בוקר אחד בחודש מרץ, 1947, התעוררו תושבי פלשתינה-א"י וגילו כי "בית הדין של הארגון הצבאי הלאומי" הפיץ ברחובות הודעה חדשה מטעמו, המבשרת על הוצאה כפולה להורג שביצעו אנשי האצ"ל. הימים היו טרופים והתאפיינו במאבק גדול של היישוב היהודי בבריטים ששלטו בארץ, וניסו למנוע הגירה ועליית יהודים לארץ. ארגוני ה"פורשים" – האצ"ל והלח"י – ראו בבריטים את אויבם הגדול ביותר, וכל מי שנחשד בשיתוף פעולה איתם – הפך בעיניהם לאויב פוטנציאלי, גם אם היה יהודי בעצמו. כך הודיע הכרוז שהופץ באותו הבוקר כי שני יהודים – קדיה (או כדיה) מזרחי מרחובות וליאון משיח מפתח תקווה – הוצאו להורג באשמת הלשנה לבריטים. עוד שני שמות בתוך רשימה ארוכה, אולם בחינה מעמיקה של המודעה מגלה סיפור שעשוי ללמד על התופעה כולה.
ההוצאות להורג בתוך היישוב היהודי לא היו בגדר תופעה חדשה. החל מהרצח הפוליטי הראשון בארץ – ההתנקשות ביעקב די-האן – ועד להקמת המדינה, עשרות יהודים נדונו למוות על ידי הארגונים השונים, באשמת בגידה, שיתוף פעולה עם הערבים או עם הבריטים, ומסירת ידיעות. לעתים נוטים לייחס את התופעה רק ללח"י ולאצ"ל, מתוך מחשבה שהקו הקיצוני יותר שהוביל אותם אפשר להם לבצע גם מעשים אלימים כאלה, אולם למעשה גם בארגון "ההגנה" התנקשו לא פעם ביהודים מסיבות דומות. ההבדל היה שבעוד "ההגנה" הצניעו את הפעולות וביצעו את ההוצאות להורג "בשקט", באצ"ל ובלח"י בחרו לפרסם את המעשים בראש חוצות. לאורך שנות ה-40 ברובן, חלקן הארי של ההוצאות להורג של יהודים באשמות אלה ואחרות כן בוצע על ידי האצ"ל והלח"י, שכן באותן שנים ניסו ב"ההגנה" לשמור על קו של שיתוף פעולה עם הבריטים נוכח מלחמת העולם השנייה ושואת יהודי אירופה.
הכרוז שהופץ בשלהי חודש אדר תש"ז נפתח בתיאור אשמתה של קדיה מזרחי: "פרוצה מושחתת עד היסוד, בוגדת בעמה, משרתת האוייב, מלשינה מקצועית שהסגירה בידי הבולשת הבריטית אזרחים עבריים – ואף את בנה". בהמשך מתואר כי ראיות חותכות הוצגו בפני בית הדין שכונס – לא ידוע מי היו החברים בו – ולבסוף היא הוצאה להורג אחרי שהוזהרה. קדיה נולדה בארץ למשפחה שעלתה מתימן, וגורלה נגזר עת הייתה צעירה לימים ונישאה בנישואי קונדס לבחור שלא היה מקובל על משפחתה. הקשר בוטל, אולם מיום זה הפכה למוקצית. לימים חותנה עם אברהם שריקי (ששמו עוברת ל"מזרחי"), ניהלה את משק הבית וגם עבדה בבתי משפחות אמידות באזור. נולדו להם חמישה ילדים. בשנת 1945, בצעד חריג ופורץ דרך, ביקשה קדיה להתגרש מבעלה והגישה תביעה לבית הדין הרבני. לאחר מאבק השיגה הסכם גט, ואף קיבלה מגרש של דונם ומאתיים מטר באזור מרמורק.
לאחר הגירושין אימצה קדיה סגנון חיים שלא מצא חן בעיני אף אחד, מלבדה. היא חיה בגפה, וגרושה גידל את הילדים כדי לא לשלם מזונות. היא אהבה להתלבש יפה, לרקוד, לשבת בבתי קפה ולעשן סיגריות, וכשהנהגת היישוב גייסה נשים שינעימו את זמנם של החיילים הבריטיים שהגיעו לארץ ויסבירו להם פנים – כדי לחברם למטרה הציונית – קדיה התגייסה אף היא. יש לציין שהן לא גויסו על מנת לקיים יחסי מין עם החיילים. רבים בארץ ישראל ראו זאת כבעיה חמורה. המוסדות הלאומיים רצו שהבנות ירקדו עם החיילים הזרים, יארחו אותם ויעבדו בתעמולה והסברה למען היישוב. אחרים, מנגד, חששו מהתבוללות. "הוועד לשמירה על כבוד בת ישראל" הוקם כדי להילחם ב"נגע". בשלב מסוים גויסה קדיה לעבוד בסניף המקומי של המשטרה הבריטית. היא החלה בעבודות תחזוקה ונקיון, התקדמה למתורגמנית ערבית – אנגלית, ולבסוף קיבלה תפקיד של שוטרת / סוהרת שעבדה מול נשים מקומיות. לאנשי האצ"ל, שעקבו אחריה ואחרי נשים אחרות בחשדנות שמא הן מוסרות פרטים לבריטים – התייחסה בביטול. לפי גרסאות שונות, לילה אחד, לאחר התקפת האצ"ל על שדה התעופה בקסטינה, ביקשו הלוחמים שחזרו מהפעולה להיכנס לביתה, לנוח ולהחליף בגדים. קדיה הותירה אותם מחוץ לדלת. למעשה זה היו השלכות קשות.
כאישה באותה התקופה, הייתה קדיה מלכתחילה במעמד נמוך בחברה. התנהגותה המוחצנת, ההתרועעות שלה עם הבריטים, העובדה שבחרה לחיות בגפה ולא טרחה לתת דין וחשבון אודות גברים איתם התרועעה, הגירושין וכן הלאה, הפכו אותה למטרה קלה. היא סבלה מהטרדות שונות, החל מרעולי פנים שניסו לפרוץ, דרך שמועות זדוניות שהופצו, ולבסוף, כאשר הטילו הבריטים "מצב צבאי" על הארץ במרץ 1947 – הואשמה קדיה במסירת מידע, כולל שמות לוחמים עבריים, והלשנה. לשון המודעה אודות הוצאתה להורג מדגימה היטב את דעותיהם של אנשי האצ"ל על אורח החיים שבחרה, וניכר כי זה היה חלק ממערכת השיקולים שלהם. לאחר שספגה מספר איומים הגיעה קדיה למשטרה הבריטית וביקשה עזרה, אולם נענתה בביטול. לבסוף לילה אחד פרצו לביתה אנשי אצ"ל רעולי פנים חמושים, וירו בה במיטתה שמונה פעמים. היא הייתה בת 42 כשהלכה לעולמה. על קברה כתבו ילדיה: "נרצחה משנאת חינם ועלילת שוא".
ליאון משיח, שהוצא להורג בסמיכות לקדיה מזרחי, היה מקרה קצת שונה, אך סופו היה דומה. משיח היה בן 29 במותו, יליד בולגריה, חייל משוחרר וגרוש טרי. גם הוא הואשם באותה הלשון: "בוגד בעמו ומלשין". בית הדין של הארגון הצבאי הלאומי בחר לפרסם כי ליאון משיח הודה במעשיו ואף חתם על מסמך המוכיח אשמה זו: "אני, החתום מטה, מצהיר בזה מתוך רצוני החופשי כי היה לי קשר עם סרג' הבולשת בפתח תקוה, מק לקלן. מסרתי לידיעתו שני מקומות התאמנות, האחד בבית הכנסת ליד טחנת הקמח (…) והאחד בגן ילדים במחנה יהודה (…) ערכתי תכנית לתפיסת מתאמנים בנשק (…)". למטה חתם את שמו, תאריך התצהיר, שנת הלידה שלו ופרטים נוספים. התצהיר כמובן לא פורסם עם המודעה, ונמצא לאחר שנים רבות בארכיונים שונים. לאחר שהודה באשמה, ביקש משיח להתאבד בתור "מוצא של כבוד" וכדי לשמור על שם בנו; הוא סורב, אולם לפי המודעה, בארגון הצבאי הלאומי הבטיחו לו ש"חרפת האב הבוגד לא תפול על ראש הבן, שיגדל ויהיה לבן נאמן לארצו ולמולדתו". בידיעה שפורסמה בעיתון לאחר הרצח, נכתב כי גופתו נמצאה קשורת עיניים, לאחר כי "רווחה שמועה שהוא עסק במסירת ידיעות למשטרה".
אין לדעת תחת אילו תנאים הושגה "הודאתו" של ליאון משיח, וכמה היה לו סיכוי להוכיח את חפותו בכלל. יתכן שהודאה זו הוצאה ממנו תחת איומים על-מנת "להכשיר" את ההוצאה להורג, ויתכן כי באמת עסק במסירת ידיעות ובחר להתוודות על כך. הלשון המדויקת בה נקט – שני מיקומים מדויקים, שמו של הקצין עמו עמד בקשר, ומה תכננו לעשות – יכולה להעיד על אותנטיות, אך באותה צורה יכולה להתפרש כמילים שהוכתבו לו. האופן בו מתוארים האירועים – בין היתר המילים "בית הדין דחה את הבקשה" – יוצר תמונה לפיה לכאורה התנהל הליך מסודר; אולם באותה מידה יכול להיות שהכל קרה בן רגע, וההליך המסודר היה שיחה קצרה לפני הוצאה להורג. מעניין לראות שבמקרה זה בו מוצא גבר להורג כן הוצגה "ראייה" בדמות ההודאה, על אף שהיה בעברו חייל בריטי, בעוד שבהוצאה להורג של קדיה מזרחי לא הוצגו ראיות מלבד "אורח חייה", שלא היה בינו לבין המעשים בהם הואשמה קשר של ממש. בעיתון "הצפה" פורסמה כאמור ידיעה קצרה על ההוצאה להורג של משיח, והכותרת כינתה את המעשה "רצח", אף שהידיעה עצמה לא ביקרה את המעשה. הוא הובא לקבורה בפתח תקווה, ועד היום נותר "תיק ליאון משיח" חסוי ושמור בכספת בארכיון ז'בוטנסקי.
המודעה שפרסם האצ"ל מסתיימת בסעיף שלישי, כללי, המהווה אזהרה ואיום עתידיים כלפי כל מי שישתף פעולה עם הבריטים וימסור להם מידע – כי גורלו יהיה דומה. שיטת הפעולה הפומבית של ארגוני הפורשים הביאה עליהם ביקורת ציבורית רחבה מתוך הישוב היהודי, בעוד ש"ההגנה" הצליחו באופן יחסי להתחמק מכך כי הסתירו את הרציחות שביצעו. בירושלים הוקם גוף בשם "ליגת לא תרצח", שניסה להילחם בפעולות אלימות שכוונו לעבר ערבים ויהודים כאחד. הפורשים כונו "טרוריסטים" בכרוזים רבים שהופצו בארץ. לאחר רצח קדיה מזרחי הופץ כרוז הנושא גם את שמה. "ליגת לא תרצח" העלתה לדיון הציבורי את שאלת הלגיטימיות של בתי הדין שהקימו ארגוני הפורשים, וקראה בפומבי נגד החלטותיהם. "מי הוא בית הדין? (…) מה שמם כי נדע?". רצח נשים זעזע את היישוב במיוחד. בכרוז אחר קראו "הושיטו לנו יד, הצטרפו אלינו ויחד (…) נבער את נגע הטרור מקירבנו". למרות המחאה הציבורית, הרציחות המשיכו, ממש עד לפריצת המלחמה.
הבעייתיות העיקרית בהוצאות להורג, מלבד האלימות והבחירה בדרך המוות בתור פתרון, היא שעד היום אין לדעת מה באמת עשו ה"אשמים". גם אם לא דנים בשאלה החשובה האם מגיע למשתפי פעולה למות בשל כך, החשאיות בה התנהלו הארגונים לא מותירה אפשרות לבחון את מעשיהם בצורה ביקורתית. האם קדיה מזרחי הוצאה להורג כי באמת הלשינה לבריטים, או שמא שמועות ועלילות שווא, לצד אורח חייה ויד קלה על ההדק, הביאו למותה? האם ליאון משיח התוודה על מעשיו באמת, או שמא הודאתו הושגה תחת איומים על מנת להצדיק את הוצאתו להורג? לא נוכל לדעת, מאחר ו"בית הדין של הארגון הצבאי הלאומי" התנהל בצורה של משפט שדה. הליך סדור של משפט, הגנה, קטגור וסנגור, לא היה מנת חלקם של הנרצחים, ועד היום איש לא נתן על כך את הדין. עם הקמת מדינת ישראל המשיך נוהג זה פעם אחת בלבד: הוצאתו להורג של הקצין מאיר טוביאנסקי, שנרצח על לא עוול בכפו בידי בית דין שדה שהוקם על ידי יוצאי "ההגנה". פרשה זו נחקרה לעומק, ונותר לקוות שמדינת ישראל למדה את הלקח.