כל הזכויות שמורות לספרייה הלאומית © 2017

נדיר: שריד מאחד ממחזורי יום כיפור העתיקים בעולם

הצצה אל שרידי מחזור מסוף המאה ה-11 שהתגלה בגניזת קהיר.

יואל פינקלמן | 17.09.17 | 7 דק' |
Share
מחזור ליום כפור (קטע), הספרייה הלאומית

הגניזה הקהירית מהווה, כידוע, את אחד מהמקורות החשובים ביותר להבנת תולדות התרבות, הדת, הכלכלה והספרות היהודית בימי הביניים ובעת החדשה. מדובר על מאות אלפי מסמכים וחלקי מסמכים יהודיים שנמצאו בבית כנסת בפוסטאט (העיר העתיקה של קהיר), חלקם כתבי קודש, חלקם מכתבים, וחלקם מסמכים עסקיים ומשפטיים.

מבין המסמכים שנמצאו בגניזה, נמצא גם חלק מדף שהשתמר ממחזור קדום ליום כיפור.

המחזור נכתב בסוף המאה ה-11 או ראשית המאה ה-12 על ידי סופר בשם הלל בן עלי שהיה חזן בבגדאד והיגר לקהיר, ועבד בתור הסופר הרשמי של בית הדין בקהיר. בגניזה הקהירית קיימות דוגמאות רבות של תעודות בכתב ידו לאור התפקיד שמילא בקהילה בין 1066 ל-1108, והוא אחד מהסופרים החשובים ביותר שאת כתבי ידו ניתן למצוא בגניזה הקהירית. המחזור שממנו השתמר חלקו של הדף הוא הקדום ביותר באוספי הספרייה, ואחד הקדומים בכלל בעולם. באוספי הספרייה קיימים גם מחזורים שלמים יותר בכתב יד, אבל אלו נכתבו רק מאות שנה מאוחר יותר.

 

 

בצד אחד של הדף מופיע קטע מתוך פיוט של ר' אליעזר הקליר (מגדולי הפייטנים בתולדות היהדות) בשם "את לחשי ענה נא." ניתן לקרוא את המילים " [הוני] המולת קודש, ומהללים בהדרת [קודש]" בשורה השלישית של הקטע. בצד השני מופיעות תפילות הקשורות לעבודת יום הכיפורים בבית המקדש.

מרתק לגלות שלפני קרוב לאלף שנה התכנסו בבתי הכנסת והתפללו תפילות דומות כל כך לשלנו היום, עם פיוטים מאת אותם פייטנים שאנו קוראים היום.

***

כתבות נוספות

גילויים חדשים על מקור הפיוט המרטיט "ונתנה תוקף"

צפו בסיפורו של מחזור קטלוניה

סצנת ציד ומרדף אחר התורה: איור הפיוט 'אילת אהבים מתנת סיני' במחזור וורמס בהקשר הפולמוס היהודי-נוצרי

קינות נשים בלאדינו לתשעה באב

***

 

 

יואל פינקלמן

ד"ר פינקלמן הוא אוצר אוסף היהדות ע"ש חיים וחנה סלומון בספרייה הלאומית. הוא מרצה לשעבר באוניברסיטת בר-אילן, וגם מחבר הספרStrictly Kosher Reading: Popular Literature and the Condition of Contemporary Orthodoxy.
לכתבות נוספות של יואל פינקלמן >>

קבלו את הסיפורים הכי טובים שלנו ישירות למייל

תגובות על כתבה זו