי כבאים קבועים בשכר, ואילו לכבאים המתנדבים נותר תפקיד משני בלבד".
מכבי האש של תל-אביב לא עסקו רק בכיבוי שרפות ובהצלת חתולים. עם סגירת התזמורת של משטרת תל-אביב, התחרו תזמורת מכבי האש ותזמורת "מכבי תל-אביב" על בידור התושבים. באמצע שנות ה-30 זכתה תזמורת מכבי האש בפרס ראשון בתחרות תזמורות תל-אביב.
הכבאים המתנדבים אף סייעו באבטחת אירועים ציבוריים, וביותר ממקרה אחד (ועל כך ספגו ביקורת נוקבת מצד תושבי העיר) השתמשו בצינור הכיבוי שלהם כדי לפזר הפגנה שהתלהטה יתר על המידה.
לקריאה נוספת
ענת הלמן, אור וים הקיפוה: תרבות תל אביבית בתקופת המנדט, הוצאת אוניברסיטת חיפה, 2007