כתבות חדשות

832 629 Blog

רסיסי לילה – סיפורה של חלוצה

מעולם לא שמעתי תיאור של חיי החלוצים כמו שחיותה בוסל מספרת אותו. היא מספרת את הזווית הנשית והכמעט אינטימית של החלוציות, זו שהתרחשה בין הכביסות ללידות, זו שנלחשה בחשאי בין הפועלות. אבל התיעוד הנדיר כל-כך של חיי החלוצים מנקודת מבט נשית, שכן לו עד כה, באין קורא או קוראת, בארכיון דגניה. כעת אפשר לספר את סיפורה המרתק של החלוצה העבריה חיותה בוסל, לפני שתפסה מקום בציבוריות הישראלית

הסכת הספרנים

הפודקאסט של הספרייה הלאומית

לכל הפרקים

מיוחד: האישה שלפניו

הנשים שראויות להיזכר בשם עצמן

לכל הכתבות בפרויקט

הסיפור מאחורי

לכל הכתבות בנושא
832 629 Blog

"וכל מה שהיה אולי יהיה לעד"

לרגל מסירת כתב היד של "החיטה צומחת שוב" לספרייה הלאומית, חזר אוהד סופר, ארכיונאי מחלקת המוזיקה ובן קיבוץ בית השיטה, אל תולדות השיר המרגש ונסיבות כתיבתו. בדרך, איתר פריטים חשובים נוספים המובאים כאן לראשונה
שמעון בר ואברהם מור - הליצן והמלך - על רקע תוכניית המחזמר "אסתר המלכה". צילום: בוריס כרמי, ארכיון מיתר של הספרייה הלאומית.

אסתר המלכה ושיר הערש של אלתרמן

הוא ידוע כאחד השירים היפים והמוכרים ביותר שיצאו מתחת ידיהם של נתן אלתרמן וסשה ארגוב, אבל המחזמר שעבורו נכתב נדחה בביקורות נלעגות גם על ידי הקהל וגם על ידי מבקרי התיאטרון. מהיכן הגיע אלינו שיר הערש המרגש, ומה הקשר לחג פורים? זה הסיפור מאחורי פרויקט הענק הכושל של אלתרמן, ויצירת המופת מתוכו שעשתה "נהפוך הוא" ובכל זאת שרדה עד היום

היסטוריה ישראלית

לכל הכתבות בנושא
Map832b

אמני המפות של דור המדינה

מפה יכולה להוות יותר ממסמך כרטוגרפי טכני. באוספי הספרייה מצויות מפות מראשית ימי המדינה שביצירתן השתתפו אמנים שונים. ההיבט הציורי בולט בהן ומושך את העין במקביל לתיאור גיאוגרפי של אזור מוגדר בנקודת זמן.
832 629 Blog פודקאסט

האם יש מטבח ישראלי? מסע קולינארי היסטורי עם שף ישראל אהרוני

איך הצליחו ספרי הבישול בראשית המדינה לשכנע את החלוצים לאכול עגבניות וחצילים? למה לא השתמשו בשמן זית במשך עשרות שנים, ומתי הומצא הביטוי "על האש"? האזינו לשיחה מרתקת עם שף ישראל אהרוני על הניסיונות לעצב מטבח לאומי-ישראלי, על ספרי הבישול שהביאו לארץ טעמים מחו"ל, ועל הרגע שבו רבנית אחת ממאה שערים גרמה לו להבין מהי קולינריה ישראלית.
715 537 Blog 832

על ראש הטמבל בוער הכובע

נדמה כי כובע הטמבל מלווה את מדינת ישראל מאז ומתמיד | בלי ששמנו לב, עברו כבר 100 שנים מאז שהכובע הופיע לראשונה | למה קוראים לו כובע טמבל? מי המציא אותו, איזו מטרה הוא נועד לשרת, ואיך זה קשור לכינים? | בשדה, בחווה, בצבא וגם במוזיאון בניו-יורק – כובע הטמבל שולט

גיבורות

לכל הכתבות בנושא
832 629 Blog

רסיסי לילה – סיפורה של חלוצה

מעולם לא שמעתי תיאור של חיי החלוצים כמו שחיותה בוסל מספרת אותו. היא מספרת את הזווית הנשית והכמעט אינטימית של החלוציות, זו שהתרחשה בין הכביסות ללידות, זו שנלחשה בחשאי בין הפועלות. אבל התיעוד הנדיר כל-כך של חיי החלוצים מנקודת מבט נשית, שכן לו עד כה, באין קורא או קוראת, בארכיון דגניה. כעת אפשר לספר את סיפורה המרתק של החלוצה העבריה חיותה בוסל, לפני שתפסה מקום בציבוריות הישראלית
ג'נט ואיזק אסימוב. מתוך עטיפת המהדורה האמריקאית של ספרם "המשותף" - נורבי הרובוט המבולבל

אני, אישה: ג'נט אסימוב מספרת

שניהם כתבו, שניהם היו דוקטורים – היא בפסיכיאטריה, הוא בכימיה. אבל האם מישהו מהקוראים יזהה את שמה של ג'נט אופל אם לא נוסיף לו את שם המשפחה הכה מפורסם שהעניק לה בן זוגה היהודי? ג'נט אופל אסימוב הייתה יד ימינו של אייזק בעלה לאורך כל שנות נישואיהם. היא חלקה איתו קרדיט על לא מעט ספרים, סיפורים קצרים ומאמרים שכתבה, וערכה רבים מכתביו. אבל למרות שחסתה בצילו, היא הייתה אישה מרשימה ומרתקת שראויה להיזכר בפני עצמה
832 629 Blog

הסופרת שכתבה לפני מאה שנה: "ספרותנו חסרה את השתתפותה של חצי מהאנושות"

מאחורי שם העט המסתורי 'אם כל חי' מתחבאת אישה יוצאת דופן, סופרת ופובליציסטית שהתאהבה בשפה העברית המתחדשת. חוה שפירא הייתה כותבת חלוצית בתקופה בה קולן של נשים כותבות כמעט ולא נשמע, ששילמה מחירים כבדים על בחירתה ללכת אחרי צו ליבה
אשה לומדת ומלמדת. האם עדיין נדרשת אילוסטרציה?

מעשה דברוריה: האישה שהייתה תנא

היא הייתה דמות ייחודית, כמעט חד פעמית בעולם התלמודי: אישה שהגיעה למעמד של תלמידת חכמים והפכה לממשיכת הדרך במשפחתה החשובה. ברוריה הייתה ביתו של התנא רבי חנניא בן תרדיון, ואשת התנא רבי מאיר שאת שמותיהם כולנו מכירים. אבל למרות שלמדה ולימדה תורה כמוהם, היא דמות מוכרת פחות. איך עובדת היותה אישה השפיעה על לימודה? ומדוע סופה נשאר בגדר תעלומה עד היום? זהו סיפורה של התנאית היחידה

סודות כתבי היד העבריים

לכל הכתבות בנושא

תעלומת מגילת האסתר בספרדית

"מְדִינָה וּמְדִינָה כִּכְתָבָהּ וְעַם וָעָם כִּלְשׁוֹנוֹ": פריט ייחודי שנמצא בספרייה הלאומית מציף את השאלה המעניינת – האם אכן קראו בעבר במגילת אסתר בשפה הספרדית?
תמונה ראשית

מי הפך את אסתר המלכה לקדושה נוצרית?

הם ברחו מספרד לפורטוגל השכנה, אבל אז נאלצו להמשיך לנדוד לעולם החדש שמעבר לאוקיינוס. הם הוטבלו בעל כורחם לנצרות, והוכרחו להתנער מכל סממן שרמז על אמונתם הקודמת והשתייכותם לעם היהודי. אבל הם היו מוכנים לסכן את חייהם כדי להיאחז במשהו. זהו סיפורם של האנוסים שהמציאו קדושה נוצרית שהיא בעצם מלכה יהודית, שתזכיר להם לאן הם שייכים באמת
אשה לומדת ומלמדת. האם עדיין נדרשת אילוסטרציה?

מעשה דברוריה: האישה שהייתה תנא

היא הייתה דמות ייחודית, כמעט חד פעמית בעולם התלמודי: אישה שהגיעה למעמד של תלמידת חכמים והפכה לממשיכת הדרך במשפחתה החשובה. ברוריה הייתה ביתו של התנא רבי חנניא בן תרדיון, ואשת התנא רבי מאיר שאת שמותיהם כולנו מכירים. אבל למרות שלמדה ולימדה תורה כמוהם, היא דמות מוכרת פחות. איך עובדת היותה אישה השפיעה על לימודה? ומדוע סופה נשאר בגדר תעלומה עד היום? זהו סיפורה של התנאית היחידה

הַמּוּסָךְ | מוסף לספרות | גיליון מרץ 2024

לגיליון המלא
832 629 Blog

פרוזה | בגד הגוף של בִּתָּהּ

"לפעמים נשמטו לאנשים הדברים שהחזיקו ביד, גם לה, כי אין לה גוף להצמיד אליו את הכביסה. כשזה קרה, היא נשרה חֵלק חלק לרצפה, עד שכף ידה אחזה שוב בבגד הגוף ואיבריה שבו והתרוממו, חלק חלק, לפי דרכם החדשה." סיפור קצר מאת מירב אורן
832 629 Blog

ביקורת פרוזה | תיאטרון חפצים פילוסופי

"השאלות הנוקבות של החפצים על משמעות ההסתלקות של הילדה שגדלה בבית הולכות ומתבררות כשאלות על עצם הרציפות של הסובייקט מילדות לבגרות ועל עצם הזיקה שבין הורים לילדתם; לאן, הם שואלים, נעלמה נוכחותה, שהשאירה מעין מִשקע בגופם החפצי". רתם פרגר וגנר על "משפט אהבה" מאת שרה שילה
832 629 Blog

פרוזה מתורגמת | מאין בוקע הקול?

"אני כבר לקחתי איתי את הרובה שלי, כבר הסתכלתי דרך הכוונת. וכבר תפסתי אותו, מפני שזה כבר היה מאוחר מדי אז בשבילו או בשבילי לזוז אפילו כחוט השערה.״ סיפור קצר מאת יודורה ולטי בתרגום רעות בן יעקב, עם אחרית דבר מאת המתרגמת