עורך הדין היהודי שהגה את חוקת רפובליקת ויימר

מדוע נחשב הוגו פרויס ל"אביה" של רפובליקת ווימר?

Weimar constitution

מתוך אוספי הספרייה הלאומית

התמוטטותו של המשטר המלוכני בעקבות התבוסה במלחמת העולם הראשונה, והמהפכה בנובמבר בשנת 1918, הביאו למצב פוליטי חדש וכמעט בלתי מוכר בגרמניה: דמוקרטיה. הכוחות הפוליטיים החדשים הבינו את הצורך לנסח חוקה חדשה שתתאים למשטר הדמוקרטי ותמתן את כוחו הפוליטי של מעמד האצולה.

אסיפת העם הגרמנית שהתכנסה בעיר ויימר מינתה ועדה מיוחדת לניסוח החוקה החדשה. חברי הוועדה היו משפטנים שהתמחו במשפט חוקתי ובדיני המדינה. דיוני הוועדה נמשכו כמה חודשים, עד שאסיפת העם בוויימר אישרה את החוקה החדשה ב-11 באוגוסט 1919. המשפטן היהודי הוגו פרויס (1925-1860) השתתף בוועדה בקביעות ובמשך חודשים מספר אף שימש יושב ראש הוועדה. תרומתו לחוקת רפובליקת ויימר גדולה, ועד היום הוא נחשב ל"אביה".

 

הוגו פרויס. התמונה לקוחה מאוסף הפורטרטים של שבדרון השמור בספרייה הלאומית.
הוגו פרויס. התמונה לקוחה מאוסף הפורטרטים של שבדרון השמור בספרייה הלאומית.

 

פרויס הציג לוועדה את הטיוטה הראשונה לטקסט החשוב הזה, וחלקים ניכרים ממנה הגיעו לנוסח האחרון שאישרו נציגי העם. בפעם הראשונה אושרה בגרמניה חוקה שכללה זכויות יסוד לאזרחים. נוסף על חידושים רבים אחרים, הציע פרויס בנוסח שהכין חלוקה פנימית חדשה בגרמניה. משמעות הדבר הייתה פירוק המדינות ההיסטוריות, בהן הגדולה מכולן – פרוסיה. הצעה זו לא הייתה מקובלת על הצירים השמרנים באסיפת העם, אך היא הקדימה את זמנה; הרעיון קרם אור וגידים במציאות הפוליטית לאחר שנת 1945, בייסודן של מדינות גרמניה החדשות.

 

הוגו פרויס. התמונה לקוחה מאוסף הפורטרטים של שבדרון השמור בספרייה הלאומית.
הוגו פרויס. התמונה לקוחה מאוסף הפורטרטים של שבדרון השמור בספרייה הלאומית.

 

הוגו פרויס נולד בברלין והיה בן למשפחת סוחרים. הוא למד משפטים בברלין ובהיידלברג וסיים את הדוקטורט באוניברסיטת גטינגן. פרויס החליט להקדיש את זמנו למחקר אקדמי והצטרף בתור "מרצה פרטי" (מעמד מיוחד של מרצה בכיר, ללא תקן אך עם חובות הוראה) לסגל האקדמי באוניברסיטת ברלין. הוא נותר במעמד לא-נוח זה 15 שנה, כיוון שבתקופתו נדרשו היהודים להתנצר כתנאי לקבלת מעמד פרופסור. אומנם כלל זה לא נאכף על פי חוק, אך הוא התקיים בתודעתם של אנשי האקדמיה הגרמנית. רק בהקמתה של המכללה הפרטית למסחר בברלין בשנת 1906 קיבל פרויס את תקן הפרופסור למשפטים באותו מוסד.

משנת 1895 היה הוגו פרויס חבר במועצת העיר ברלין. בשנת 1918 היה ממייסדי המפלגה הדמוקרטית הגרמנית DDP, שבה היה חבר גם וולטר רתנאו. משנת 1919 ועד למותו היה פרויס חבר בפרלמנט הפרוסי, ושימש גם בתור שר הפנים הראשון ברפובליקת ויימר. במחאה על חתימת הסכמי ורסיי בידי גרמניה התפטר מתפקיד זה. בהסכמים אלו ויתרה גרמניה על ריבונותה באזורים מסוימים, והתחייבה לפיצויים גדולים מאוד לבעלות הברית. התפטרותו מתפקיד השר הביאה למצב אבסורדי: חתימתו של הוגו פרויס לא נמצאת בתחתית החוקה שאושרה רק לאחר התפטרותו, אף שמדובר, כאמור, בטקסט שרובו נולד במוחו של המשפטן המבריק.

 

שער החוקה המודפס שקיבלו תלמידות ותלמידים לרגל סיום הלימודים.
שער החוקה המודפס שקיבלו תלמידות ותלמידים לרגל סיום הלימודים.

 

בשנת 1949, כשמשפטנים גרמניים ניסחו את "חוק היסוד" של מערב גרמניה (במקום חוקה רשמית, שאין לגרמניה עד היום), הם נעזרו בחוקת רפובליקת ויימר כבסיס עבודתם. חלקים ניכרים מהחוקה המקורית מצאו את מקומם ב"חוק היסוד", אך נעשו גם תיקונים בסעיפים שהתבררו כלא יעילים או אף מסוכנים ליציבות הדמוקרטיה והמדינה.

יש לזכור שבסופו של דבר היטלר הקים את משטר הטרור בעקבות סעיף 48 של חוקת ויימר, שאיפשר לו לבטל את זכויות היסוד ואת זכויות האדם במצב שבו ביטחון המדינה נתון בסכנה – מה שלימים ניצלו הנאצים לטובת חיזוק מפלגתם.

 

אולי תאהבו גם:

"עתה אני חושב שקפקא אומר לי בעצמו: 'די עשית'"

פריטים נדירים: הצצה אל חייהם של מקס נורדאו ובתו היחידה מקסה

חיילים יהודים בשרות הקייזר

 




בגין מגלה את מצרים

רגע לאחר חתימת הסכם השלום, ראש הממשלה מנחם בגין זכה לצפות מקרוב באוצרות ההיסטוריים של מדינת האויב לשעבר

מנחם בגין

ראש הממשלה מנחם בגין על רקע הפירמידה בגיזה. אפריל, 1979. צילום: משה מילנר, לע"מ

במהלך המשא והמתן עם מצרים באשר להסכם השלום, וגם בשנים שלאחר חתימת ההסכם, ביקר ראש הממשלה מנחם בגין כמה פעמים במצרים.

בלו"ז הצפוף, שכלל פגישות עם נשיא מצרים אנואר סאדאת, מצאו ראש הממשלה ופמלייתו זמן לבקר גם בסכר אסואן ובאתרים ההיסטוריים במצרים, ובהם מקדשי אבו סימבל וקברי הפרעונים בעמק המלכים.

אל הביקורים התלוו גם צלמי העיתונות, וגם הם נפעמו מארץ הפרעונים. "אי אפשר לתאר את ההתרגשות שאחזה בנו כאשר ראינו לפתע מהמטוס את הפירמידות", משחזר הצלם דן הדני, שאוסף צילומי העיתונות שלו שמור בספרייה הלאומית, ושהתלווה גם הוא לפמלייתו של בגין באחד הביקורים. "לחשוב על עם ישראל שהיו עבדים במצרים, ואז ממש לראות את המקומות שאולי אבות אבותינו בנו".

עד היום תלויה בביתו של דן הדני תעודה רשמית מאל-על על שזכה לקחת חלק בטיסה הראשונה של חברת התעופה הישראלית במצרים. "התייחסו אלינו כמו אל מלכים", מספר דן הדני, "זה היה כמו חלום".

הינה כמה מהתמונות שבהן זכה ראש הממשלה לראות את מצרים מעיניהם של תיירים, במקום מנקודת מבטו של האויב.

. Photo shows: 1977/12/26 Copyright © IPPA 80260-001-76 Photo by [010] Hadani Dan
מקדשי אבו סימבל. אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית
PM Menahem Begin in Egypt to discuss the Peace Process between Egypt and Israel. Photo shows: Visiting Abu Simbel 1980/01/06 Copyright © IPPA 11597-005-06 Photo by [010] Hadani Dan
מקדשי אבו סימבל. אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית
The 5th visit of PM Menahem Begin in Egypt to discuss the Peace Process between Egypt and Israel. Photo shows: On way to visit the Assuan Hidroelectric Power Station 1977/12/26 Copyright © IPPA 80260-001-85 Photo by [010] Hadani Dan
סכר אסואן. אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית
PM Menahem Begin in Egypt to discuss the Peace Process between Egypt and Israel. Photo shows: Visiting Abu Simbel 1980/01/06 Copyright © IPPA 11597-012-07 Photo by [010] Hadani Dan
אבו סימבל. אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית
PM Menahem Begin in Egypt to discuss the Peace Process between Egypt and Israel. Photo shows: Visiting Abu Simbel 1980/01/06 Copyright © IPPA 11597-005-07 Photo by [010] Hadani Dan
אבו סימבל. אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית
PM Menahem Begin in Egypt to discuss the Peace Process between Egypt and Israel. Photo shows: Finding in the tomb of Abu Simbel 1980/01/06 Copyright © IPPA 11597-013-37 Photo by [010] Hadani Dan
אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית
. Photo shows: 1977/12/26 Copyright © IPPA 80260-001-66 Photo by [010] Hadani Dan
אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית
Visit to Egypt for the Peace talks. Photo shows: Flying home to Isrel over the famous Pyramids 1977/12/27 Copyright © IPPA 80260-001-26 Photo by [010] Hadani Dan
צילום מהמטוס בדרך חזרה לישראל. אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית
Visit to Egypt for the Peace talks. Photo shows: Flying home to Israel over the famous Pyramids 1977/12/27 Copyright © IPPA 80260-001-28 Photo by [010] Hadani Dan
צילום מהמטוס בדרך חזרה לישראל. אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית

ולסיום: כמה מהתמונות שצילם צלם לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר, מביקור במצרים, ימים מספר לאחר חתימת הסכם השלום.

 

הפירמידה בגיזה
הפירמידה בגיזה

 

גיזה
גיזה

 

מוזיאון לעתיקות בקהיר
מוזיאון עתיקות בקהיר

כתבות נוספות

רגע לפני המשימה ממנה לא שבו: חיילי א"י מצלמים את מצרים

הצצה ליומנו של סייד, חייל מצרי במלחמת יום הכיפורים

מנחם בגין: האיש בעל אלף הפרצופים

"Once Upon a Try": תערוכה דיגיטלית חדשה של גוגל ושל הספרייה הלאומית

"היה היה פעם רעיון!" – גוגל והספרייה הלאומית בפרויקט חדש ואינטראקטיבי העוקב אחר ההמצאות והתגליות הגדולות בתולדות האנושות

Google Arts & Culture משיקה היום את Once Upon a Try, התערוכה הדיגיטלית הגדולה אי פעם בהיסטוריה, המוקדשת להמצאות ולתגליות. אוספים, סיפורים וידע נאספו יחד מלמעלה מ-110 מוסדות יוקרתיים, מ-23 מדינות, על מנת להאיר אלפי שנים של פריצות דרך ענקיות ולחשוף את המוחות הגדולים שמאחוריהן. הספרייה הלאומית היא המוסד הישראלי היחיד שמשתתף בפרויקט ייחודי זה.

במסגרת הפרויקט יעלו בו זמנית יותר מ-400 תערוכות אינטראקטיביות, המוקדשות להישגים הגדולים ביותר של האנושות בהתפתחות המדע והטכנולוגיה ולממציאים הגדולים ובעלי החזון שעיצבו למעשה את חיי התרבות, המדע והטכנולוגיה בעולם.

באמצעות מיזם "Once Upon a Try" ניתן לסייר באתרים שבהם התרחשו התגליות הגדולות בהיסטוריה: לרדת עמוק לתוך האדמה ולבקר במאיץ החלקיקים הגדול של CERN, לעלות גבוה לשמיים ולגלות את תחנת החלל הבינלאומית. להביט מקרוב במעל ל-200,000 פריטים המתועדים באיכות גבוהה, ובהם המפה הראשונה המוכרת עליה מצוירת יבשת אמריקה משנת 1500 ומכתביו של אלברט איינשטיין הנגישים לראשונה באינטרנט.

הספרייה הלאומית של ישראל מעניקה לפרויקט זה את "המירוץ לאדום" – תערוכה ייחודית המאפשרת לגלות את התפתחות תעשיית הצבע לאורך ההיסטוריה והשפעתה עליה. בהתבסס על חומרים מאוסף סידני אדלשטיין, המרוץ להמצאתו מחדש של הצבע האדום מוצג בסיפור המתפרס על תקופות ותרבויות שונות, כאשר במרכזו עומד חרק קטן ותמים. נוסף על תערוכה זו, העלתה הספרייה הלאומית שני סיפורים אינטראקטיביים נוספים המבוססים על אוספיה: כתביו התיאולוגיים של אייזק ניוטון ומפות עתיקות של ארץ הקודש וירושלים.

עוד במסגרת המיזם, ניתן להצטרף לטילדה סווינטון ומדעני החלקיקים של CERN ולחוות את לידתם של האבולוציה והיקום במסגרת מציאות רבודה (Augmented Reality) – זהו שימוש עדכני ופורץ דרך בטכנולוגיה זו. ולחובבי החלל, תוכלו לעיין ב-127,000 תמונות מארכיון NASA הנגישות כעת דרך כלי חדש מבית היוצר של Google, המאפשר לספר סיפורים בעזרת למידת מכונה.

מנהל הספרייה הלאומית אורן וינברג אמר על הפרויקט כי הנגשת אוצרות היסטוריים לקהל הרחב באמצעים הדיגיטליים החדשניים ביותר הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההתחדשות של הספרייה הלאומית. "הספרייה גאה ושמחה להיות חלק מפרויקט חשוב זה, המביא את סיפור התפתחותה של האנושות כולה ולחשוף את אוצרותיה בפני קהלים רחבים בארץ ובעולם", לדברי וינברג.

גלו את Once Upon a Try כאן:

עמוד הספרייה הלאומית בפרויקט

קישור לפרויקט Google Arts & Culture

או באמצעות האפליקציה ב-iOS או אנדרואיד,

האשטאג: onceuponatry#

 

red
המירוץ לאדום

 

Map of Jerusalem
מפות עתיקות של ארץ הקודש וירושלים

 

Newton
כתביו התיאולוגיים של אייזק ניוטון

 




20 נשים 20 שאלות: חידון דיגיטלי על חוקרות, כותבות ויוצרות

הכנו לכן חידון מאתגר במיוחד. לבד, בזוג או בקבוצה - פתרו ושתפו

הנכן מוזמנות ומוזמנים לאירועי יום האישה בספרייה הלאומית