אפשר להציע לכם סיגריות בריאות?

חזרנו אל פרסומות הסיגריות מפעם שהבטיחו לנו עישון "בריא"

סיגריה חשמלית, סיגריות בלי טבק, סיגריות בלי עשן, סיגריות לגלגול… לא המצאנו כלום. כמו שהיום מנסות חברות הסיגריות "למכור" לנו "פתרונות קסם" שיאפשרו לנו לעשן בלי להרגיש נקיפות מצפון, כך גם בעבר: כולם ידעו שהעישון מזיק, אבל ניסו בכל זאת לשכנע אותנו שהסיגריה שלהם היא בסך הכול 'בריאה' או לפחות 'פחות מזיקה'.

נברנו קצת בארכיונים שלנו ומצאנו פרסומות עתיקות – חלקן עוד מלפני המחקרים הגדולים שקבעו חד משמעית שהעישון הורג – המנסות לשכנע אותנו שהסיגריה שלהן גרועה פחות.

נכון שהייתם קונים רכב יד שנייה מרופא? אז קבלו במחיאות כפיים את סיגרית דובק "נקי מאבק, יפה לבריאות" שאפילו "הרופא מחבבה ומעדיפה".

סיגריות

 

ובאמת תודה לחברים מדובק, כי בזכות הסרת ה"אבק" הם מעניקים "הגנה מיוחדת על בריאות המעשנים".

 

סיגירות

 

 

עכשיו תארו לכם שהיה ברשותכם נוזל פלאי שפשוט מנטרל את כל החומרים הרעילים שבסיגריה! וזה בדיוק מה שהוצע למעשנים בכרזה משנת 1932, שבה שורה של פרופסורים ורופאים מבטיחים כי כמה טיפות "בוניקוט", "עוצרות בעד כל מיני הרעל שבטבק, ועושות אותם בלתי מזיקים למעשן".

 

עישון

 

האמת היא שלא רק שהסיגריות אינן מזיקות, הן אפילו מועילות! ידוע שאין כמו סיגריה בוערת כדי לרפא אסטמה… והרי ברור שטבק ועשן הם חבריו של החמצן. הינה ההוכחה בפרסומת משנת 1960.

סיגריות

 

 

לא השתכנעתם? איזה מזל שנולד הפילטר שפותר את כל נזקי העישון. עכשיו תוכלו "להסיר ספקות מלבכם ורעל מגופכם". זו לא סתם מודעה, זו הצהרה המבוססת "על מדע האירודינמיקה" (1966).

 

סיגריות

 

והינה "הפיה המסננת" מכה שנית ו"שומרת על בריאות הגוף בלוכדה את 'פסולת הטבק'" במודעה משנת 1954.

סיגריות

 

עדיין חוששים?

כולם יודעים שהנזקים הגדולים מהעישון הם בסיגריות של הגויים. לעומת זאת, אם תעשנו "כחול לבן", גם תשמרו על בריאותכם וגם תשמרו על כלכלה לאומית חזקה! כך לפי המודעה הזו משנת 1928.

 

סיגריות

 

ולסיכום, הינה המצאה חדשה ממש, שתמנע מכם את כל נזקי העישון!

– פשוט תפסיקו לעשן…

 

כתבות נוספות

מתקנים את הפרסומות השוביניסטיות של פעם!

האיש שלפני יותר מ-100 שנה מיתג מחדש את העם היהודי

מתנות מנזירים ועסקות חליפין על אלכוהול וסיגריות: כך השיגו משוחררי המחנות ספרי תלמוד

 

חידון כרזות הבחירות הגדול!

חושבים שאתם מומחים בפוליטיקה? האם אתם יודעים מאיזו שנה כרזות הבחירות הבאות, ואיך זה נגמר בקלפי?

נסיך הליצנים היהודי, דני קיי

קרובת משפחתו של דני קיי מספרת על השחקן, הזמר והקומיקאי בעל הלב היהודי הרחב

דני קיי בישראל. אוסף אדי הירשביין, הספרייה הלאומית

דני קיי בישראל. אוסף אדי הירשביין, הספרייה הלאומית

32 שנים למותו של נסיך הליצנים היהודי, דני קיי.

לדני קיי התוודעתי לראשונה בילדותי דרך אלבומי התמונות המשפחתיים, סיפורי "הדוד מאמריקה" של אימי וזיכרונותיהם המתוקים של השכנים מנתניה שזכו להכירו מקרוב מהשעות שבהן ביקר את בן דודו (סבי), מריאן קמינסקי.

 

דני קיי
דני קיי לוחץ יד לכלבו של מריאן קמינסקי. תמונות מהאלבום המשפחתי של בן דודו של דני קיי, מריאן קמינסקי ז"ל

 

דוד דניאל קמינסקי, שמו המקורי של דני קיי, היה אדם ברוך כישרונות: נוסף על יכולותיו המקצועיות בתחומי הבמה וסגולותיו הייחודיות (כמו השיר "צ'ייקובסקי", שבו מנה קיי במהירות שיא עשרות שמות של מלחינים ופסאודו מלחינים רוסיים בדקה אחת) הוא ניחן בחוש מוסיקלי מדהים, אף על פי שמעולם לא ניגן על כלי כלשהו. הוכחה חיה לכישוריו אלו נתן בשעה שניצח, תוך הפגנת הומור כובש, על תזמורות שונות. בעיקר זכורים לטובה ניצוחיו על התזמורת הסימפונית הישראלית בכמה הופעות צדקה שנערכו בישראל (שאותה פקד עשרות פעמים בחייו ותמך בה ללא תנאי בשעות קשות כמו בעיתות מלחמה). זאת ועוד, היה קיי טייס מעולה ושף מעוטר שהתמחה בבישול סיני.

 

דני קיי מופיע בישראל. אוסף אדי הירשביין, הספרייה הלאומית
דני קיי מופיע בישראל. אוסף אדי הירשביין, הספרייה הלאומית

 

בשנים הראשונות שודרו בחינוכית ובערוץ הראשון מיטב סרטיו של הקומיקאי היהודי: "אנדרו העליז"; "ליצן החצר" (הנפלא); "עושה הנפלאות" (לדעת רבים – סרטו הגדול ביותר); "חג מולד לבן"; "חייו הסודיים של וולטר מיטי"; "הקש בעץ"; "הנס כריסטיאן אנדרסן" ואחרים. נכון שעם השנים הועם במקצת זוהרם של חלק מסרטיו של קיי. מקצתם התיישנו מאוד ואינם מחזיקים מים מבחינה קולנועית גרידא. אבל, וזהו "אבל" גדול מאוד, דבר לא יעמעם את גדולתו וסגולותיו של האמן הנפלא הזה; גם בסרטיו הבינוניים קיי היה הכול מהכול: שחקן משובח, רקדן חינני, זמר זריז לשון, חקיין ובדרן בחסד עליון.

 

דני קיי מבקר בישראל, 1967. צילום: אוסף דן הדני
דני קיי מבקר בישראל, 1967. צילום: אוסף דן הדני

 

מתחילת שנות השבעים הפסיק קיי להופיע בקולנוע. עיקר פעילותו התרכז בטלוויזיה (המופע של דני קיי, תוכנית עטורת פרסים), ובפעילות הומניטרית בלתי נשכחת כגון זו בקרן "יוניצף". מלבד קבלת אוסקר כבוד על מפעל חיים בתחילת שנות השמונים, סיפק קיי כמה הופעות בלתי נשכחות במסגרת המסך הקטן, גם בתפקידים דרמטיים מעולים: בדרמת הטלוויזיה המצויינת "סקוקי" (1981, הוקרן לא פעם בחינוכית ובכבלים), המבוססת על מקרה אמיתי, גילם את מקס פלדמן, יהודי ניצול שואה. אותו פלדמן היה ממובילי המחאה הנחרצת כנגד מצעד של ניאו-נאצים אמריקניים שביקשו לעבור בשכונת "סקוקי", מקום שבו התגוררו יהודים ניצולי שואה רבים. קיי המבוגר היה כבר חולה לב באותן שנים, אך למרות בריאותו הרופפת התעקש לגלם את התפקיד בכל מחיר.

 

דני קיי
מהאלבום המשפחתי של בן דודו של דני קיי, מריאן קמינסקי ז"ל

 

ולא נשכח אף את ליבו היהודי החם, כי לא היה ו(כנראה) לא יהיה בהוליווד ידיד אמת לישראל כמו דני קיי.

כך הצהיר האמן ערב צאתו את ישראל בביקורו הראשון בשנת 1956: "יש לי כרגע סיבה רצינית לעצבות. ככל שקרב רגע יציאתי מן הארץ הזאת, אני יותר עצוב. רצוני שתדעו, כי בצאתי מישראל אני אדם אחר לגמרי משהייתי בבואי. ביקורי בישראל היה החוויה הגדולה ביותר בחיי. נוצרה בי תפיסה חדשה. קמה בי אמונה חדשה. כאן ראיתי אנשים זקופי קומה יותר משראיתי בכל ארץ מן הארצות בהן ביקרתי. האמינו לי, שזה לילות אחדים איני יכול לישון בכלל, מרוב התרגשות והתרוממות רוחנית. יש בדעתי לשוב ולבקר בישראל בקרוב, אולי יותר בקרוב מכפי שאתם מתארים לעצמכם. אולם אז לא אבוא כנציג או"ם, או כ"כוכב" אמריקני, או כתייר – אלא כסתם כיהודי פשוט".

הבטיח וגם קיים!

יהי זכרו ברוך.

 

דני קיי בביקור בישראל. אוסף אדי הירשביין, הספרייה הלאומית
דני קיי בביקור בישראל. אוסף אדי הירשביין, הספרייה הלאומית

 

נכתב בידי מירב קיי, קרובת משפחתו של דני קיי וארז בר, חוקר תרבות ומרצה בנושאי קולנוע ומוזיקה

מה אתם יודעים על מאיר דיזנגוף?

הכנו עבורכם חידון טריוויה על ראש העיר המיתולוגי של "מדינת" תל אביב בשילוב תמונות וכרזות נדירות המספרות את סיפורו. אז האם אתם באמת מכירים את דיזנגוף, או אולי מכירים אותו בעיקר מהשופינג בדיזנגוף סנטר? בחנו את עצמכם וספרו לנו כמה תשובות נכונות השגתם!

מאיר דיזנגוף. צילום: זולטן קלוגר, לע"מ